Hervormd denken

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Hervormd denken

Bericht door Mister »

In een ander topic komt de vraag boven:
Ad Anker schreef: Ik ben wel benieuwd naar hervormd denken... Wat wordt daar precies mee bedoeld? De volkskerkgedachte bijvoorbeeld?
Dat verdient een eigen topic. Bij deze.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hervormd denken

Bericht door Ad Anker »

Ik ga de podcast niet luisteren, zeg ik tegen Maanenschijn. Wellicht kan hij of iemand anders toch hier kort samenvatten wat hervormd denken is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hervormd denken

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 21 mei 2024, 12:49 Ik ga de podcast niet luisteren, zeg ik tegen Maanenschijn. Wellicht kan hij of iemand anders toch hier kort samenvatten wat hervormd denken is.
Ik knip mijn eigen gedachten maar even hiernaartoe. Want dat was het belangrijkste element:
Brede rand. 1x in de tien dagen een rouwdienst met de mogelijkheid om het evangelie aan buitenkerkelijken te brengen. Ik begreep overigens dat dit tegenwoordig vele male minder is, ook al is de brede rand in sommige gemeenten meegegaan naar de HHK. Je hoeft geen evangelisatiecommissie op te zetten, aldus de prof. Soortgelijke processen spelen bij doopcatechese.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hervormd denken

Bericht door Henk J »

Wat ik in het andere topic ook noemde: het bestaan van geboorteleden, dus niet pas lid vanaf de doop maar al vanaf de geboorte omdat je ouders lid zijn. Het niet uitschrijven van mensen al hoor je er jarenlang niets van en willen ze ook niets van jou horen. Doopbewijs bij overschrijving niet bij gemeenteleden thuis bezorgen maar doorsturen naar de scriba van een andere kerkenraad zodat de pastorale zorg direct overgedragen wordt. Dat zijn zo wat zaken die ik schaar onder 'Hervormd denken'.
Verder vallen de gereformeerde belijdenissen ook onder het 'Hervormde denken'. De Nederlands Hervormde kerk was immers een gereformeerde kerk en stamde uit de Reformatie, hoewel die belijdenissen in de praktijk niet meer werden gehandhaafd.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hervormd denken

Bericht door HersteldHervormd »

Er zit natuurlijk een hele geschiedenis achter het ontstaan van de Nederlandse kerken.
De Nederlands Hervormde Kerk was duidelijk in de kern een vaderlandse kerk.

Er zijn heel veel afsplitsingen geweest vanuit de NHK. Ik begrijp die afsplitsingen allemaal; de argumenten zijn legitiem. Toch hadden de afgescheidene een groot manco, en dat is dat de samenhang niet zo sterk was als in de vaderlandse kerk. Daardoor kreeg je ook soms wat vreemde uitspattingen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de embryo theologie, maar ook aan allerlei aparte ruzies en onenigheden. Ik denk dat daar een groot verschil zit tussen de Hervormden en de afgescheidenen. Ik denk dat die verschillen tot de dag van vandaag, in meer en mindere mate, nog aanwezig zijn en dat daar ook juist het gesprek over gaat, want vele afgescheidenen voegen zich nu bij de HHK. Eerst als lid, maar op ten duur ook als kerkenraadslid. Ook dominees met een andere kerkelijke achtergrond zijn ruim vertegenwoordigd binnen de HHK. Alleen het afgescheidene zit er al generaties lang in. Ik deel die zorg, maar ik kom dan ook uit een Hervormd nageslacht. Ik voel ergens echt een verbondenheid met het Hervormd denken. Ook de manier waarop de HHK nu functioneert.

Er zijn altijd grote verschillen geweest in de NHK. Van zeer vrijzinnig tot zeer behoudend. Ik denk dat in 2004 de (zeer) behoudende kant definitief de vaderlandse kerk verlaten heeft. Uiteraard zijn er ook meer gematigde gemeenten over gegaan naar de HHK. In de PKN vind je bijna geen behoudende gemeenten meer. Er zijn er nog wel een paar, maar ook daar staat het onder druk. De destijds meer gematigde gemeenten hebben de afgelopen 20 jaar ook een verandering meegemaakt. Daardoor kom ik persoonlijk tot de conclusie dat er, tot mijn grote spijt, bijna geen behoudende christenen meer aanwezig zijn in de PKN.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 21 mei 2024, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hervormd denken

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:Ik ga de podcast niet luisteren, zeg ik tegen Maanenschijn. Wellicht kan hij of iemand anders toch hier kort samenvatten wat hervormd denken is.
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.
Ik hoor deze uitspraak nl ook regelmatig net zoals: ik ben een 'echte' hervormde en dat 'zit in mij'.
W. v. Vlastuin heeft géén hervormde achtergrond dus ben ik zeker benieuwd wat en hoe'hervormd denken' is.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hervormd denken

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 13:32 Er zit natuurlijk een hele geschiedenis achter het ontstaan van de Nederlandse kerken.
De Nederlands Hervormde Kerk was duidelijk in de kern een vaderlandse kerk.

Er zijn heel veel afsplitsingen geweest vanuit de NHK. Ik begrijp die afsplitsingen allemaal; de argumenten zijn legitiem. Toch hadden de afgescheidene een groot manco, en dat is dat de samenhang niet zo sterk was als in de vaderlandse kerk. Daardoor kreeg je ook soms wat vreemde uitspattingen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de embryo theologie, maar ook aan allerlei aparte ruzies en onenigheden. Ik denk dat daar een groot verschil zit tussen de Hervormden en de afgescheidenen. Ik denk dat die verschillen tot de dag van vandaag, in meer en mindere mate, nog aanwezig zijn en dat daar ook juist het gesprek over gaat, want vele afgescheidenen voegen zich nu bij de HHK. Eerst als lid, maar op ten duur ook als kerkenraadslid. Ook dominees met een andere kerkelijke achtergrond zijn ruim vertegenwoordigd binnen de HHK. Alleen het afgescheidene zit er al generaties lang in. Ik deel die zorg, maar ik kom dan ook uit een Hervormd nageslacht. Ik voel ergens echt een verbondenheid met het Hervormd denken. Ook de manier waarop de HHK nu functioneert.

Er zijn altijd grote verschillen geweest in de NHK. Van zeer vrijzinnig tot zeer behoudend. Ik denk dat in 2004 de (zeer) behoudende kant definitief de vaderlandse kerk verlaten heeft. Uiteraard zijn er ook meer gematigde gemeenten over gegaan naar de HHK. In de PKN vind je bijna geen behoudende gemeenten meer. Er zijn er nog wel een paar, maar ook daar staat het onder druk. De destijds meer gematigde gemeenten hebben de afgelopen 20 jaar ook een verandering meegemaakt. Daardoor kom ik persoonlijk tot de conclusie dat er, tot mijn grote spijt, bijna geen behoudende christenen meer aanwezig zijn in de PKN.
Waarom spijt jou dat? Is het zijn van een behoudend christen essentieel voor het behoud?
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hervormd denken

Bericht door HersteldHervormd »

Je mag van mij gerust weten dat ik blij ben dat ik geen antwoord weet op jouw vraag.
Ik vind het spijtig omdat ik er van overtuigd ben dat bijbelgetrouwheid zo zuiver mogelijk nagestreefd dient te worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hervormd denken

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 13:40 Je mag van mij gerust weten dat ik blij ben dat ik geen antwoord weet op jouw vraag.
Ik vind het spijtig omdat ik er van overtuigd ben dat bijbelgetrouwheid zo zuiver mogelijk nagestreefd dient te worden.
Is behoudend hetzelfde als bijbelgetrouw?
Probleem met deze begrippen is het feit dat wie de term gebruikt over het algemeen zijn eigen bijbelgetrouwheid als uitgangspunt neemt.
Zo begrijpen of accepteren zelfs bijbelgetrouwe christenen andere bijbelgetrouwe christenen niet meer.

Dat is ook een kenmerk van hervormd denken: iedereen die belijdend lid is, hoort bij de christelijke gemeente.
Terwijl de kerken van afscheiding meer verdeeld denken: we herbergen ware gelovigen en daarnaast ook vele donateurs.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hervormd denken

Bericht door Bourdon16 »

Je zou ze de kost moeten geven HH.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1960
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hervormd denken

Bericht door Ararat »

Van Vlastuin gaf ook aan niet de denken in denominaties. Hij heeft ook moeite met de term 'het eigene van...'.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hervormd denken

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Ik ga de podcast niet luisteren, zeg ik tegen Maanenschijn. Wellicht kan hij of iemand anders toch hier kort samenvatten wat hervormd denken is.
Ik dacht…. Laat ik een echte Ger-Gemmer ook eens kennis maken met een HHK-prof :).

Ik heb er hier ergens al eerder wat over geschreven wat het hervormde denken is, in mijn optiek:

Samengevat: eenheid in/ondanks verscheidenheid.

Binnen de Hervormde traditie is er een herkenning binnen de Gereformeerde belijdenis, ondanks dat er in uitwerking en uiterlijke verschijning verschillen kunnen bestaan. Daarbij zijn die verschillen niet doorslaggevend om elkaar niet te kunnen zien als Kerk, het lichaam van Christus.

In de uitwerking geeft dat er dus wel een eigen mening is over leerstellingen of uiterlijke zaken (denk bijvoorbeeld aan uitwerking van de doop, aanspraak van de gemeente, Bijbelvertalingen, zingen, kleding), maar die mening niet van doorslaggevende aard is om niet samen een kerkgenootschap te kunnen zijn. Mits het past binnen de grenzen van het Gereformeerd belijden.

Als tweede: De Hervormde Kerk is van oudsher een volkskerk. Dat betekend dat de breedte van ‘het volk’ ook binnen de kerkmuren aanwezig is. Dat hoeft geen invloed te hebben op de prediking, maar geeft wel een verscheidenheid aan kerkgangers en leden. Een verscheidenheid dit binnen die kerkmuren getolereerd worden. Een praktijkvoorbeeld is bijvoorbeeld mijn vorige gemeente, waar een dame met hoogblond-geverfd haar in spijkerbroek gezusterlijk zat naast een dame in zwart met hoed.

In 2004 ontstond er een scheuring, met name veroorzaakt door stellingname en karakters (is mijn mening) en het verschil voor de één waarbij de grondslag van de kerk doorslaggevend is geweest, en de de anders waar de de plaatselijke situatie (de bezwaarde gemeenten die met hun verklaring meegingen in de PKN) doorslaggevend is geweest.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 923
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hervormd denken

Bericht door Adagio »

Henk J schreef: 21 mei 2024, 13:24 Doopbewijs bij overschrijving niet bij gemeenteleden thuis bezorgen maar doorsturen naar de scriba van een andere kerkenraad zodat de pastorale zorg direct overgedragen wordt. Dat zijn zo wat zaken die ik schaar onder 'Hervormd denken'.
Hoe gaat dat dan tegenwoordig eigenlijk? Begint het dan niet met het betreffende lid, die kenbaar maakt om 'overgeschreven' te willen worden? En dan, als bekend is dat iemand gaat verhuizen, even naar degene toe en vragen of hij/zij met het doopbewijs in de fietstas even langsgaat (ofwel kennis maakt) bij de nieuwe scriba? En als het lid daarmee instemt, dan tegelijk (afhankelijk van de situatie) met een belletje of iets dergelijks de nieuwe scriba inseinen en attenderen om na een bepaalde tijd zelf contact te zoeken, als het van 'lidmaatzijde' stil blijft..
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hervormd denken

Bericht door Herman »

Adagio schreef: 21 mei 2024, 14:32
Henk J schreef: 21 mei 2024, 13:24 Doopbewijs bij overschrijving niet bij gemeenteleden thuis bezorgen maar doorsturen naar de scriba van een andere kerkenraad zodat de pastorale zorg direct overgedragen wordt. Dat zijn zo wat zaken die ik schaar onder 'Hervormd denken'.
Hoe gaat dat dan tegenwoordig eigenlijk? Begint het dan niet met het betreffende lid, die kenbaar maakt om 'overgeschreven' te willen worden? En dan, als bekend is dat iemand gaat verhuizen, even naar degene toe en vragen of hij/zij met het doopbewijs in de fietstas even langsgaat (ofwel kennis maakt) bij de nieuwe scriba? En als het lid daarmee instemt, dan tegelijk (afhankelijk van de situatie) met een belletje of iets dergelijks de nieuwe scriba inseinen en attenderen om na een bepaalde tijd zelf contact te zoeken, als het van 'lidmaatzijde' stil blijft..
Nee, het is veel simpeler. Een gemeentelid die dient gewoon de gegevens van de gemeente door te geven waar hij naar toe wil vertrekken en dan stuur je daar de gegevens heen.
Als hij/zij dat niet weet, dan worden er geen gegevens verstrekt. Tenzij op heel dringend aandringen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Hervormd denken

Bericht door Bourdon16 »

Volgens mij wordt je bij verhuizing gewoon automatisch overgeschreven naar de gemeente waar dat grondgebied bij hoort.
Plaats reactie