Europese verkiezingen 2024

DDD

Re: Europese verkiezingen 2024

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: 28 mei 2024, 10:26 Het gaat heel moeilijk worden voor de SGP om nog een zetel te krijgen.

Stel dat de SGP geen zetel zou halen, wat zouden jullie dan bij de volgende Europese verkiezingen stemmen? Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden. De CU haalt wel/geen zetel deze keer. De SGP/CU doet de volgende keer wel/niet mee.
Ik zou haast op de SGP stemmen. Zo'n domme beslissing van de ChristenUnie als deze splitsing is er in jaren niet geweest.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 28 mei 2024, 10:41
DDD schreef: 28 mei 2024, 10:09
Wim Anker schreef: 28 mei 2024, 09:55
Evangelist schreef: 28 mei 2024, 09:45 Ik reageerde op een bepaalde post. Maar ik wil het rustig breder trekken. Het is een goede zaak dat ook in landelijke, kerkelijke bladen en in kerkbodes een indringende oproep klinkt om te gaan stemmen. Ik heb juist de laatste weken, zoals ik al schreef, enkele speeches van Bert-Jan Ruissen teruggekeken. Ik ben onder de indruk hoe hij de thema's die ik noemde in een vaak vijandige omgeving aan de orde stelt. Hij staat er dan toch maar. Terwijl hier de toetsenbordridders het allemaal beter weten, onder het mom van 'principieel'.
@PietPuk maakt ook een verkeerde tegenstelling tussen campagne voeren en Godsvertrouwen. Ik denk dat er geen partij is die zo ontspannen campagne voert dan de SGP. Zoals de bekende SGP-voorlichter Menno de Bruyne het vaak zegt: 'We kunnen ontspannen, want de stemmen zijn al geteld!' Maar ondertussen heeft de partij wel een verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk kiezers uit de achterban op te roepen om wél te gaan stemmen, en zich niet te laten leiden door vage sentimenten, of ondeugdelijke argumenten.
Argumenteren is ook vrij zinloos, geen enkel inhoudelijk argument. Alleen retoriek. De kritiek wordt weggezet als "vage sentimenten, ondeugdelijke argumenten". Iedereen die kritisch is en kanttekeningen plaats wordt weggezet met de zin: "Terwijl hier de toetsenbordridders het allemaal beter weten, onder het mom van 'principieel". En als een Evangelist dat zegt is dat voor mij de aardse variant op: "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden". Het is die vermenging van die mij zo enorm tegenstaat. De politiek kan refereren aan godsdienstige argumenten. De kerk zou zich afzijdig moeten houden van politiek.
Nee. God en Zijn Woord hebben iets te zeggen over alle terreinen van het leven. Zeker ook over de inrichting van de maatschappij.
Dat klopt uiteraard. Maar wel in Bijbelse termen die de Christelijke vrijheid respecteert. En als de kerk stemadviezen gaat geven gaat dat een grens over. Het is aan de christen om te beoordelen welke partij het beste past bij de christelijke waarden die - en dat is de taak van de kerk - worden gepredikt.
Stemadviezen gaat misschien wat ver. Maar je verzetten tegen een theologie die beweert dat een deel van onze overheid eigenlijk onze overheid niet is, lijkt me juist weer heel belangrijk.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 28 mei 2024, 11:06
Wim Anker schreef: 28 mei 2024, 10:41
DDD schreef: 28 mei 2024, 10:09
Wim Anker schreef: 28 mei 2024, 09:55

Argumenteren is ook vrij zinloos, geen enkel inhoudelijk argument. Alleen retoriek. De kritiek wordt weggezet als "vage sentimenten, ondeugdelijke argumenten". Iedereen die kritisch is en kanttekeningen plaats wordt weggezet met de zin: "Terwijl hier de toetsenbordridders het allemaal beter weten, onder het mom van 'principieel". En als een Evangelist dat zegt is dat voor mij de aardse variant op: "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden". Het is die vermenging van die mij zo enorm tegenstaat. De politiek kan refereren aan godsdienstige argumenten. De kerk zou zich afzijdig moeten houden van politiek.
Nee. God en Zijn Woord hebben iets te zeggen over alle terreinen van het leven. Zeker ook over de inrichting van de maatschappij.
Dat klopt uiteraard. Maar wel in Bijbelse termen die de Christelijke vrijheid respecteert. En als de kerk stemadviezen gaat geven gaat dat een grens over. Het is aan de christen om te beoordelen welke partij het beste past bij de christelijke waarden die - en dat is de taak van de kerk - worden gepredikt.
Stemadviezen gaat misschien wat ver. Maar je verzetten tegen een theologie die beweert dat een deel van onze overheid eigenlijk onze overheid niet is, lijkt me juist weer heel belangrijk.
Dit gaat over "stemmen". Niet over een andere - eerder gevoerde - discussie. Ik vind het wat oneigenlijk dat jij alle "niet stemmers" nu even in kamp duwt dat ze de EU niet als overheid erkent. Dat is namelijk niet zo. En wat mij betreft is ook niet aan de kerk om zich in zo'n discussie te mengen. Predik het Woord!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: 28 mei 2024, 10:39
Ad Anker schreef: 28 mei 2024, 09:51 Ik krijg nu zelfs ook weer artikelen van Scholten toegestuurd over de 12 sterren en het Roomse gevaar wat de EU zou zijn, volgens mij geluiden uit de jaren 80. Ik word daar wat moe van. Inderdaad. Ruissen verdient onze stem en het zou ontzettend mooi zijn als hij weer een plaats krijgt in Brussel. En daar hoort een goeie campagne bij. Heel jammer ook dat de stand bij opwekking niet doorging, vanwege een achterban die in hun vroomheid zich verheven voelt boven de bezoekers van zo'n evenement. Zaait aan alle wateren.
Degenen die zich hiervoor niet te vroom voelen zouden daar kunnen gaan staan met een "evangelisatiestand". Nu lijkt het erop dat stemmen voor de SGP belangrijker zijn dan de ziel. De EU gaat voor de zaligheid. Ik stel voor dat de GG/GGiN evangelisatie (en anderen die in de gereformeerde traditie willen blijven) volgend jaar op de Opwekking gaan staan.
Prima. Het gesprek aangaan is altijd beter dan met een neerbuigende blik ergens boven gaan staan. Dus ben voor. Jij in de GGiN stand, ik in de GG stand. Dan kruipen we 's nachts in één tent. :yahoo
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 28 mei 2024, 11:23
Ad Anker schreef: 28 mei 2024, 09:51 Ik krijg nu zelfs ook weer artikelen van Scholten toegestuurd over de 12 sterren en het Roomse gevaar wat de EU zou zijn, volgens mij geluiden uit de jaren 80. Ik word daar wat moe van. Inderdaad. Ruissen verdient onze stem en het zou ontzettend mooi zijn als hij weer een plaats krijgt in Brussel. En daar hoort een goeie campagne bij. Heel jammer ook dat de stand bij opwekking niet doorging, vanwege een achterban die in hun vroomheid zich verheven voelt boven de bezoekers van zo'n evenement. Zaait aan alle wateren.
Degenen die zich hiervoor niet te vroom voelen zouden daar kunnen gaan staan met een "evangelisatiestand". Nu lijkt het erop dat stemmen voor de SGP belangrijker zijn dan de ziel. De EU gaat voor de zaligheid. Ik stel voor dat de GG/GGiN evangelisatie (en anderen die in de gereformeerde traditie willen blijven) volgend jaar op de Opwekking gaan staan.
Prima. Het gesprek aangaan is altijd beter dan met een neerbuigende blik ergens boven gaan staan. Dus ben voor. Jij in de GGiN stand, ik in de GG stand. Dan kruipen we 's nachts in één tent. :yahoo
Oei, wel 2 kussens meenemen dan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ze hebben het over kruipen, niet over liggen. Bevindelijk gezien is het eerste beter.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef: 28 mei 2024, 11:35 Ze hebben het over kruipen, niet over liggen. Bevindelijk gezien is het eerste beter.
Je hebt het idee dat kruipen dan een voortgaande staat gedurende de hele nacht is?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef: 28 mei 2024, 11:38
Tiberius schreef: 28 mei 2024, 11:35 Ze hebben het over kruipen, niet over liggen. Bevindelijk gezien is het eerste beter.
Je hebt het idee dat kruipen dan een voortgaande staat gedurende de hele nacht is?
Ik verwacht van de broeders Anker niet anders.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 28 mei 2024, 11:40
Zeeuw schreef: 28 mei 2024, 11:38
Ik verwacht van de broeders Anker niet anders.
Het bekende advocaten duo :D?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: 28 mei 2024, 11:23
Mooi! Goed om eens over door te filosoferen en te bezien of er animo bij het bezoekende publiek is om eens een spade dieper te steken!

(Ik begreep wel van een andere broeder dat het verboden is om een biertje te nuttigen op dat terrein. Deze broeder "smokkelde" dit derhalve mee en nuttigde dit, zonder iemand aanstoot te geven, in de tent. (hoe lichter hoe meer ge- en verboden blijkt wel weer)).
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

:yahoo
DDD

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/1065138-europ ... van-hebben

Wat een raar artikel. De kop is nog het enige dat me erin aanspreekt. De journalist die de kop heeft bedacht, heeft in ieder geval goed begrepen dat hier meer vooroordelen dan relevante afwegingen aan de orde komen.

Waar Andre vandaan haalt dat de vrijheid van onderwijs door Europese integratie zou kunnen verdwijnen, zou ik graag weten. Zoiets heb ik niet eerder langs zien komen en ik vraag me ook echt af of dat wel klopt.

In plaats dat hij/ de SGP zou pleiten voor één Europese defensiestandaard. Dat zou nog eens een zinnig voorstel zijn. In plaats van dat er bij oorlog zeven verschillende tanks zijn die onderling niet kunnen communiceren, zoals in Oekraïne het geval lijkt te zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 29 mei 2024, 15:09 https://www.rd.nl/artikel/1065138-europ ... van-hebben

Wat een raar artikel. De kop is nog het enige dat me erin aanspreekt. De journalist die de kop heeft bedacht, heeft in ieder geval goed begrepen dat hier meer vooroordelen dan relevante afwegingen aan de orde komen.

Waar Andre vandaan haalt dat de vrijheid van onderwijs door Europese integratie zou kunnen verdwijnen, zou ik graag weten. Zoiets heb ik niet eerder langs zien komen en ik vraag me ook echt af of dat wel klopt.

In plaats dat hij/ de SGP zou pleiten voor één Europese defensiestandaard. Dat zou nog eens een zinnig voorstel zijn. In plaats van dat er bij oorlog zeven verschillende tanks zijn die onderling niet kunnen communiceren, zoals in Oekraïne het geval lijkt te zijn.
Ik vind er niets raars aan. En misschien moet u zich eens wat meer verdiepen in de dwang die overheden (en niet alleen Europa) op het christelijk onderwijs drukken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 29 mei 2024, 15:09 https://www.rd.nl/artikel/1065138-europ ... van-hebben

Jij heb vast verstand van onderwijs en niet van defensie. De NAVO heeft geen enkele moeite om gezamenlijk te opereren met veel verschillende wapensystemen. We oefenen bv met veel verschillende jachtvliegtuigen van verschillende luchtmachten in grote scenario’s. Dat doen wij al heel lang en dat levert geen enkel nadeel op. Juist voordelen. Wat moet ik mij voorstellen bij één Europese defensiestandaard? Zo’n defensiestandaard had de USSR/Warschaupact. Dat was geen succes. Door geen concurrentie bleef de innovatie van wapensystemen ver achter bij het Westen.
En wees niet bang. Binnen de NAVO kunnen wij/wapensystemen prima met elkaar communiceren. Laat ‘Europa’ geen militaire macht krijgen. Dat moet blijven bij de soevereine naties die via de NAVO die macht kunnen inzetten om het NAVO verdragsgebied te beschermen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik dacht ergens te lezen dat de SGP fractie ook aangesloten is bij ID? Ik dacht altijd ECR.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie