Rouwdienst of dankdienst

DDD

Re: Rouwdienst of dankdienst

Bericht door DDD »

Iets meer onderbouwing van je standpunt zou geen kwaad kunnen. Ik heb uitvoerig toegelicht waarom ik een andere mening heb.

Wat mij betreft is het zo dat je als je bij een gezin op bezoek bent, of anderszins deelneemt aan een gebeurtenis in een private sfeer, je als (bredere) familie zoveel mogelijk aanpast aan wat daar gebruikelijk is. Dat is een vrij normale fatsoensregel en ik zou niet weten waarom die bij begrafenissen niet zou gelden.

Het is één van tweeen: het is een kerkdienst, en dan regelt de kerkenraad de gebeurtenis, met inachtneming uiteraard van het bovenstaande. Of het is een familie-bijeenkomst, en dan bepaalt de familie de inhoud. Daarbij passen dan mijns inziens zomaar geen regels over kaarsen en bloemen, laat staan wat ik nog meer tegenkwam.
Ararat

Bericht door Ararat »

Heb ik het mis als ik denk dat het vooral gekoppeld is aan het gebouw?

Dus als dezelfde predikant bij de dezelfde familie te gast is, maar dan in de ruimte van een begrafenisondernemer er bepaalde dingen wél kunnen?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

De GG van Werkendam kwam hier een keer voorbij omdat ze een strikt protocol hanteren voor rouwdiensten.

Wat mij positief verraste is dat zij hun gebouw ter beschikking stellen aan Oekraïnse baptisten voor hun diensten/bijeenkomsten. Met koperblazers en al.
Ararat

Bericht door Ararat »

Bourdon16 schreef: 31 mei 2024, 19:25 De GG van Werkendam kwam hier een keer voorbij omdat ze een strikt protocol hanteren voor rouwdiensten.

Wat mij positief verraste is dat zij hun gebouw ter beschikking stellen aan Oekraïnse baptisten voor hun diensten/bijeenkomsten. Met koperblazers en al.
Dat kún je ook niet afwijzen als zijnde onbijbels :)
DDD

Bericht door DDD »

Dat geldt voor kaarsen en bloemen ook, mijns inziens. Ik denk dat dat ook is vanwege een andere cultuur.

Orgels in de kerk vond Calvijn ook maar niets, dus wat dat betreft, kun je onmogelijk bezwaar maken tegen een trompet.
DDD

Bericht door DDD »

Ararat schreef: 31 mei 2024, 19:17 Heb ik het mis als ik denk dat het vooral gekoppeld is aan het gebouw?

Dus als dezelfde predikant bij de dezelfde familie te gast is, maar dan in de ruimte van een begrafenisondernemer er bepaalde dingen wél kunnen?
Geen idee. Volgens mij maakt aula of kerkgebouw niet uit. Maar ik denk dat als ik op korte termijn overlijd een aula te klein zou zijn.
Plaats reactie