Hoe kom jij erbij dat curatorium CGK lossere toelichtingscriteria hanteert? Wellicht andere maar in de CGK worden ook redelijk veel mensen afgewezen door het curatorium. Van mij mag buiten roeping en competentie ook de psychische stabiliteit van de personen die zich melden zwaar meetellen. Ik zie in alle kerkverbanden teveel predikanten verongelukken waar dit een rol in speelt.J.C. Philpot schreef: ↑29 mei 2024, 17:02Daar heb je een goed punt. In de CGK kun je zien wat er kan gebeuren het curatorium significant lossere toelichtingscriteria hanteert.Konijntje schreef: ↑29 mei 2024, 16:55Ik vind dat er te veel aandacht uitgaat naar de negatieve kanten van de werkwijze van het curatorium. De positieve kanten worden nauwelijks tot niet genoemd. Ik zal eens een voorzet geven:
- Door een strenge selectie bij de voordeur, kun je makkelijker dwalingen tegen houden. Na 1953 is het toch redelijk rustig in de Ger. Gem. Er is een bepaalde mate van consistentie;
Je kunt niet zomaar iedereen toelaten tot het ambt van predikant, dus in die zin ben ik voor een curatorium of commissie van toelating (hoe je het ook noemt). Tegelijkertijd denk ik dat het proces in de GG minder subjectief en transparanter zou kunnen.
Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
Van mij mag je het ook "andere toelichtingscriteria" noemen. In mijn ogen zijn die losser als de criteria van de Gereformeerde Gemeenten. Overigens ben ik het volledig eens met je opmerking over psychische stabiliteit als aspect dat zwaar mee mag tellen.huisman schreef: ↑29 mei 2024, 17:29Hoe kom jij erbij dat curatorium CGK lossere toelichtingscriteria hanteert? Wellicht andere maar in de CGK worden ook redelijk veel mensen afgewezen door het curatorium. Van mij mag buiten roeping en competentie ook de psychische stabiliteit van de personen die zich melden zwaar meetellen. Ik zie in alle kerkverbanden teveel predikanten verongelukken waar dit een rol in speelt.J.C. Philpot schreef: ↑29 mei 2024, 17:02Daar heb je een goed punt. In de CGK kun je zien wat er kan gebeuren het curatorium significant lossere toelichtingscriteria hanteert.
Je kunt niet zomaar iedereen toelaten tot het ambt van predikant, dus in die zin ben ik voor een curatorium of commissie van toelating (hoe je het ook noemt). Tegelijkertijd denk ik dat het proces in de GG minder subjectief en transparanter zou kunnen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik zie vooral een veranderende rol tussen gemeente en predikant, waarin wat mij betreft niet de psychologische geschiktheid van de predikant maar het agressieve gedrag van de gemeenteleden iets zeggen over de relatie. Het is mij te simpel om alleen naar de geroepene te wijzen. Het gaat ook om het aanvaarden van die roeping, met alle positieve en negatieve aspecten die daar dan bij horen.
Nee, het is een onjuiste samentrekking.Ad Anker schreef: ↑29 mei 2024, 17:05Ja dat 'samen hebben ze' vind ik altijd heel bijzonder. Klopt het taalkundig wel?Posthoorn schreef: ↑29 mei 2024, 14:05Hij is dus getrouwd en heeft 5 kinderen.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 mei 2024, 13:29 Toegelaten is: S. de Vries uit Krimpen aan den IJssel.
Hij 31 jaar oud, getrouwd en samen hebben zij 5 kinderen. In het dagelijks leven is hij accountant.![]()
De verhouding gemeente predikant/kerkenraad is absoluut aan het veranderen. Zeg ook zeker niet dat de problemen binnen een gemeente altijd te wijten zijn aan de predikant. Maar juist omdat dit de huidige situatie is lijkt het mij goed om bij kandidaten ook te kijken naar psychische stabiliteit en een zekere vorm van stressbestendigheid.Herman schreef: ↑29 mei 2024, 17:34Ik zie vooral een veranderende rol tussen gemeente en predikant, waarin wat mij betreft niet de psychologische geschiktheid van de predikant maar het agressieve gedrag van de gemeenteleden iets zeggen over de relatie. Het is mij te simpel om alleen naar de geroepene te wijzen. Het gaat ook om het aanvaarden van die roeping, met alle positieve en negatieve aspecten die daar dan bij horen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ze en samen is mijns inziens dubbelop. Alleen is 'ze' ook al geen goede verwijzing naar één persoon. Het punt is waarschijnlijk dat ze niet de indruk willen wekken dat hij de kinderen alleen heeft gekregen of dat zijn vrouw daarbij er minder toe zou doen.
Maar dat lijkt me verder niet iets waarover veel misverstanden zullen rijzen.
Als je wilt controleren op roeping is dat wel een lastig voorstel.huisman schreef: ↑29 mei 2024, 18:33De verhouding gemeente predikant/kerkenraad is absoluut aan het veranderen. Zeg ook zeker niet dat de problemen binnen een gemeente altijd te wijten zijn aan de predikant. Maar juist omdat dit de huidige situatie is lijkt het mij goed om bij kandidaten ook te kijken naar psychische stabiliteit en een zekere vorm van stressbestendigheid.Herman schreef: ↑29 mei 2024, 17:34Ik zie vooral een veranderende rol tussen gemeente en predikant, waarin wat mij betreft niet de psychologische geschiktheid van de predikant maar het agressieve gedrag van de gemeenteleden iets zeggen over de relatie. Het is mij te simpel om alleen naar de geroepene te wijzen. Het gaat ook om het aanvaarden van die roeping, met alle positieve en negatieve aspecten die daar dan bij horen.
Dat vroeg hij dan ook niet.DDD schreef: ↑29 mei 2024, 18:33 Ze en samen is mijns inziens dubbelop. Alleen is 'ze' ook al geen goede verwijzing naar één persoon. Het punt is waarschijnlijk dat ze niet de indruk willen wekken dat hij de kinderen alleen heeft gekregen of dat zijn vrouw daarbij er minder toe zou doen.

- J.C. Philpot
Dat vraag ik me af. Een roeping kan ook anders ingevuld worden, bijvoorbeeld als evangelist (onder andere). In onze kerkelijke cultuur denkt iemand met een roeping gelijk dat hij predikant moet worden.
Ook ds. B. Smytegeld spreekt in één van zijn preken (vraag me niet om die terug te zoeken) over dat een predikant naast een roeping, een goede spreekstem moet hebben om predikant te worden. Dat iemand een roeping zegt te hebben, wil in die zin niet zeggen dat iemand niet bepaalde eigenschappen of vaardigheden moet hebben voor het ambt van predikant.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 mei 2024, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Moet hebben of moet ontwikkelen? Uiterlijke zaken lijken me bij uitstek dingen om te leren in de studietijd.J.C. Philpot schreef: ↑29 mei 2024, 18:50Dat vraag ik me af. Een roeping kan ook anders ingevuld worden, bijvoorbeeld als evangelist.
Ook ds. B. Smytegeld spreekt in één van zijn preken (vraag me niet om die terug te zoeken) over dat een predikant naast een roeping, een goede spreekstem moet hebben om predikant te worden. Dat iemand een roeping zegt te hebben, wil in die zin niet zeggen dat iemand niet bepaalde eigenschappen of vaardigheden moet hebben voor het ambt van predikant.
- J.C. Philpot
Sommige zaken kun je inderdaad leren of ontwikkelen. Bij andere zaken is dat moeilijker.
George Whitefield
George Whitefield
Noem eens iets?J.C. Philpot schreef: ↑29 mei 2024, 18:56Sommige zaken kun je inderdaad leren of ontwikkelen. Bij andere zaken is dat moeilijker.
In dat geval bepalen iemands eigenschappen of de roeping die hij ervaart een roeping tot predikant is of niet.J.C. Philpot schreef: ↑29 mei 2024, 18:50Dat vraag ik me af. Een roeping kan ook anders ingevuld worden, bijvoorbeeld als evangelist (onder andere). In onze kerkelijke cultuur denkt iemand met een roeping gelijk dat hij predikant moet worden.
- Maanenschijn
Hij kan toch ook nog kinderen bij een ander hebben? Theoretisch dan hèAd Anker schreef:Ja dat 'samen hebben ze' vind ik altijd heel bijzonder. Klopt het taalkundig wel?Posthoorn schreef: ↑29 mei 2024, 14:05Hij is dus getrouwd en heeft 5 kinderen.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 mei 2024, 13:29 Toegelaten is: S. de Vries uit Krimpen aan den IJssel.
Hij 31 jaar oud, getrouwd en samen hebben zij 5 kinderen. In het dagelijks leven is hij accountant.![]()

Dan klopt het wel, maar suggereert mogelijk iets wat juist onbedoelde speculatie geeft.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Even schoot het door me heen; had hij soms voor dit huwelijk ook al kinderen en dat het een samengesteld gezin is? ( heb je dat woord weerTiberius schreef: ↑29 mei 2024, 18:29Nee, het is een onjuiste samentrekking.Ad Anker schreef: ↑29 mei 2024, 17:05Ja dat 'samen hebben ze' vind ik altijd heel bijzonder. Klopt het taalkundig wel?Posthoorn schreef: ↑29 mei 2024, 14:05Hij is dus getrouwd en heeft 5 kinderen.GerefGemeente-lid schreef: ↑29 mei 2024, 13:29 Toegelaten is: S. de Vries uit Krimpen aan den IJssel.

Maar dat ligt vast aan de wat rare zin.