Die had ik al geluisterd, geen idee wat je hiermee bedoeld.Ambtenaar schreef: ↑29 mei 2024, 06:15Misschien moet je de podcast van het ND met Van Vlastuin nog eens luisteren dan.HersteldHervormd schreef: ↑28 mei 2024, 22:01
In algemeenheid wil ik het volgende nog kwijt: Ik vind de GG theologisch echt dichtbij staan t.o.v. bijvoorbeeld de HHK. We zijn echt geestelijke broeders en er zijn ook geestelijke contacten over en weer. Laten we dit nooit vergeten, het is erg belangrijk.
Ik vind dat de reformatorische kerken theologisch heel dicht bij elkaar staan. Uiteraard zijn er verschillen, maar toch, als we gereformeerd zijn is daar wel een verbondenheid. Al vergelijk je bijvoorbeeld een vrijzinnige gemeente met een reformatorische dan is daar theologisch gezien een grote kloof. Maar tussen de reformatorische kerken zit theologisch gezien geen grote verschillen. Vergelijk een HHK en een BhP CGK. Dan heb je het theoretisch gezien over een 2 en een 3 verbondsverschil. Als je dat een groot verschil noemt, neem je het broederschap niet serieus. Als je kijkt naar een GG en een GGiN, waar het gaat om een dogmatisch verschil rondom het aanbod van genade. Tot 1953 zaten ze nog samen in de kerk, niks aan de hand. En nu zijn het geen geestelijke verwanten meer?