Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

-DIA-

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 31 mei 2024, 07:44 Het fenomeen curatorium hoort niet bij 'de oude leer', DIA. Dus in deze topic gaat je verzuchting niet op.
Soms zijn zaken te groot om te begrijpen en te duiden, zo sta ik ook in het vraagstuk 'curatorium'. Ik begrijp het echt niet. Dan is het ook beter te zwijgen denk ik. Er is hier al weer veel te veel gezegd.
Ik bedoel hier in het algemeen. Het is niet alleen hier, dit kan in topic ter sprake komen, en dat zal het ook doen als je je belijdenis wilt laten doorklinken. Ook in andere topics waar de leer aan de orde komt is het precies hetzelfde, en dat kunt u ook weten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Maanenschijn schreef: 30 mei 2024, 22:22 Volgens mijn simpele constatering wordt er veel aan inlegkunde gedaan in het gewraakte citaat uit het gebed.

Ik lees niets van linkerflank, ik lees niets van rechterflank, ik lees alleen maar dat hij bid dat er binnen zijn kerk geen onruststokers en wolven binnen komen. Dat lijkt me niet zo’n heel ernstige zaak, zelfs een goede zaak. Ik kan mij niet voorstellen dat hij niet gebeden heeft voor nieuwe getrouwe studenten en de nood van zijn kerkverband.

Niet meer lezen wat er staat, zou ik zeggen. In het antwoord of Refoweb mis ik heel erg die nuchtere benadering.
Wellicht ken je de Ger. Gem. niet van binnenuit. Je hebt een punt dat we niet moeten invullen wat er niet staat. Tegelijkertijd roepen dergelijke uitspraken (helaas) herkenning op en komen die veelal uit een "bepaalde" hoek. In dat kader kan ik de verontwaardiging maar al te goed voorstellen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

-DIA- schreef: 30 mei 2024, 20:32
Konijntje schreef: 30 mei 2024, 20:19
GerefGemeente-lid schreef: 30 mei 2024, 18:02
MGG schreef: 30 mei 2024, 17:06

De vraag/het antwoord?

Het gebed zelf ligt in lijn met de Bijbel. Lees bijvoorbeeld Handelingen 20.
Kletskoek. Wat mij betreft dient de vraagsteller een bezwaar hierover in. Ik vind het echt heel erg dat je als predikant zoiets überhaupt durft te verzinnen, laat staan het publiekelijk zeggen. De superlatieven die door mijn hoofd zweven zal ik maar achterwege laten.

De dominee suggereert hiermee namelijk dat dit al eerder zou zijn voorgekomen.
Helaas heb je in de Ger. Gem. een uiterst rechterkant. Deze predikanten schuwen een hard oordeel niet. Ik vind het als lid van de Ger. Gem. een van de moeilijkste zaken. Vaak draait het dan om het aanbod van genade. Dominee Harinck heeft het bijvoorbeeld na publicatie van zijn boek ook om de oren gekregen. Juist een predikant die het evangelie onvoorwaardelijk brengt en Christus aan het hart van zondaren legt, heeft helaas daardoor veel moeten verdragen van "broeders van hetzelfde huis".

Het is uiterst moeilijk om met zulke zaken om te gaan. Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen. Dat zouden deze predikanten uit de uiterst rechterflank wat vaker mogen zingen.
Beseft u dat ernstig en oprecht waarschuwen hier als het ware als liefdeloos wordt genoemd? Want zijn juist de kerken die nog ernstig waarschuwen en waar niet om de doodstaat van de mens worde heen gedraaid alsof het een hete brei zou zijn. U noemt dit nog net het woordje 'helaas'! Begrijpt u uzelf? Ik weet het, dat is geen prediking naar de mens, en dat blijkt op dit forum ook best duidelijk. Zijn we ermee gediend als de kerken ons de handen opleggen? Nee toch? Dat is de bloemhoven injagen.
U legt mij woorden in de mond die ik niet heb gezegd. U benoemt onderwerpen, waar ik het niet over heb gehad.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef: 31 mei 2024, 07:53
Ad Anker schreef: 31 mei 2024, 07:44 Het fenomeen curatorium hoort niet bij 'de oude leer', DIA. Dus in deze topic gaat je verzuchting niet op.
Soms zijn zaken te groot om te begrijpen en te duiden, zo sta ik ook in het vraagstuk 'curatorium'. Ik begrijp het echt niet. Dan is het ook beter te zwijgen denk ik. Er is hier al weer veel te veel gezegd.
Ik bedoel hier in het algemeen. Het is niet alleen hier, dit kan in topic ter sprake komen, en dat zal het ook doen als je je belijdenis wilt laten doorklinken. Ook in andere topics waar de leer aan de orde komt is het precies hetzelfde, en dat kunt u ook weten.
En dat is mijn punt, het gaat over het curatorium en je wijkt ineens uit naar de oude leer met wat verzuchtingen erbij. Hoe komt het dat je daar n.a.v. bepaalde posts over na denkt? Ik denk dat dit komt door een gekleurde bril. Vervolgens haal je ook nog ex-GG'ers erbij die de oude leer verachten en waar ook niet meer mee te praten is. Niet voor het een of ander, maar ik vind op dit moment dat ik vooral niet met jou er over kan praten aangezien je van de hak op de tak schiet zonder dat daar aanleiding voor is. En als ik daar wat van zeg ga je gewoon opnieuw afspelen. Een soort Ctrl+C Ctrl+V.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Konijntje

Bericht door Konijntje »

GGotK schreef: 30 mei 2024, 21:04
Konijntje schreef: 30 mei 2024, 20:19
GerefGemeente-lid schreef: 30 mei 2024, 18:02
MGG schreef: 30 mei 2024, 17:06

De vraag/het antwoord?

Het gebed zelf ligt in lijn met de Bijbel. Lees bijvoorbeeld Handelingen 20.
Kletskoek. Wat mij betreft dient de vraagsteller een bezwaar hierover in. Ik vind het echt heel erg dat je als predikant zoiets überhaupt durft te verzinnen, laat staan het publiekelijk zeggen. De superlatieven die door mijn hoofd zweven zal ik maar achterwege laten.

De dominee suggereert hiermee namelijk dat dit al eerder zou zijn voorgekomen.
Helaas heb je in de Ger. Gem. een uiterst rechterkant. Deze predikanten schuwen een hard oordeel niet. Ik vind het als lid van de Ger. Gem. een van de moeilijkste zaken. Vaak draait het dan om het aanbod van genade. Dominee Harinck heeft het bijvoorbeeld na publicatie van zijn boek ook om de oren gekregen. Juist een predikant die het evangelie onvoorwaardelijk brengt en Christus aan het hart van zondaren legt, heeft helaas daardoor veel moeten verdragen van "broeders van hetzelfde huis".

Het is uiterst moeilijk om met zulke zaken om te gaan. Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen. Dat zouden deze predikanten uit de uiterst rechterflank wat vaker mogen zingen.
Ds Harinck schuwt ook een hard 'oordeel' niet sinds zijn emeritaat. Ik bezie het meer dat dominees in de uiterste flanken wat meer/harder waarschuwen en als dat uit liefde gebeurd is dat alleen maar goed voor een kerkverband. De dominees onder elkaar kunnen beter met elkaar overweg dan gemeenteleden.
Als er iemand zachtmoedig en mild is, is het dominee Harinck wel. Hij onderbouwt zijn standpunten zeer zorgvuldig. Een bijzonder geduldig, integer, wijs en liefdevolle man.
KB_

Bericht door KB_ »

vandaag vergadert het curatorium van de NRC

vanuit de mens gesproken heb ik niet veel verwachting nu er twee docenten minder zijn: C Vogelaar is afgezet en ds. P van Ruitenburg is met emiritaat.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KB_ schreef: 05 jun 2024, 13:25 vandaag vergadert het curatorium van de NRC

vanuit de mens gesproken heb ik niet veel verwachting nu er twee docenten minder zijn: C Vogelaar is afgezet en ds. P van Ruitenburg is met emiritaat.
Ik hoorde laatst een preek van ds. Adams. Als ik zo zijn stem beluisterde leek het me toe dat hij oud was geworden... De ouden gaan en wat we nu opmerken, weinig vervulling van de lege plaatsen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ben je nu al vergeten dat vorig jaar 5 studenten werden aangenomen en ook dit jaar twee relatief jonge mannen?
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 05 jun 2024, 13:59 Ben je nu al vergeten dat vorig jaar 5 studenten werden aangenomen en ook dit jaar twee relatief jonge mannen?
In Amerika ook? Ik heb dat niet gehoord. We zijn blij met wat er nog is, daar geen kwaad woord over, maar ja, je ligt nu eenmaal onder een vergrootglas en wordt zodoende, zo het voelt, met argusogen gevolgd, en dan wordt er van alles bij gedacht.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: 05 jun 2024, 15:05
Mannetje schreef: 05 jun 2024, 13:59 Ben je nu al vergeten dat vorig jaar 5 studenten werden aangenomen en ook dit jaar twee relatief jonge mannen?
In Amerika ook? Ik heb dat niet gehoord. We zijn blij met wat er nog is, daar geen kwaad woord over, maar ja, je ligt nu eenmaal onder een vergrootglas en wordt zodoende, zo het voelt, met argusogen gevolgd, en dan wordt er van alles bij gedacht.
Predikanten uit NL kunnen ook naar de overkant van de oceaan, toch?
- Niet meer zo actief -
Bruna

Bericht door Bruna »

Wanneer zijn de kandidaten in NL beroepbaar?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef: 05 jun 2024, 16:02 Wanneer zijn de kandidaten in NL beroepbaar?
Waarschijnlijk na de zomer. Tenminste, zo is het tot nu toe wel de gewoonte.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 05 jun 2024, 15:49
Zeker. Maar vanwaar dat ik zo met argusogen wordt gevolgd? Gaat dit op termijn over in vervolgen? Ik weet nu dat ik iets zeg wat nog niet aan de orde is, maar gedoogd worden, dat gevoel krijg je te vaak.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: 05 jun 2024, 16:58
Mannetje schreef: 05 jun 2024, 15:49
Zeker. Maar vanwaar dat ik zo met argusogen wordt gevolgd? Gaat dit op termijn over in vervolgen? Ik weet nu dat ik iets zeg wat nog niet aan de orde is, maar gedoogd worden, dat gevoel krijg je te vaak.
Welnee, ik kijk niet met argusogen naar. Je bent alleen soms een beetje een oude somberaar. Als je iets van meerdere kanten kunt bekijken, lijk je soms een beetje voorkeur voor de donkerste kant te hebben.

En ik wil natuurlijk niet zeggen dat er geen dingen zijn die zorgen geven. Maar ik kijk ook graag naar dat wat hoop geeft.
- Niet meer zo actief -
Soms

Bericht door Soms »

-DIA- schreef: 05 jun 2024, 16:56
Bruna schreef: 05 jun 2024, 16:02 Wanneer zijn de kandidaten in NL beroepbaar?
Waarschijnlijk na de zomer. Tenminste, zo is het tot nu toe wel de gewoonte.
Vanaf maandag 17 juni, mits geslaagd voor de examens.
Plaats reactie