Gereformeerde Gemeenten

Philip

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Philip »

Ik vind psalm 65 van Enny de Bruijn overigens echt mooi. Psalm 93 blijft minder dicht bij de tekst. De herhaling in vers 3 (onberijmd) vervalt bijvoorbeeld en in vers 6 voegt ze erg veel toe.
Philip

Bericht door Philip »

Wat mij vooral stoort is dat je vrij hard op de persoon speelt. 'Je maakt voortdurend grote fouten' terwijl we in de discussie elkaar wederzijds gecorrigeerd hebben. 'Voor het geval je besluit op inhoud te gaan beoordelen i.p.v. op naam' kun je ook formuleren als 'Psalm 65a en 93 in Weerklank zijn van Enny de Bruijn. Daarmee kun je je ook een oordeel vormen over de inhoud'.
Iemand

Bericht door Iemand »

Hendrikus schreef: 04 jun 2024, 21:06 Je louerai ton amour | et ta fidélité
Cést d'eux que toute vie | recoit sa vérité[/i]

Pas de problème, monsieur Philippe.

En nee, de berijming is niet van Calvijn zelf (dat zijn er maar weinig), maar Theodore de Bèze
Kleine correctie, dit is niet de berijming van Theodore de Bèze, maar een gereviseerde versie.
De berijming van Beza, die door Datheen vertaald werd, is:
Du Seigneur les bontés sans fin je chanterai,
Et ta fidélité à jamais prêcherai:

Overigens zijn de Franse berijmingen veel eerder en vaker gereviseerd dan de Nederlandse.
In dat geval wordt het ook vanzelfsprekender om een actuele berijming te gebruiken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Philip schreef: 04 jun 2024, 21:16 Wat mij vooral stoort is dat je vrij hard op de persoon speelt. 'Je maakt voortdurend grote fouten' terwijl we in de discussie elkaar wederzijds gecorrigeerd hebben. 'Voor het geval je besluit op inhoud te gaan beoordelen i.p.v. op naam' kun je ook formuleren als 'Psalm 65a en 93 in Weerklank zijn van Enny de Bruijn. Daarmee kun je je ook een oordeel vormen over de inhoud'.
Even voor de duidelijkheid: dit is dus niet op de persoon. Het gaat over de woorden die iemand bezigt en niet over de persoon zelf.

Ik zeg dit omdat ik dit verwijt hier vroeger ook vaak kreeg, maar dat is dus niet juist. Er is niets op de persoon af gezegd wat nadelig was.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: 04 jun 2024, 18:43 https://www.rd.nl/artikel/1065953

Ad en TSD hebben de krant gehaalde
Zelfs ene Dubbeldam uit Lisse, die naam ben ik vaker in het RD tegen gekomen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Iemand schreef: 04 jun 2024, 21:17
De berijming van Beza, die door Datheen vertaald werd, is:
Du Seigneur les bontés sans fin je chanterai,
Et ta fidélité à jamais prêcherai:
Dank voor de correctie.
Ook in de versie van Beza speelt het door Philip gesignaleerde probleem niet.
Iemand schreef: 04 jun 2024, 21:17 Overigens zijn de Franse berijmingen veel eerder en vaker gereviseerd dan de Nederlandse.
In dat geval wordt het ook vanzelfsprekender om een actuele berijming te gebruiken.
Misschien kunnen we daar dan nog iets van leren en minder krampachtig aan het oude vasthouden.
~~Soli Deo Gloria~~
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Philip schreef: 04 jun 2024, 21:16 Wat mij vooral stoort is dat je vrij hard op de persoon speelt. 'Je maakt voortdurend grote fouten' terwijl we in de discussie elkaar wederzijds gecorrigeerd hebben. 'Voor het geval je besluit op inhoud te gaan beoordelen i.p.v. op naam' kun je ook formuleren als 'Psalm 65a en 93 in Weerklank zijn van Enny de Bruijn. Daarmee kun je je ook een oordeel vormen over de inhoud'.
Het is niet mijn bedoeling je een vervelend gevoel te bezorgen. Als je nog eens terugleest zul je zien dat ik het ook niet heb gehad over 'voortdurend grote fouten', maar dat je voortdurend dingen stelt die aantoonbaar onjuist zijn. Ik vind dat zelf niet zo onvriendelijk klinken (en ook geen ad hominem), maar als jij dat leest als: 'je maakt voortdurend grote fouten' kan ik me voorstellen dat het je stoort.

Wat het tweede betreft: zo had ik het inderdaad kunnen formuleren. Het punt waar het mij om gaat is alleen dat je zelf aan het begin van de avond aangaf dat je niet bekend was met de tekst van Enny de Bruijn, maar dat je al wel een oordeel had: namelijk dat het zeer bijzonder zou zijn als dat qua niveau zou kunnen tippen aan 1773. Dat is dus oordelen op basis van de persoon, niet van de inhoud.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

pierre27 schreef: 04 jun 2024, 21:26

Ik blijf me verbazen dat een krant die pretendeert een serieus medium te zijn dergelijke artikeltjes plaatst.
Er gebeurt iets volstrekt onbelangrijks, namelijk dat er een spelletje op de markt komt dat uitgaat van een bepaalde organisatie. Vergelijkbaar met het C1000-boodschappenspel uit mijn jeugd. Serieuze nieuwswaarde is nul. Maar oké, een artikeltje met een knipoog is ook weleens prima. Maar dat er vervolgens in diezelfde krant een artikel geschreven wordt over de ontvangst van dat bericht met nieuwswaarde nul, gaat mijn begrip te boven.
Misschien moet je ervoor in de Gergembubbel zitten.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zita schreef: 04 jun 2024, 23:39

Ik blijf me verbazen dat een krant die pretendeert een serieus medium te zijn dergelijke artikeltjes plaatst.
Er gebeurt iets volstrekt onbelangrijks, namelijk dat er een spelletje op de markt komt dat uitgaat van een bepaalde organisatie. Vergelijkbaar met het C1000-boodschappenspel uit mijn jeugd. Serieuze nieuwswaarde is nul. Maar oké, een artikeltje met een knipoog is ook weleens prima. Maar dat er vervolgens in diezelfde krant een artikel geschreven wordt over de ontvangst van dat bericht met nieuwswaarde nul, gaat mijn begrip te boven.
Helemaal mee eens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto

Bericht door Profesto »

Het onderbouwt de verdenking dat het RD het clubblad van de GerGem is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Helemaal mee eens. De man Dubbeldam heeft die gewraakte tweet zelfs verwijderd, waarschijnlijk vanwege de onbenulligheid.
We zitten denk ik midden in de komkommertijd.
Profesto

Bericht door Profesto »

Tiberius schreef: 05 jun 2024, 07:25

Helemaal mee eens. De man Dubbeldam heeft die gewraakte tweet zelfs verwijderd, waarschijnlijk vanwege de onbenulligheid.
We zitten denk ik midden in de komkommertijd.
Komkommertijd vlak voor de Europese Verkiezingen? Met oorlog op het continent?
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 05 jun 2024, 07:24 Het onderbouwt de verdenking dat het RD het clubblad van de GerGem is.
Www.complottheorie.nl

GGers zijn de grootste lezersgroep. Verrassend genoeg richt het RD zich op haar eigen achterban. Op dit forum was te zien dat het ook de niet GGers het een berichtje waard vonden. Conclusie de achterban vind het blijkbaar interessant. Het is nogal bijzonder dat vraag en aanbod de grond van deze verdenking is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wel fijn dat mijn mening over het spelletje nieuwswaarde blijkt te hebben. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: 05 jun 2024, 07:35 Wel fijn dat mijn mening over het spelletje nieuwswaarde blijkt te hebben. ;)
Eerder om te huilen. ;)
Plaats reactie