dus een gemeentelid is verantwoordelijk voor de gang van zaken waar ze geen invloed op hebben en waar ze niet zelf voor gekozen hebben?GerefGemeente-lid schreef: ↑28 mei 2024, 19:56Als je het geciteerde stukje leest, dan geef ik antwoord op @Tiberius. Hij schreef dat we zouden moeten klagen over het gebrek aan vrijmoedigheid bij de curatoren.Ararat schreef: ↑28 mei 2024, 19:40Wat maakt dat je het bovenstaande citeert? Zou je concreet willen maken waarom de GG met toorn bedekt, vervolgd, zelfs gedood is?GerefGemeente-lid schreef: ↑28 mei 2024, 18:23Klaagliederen 3: 39-44: Wat klaagt dan een levend mens? Eenieder klage vanwege zijn zonden. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE. Laat ons ons hart opheffen, mitsgaders de handen, tot God in den hemel, zeggende: Wij hebben overtreden en wij zijn wederspannig geweest, daarom hebt Gij niet gespaard. Gij hebt ons met toorn bedekt en Gij hebt ons vervolgd; Gij hebt ons gedood, Gij hebt niet verschoond. Gij hebt U met een wolk bedekt, zodat er geen gebed doorkwam.
Hoe zou het komen dat God Zich dmv een wolk bedekt zodat er geen gebed doorkomt?
Let op, ik heb geen negatieve bedoeling, maar wil proberen te begrijpen hoe eea ervaren wordt.
Mijn antwoord daarop is dat we moeten klagen over onze zonden en over onze ongerechtigheden. In wezen is dát de schuld die er ligt, niet alleen gelet op deze zaak, maar ook gelet op de vele verdeeldheid binnen onze gezindte.
En vanuit dat perspectief heb ik deze woorden bedoeld. De veroordelende visie op het curatorium, wat breed leeft binnen de gemeenten, is mijns inziens ook een mogelijkheid van wat er in dit tekstgedeelte geschreven wordt. Verder verwijs ik naar de uitspraak in de post hierboven, van mijn mede-@GerGemeente-lid.
Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
-
Re: Vergadering curatorium Gereformeerde Gemeenten D.V. 2024
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
-
- Verbannen
-
Die je in elk kerkverband hebt. Een goed alternatief blijft uit. Het ene werk misschien wat beter/slechter maar er worden hindernissen gecreëerd door mensen die het prima fout kunnen hebben.
-
lees dit eens rustig door. het gaat niet over een overtuiging die ze krijgen.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/se ... -toelating
Hoeveel dominees ken je die hier niet zijn verder gelaten en wel door een curatorium van een afgescheiden kerk zijn toegelaten?
Hoeveel dominees ken je die hier niet zijn verder gelaten en wel door een curatorium van een afgescheiden kerk zijn toegelaten?
-
fout kan je het enkel noemen als je een kerkverband hebt met een overduidelijk tekort voor de arbeidsplaatsen die er zijn.
En begin nu niet over de losmakingen van de laatste tijd, dat is een teken van de eindtijd, veel kerkenraden zijn overgeleverd aan de verharding!
Dat klopt. Geen enkele kerk is perfect. Maar dit topic gaat specifiek over de GG en daar zijn de hindernissen erg hoog.
-
- Verbannen
Neen. Dat schrijf ik niet.Bertiel schreef: ↑28 mei 2024, 19:58dus een gemeentelid is verantwoordelijk voor de gang van zaken waar ze geen invloed op hebben en waar ze niet zelf voor gekozen hebben?GerefGemeente-lid schreef: ↑28 mei 2024, 19:56Als je het geciteerde stukje leest, dan geef ik antwoord op @Tiberius. Hij schreef dat we zouden moeten klagen over het gebrek aan vrijmoedigheid bij de curatoren.Ararat schreef: ↑28 mei 2024, 19:40Wat maakt dat je het bovenstaande citeert? Zou je concreet willen maken waarom de GG met toorn bedekt, vervolgd, zelfs gedood is?GerefGemeente-lid schreef: ↑28 mei 2024, 18:23
Klaagliederen 3: 39-44: Wat klaagt dan een levend mens? Eenieder klage vanwege zijn zonden. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE. Laat ons ons hart opheffen, mitsgaders de handen, tot God in den hemel, zeggende: Wij hebben overtreden en wij zijn wederspannig geweest, daarom hebt Gij niet gespaard. Gij hebt ons met toorn bedekt en Gij hebt ons vervolgd; Gij hebt ons gedood, Gij hebt niet verschoond. Gij hebt U met een wolk bedekt, zodat er geen gebed doorkwam.
Hoe zou het komen dat God Zich dmv een wolk bedekt zodat er geen gebed doorkomt?
Let op, ik heb geen negatieve bedoeling, maar wil proberen te begrijpen hoe eea ervaren wordt.
Mijn antwoord daarop is dat we moeten klagen over onze zonden en over onze ongerechtigheden. In wezen is dát de schuld die er ligt, niet alleen gelet op deze zaak, maar ook gelet op de vele verdeeldheid binnen onze gezindte.
En vanuit dat perspectief heb ik deze woorden bedoeld. De veroordelende visie op het curatorium, wat breed leeft binnen de gemeenten, is mijns inziens ook een mogelijkheid van wat er in dit tekstgedeelte geschreven wordt. Verder verwijs ik naar de uitspraak in de post hierboven, van mijn mede-@GerGemeente-lid.
In duidelijke taal uitgedrukt: als wij geloven dat God ondanks onze onwaardigheid wonderen doet, dwars door menselijke redenaties en instituten heen, dan doet Hij dat ook! Als wij menen dat het menselijke hindernissen zijn, dan is het rechtvaardig als God ons voorbijgaat.
-
Ik lees:Bertiel schreef: ↑28 mei 2024, 20:01 lees dit eens rustig door. het gaat niet over een overtuiging die ze krijgen.
Is de Commissie ervan overtuigd, dat deze student of kandidaat de Heere en Zijn kerk moet gaan dienen?
Heb je het stuk zelf ook gelezen?
0
De HHK is zelf al een afgescheiden kerk. Bij weigering in de HHK ligt overgang naar de PKN meer voor de hand dan de overstap naar een andere afgescheiden kerk.
-
- Verbannen
-
1. klopt, maar de overtuiging gaat niet over de inhoud van de roeping.MGG schreef: ↑28 mei 2024, 20:05Ik lees:Bertiel schreef: ↑28 mei 2024, 20:01 lees dit eens rustig door. het gaat niet over een overtuiging die ze krijgen.
Is de Commissie ervan overtuigd, dat deze student of kandidaat de Heere en Zijn kerk moet gaan dienen?
0
De HHK is zelf al een afgescheiden kerk. Bij weigering in de HHK ligt overgang naar de PKN meer voor de hand dan de overstap naar een andere afgescheiden kerk.
2. ach, afleidingsmanouvre.
-
Of laag voor de mensen die geen universitaire opleiding aankunnen. Ik zie geen betere optie en sta daarom achter de huidige methode. Vanzelfsprekend is de huidige situatie niet perfect, maar ik zie niet in hoe het beter kan. Wel heb ik geleerd dat de CGK ook veel mensen afwijst en toch ongeveer genoeg dominees heeft. Blijkbaar sluit het een het ander niet uit.Erskinees schreef: ↑28 mei 2024, 20:02Dat klopt. Geen enkele kerk is perfect. Maar dit topic gaat specifiek over de GG en daar zijn de hindernissen erg hoog.
Zo heel breed leeft dat niet hoor. Het curatorium als zodanig, is voor het specifieke kerkverband van de GG het minst slechte 'toelatingssysteem'.GerefGemeente-lid schreef: ↑28 mei 2024, 19:56Als je het geciteerde stukje leest, dan geef ik antwoord op @Tiberius. Hij schreef dat we zouden moeten klagen over het gebrek aan vrijmoedigheid bij de curatoren.Ararat schreef: ↑28 mei 2024, 19:40Wat maakt dat je het bovenstaande citeert? Zou je concreet willen maken waarom de GG met toorn bedekt, vervolgd, zelfs gedood is?GerefGemeente-lid schreef: ↑28 mei 2024, 18:23Klaagliederen 3: 39-44: Wat klaagt dan een levend mens? Eenieder klage vanwege zijn zonden. Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE. Laat ons ons hart opheffen, mitsgaders de handen, tot God in den hemel, zeggende: Wij hebben overtreden en wij zijn wederspannig geweest, daarom hebt Gij niet gespaard. Gij hebt ons met toorn bedekt en Gij hebt ons vervolgd; Gij hebt ons gedood, Gij hebt niet verschoond. Gij hebt U met een wolk bedekt, zodat er geen gebed doorkwam.
En vanuit dat perspectief heb ik deze woorden bedoeld. De veroordelende visie op het curatorium, wat breed leeft binnen de gemeenten, is mijns inziens ook een mogelijke oorzaak van wat er in dit tekstgedeelte geschreven wordt. Als al dat gepraat eens stopte en het een gebed werd, dan waren de wonderen misschien wel groter. Verder verwijs ik naar de uitspraak in de post hierboven, van mijn mede-@GerGemeente-lid.
-
1. Dat zeg ik ook nergensBertiel schreef: ↑28 mei 2024, 20:071. klopt, maar de overtuiging gaat niet over de inhoud van de roeping.MGG schreef: ↑28 mei 2024, 20:05Ik lees:Bertiel schreef: ↑28 mei 2024, 20:01 lees dit eens rustig door. het gaat niet over een overtuiging die ze krijgen.
0
2. ach, afleidingsmanouvre.
2. Afleidingsmanoeuvre? In tegenstelling tot jou beantwoord ik wel de vragen. Prima dat een gesprek te moeilijk is, maar ga dan niet zielig doen.
-
Veel kerkenraden zijn overgeleverd aan de verharding. Ik denk dat je bedoelt dat veel losmakingen niet aan de dominees liggen? Weigering tot de theologische school ligt dan weer wel aan de curatoren? Veel kerkenraden zijn volgens jou overgeleverd aan de verharding. Werkt dit ook door binnen een kerkverband of zijn het veel opzichzelfstaande gebeurtenissen?Bertiel schreef: ↑28 mei 2024, 20:02fout kan je het enkel noemen als je een kerkverband hebt met een overduidelijk tekort voor de arbeidsplaatsen die er zijn.
En begin nu niet over de losmakingen van de laatste tijd, dat is een teken van de eindtijd, veel kerkenraden zijn overgeleverd aan de verharding!