Ontwikkelingen HHK

Konijntje

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Konijntje »

HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 08:40
Refojongere schreef: 20 mei 2024, 22:59 Verademing om het klassieke hervormde geluid en denken over de kerk te horen in de podcast met Van Vlastuin.
Vooral het stukje over de noodkerk vond ik verfrissend. De HHK word, door import van buitenaf (dat is mijn invulling), toch steeds meer een gewoon reformatorisch kerkverband. Het is niet alleen de import die de HHK veranderd. In 2004 zijn er verschillende redenen geweest waarom een gemeente niet mee kon gaan naar de PKN, al die verschillende beweegredenen zitten nu wel in hetzelfde kerkverband. Opzich is de breedte wel heel mooi, maar het oude Hervormde zal er wel af gaan zo zoetjesaan. Nu heb ik niet de leeftijd dat ik de NHK heel bewust meegemaakt hebt, maar het Hervormde gedachtegoed spreekt mij wel bijzonder aan.

Verder wel een droevig vooruitzicht dat ik denk dat de HHK wel zal scheuren ooit. Vanwege alle verschillende instromen en opvattingen.
Ik ken meerdere gemeentes binnen de HHK. Ik herken jouw zienswijze niet. Kun je onderbouwen wat je hebt ervaren en hoe je tot deze conclusie komt?
Wauwie

Bericht door Wauwie »

Refojongere schreef: 20 mei 2024, 22:59 Verademing om het klassieke hervormde geluid en denken over de kerk te horen in de podcast met Van Vlastuin.
Met de keuze voor de HHK is het klassieke Hervormde geluid niet te horen. Een opmerking als: "Hersteld-hervormden en vrijgemaakten hadden ‘makkelijk’ samen in één ‘herstelde’ hervormde kerk kunnen opgaan." duid er op dat er eerder sprake is van een Reformatorische Neo-Calvinist.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Had je het dan ook gehad dat er dan discussie over het vrouw in het ambt zal zijn als de gkv zou voegen in de hhk?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wauwie schreef:
Met de keuze voor de HHK is het klassieke Hervormde geluid niet te horen. Een opmerking als: "Hersteld-hervormden en vrijgemaakten hadden ‘makkelijk’ samen in één ‘herstelde’ hervormde kerk kunnen opgaan." duid er op dat er eerder sprake is van een Reformatorische Neo-Calvinist.
Wel belangrijk om de toegevoegde nuance van Van Vlastuin bij die zin niet weg te laten. Anders wordt die opmerking een karikatuur en gaat een eigen leven leiden, wat het ND ook doet op haar website.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:Had je het dan ook gehad dat er dan discussie over het vrouw in het ambt zal zijn als de gkv zou voegen in de hhk?
Nee. De Vrijgemaakten van 20 jaar geleden lijken in weinig op de kerken die nu NGK zijn geworden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wauwie schreef: 21 mei 2024, 22:00
Maar wat is het klassieke Hervormde geluid?
En waarom is dat tegengesteld aan het Reformatorische Neocalvinisme?

Doe je uitspraken op sociologisch niveau, of op dogmatisch niveau?
Henk J

Bericht door Henk J »

Wauwie schreef: 21 mei 2024, 22:00 Met de keuze voor de HHK is het klassieke Hervormde geluid niet te horen. Een opmerking als: "Hersteld-hervormden en vrijgemaakten hadden ‘makkelijk’ samen in één ‘herstelde’ hervormde kerk kunnen opgaan." duid er op dat er eerder sprake is van een Reformatorische Neo-Calvinist.
Vond dat wel een wat makkelijke quote, zo zei prof. Van Vlastuin het niet helemaal. Wat opvallend was bij die gesprekken die de commissie voor kerkelijke eenheid voerde was dat de vrijgemaakten veel meer bereid waren om over eenheid te spreken dan de andere, meer bevindelijke, kerkverbanden. Verder zei prof. Van Vlastuin dat hij wel ruimte ziet voor de vrijgemaakten (van toen) in de HHK, hij zegt niet dat de anderen in de HHK die ruimte ook zien en hij zegt ook niet dat dat wel zo even gerealiseerd kan worden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 29 mei 2024, 08:34 Prima verhaal bij te houden.enkele die vanwege gezondheid of leeftijd niet beroepbaar zijn, merendeel in opleiding, en drie wat complexere gevallen waar de Heere nog geen gemeente aan heeft gegeven maar wel dienstbaar zijn in de kerken.
Even naar dit topic gehaald om het curatorium van de GG te scheiden van de toelating in de HHK. Zelf heb ik wel moeite met 3 kandidaten die geen of misschien ooit één beroep krijgen, is er voor hen geen plek in de wijngaard? Vergissen zij zich? Verder zijn er relatief veel gevallen bekend van losmaking in de HHK. Een aantal van die predikanten vallen nu onder de categorie 'predikant zonder gemeente', anderen staan nu als emeritus in de lijst. Neemt men in de HHK sneller afscheid van elkaar? Is dat wel goed? Doordat er meer 'keus' is wordt men ook kritischer naar predikanten toe heb ik het idee en of dat nou een goede ontwikkeling is vraag ik me af.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef: 29 mei 2024, 09:53
Bertiel schreef: 29 mei 2024, 08:34 Prima verhaal bij te houden.enkele die vanwege gezondheid of leeftijd niet beroepbaar zijn, merendeel in opleiding, en drie wat complexere gevallen waar de Heere nog geen gemeente aan heeft gegeven maar wel dienstbaar zijn in de kerken.
Even naar dit topic gehaald om het curatorium van de GG te scheiden van de toelating in de HHK. Zelf heb ik wel moeite met 3 kandidaten die geen of misschien ooit één beroep krijgen, is er voor hen geen plek in de wijngaard? Vergissen zij zich? Verder zijn er relatief veel gevallen bekend van losmaking in de HHK. Een aantal van die predikanten vallen nu onder de categorie 'predikant zonder gemeente', anderen staan nu als emeritus in de lijst. Neemt men in de HHK sneller afscheid van elkaar? Is dat wel goed? Doordat er meer 'keus' is wordt men ook kritischer naar predikanten toe heb ik het idee en of dat nou een goede ontwikkeling is vraag ik me af.
Misschien is er ook een mogelijkheid om niet als dominee aan de slag te gaan binnen de HHK maar ook in een andere functie? Met eventueel preekbevoegdheid er bij.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel

Bericht door Bertiel »

daar kan ik je best wel in volgen. Karakter speelt zeker ook een rol.
Bij 2 losmakingen die ik van redelijk dichtbij heb meegemaakt, waren de karakters van de kerkenraadsleden complexer dan die van de predikant.
Ik denk ook dat het als er een kink in de kabel komt, het beter is om uit elkaar te gaan, dan een volledige gemeente de vernieling in te helpen, voor zover dat nog niet gebeurd is.

Daarnaast is er in het hervormde, maar ook het gereformeerde vaak zo geweest dat er predikanten veel beroepen kregen en andere geen, dat zie je zelfs in de GG.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 29 mei 2024, 09:57
daar kan ik je best wel in volgen. Karakter speelt zeker ook een rol.
Bij 2 losmakingen die ik van redelijk dichtbij heb meegemaakt, waren de karakters van de kerkenraadsleden complexer dan die van de predikant.
Ik denk ook dat het als er een kink in de kabel komt, het beter is om uit elkaar te gaan, dan een volledige gemeente de vernieling in te helpen, voor zover dat nog niet gebeurd is.

Daarnaast is er in het hervormde, maar ook het gereformeerde vaak zo geweest dat er predikanten veel beroepen kregen en andere geen, dat zie je zelfs in de GG.
Een paar vragen van gister passen beter in dit topic.
Veel kerkenraden zijn overgeleverd aan de verharding. Ik denk dat je bedoelt dat veel losmakingen niet aan de dominees liggen? Veel kerkenraden zijn volgens jou overgeleverd aan de verharding. Werkt dit ook door binnen een kerkverband of zijn het veel opzichzelfstaande gebeurtenissen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

veel losmakingen hadden met een liefdevolle kerkenraad een stuk beter verlopen of voorkomen kunnen worden.
Ik denk niet dat het kerkbreed speelt, maar het is wel een feit dat waar de avondsmaalsmeiding door kerkenraadsleden haast vanzelfsprekend lijkt, de omgang met de predikanten stroever loopt dan elders
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef: 29 mei 2024, 10:52 veel losmakingen hadden met een liefdevolle kerkenraad een stuk beter verlopen of voorkomen kunnen worden.
Ik denk niet dat het kerkbreed speelt, maar het is wel een feit dat waar de avondsmaalsmeiding door kerkenraadsleden haast vanzelfsprekend lijkt, de omgang met de predikanten stroever loopt dan elders
Regel 1 onderschrijf ik. Helaas is dat de praktijk in veel gevallen, met grote gevolgen en veel verdriet voor de betreffende predikanten en hun gezinnen.

Wat zin 2 betreft, die conclusie durf ik niet gelijk te be-amen. Zowel rechtse als linkse kerkenraden hebben toch last (als het goed is hebben ze daar last van) van hun zondige natuur?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef: 29 mei 2024, 10:52 veel losmakingen hadden met een liefdevolle kerkenraad een stuk beter verlopen of voorkomen kunnen worden.
Stellendam en Nijkerk waar dit helaas gebeurd is zou ik niet echt zien als rechtse gemeenten ofzo
huisman

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef: 29 mei 2024, 19:56
Stellendam en Nijkerk waar dit helaas gebeurd is zou ik niet echt zien als rechtse gemeenten ofzo
Het is ook een behoorlijke losse flodder van @Bertiel. In de CGK komen breuken tussen predikant en gemeente voor van links tot rechts en van licht tot zwaar. Kan geen link leggen met het aantal avondmaalgangers binnen of buiten de kerkenraad.
Denk Bertiel ook niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie