Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Tiberius
Administrator

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef: 29 mei 2024, 19:18
Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef: 29 mei 2024, 14:05
GerefGemeente-lid schreef: 29 mei 2024, 13:29 Toegelaten is: S. de Vries uit Krimpen aan den IJssel.

Hij 31 jaar oud, getrouwd en samen hebben zij 5 kinderen. In het dagelijks leven is hij accountant.
Hij is dus getrouwd en heeft 5 kinderen. :huhu
Ja dat 'samen hebben ze' vind ik altijd heel bijzonder. Klopt het taalkundig wel?
Hij kan toch ook nog kinderen bij een ander hebben? Theoretisch dan hè Afbeelding

Dan klopt het wel, maar suggereert mogelijk iets wat juist onbedoelde speculatie geeft.
Zou kunnen, maar lijkt me stug als hij op 31-jarige leeftijd al 5 kinderen heeft.
BSH

Bericht door BSH »

Konijntje schreef: 29 mei 2024, 16:55 - Door een strenge selectie bij de voordeur, kun je makkelijker dwalingen tegen houden. Na 1953 is het toch redelijk rustig in de Ger. Gem. Er is een bepaalde mate van consistentie;
Dat is inderdaad een keuze: negeren van de Bijbelse lijn van het oordeel der liefde en in plaats daarvan oordelen over het hart van anderen (wat in één van de gelijkenissen verboden wordt). In de CGK is de opdracht tot het gesprek van Mattheüs 18 genegeerd.

De vraag lijkt me niet: welke fout wil jij niet maken, maar: volg de Bijbelse lijn. In vertrouwen op de Gever van de Bijbel.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 29 mei 2024, 19:29
Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef: 29 mei 2024, 14:05 Hij is dus getrouwd en heeft 5 kinderen. :huhu
Ja dat 'samen hebben ze' vind ik altijd heel bijzonder. Klopt het taalkundig wel?
Hij kan toch ook nog kinderen bij een ander hebben? Theoretisch dan hè Afbeelding

Dan klopt het wel, maar suggereert mogelijk iets wat juist onbedoelde speculatie geeft.
Zou kunnen, maar lijkt me stug als hij op 31-jarige leeftijd al 5 kinderen heeft.
Nee hoor, als je (begin) 20 bent als je trouwt, kan dat makkelijk.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef: 29 mei 2024, 14:05
GerefGemeente-lid schreef: 29 mei 2024, 13:29 Toegelaten is: S. de Vries uit Krimpen aan den IJssel.

Hij 31 jaar oud, getrouwd en samen hebben zij 5 kinderen. In het dagelijks leven is hij accountant.
Hij is dus getrouwd en heeft 5 kinderen. :huhu

De tekst op rd.nl is aangepast. Hij heeft 5 kinderen..
Opperzangmeester

Bericht door Opperzangmeester »

Zou er nog bericht komen over vanmiddag? op GGinfo staat nog steeds. 'Ook woensdagmiddag wordt er nog vergaderd.'
Jesaja 53:10b
"Het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het bericht over vanmiddag is er inderdaad nog niet, zal dus vast nog komen.
- Niet meer zo actief -
Konijntje

Bericht door Konijntje »

BSH schreef: 29 mei 2024, 19:33
Konijntje schreef: 29 mei 2024, 16:55 - Door een strenge selectie bij de voordeur, kun je makkelijker dwalingen tegen houden. Na 1953 is het toch redelijk rustig in de Ger. Gem. Er is een bepaalde mate van consistentie;
Dat is inderdaad een keuze: negeren van de Bijbelse lijn van het oordeel der liefde en in plaats daarvan oordelen over het hart van anderen (wat in één van de gelijkenissen verboden wordt). In de CGK is de opdracht tot het gesprek van Mattheüs 18 genegeerd.

De vraag lijkt me niet: welke fout wil jij niet maken, maar: volg de Bijbelse lijn. In vertrouwen op de Gever van de Bijbel.
Ik betwijfel of de Bijbel zo duidelijk is in het aanwijzen van herders en leraars. Ik denk dat de bewuste Bijbelgedeeltes meer ruimte geven.

Daarnaast mag je als christen leren van de geschiedenis. En die leert dat er makkelijk dwalingen de kerk binnen sluipen, dat het afzetten van predikanten vaak gepaard gaat met veel leed en kerkscheuringen. Voorkomen is beter dan genezen.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Het duurt langer dan anders, volgens mij. Nou maar hopen dat het komt omdat er nog nieuwe studenten zijn toegelaten.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

refo schreef: 29 mei 2024, 17:06 Hoe kun je dwalingen tegenhouden 'bij de voordeur'? Volgens mij wordt er geen theologisch examen afgenomen, maar worden in korte tijd de bekering en de roeping van de aangemelde kandidaat beoordeeld.
Ik neem aan dat het uitvoerige gesprekken zijn. In circa 3 dagen worden er gesprekken gevoerd met gemiddeld 15 personen.

Ik neem aan dat er geestelijke herkenning moet zijn. Uit interviews blijkt dat het curatorium vaak unaniem in hun keuzes zijn.

De Ger. Gem. zou transparanter kunnen zijn in de werkwijze en beoordeling. Dan ontstaat er wellicht meer begrip.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

2 is de eindstand.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Konijntje schreef: 29 mei 2024, 20:20 Ik neem aan dat het uitvoerige gesprekken zijn. In circa 3 dagen worden er gesprekken gevoerd met gemiddeld 15 personen.

Ik neem aan dat er geestelijke herkenning moet zijn. Uit interviews blijkt dat het curatorium vaak unaniem in hun keuzes zijn.

De Ger. Gem. zou transparanter kunnen zijn in de werkwijze en beoordeling. Dan ontstaat er wellicht meer begrip.
Vermoedelijk gaan de gesprekken vooral over de bevindelijke ervaringen van een gehoorde over zijn roeping voor het predikantschap.
Als het curatorium die bevindelijke ervaringen overneemt is de gehoorde aangenomen als student.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef: 29 mei 2024, 18:57
J.C. Philpot schreef: 29 mei 2024, 18:56
Zeeuw schreef: 29 mei 2024, 18:54Moet hebben of moet ontwikkelen? Uiterlijke zaken lijken me bij uitstek dingen om te leren in de studietijd.
Sommige zaken kun je inderdaad leren of ontwikkelen. Bij andere zaken is dat moeilijker.
Noem eens iets?
Extreem voorbeeld: een narcistische persoonlijkheid verander je zomaar niet in pastorale gevoeligheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MichelT

Bericht door MichelT »

Maar de vergadering is voorbij dus blijft het bij 2 studenten
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef: 29 mei 2024, 19:05In dat geval bepalen iemands eigenschappen of de roeping die hij ervaart een roeping tot predikant is of niet.
Een roeping heeft een inwendige en een externe component. Dat geldt ook voor Gods leiding in het algemeen. De externe leiding dient als bevestiging van het op zichzelf subjectieve inwendige component.

Ik kan zeggen dat ik een bepaalde innerlijke leiding ervaar, maar als telkens door Gods voorzienigheid alle deuren gesloten worden, dan moet ik te rade gaan of die innerlijke leiding wel klopt. Of misschien is die leiding er terdege, maar interpreteer ik die verkeerd, en bevind zich de uitkomst van die leiding op een ander vlak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ararat

Bericht door Ararat »

J.C. Philpot schreef: 29 mei 2024, 21:19
Ararat schreef: 29 mei 2024, 19:05In dat geval bepalen iemands eigenschappen of de roeping die hij ervaart een roeping tot predikant is of niet.
Een roeping heeft een inwendige en een externe component. Dat geldt ook voor Gods leiding in het algemeen. De externe leiding dient als bevestiging van het op zichzelf subjectieve inwendige component.

Ik kan zeggen dat ik een bepaalde innerlijke leiding ervaar, maar als telkens door Gods voorzienigheid alle deuren gesloten worden, dan moet ik te rade gaan of die innerlijke leiding wel klopt. Of misschien is die leiding er terdege, maar interpreteer ik die verkeerd, en bevind zich de uitkomst van die leiding op een ander vlak.
Wat als de inwendige component sterk aanwezig blijft en er uitwendig een deur bij de GG dicht blijft gaan? Welke deuren mogen vervolgens benaderd worden?
Plaats reactie