Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef: 28 mei 2024, 20:08
GerefGemeente-lid schreef: 28 mei 2024, 19:56
Ararat schreef: 28 mei 2024, 19:40
GerefGemeente-lid schreef: 28 mei 2024, 18:23

Klaagliederen 3: 39-44: Wat klaagt dan een levend mens? Eenieder klage vanwege zijn zonden. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE. Laat ons ons hart opheffen, mitsgaders de handen, tot God in den hemel, zeggende: Wij hebben overtreden en wij zijn wederspannig geweest, daarom hebt Gij niet gespaard. Gij hebt ons met toorn bedekt en Gij hebt ons vervolgd; Gij hebt ons gedood, Gij hebt niet verschoond. Gij hebt U met een wolk bedekt, zodat er geen gebed doorkwam.
Wat maakt dat je het bovenstaande citeert? Zou je concreet willen maken waarom de GG met toorn bedekt, vervolgd, zelfs gedood is?
Hoe zou het komen dat God Zich dmv een wolk bedekt zodat er geen gebed doorkomt?

Let op, ik heb geen negatieve bedoeling, maar wil proberen te begrijpen hoe eea ervaren wordt.
Als je het geciteerde stukje leest, dan geef ik antwoord op @Tiberius. Hij schreef dat we zouden moeten klagen over het gebrek aan vrijmoedigheid bij de curatoren.

Mijn antwoord daarop is dat we moeten klagen over onze zonden en over onze ongerechtigheden. In wezen is dát de schuld die er ligt, niet alleen gelet op deze zaak, maar ook gelet op de vele verdeeldheid binnen onze gezindte.

En vanuit dat perspectief heb ik deze woorden bedoeld. De veroordelende visie op het curatorium, wat breed leeft binnen de gemeenten, is mijns inziens ook een mogelijke oorzaak van wat er in dit tekstgedeelte geschreven wordt. Als al dat gepraat eens stopte en het een gebed werd, dan waren de wonderen misschien wel groter. Verder verwijs ik naar de uitspraak in de post hierboven, van mijn mede-@GerGemeente-lid.
Zo heel breed leeft dat niet hoor. Het curatorium als zodanig, is voor het specifieke kerkverband van de GG het minst slechte 'toelatingssysteem'.
Kijk, dat het op de Veluwe en de Betuwe, en in Rijssen, gesteund wordt, kan ik nog goed begrijpen, daar zijn ze nooit lang vacant. Maar ik vermoed dat het in delen van de Randstad en delen van Zeeland en het midden van het land toch wel een issue is.
MarJT

Bericht door MarJT »

MGG schreef: 28 mei 2024, 18:30
Bertiel schreef: 28 mei 2024, 18:26 Een hoop vroom gepraat om een fout in een systeem te verhullen.
Een scherper oordeel dan de curatoren uitspreken.
De curatoren spreken een scherper oordeel uit over de zoekende mens die bij hen aanklopt. Ik durf wel te stellen dat de Geest des Heeren bedroefd wordt door de gang van zaken.
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 28 mei 2024, 20:27
Bertiel schreef: 28 mei 2024, 18:26 Een hoop vroom gepraat om een fout in een systeem te verhullen.
De curatoren spreken een scherper oordeel uit over de zoekende mens die bij hen aanklopt. Ik durf wel te stellen dat de Geest des Heeren bedroefd wordt door de gang van zaken.
Dat is niet correct. Geen vrijmoedigheid tot toelaten is niet gelijk aan we denken dat je onzin praat. Ze zeggen iets over zichzelf niet over de gehoorde persoon. Het is begrijpelijk dat het wel zo ervaren wordt, maar dat is iets heel anders.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Heb je daar ook een argument voor? Of is het enkel een gevoel?
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 28 mei 2024, 20:29
Dat is niet correct. Geen vrijmoedigheid tot toelaten is niet gelijk aan we denken dat je onzin praat. Ze zeggen iets over zichzelf niet over de gehoorde persoon. Het is begrijpelijk dat het wel zo ervaren wordt, maar dat is iets heel anders.
Dat is wat teleurstelling met een mens kan doen. Ondanks alle uitleg die diverse keren gegeven is door het curatorium hou je deze geluiden. Enfin is van alle jaren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:
MGG schreef: 28 mei 2024, 20:05
Bertiel schreef: 28 mei 2024, 20:01 lees dit eens rustig door. het gaat niet over een overtuiging die ze krijgen.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating

Hoeveel dominees ken je die hier niet zijn verder gelaten en wel door een curatorium van een afgescheiden kerk zijn toegelaten?
Ik lees:
Is de Commissie ervan overtuigd, dat deze student of kandidaat de Heere en Zijn kerk moet gaan dienen?

Heb je het stuk zelf ook gelezen?

0
De HHK is zelf al een afgescheiden kerk. Bij weigering in de HHK ligt overgang naar de PKN meer voor de hand dan de overstap naar een andere afgescheiden kerk.
1. klopt, maar de overtuiging gaat niet over de inhoud van de roeping.
2. ach, afleidingsmanouvre.
Ik denk dat je @MGG graag wil horen dat het bij de HHK net zo gaat als bij de GG. Dat is niet zo. Er is geen oordeel over de roeping. Er is wel een oordeel over de prediking en over de geschiktheid van de persoon. En dat oordeel is mild en ruim, maar soms zijn er verbeterpunten, soms wordt er iemand niet toegelaten. Dat is nog niet zo lang geleden.

Het is voor toegelaten, maar niet beroepen kandidaten (ook) een beproeving, niet minder dan bij afgewezen GG-aanmeldingen, kan ik mij voorstellen. Maar ontegenzeggelijk is het zo dat binnen de HHK er een ruimer aanbod van predikanten en studenten is dan GG. Waar met zegen wordt gearbeid. Over de oorzaak of reden geeft verder geen waardeoordeel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MarJT

Bericht door MarJT »

GerefGemeente-lid schreef: 28 mei 2024, 20:30
Heb je daar ook een argument voor? Of is het enkel een gevoel?
Nee hoor, het bewijs wordt geleverd door de kandidaten die afgewezen worden door het curatorium maar in een ander kerkverband tot zegen en opbouw van de gemeente zijn.

Daarbij laat Efeze 4 duidelijk zien dat onze Heiland herders en leraren stuurt om de gemeente op te bouwen naar volwassenheid. Het curatorium steekt daar een stokje voor met het argument dat 'er geen vrijmoedigheid is.' Het zou moeten zijn dat Christus deze mannenbroeders die vrijmoedigheid geeft! Als deze mensen zo voor Gods werk gaan liggen dan gaat er structureel iets vreselijk mis.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 28 mei 2024, 20:46
Bertiel schreef:
MGG schreef: 28 mei 2024, 20:05
Bertiel schreef: 28 mei 2024, 20:01 lees dit eens rustig door. het gaat niet over een overtuiging die ze krijgen.

https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating

Hoeveel dominees ken je die hier niet zijn verder gelaten en wel door een curatorium van een afgescheiden kerk zijn toegelaten?
Ik lees:
Is de Commissie ervan overtuigd, dat deze student of kandidaat de Heere en Zijn kerk moet gaan dienen?

Heb je het stuk zelf ook gelezen?

0
De HHK is zelf al een afgescheiden kerk. Bij weigering in de HHK ligt overgang naar de PKN meer voor de hand dan de overstap naar een andere afgescheiden kerk.
1. klopt, maar de overtuiging gaat niet over de inhoud van de roeping.
2. ach, afleidingsmanouvre.
Ik denk dat je @MGG graag wil horen dat het bij de HHK net zo gaat als bij de GG. Dat is niet zo. Er is geen oordeel over de roeping. Er is wel een oordeel over de prediking en over de geschiktheid van de persoon. En dat oordeel is mild en ruim, maar soms zijn er verbeterpunten, soms wordt er iemand niet toegelaten. Dat is nog niet zo lang geleden.

Het is voor toegelaten, maar niet beroepen kandidaten (ook) een beproeving, niet minder dan bij afgewezen GG-aanmeldingen, kan ik mij voorstellen. Maar ontegenzeggelijk is het zo dat binnen de HHK er een ruimer aanbod van predikanten en studenten is dan GG. Waar met zegen wordt gearbeid. Over de oorzaak of reden geeft verder geen waardeoordeel.
Dat wil ik niet horen. Het gaat in de HHK duidelijk anders. Elke methode heeft zijn sterke en zwakke kanten. Voor de rest ben ik het met je eens.

Als onze gemeente langdurig vacant zou zijn, dan keek ik waarschijnlijk met lede ogen naar gemeenten van andere kerkverbanden met een ruimer aanbod aan dominees en studenten. Deze gemeenten zijn maximaal een paar jaar vacant.
JvW

Bericht door JvW »

Maar wel vrijmoedigheid om al die mannen af te wijzen, dat vind ik uiterst lastig!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 28 mei 2024, 20:08 1. Dat zeg ik ook nergens
2. Afleidingsmanoeuvre? In tegenstelling tot jou beantwoord ik wel de vragen. Prima dat een gesprek te moeilijk is, maar ga dan niet zielig doen.
welke vragen staan nog open jongen? Ik ben me er niet van bewust dat ik zielig doen, maar hier een discussie gaan starten over het onstaan van de HHK, lijkt me verre van ontopic
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me anders zeer on-topic, zo op het eerste gezicht. Het is de vraag of de HHK had bestaan als de (O)GG niet zoveel studenten hadden afgewezen.

Maar dat heb ik verder nooit heel grondig uitgezocht.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nee dat is absoluut geen kwestie. Het zijn enkele uitzonderingen die in de HHK predikant zijn geworden na afwijzing door een curatorium aan de rechterzijde van het spectrum. En dat zijn dan nog niet eens de meest prominente predikanten binnen de HHK.
In absolute aantallen ligt het aantal sowieso hoger in de PKN
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
pierre27

Bericht door pierre27 »

JvW schreef: 28 mei 2024, 21:07

Maar wel vrijmoedigheid om al die mannen af te wijzen, dat vind ik uiterst lastig!
Ik begrijp ergens dat het lastig gevonden kan worden maar ze zullen het niet zomaar doen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 28 mei 2024, 21:20
MGG schreef: 28 mei 2024, 20:08 1. Dat zeg ik ook nergens
2. Afleidingsmanoeuvre? In tegenstelling tot jou beantwoord ik wel de vragen. Prima dat een gesprek te moeilijk is, maar ga dan niet zielig doen.
welke vragen staan nog open jongen? Ik ben me er niet van bewust dat ik zielig doen, maar hier een discussie gaan starten over het onstaan van de HHK, lijkt me verre van ontopic
Kijk maar terug. Het is ook geen discussie maar een simpel feit en absoluut geen afleidingsmanoeuvre. De onderbouwing van het feit is eenvoudig terug te vinden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 28 mei 2024, 21:22 Dat lijkt me anders zeer on-topic, zo op het eerste gezicht. Het is de vraag of de HHK had bestaan als de (O)GG niet zoveel studenten hadden afgewezen.

Maar dat heb ik verder nooit heel grondig uitgezocht.
Je bedoelt dat de HHK (mede) is opgericht door gefrustreerde, afgewezen (O)GG(iN) aspirant studenten die in de HHK predikant werden?
Dat is, mi, een goede hypothese. Zie je in de CGK ook wel. (teveel) gedomineerd door mannen die vinden dat als er niet gebeurd wat zij wensen het tijd wordt voor een overstap of scheuring.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 28 mei 2024, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie