huisman schreef: ↑28 mei 2024, 22:21
DDD schreef: ↑28 mei 2024, 22:08
Wim Anker schreef: ↑28 mei 2024, 21:38
DDD schreef: ↑28 mei 2024, 21:22
Dat lijkt me anders zeer on-topic, zo op het eerste gezicht. Het is de vraag of de HHK had bestaan als de (O)GG niet zoveel studenten hadden afgewezen.
Maar dat heb ik verder nooit heel grondig uitgezocht.
Je bedoelt dat de HHK (mede) is opgericht door gefrustreerde, afgewezen (O)GG(iN) aspirant studenten die in de HHK predikant werden?
Dat is, mi, een goede hypothese. Zie je in de CGK ook wel. (teveel) gedomineerd door mannen die vinden dat als er niet gebeurd wat zij wensen het tijd wordt voor een overstap of scheuring.
Dat bedoelde ik, maar ik begreep van bertiel dat dit geen goede inschatting is.
Of je nu naar de HHK systematiek moet overgaan lijkt mij discutabel. Daarvoor zijn er teveel kandidaten die na hun studie geen gemeente krijgen. Volgens de HHK site zijn er beroepbare kandidaten, niet beroepbare kandidaten, gewoon kandidaten en predikanten zonder gemeente. Totaal 19 als ik goed geteld heb. Mijn vraag aan HHK’ers die hier meer van weten. Is dat getal van 19 zorgelijk of is er bij elk wel een goed verhaal te houden?
Wel even goed tellen Huisman.
- Je hebt 4x beroepbare kandidaten. Op de website staat kand. Nederveen nog op beroepbaar, maar die heeft een beroep als legerpredikant aangenomen;
- Je hebt 6x kandidaten die nog niet beroepbaar zijn gesteld; ze preken wel al;
- Je hebt 5x predikanten die geen eigen gemeente hebben, d.w.z. dat ze eervol uit hun ambt zijn ontheven. Op de website staat ds. Klaassen onterecht ook nog bij deze categorie. Al zal er binnenkort wel een bij komen;
- Je hebt 3x kandidaten die niet (meer) beroepbaar zijn.
Er zijn genoeg redenen waarom we deze mensen hebben. Sommige komen uit een ander kerkverband. Denk aan ds. Klaassen en ds. Zuidam. Sommige zijn uit hun gemeente ontheven. Sommigen van deze waren al heel lang predikant, andere juist nog relatief kort. Ik wil daar liever geen namen bij noemen, daar heb je vast begrip voor. Er staan ook (beroepbare) kandidaten bij die wel een beroep gekregen hebben, maar dat niet aangenomen hebben. En er is ook een kandidaat waar de kerkenraad van een gemeente hem aandroeg om hem te beroepen, en de gemeente is daar niet in meegegaan.
Natuurlijk zitten er speciale gevallen bij. Ik vind jouw opmerking dat er teveel kandidaten zijn die na hun studie geen gemeente krijgen echt te kort door de bocht. Dat zijn er op dit moment slechts 4x. En dan is er één die pas vanaf begin dit jaar beroepbaar gesteld is. Dus die kan, in theorie, ieder moment een beroep krijgen. De overige 3x zijn al heel lang kandidaat. Inmiddels is het HHS ook weer jaren verder en wat ik eerder al aangaf; ook zij zijn lerende. Voor een kerkverband die slechts 20 jaar bestaat vind ik het ongelofelijk dat het allemaal zo goed en gestructureerd gaat. Maar dat is een gedachte uit het vlees. Hij draagt Zijn Kerk, dat is geen vraag, maar een belofte, die Hij zelf waarmaakt.