Curatorium GGiN 2024
Re: Curatorium GGiN 2024
Als je nog even doorzift, mag je oude kranten ook niet aan de zending geven. Want stel je voor, dat de ophaler de kranten eruit vist en gaat zitten lezen... 

Geen idee of dat zo is. Interessante discussie. Je mag hier geen artikelen overnemen vanuit het RD waarvoor je betaald hebt bijvoorbeeld. Vinden we dat je wel diezelfde krant met anderen mag delen in fysieke vorm. Ik weet niet wat de voorwaarden zijn. Maar er even over nadenken is niets mis mee. Een abonnement is in de basis persoonlijk per huisadres.HHR schreef: ↑03 jun 2024, 17:02Muggezifterij dit.Zeeuw schreef: ↑03 jun 2024, 15:06'Het RD krijg ik later via iemand'. Inderdaad, daar hoorde nog een vraag bij 'en Piet, betaal jij daar op dat moment dan nog voor?'Piet Puk schreef: ↑31 mei 2024, 10:14Volgens mij(zie reactie op Ad Anker) deed je wel een constatering, zonder verdere navraag. Dat mag natuurlijk. Maar of dat juist is?GerefGemeente-lid schreef: ↑31 mei 2024, 10:00 Ik stelde vooral de vraag omdat jijzelf wel bepaalde opvattingen hebt die vrij rechtlijnig zijn, bijvoorbeeld over de verkiezingen.
Als ik een abbo heb, en ik geef mijn eigen krant aan mn buurman is daar niets mis mee.
Dan is de nieuwswaarde al lang weg. Als je jouw redenering helemaal doortrekt mag je ook gewoon artikelen uit je digitale abonnement volledig hier op het forum overnemen. Dat niet doen, vinden we toch ook logisch?
Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe dit soort zaken zitten. Ik ben wel benieuwd of iemand wel het antwoord heeft of het wel of niet mag.
Medewerkers RD in ons midden?
Vind je dat je een boek mag uitlenen aan een vriend van je?Zeeuw schreef: ↑03 jun 2024, 17:09Geen idee of dat zo is. Interessante discussie. Je mag hier geen artikelen overnemen vanuit het RD waarvoor je betaald hebt bijvoorbeeld. Vinden we dat je wel diezelfde krant met anderen mag delen in fysieke vorm. Ik weet niet wat de voorwaarden zijn. Maar er even over nadenken is niets mis mee. Een abonnement is in de basis persoonlijk per huisadres.HHR schreef: ↑03 jun 2024, 17:02Muggezifterij dit.
Als ik een abbo heb, en ik geef mijn eigen krant aan mn buurman is daar niets mis mee.
Geen punt van discussie lijkt me.
Digitaal in het openbaar delen mag niet met een boek.
Mi kun je zelfde lijn aanhouden met de krant.
Wat is openbaar? Als ik een artikel uit een boek 40 keer kopieer bv voor onze Bijbelstudiekring, is dat geoorloofd of zou ik dan beter eerst contact met de uitgeverij zoeken?HHR schreef: ↑03 jun 2024, 17:14Vind je dat je een boek mag uitlenen aan een vriend van je?Zeeuw schreef: ↑03 jun 2024, 17:09Geen idee of dat zo is. Interessante discussie. Je mag hier geen artikelen overnemen vanuit het RD waarvoor je betaald hebt bijvoorbeeld. Vinden we dat je wel diezelfde krant met anderen mag delen in fysieke vorm. Ik weet niet wat de voorwaarden zijn. Maar er even over nadenken is niets mis mee. Een abonnement is in de basis persoonlijk per huisadres.
Een boek heeft geen nieuwswaarde. Met het veel delen van een abonnement, loopt een krant wellicht inkomsten mis, waardoor diezelfde krant op lange termijn geen bestaansrecht meer heeft. Maar dat is te ver door gedacht wellicht.
-
Tenzij je structureel boeken uitleent. Een bibliotheek moet op basis van het aantal uitleningen een vergoeding betalen.HHR schreef: ↑03 jun 2024, 17:14Vind je dat je een boek mag uitlenen aan een vriend van je?Zeeuw schreef: ↑03 jun 2024, 17:09Geen idee of dat zo is. Interessante discussie. Je mag hier geen artikelen overnemen vanuit het RD waarvoor je betaald hebt bijvoorbeeld. Vinden we dat je wel diezelfde krant met anderen mag delen in fysieke vorm. Ik weet niet wat de voorwaarden zijn. Maar er even over nadenken is niets mis mee. Een abonnement is in de basis persoonlijk per huisadres.
Door de oude kranten van de buurman te lezen berokken ik het RD geen schade, als ik anders ook geen abonnement zou nemen.
Mijn buurman gooit zijn oude kranten anders weg, of nam hij zelfs ook geen abonnement meer, omdat hij de krant ook te duur vindt.
Nu delen we zo ongeveer de kosten en heeft het RD waarschijnlijk een abonnee meer dan anders.
Het digitale abonnement delen we niet.
Mijn buurman gooit zijn oude kranten anders weg, of nam hij zelfs ook geen abonnement meer, omdat hij de krant ook te duur vindt.
Nu delen we zo ongeveer de kosten en heeft het RD waarschijnlijk een abonnee meer dan anders.
- Niet meer zo actief -
-
Hetzelfde argument kunnen mensen aandragen bij een digitaal abonnement. Toch mag je de inloggegevens niet met de buurman delen. Ik vermoed dat een fysieke krant aan de buren geven wel mag. Waarschijnlijk staat in de algemene voorwaarden wat wel en niet mag.Mannetje schreef: ↑03 jun 2024, 17:19 Door de oude kranten van de buurman te lezen berokken ik het RD geen schade, als ik anders ook geen abonnement zou nemen.
Ik denk het voor veel mensen inderdaad zo gaat. Waarom dat laatste niet dan?Mannetje schreef: ↑03 jun 2024, 17:19 Door de oude kranten van de buurman te lezen berokken ik het RD geen schade, als ik anders ook geen abonnement zou nemen.
Die probeerde ik te zoeken, maar kan ze nergens vinden. Inderdaad, bij inloggegevens staat dat ze persoonlijk zijn.MGG schreef: ↑03 jun 2024, 17:33Hetzelfde argument kunnen mensen aandragen bij een digitaal abonnement. Toch mag je de inloggegevens niet met de buurman delen. Ik vermoed dat een fysieke krant aan de buren geven wel mag. Waarschijnlijk staat in de algemene voorwaarden wat wel en niet mag.Mannetje schreef: ↑03 jun 2024, 17:19 Door de oude kranten van de buurman te lezen berokken ik het RD geen schade, als ik anders ook geen abonnement zou nemen.
Dan heb je meteen antwoord op mijn vraag. Dat mag niet.
- Niet meer zo actief -
De afkorting GGiN in de titel staat inmiddels voor Gratis Gelezen interessant Nieuws...
Via een archief-website, kun je ook alle RD-artikelen lezen, ook die achter een betaalmuur, ook van het AD, Telegraaf, of noem maar op.
Is dat dan diefstal? Het is simpelweg een website die snapshots maakt van alle pagina's die worden gepubliceert op het WWW. Je kunt daar ook nog pagina's mee bekijken van 10 jaar terug ofzo.
Ja, want je weet dat er eigenlijk voor betaald moet worden.
Nee, want een snapshot maken van een pagina is niet illegaal maar publiek.
Is dat dan diefstal? Het is simpelweg een website die snapshots maakt van alle pagina's die worden gepubliceert op het WWW. Je kunt daar ook nog pagina's mee bekijken van 10 jaar terug ofzo.
Ja, want je weet dat er eigenlijk voor betaald moet worden.
Nee, want een snapshot maken van een pagina is niet illegaal maar publiek.
Weet iemand hoe het gaat met de woningen van studenten aan de Theologische School? Zijn die van de Theologische School of van de studenten zelf? Bij destijds GGiN-student Van der Kuijl begreep ik dat de woning van de TS was.
Bij de Gereformeerde Gemeenten blijven de studenten in hun eigen woonplaats wonen(i.t.t. GGiN die nu naar Barneveld moeten verhuizen), neemt de Theologische school deze woningen over?
Bij de Gereformeerde Gemeenten blijven de studenten in hun eigen woonplaats wonen(i.t.t. GGiN die nu naar Barneveld moeten verhuizen), neemt de Theologische school deze woningen over?
Zeker ze zijn personlijk eigendom van de studenten, als het een koopwoning betreft. Deze kunnen ze weer verkopen tzt. Een anders wordt er wat gehuurd voor die paar jaar.Piet Puk schreef: ↑02 sep 2024, 15:27 Weet iemand hoe het gaat met de woningen van studenten aan de Theologische School? Zijn die van de Theologische School of van de studenten zelf? Bij destijds GGiN-student Van der Kuijl begreep ik dat de woning van de TS was.