Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

DDD

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 28 mei 2024, 22:20 Kunnen ze zonder gesprek geen frustratie hebben, bedoel je?
Natuurlijk kan dat wel. Maar dat is toch echt een kwestie met een vrij groot draagvlak binnen de GG. Ik schat in dat er geen gemeenten zijn waar een meerderheid van de leden voorstander is van de openstelling van het ambt van predikant voor zusters in de gemeenten.

Er zijn altijd mensen die daar anders over denken. Maar als je daar gefrustreerd van raakt, dan zegt dat ook wat over jezelf.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

refo schreef: 28 mei 2024, 22:12 Ja, laten we de frustratiekaart weer eens trekken.
Nee, ik bedoel niet zozeer de frustratiekaart. Wel de karakterkaart.
newton

Bericht door newton »

Tiberius schreef: Er waren dit jaar 17 aanmeldingen, iets minder dan eerdere jaren dus.
Het verschil met het curatorium van de CGK is overigens dat daar wel altijd de reden meegedeeld wordt, bij het curatorium van de GG zelden.
17 mannen kregen een attest van hun kerkenraad. Ook lokaal zit nog een stevig filter.
MichelT

Bericht door MichelT »

17 bij de GerGem?
pierre27

Bericht door pierre27 »

newton schreef: 28 mei 2024, 22:48
Tiberius schreef: Er waren dit jaar 17 aanmeldingen, iets minder dan eerdere jaren dus.
Het verschil met het curatorium van de CGK is overigens dat daar wel altijd de reden meegedeeld wordt, bij het curatorium van de GG zelden.
17 mannen kregen een attest van hun kerkenraad. Ook lokaal zit nog een stevig filter.
Dat is wel verschillend denk ik, mede op basis van de gesprekken die ik heb gehad met diversen denk ik dat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 28 mei 2024, 21:54 Afbeelding
Ze smaken deze geringde dame goed ofnie;)?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef: 28 mei 2024, 23:20
Ik zie de afbeelding niet?

Nu wel, ik heb de link in de browser gezet. :yahoo

Overigens vind ik die oorsiersels niet echt des Refoforums, @HHR...
pierre27

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 28 mei 2024, 23:25
pierre27 schreef: 28 mei 2024, 23:20
Ik zie de afbeelding niet?

Nu wel, ik heb de link in de browser gezet. :yahoo

Overigens vind ik die oorsiersels niet echt des Refoforums, @HHR...
Ook dat valt al even onder de noemer "christelijke vrijheid".
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

newton schreef: 28 mei 2024, 22:48
Ik denk dat dat wel meevalt.
Ik ben benieuwd of ook wordt omgedacht als in 'we hebben wel de vrijmoedigheid potentiële predikanten af te wijzen' ipv 'we hebben geen vrijmoedigheid ze toe te laten'.
Dat gaat meer uit van de grote nood die het predikantentekort geeft m.i.
Henk J

Bericht door Henk J »

MichelT schreef: 28 mei 2024, 22:51 17 bij de GerGem?
Denk dat Tiberius de CGK bedoelde, maar bij de GG melden zich vaak ook 15 tot 20 man dacht ik.
Henk J

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 28 mei 2024, 22:21 Of je nu naar de HHK systematiek moet overgaan lijkt mij discutabel. Daarvoor zijn er teveel kandidaten die na hun studie geen gemeente krijgen. Volgens de HHK site zijn er beroepbare kandidaten, niet beroepbare kandidaten, gewoon kandidaten en predikanten zonder gemeente. Totaal 19 als ik goed geteld heb. Mijn vraag aan HHK’ers die hier meer van weten. Is dat getal van 19 zorgelijk of is er bij elk wel een goed verhaal te houden?
Bij een aantal is een goed verhaal te houden en bij een aantal niet. Het uitvalpercentage is relatief hoog in de HHK, daar wordt ook naar gekeken. Wat vind jij trouwens teveel kandidaten die geen gemeente krijgen? Nu zijn er drie waarvan er één wel ooit een beroep kreeg maar bedankte.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef: 28 mei 2024, 21:38
DDD schreef: 28 mei 2024, 21:22 Dat lijkt me anders zeer on-topic, zo op het eerste gezicht. Het is de vraag of de HHK had bestaan als de (O)GG niet zoveel studenten hadden afgewezen.

Maar dat heb ik verder nooit heel grondig uitgezocht.
Je bedoelt dat de HHK (mede) is opgericht door gefrustreerde, afgewezen (O)GG(iN) aspirant studenten die in de HHK predikant werden?
Dat is, mi, een goede hypothese. Zie je in de CGK ook wel. (teveel) gedomineerd door mannen die vinden dat als er niet gebeurd wat zij wensen het tijd wordt voor een overstap of scheuring.
Zou toch ook graag wat onderbouwing zien van deze hypothese, ik ken wel wat namen van de begintijd maar dat waren veelal Hervormden, ook opgegroeid in de NHK. De kern van de zaak waren de belijdenissen, daarnaast speelde meer maar dat was niet direct doorslaggevend.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 28 mei 2024, 22:01
In algemeenheid wil ik het volgende nog kwijt: Ik vind de GG theologisch echt dichtbij staan t.o.v. bijvoorbeeld de HHK. We zijn echt geestelijke broeders en er zijn ook geestelijke contacten over en weer. Laten we dit nooit vergeten, het is erg belangrijk.
Misschien moet je de podcast van het ND met Van Vlastuin nog eens luisteren dan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 28 mei 2024, 22:25 Natuurlijk kan dat wel. Maar dat is toch echt een kwestie met een vrij groot draagvlak binnen de GG. Ik schat in dat er geen gemeenten zijn waar een meerderheid van de leden voorstander is van de openstelling van het ambt van predikant voor zusters in de gemeenten.

Er zijn altijd mensen die daar anders over denken. Maar als je daar gefrustreerd van raakt, dan zegt dat ook wat over jezelf.
Dan wordt je toch gewoon lid van een kerk waar dat wel kan? De kans bestaat wel dat je daar andere frustraties kent.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: 28 mei 2024, 22:21
DDD schreef: 28 mei 2024, 22:08
Wim Anker schreef: 28 mei 2024, 21:38
DDD schreef: 28 mei 2024, 21:22 Dat lijkt me anders zeer on-topic, zo op het eerste gezicht. Het is de vraag of de HHK had bestaan als de (O)GG niet zoveel studenten hadden afgewezen.

Maar dat heb ik verder nooit heel grondig uitgezocht.
Je bedoelt dat de HHK (mede) is opgericht door gefrustreerde, afgewezen (O)GG(iN) aspirant studenten die in de HHK predikant werden?
Dat is, mi, een goede hypothese. Zie je in de CGK ook wel. (teveel) gedomineerd door mannen die vinden dat als er niet gebeurd wat zij wensen het tijd wordt voor een overstap of scheuring.
Dat bedoelde ik, maar ik begreep van bertiel dat dit geen goede inschatting is.
Of je nu naar de HHK systematiek moet overgaan lijkt mij discutabel. Daarvoor zijn er teveel kandidaten die na hun studie geen gemeente krijgen. Volgens de HHK site zijn er beroepbare kandidaten, niet beroepbare kandidaten, gewoon kandidaten en predikanten zonder gemeente. Totaal 19 als ik goed geteld heb. Mijn vraag aan HHK’ers die hier meer van weten. Is dat getal van 19 zorgelijk of is er bij elk wel een goed verhaal te houden?
Wel even goed tellen Huisman.

- Je hebt 4x beroepbare kandidaten. Op de website staat kand. Nederveen nog op beroepbaar, maar die heeft een beroep als legerpredikant aangenomen;
- Je hebt 6x kandidaten die nog niet beroepbaar zijn gesteld; ze preken wel al;
- Je hebt 5x predikanten die geen eigen gemeente hebben, d.w.z. dat ze eervol uit hun ambt zijn ontheven. Op de website staat ds. Klaassen onterecht ook nog bij deze categorie. Al zal er binnenkort wel een bij komen;
- Je hebt 3x kandidaten die niet (meer) beroepbaar zijn.

Er zijn genoeg redenen waarom we deze mensen hebben. Sommige komen uit een ander kerkverband. Denk aan ds. Klaassen en ds. Zuidam. Sommige zijn uit hun gemeente ontheven. Sommigen van deze waren al heel lang predikant, andere juist nog relatief kort. Ik wil daar liever geen namen bij noemen, daar heb je vast begrip voor. Er staan ook (beroepbare) kandidaten bij die wel een beroep gekregen hebben, maar dat niet aangenomen hebben. En er is ook een kandidaat waar de kerkenraad van een gemeente hem aandroeg om hem te beroepen, en de gemeente is daar niet in meegegaan.

Natuurlijk zitten er speciale gevallen bij. Ik vind jouw opmerking dat er teveel kandidaten zijn die na hun studie geen gemeente krijgen echt te kort door de bocht. Dat zijn er op dit moment slechts 4x. En dan is er één die pas vanaf begin dit jaar beroepbaar gesteld is. Dus die kan, in theorie, ieder moment een beroep krijgen. De overige 3x zijn al heel lang kandidaat. Inmiddels is het HHS ook weer jaren verder en wat ik eerder al aangaf; ook zij zijn lerende. Voor een kerkverband die slechts 20 jaar bestaat vind ik het ongelofelijk dat het allemaal zo goed en gestructureerd gaat. Maar dat is een gedachte uit het vlees. Hij draagt Zijn Kerk, dat is geen vraag, maar een belofte, die Hij zelf waarmaakt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie