Verkiezingen Tweede Kamer 2023

huisman

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 21 mei 2024, 07:40
huisman schreef: 21 mei 2024, 00:28

Ik gebruik het argument van Paulus.
Paulus was een kind van zijn tijd. Zijn percepties over de overheid kun je niet direct toepassen in onze tijd.

Overigens ontken jij met je zwart-witte lezen de oudste vorm van bestuur in ons land: het waterschap.
Paulus woorden zijn door de Heilige Geest geïnspireerd en behoren tot het onfeilbaar Woord van God.

Verder kan ik nog wel 20 besturen opnoemen waar het in Romeinen 13 niet over gaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 21 mei 2024, 07:09
Ambtenaar schreef: 20 mei 2024, 22:09
huisman schreef: 20 mei 2024, 19:32 Ik zou hier nog op reageren in het kader van de overheid uit Romeinen 13. Het gaat in Romeinen 13 heel duidelijk over een overheid die tot straffen van de ongehoorzame onderdanen bevoegd is. De overheid uit Romeinen 13 heeft een “zwaardmacht” . Omdat “Europa” op geen enkele wijze deze macht heeft over Europese burgers is het m.i. geen overheid in Bijbelse zin.
De overheid die ik heb te gehoorzamen zijn onze nationale overheden. Die gehoorzaamheid geldt ook de Europese regelgeving in zoverre die nationaal is overgenomen.
In het Nederlandse geval geldt dat voor elke Eruopese regel. En je argumentatie is bijzonder zwak, door enkel het geweldsmonopolie als criterium te gebruiken.
ARTIKEL 36De overheid

Wij geloven dat onze goede God gezagsdragers en de overheid heeft ingesteld,
vanwege de zonden en ontaarding van de mensen. a
Hij wil namelijk dat de wereld door wetten en regels van orde wordt geregeerd. b
Zodat de losbandigheid in bedwang wordt gehouden en er orde en rechtspraak heerst over het volk. c
Met dat doel heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven,
tot bestraffing van de slechte mensen en tot bescherming van de goede mensen.
Haar taak is niet alleen om zorg te dragen voor de openbare orde en daarover te waken. Ook om de kerkdiensten in stand te houden, en afgoderij, onjuiste godsdiensten en het rijk van de Antichrist weg te nemen en te vernietigen.
De overheid moet de groei van het koninkrijk van Jezus Christus bevorderen en het evangelie overal ongehinderd laten verkondigen. d
Zodat iedereen God eert en dient, op de wijze zoals Hij dat in de Bijbel heeft bevolen.

Verder is iedereen verplicht, ongeacht welke maatschappelijke positie men ook heeft,
om zich aan de overheid te onderwerpen en belasting te betalen. Ook moet iedereen de overheid respecteren en gehoorzamen e in alles wat niet in tegenstrijd is met de Bijbel. f
Wij moeten voor de overheid bidden, opdat de Heere haar in alles wil leiden en wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. (1 Tim. 2:2)

Wij verwerpen de ideeën van de wederdopers en alle opstandige mensen,
vooral degenen die het gezag van de overheid niet willen erkennen. g
Zij ondermijnen ook de rechtsorde door gemeenschap van goederen te introduceren en verstoren de goede zeden, die God onder de mensen heeft ingesteld.
Guido de Bres las kennelijk het toch in een andere volgorde dan jij. Denk ik.
Die zegt :God stelt overheid in omdat Hij wil dat de wereld geregeerd wordt door wetten en regels van orde. En daartoe heeft Hij ook ( is m.i. niet hetzelfe als in de eerste plaats of vooral) het zwaard gegegen.

God gehoorzamen door te gehoorzamen die over je gesteld zijn. Je ouders, overheden etc.
Tenzij ze vragen God ongehoorzaam te zijn door de Wet te overtreden.

Jij , zo vat ik het op , zegt; God stelt overheid in en dat blijkt uit het gebruiken van het zwaard om zo te regeren. En dan volgt de orde van wetten en regels....en het gehoorzamen.

Wanneer ik dan jouw standpunt volgt: hoef ik.ook de Nederlandse overheid te erkennen. Want die hanteert ook niet altijd het zwaard. Zij hebben nb wetten ingevoerd die Gods Wet overtreden. Al wordt mij (nog) niet gevraagd het zelf toe te passen. Toch blijft het een "gezagsvorm" die God gebruikt om te regeren.

Europa is gekomen (omdat mijn regering daarvoor kiest, of ik het leuk vind of niet). En vraagt om die regels van de EU te gehoorzamen. Dus ja het is een vorm van regeren.
Dat laatste zeg ik toch ook? Wij hebben de Europese regelgeving te gehoorzamen in zoverre die nationaal is overgenomen.

Ik zeg ook niet dat de zwaardmacht altijd door de overheid gehanteerd moet worden. Wat Romeinen 13 zegt dat een overheid een zwaardmacht heeft. ‘Europa’ heeft geen zwaardmacht en ook geen bevoegdheid om een eventuele zwaardmacht te hanteren. Dat maakt m.i. dat ‘Europa’ niet een overheid is zoals bedoeld in Romeinen 13.

Ik zeg nergens dat je dan maar ongehoorzaam moet zijn aan Europese regels al had ik gewild dat de verpleeghuizen en zorginstellingen dat wel hadden gedaan bij het verbod van plastic rietjes. Had veel ellende voorkomen. Gelukkig mogen ze daar nu weer gebruikt worden.
https://nos.nl/l/2425962

M.a.w. ik zeg nergens dat je niet gehoorzaam hoeft te zijn aan besturen die geen zwaardmacht hebben maar het zijn geen overheden zoals bedoeld in Romeinen 13.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: 21 mei 2024, 10:04
Ambtenaar schreef: 20 mei 2024, 22:09
In het Nederlandse geval geldt dat voor elke Eruopese regel. En je argumentatie is bijzonder zwak, door enkel het geweldsmonopolie als criterium te gebruiken.
ARTIKEL 36De overheid

Hij wil namelijk dat de wereld door wetten en regels van orde wordt geregeerd. b
Zodat de losbandigheid in bedwang wordt gehouden en er orde en rechtspraak heerst over het volk. c
Haar taak is niet alleen om zorg te dragen voor de openbare orde en daarover te waken. Ook om de kerkdiensten in stand te houden, en afgoderij, onjuiste godsdiensten en het rijk van de Antichrist weg te nemen en te vernietigen.
De overheid moet de groei van het koninkrijk van Jezus Christus bevorderen en het evangelie overal ongehinderd laten verkondigen. d
Zodat iedereen God eert en dient, op de wijze zoals Hij dat in de Bijbel heeft bevolen.

Verder is iedereen verplicht, ongeacht welke maatschappelijke positie men ook heeft,
om zich aan de overheid te onderwerpen en belasting te betalen. Ook moet iedereen de overheid respecteren en gehoorzamen e in alles wat niet in tegenstrijd is met de Bijbel. f
Wij moeten voor de overheid bidden, opdat de Heere haar in alles wil leiden en wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. (1 Tim. 2:2)

Zij ondermijnen ook de rechtsorde door gemeenschap van goederen te introduceren en verstoren de goede zeden, die God onder de mensen heeft ingesteld.
Die zegt :God stelt overheid in omdat Hij wil dat de wereld geregeerd wordt door wetten en regels van orde. En daartoe heeft Hij ook ( is m.i. niet hetzelfe als in de eerste plaats of vooral) het zwaard gegegen.

God gehoorzamen door te gehoorzamen die over je gesteld zijn. Je ouders, overheden etc.

Jij , zo vat ik het op , zegt; God stelt overheid in en dat blijkt uit het gebruiken van het zwaard om zo te regeren. En dan volgt de orde van wetten en regels....en het gehoorzamen.

Wanneer ik dan jouw standpunt volgt: hoef ik.ook de Nederlandse overheid te erkennen. Want die hanteert ook niet altijd het zwaard. Zij hebben nb wetten ingevoerd die Gods Wet overtreden. Al wordt mij (nog) niet gevraagd het zelf toe te passen. Toch blijft het een "gezagsvorm" die God gebruikt om te regeren.

Europa is gekomen (omdat mijn regering daarvoor kiest, of ik het leuk vind of niet). En vraagt om die regels van de EU te gehoorzamen. Dus ja het is een vorm van regeren.
Dat laatste zeg ik toch ook? Wij hebben de Europese regelgeving te gehoorzamen in zoverre die nationaal is overgenomen.

Ik zeg ook niet dat de zwaardmacht altijd door de overheid gehanteerd moet worden. Wat Romeinen 13 zegt dat een overheid een zwaardmacht heeft. ‘Europa’ heeft geen zwaardmacht en ook geen bevoegdheid om een eventuele zwaardmacht te hanteren. Dat maakt m.i. dat ‘Europa’ niet een overheid is zoals bedoeld in Romeinen 13.

Ik zeg nergens dat je dan maar ongehoorzaam moet zijn aan Europese regels al had ik gewild dat de verpleeghuizen en zorginstellingen dat wel hadden gedaan bij het verbod van plastic rietjes. Had veel ellende voorkomen. Gelukkig mogen ze daar nu weer gebruikt worden.

M.a.w. ik zeg nergens dat je niet gehoorzaam hoeft te zijn aan besturen die geen zwaardmacht hebben maar het zijn geen overheden zoals bedoeld in Romeinen 13.
Ok dan begrijp ik je (hoop ik) . En is volgens jou de Europese Unie dus ook een door God gegeven overheid. En die zin ook Bijbels. Ondanks dat er geen zwaardmacht is! En dienen we als Christenen God door ook deze overheid te gehoorzamen.Want overheid zijn zij allen die over ons gesteld zijn door God. En de zwaardmacht die ze wel of niet gebruiken komt op de "tweede" plaats. Ook in Rom 13. Romeinse overheid is daar allereerst Gods dienares. De christenen moeten niet naar de wapens grijpen hoe nijpend hun positie ook is maar deze overheid gehoorzamen. Die ook het zwaard heeft. Gaan zij zelf naar het zwaard grijpen dan komt er anarchie.
Iets is overheid, Gods dienares, omdat God hen daartoe aangewezen heeft. En de zwaardmacht en die Rome had, die onze overheid heeft, is een middel. Maar maakt hen nog geen overheid.
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 21 mei 2024, 11:24
huisman schreef: 21 mei 2024, 10:04

ARTIKEL 36De overheid

Ok dan begrijp ik je (hoop ik) . En is volgens jou de Europese Unie dus ook een door God gegeven overheid. En die zin ook Bijbels. Ondanks dat er geen zwaardmacht is! En dienen we als Christenen God door ook deze overheid te gehoorzamen.Want overheid zijn zij allen die over ons gesteld zijn door God. En de zwaardmacht die ze wel of niet gebruiken komt op de "tweede" plaats. Ook in Rom 13. Romeinse overheid is daar allereerst Gods dienares. De christenen moeten niet naar de wapens grijpen hoe nijpend hun positie ook is maar deze overheid gehoorzamen. Die ook het zwaard heeft. Gaan zij zelf naar het zwaard grijpen dan komt er anarchie.
Iets is overheid, Gods dienares, omdat God hen daartoe aangewezen heeft. En de zwaardmacht en die Rome had, die onze overheid heeft, is een middel. Maar maakt hen nog geen overheid.
Deze samenvatting is niet mijn maar jouw opvatting. :) 'Europa' is in Bijbelse zin geen overheid om de redenen die ik noemde.
De zwaardmacht maakt uitdrukkelijk een onmisbaar deel uit van de overheid.
Nogmaal, mijn opvatting is geen vrijbrief voor ongehoorzaamheid.
Profesto

Bericht door Profesto »

GerefGemeente-lid schreef: 17 mei 2024, 09:32
Profesto schreef: 17 mei 2024, 07:22
Ararat schreef: 17 mei 2024, 07:11
Profesto schreef: 17 mei 2024, 07:06
Gezien alle uitzonderingen die ze in Europa voor elkaar willen krijgen, gaat men natuurlijk heel verontwaardigd doen als Europa geen sjoege geeft.
PopuLientje over de uitzonderingen over mest en stikstof en de Grote Blonde Leider over de uitzonderingen met betrekking tot asiel.
En dan NSC de boel laten klappen en snel verkiezingen :D
Waar dan bij de campagne het electoraat verder opgehitst kan worden tegen Europa en de rechtspraak.
Het is allemaal zo voor de hand liggend en het gebeurt onder je neus, maar sommige refo's blijven maar applaudisseren voor dit soort ontwikkelingen.
Ik vind dat zorgelijk.
En de linkse woke over genderidelogie vindt je niet zorgelijk?

Vreemd. Da's meten met twee maten...
Nee hoor, dat is helemaal niet meten met twee maten. 'linkse woke over genderideologie' is namelijk onderdeel van de waanzin waarmee het electoraat wordt opgehitst.
Profesto

Bericht door Profesto »

Zeeuw schreef: 17 mei 2024, 09:40
Profesto schreef: 17 mei 2024, 09:26
'Schuld van GL/PvdA'
Ook een leuke afleider.
Hoe zie je dan het massaal afkeren van de PvdA door de mensen die er historisch gezien op stemden? Voor mij is dat eenvoudig: het niet meer willen luisteren naar deze personen, met als sluitstuk de bijzonder slechte zet om de samenwerking met GL op deze manier in te richten. Ik heb zoveel PvdA'ers gesproken die het hier totaal niet mee eens waren.
Ik denk dat links / GL/PVDA best wel wil luisteren, maar dat op dit moment zondebok politiek meer kiezers trekt. Links heeft inderdaad het linkse verhaal niet goed weten te verkopen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 21 mei 2024, 12:54
Zeeuw schreef: 17 mei 2024, 09:40
Profesto schreef: 17 mei 2024, 09:26
'Schuld van GL/PvdA'
Ook een leuke afleider.
Hoe zie je dan het massaal afkeren van de PvdA door de mensen die er historisch gezien op stemden? Voor mij is dat eenvoudig: het niet meer willen luisteren naar deze personen, met als sluitstuk de bijzonder slechte zet om de samenwerking met GL op deze manier in te richten. Ik heb zoveel PvdA'ers gesproken die het hier totaal niet mee eens waren.
Ik denk dat links / GL/PVDA best wel wil luisteren, maar dat op dit moment zondebok politiek meer kiezers trekt. Links heeft inderdaad het linkse verhaal niet goed weten te verkopen.
Het eerste: nee, want anders was het tweede wel gelukt. GL slaat absoluut niet aan bij PvdA kiezers.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 21 mei 2024, 09:52 Paulus woorden zijn door de Heilige Geest geïnspireerd en behoren tot het onfeilbaar Woord van God.

Verder kan ik nog wel 20 besturen opnoemen waar het in Romeinen 13 niet over gaat.
Dat neemt niet weg dat Paulus een kind van zijn tijd was en geen benul had van de verschillende bestuurslagen in de 21e eeuw, van een supranationale bestuurslaag tot de gemeentelijke bestuurslaag.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 21 mei 2024, 18:31
huisman schreef: 21 mei 2024, 09:52 Paulus woorden zijn door de Heilige Geest geïnspireerd en behoren tot het onfeilbaar Woord van God.

Dat neemt niet weg dat Paulus een kind van zijn tijd was en geen benul had van de verschillende bestuurslagen in de 21e eeuw, van een supranationale bestuurslaag tot de gemeentelijke bestuurslaag.
Zoals jij de Bijbel uitschakelt en tijdgebonden verklaard vind ik zorgwekkend.
Verder spreken heeft dan ook weinig zin.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DEN HAAG - De plannen van PVV, VVD, NSC en BBB leveren een kleine koopkrachtplus op voor mensen thuis. Door de bank genomen gaan ze er jaarlijks met 0,2 procent op vooruit. Daarbij valt wel op dat uitkeringsgerechtigden en lage inkomens er veel meer op vooruit gaan dan werkenden met een middeninkomen, terwijl die groep in het akkoord ’specifieke aandacht’ was beloofd.

Kijk eens, de linkse oppositie kan blij zijn.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Gelukkig wist de Heilige Geest dit wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 21 mei 2024, 19:25

Zo'n rare opmerking is dat toch niet? Paulus noemt toch ook het zwaard? Daar maken we nu toch ook wat anders van? Het zwaard wordt nu ook symbolisch geïnterpreteerd. Waarom dan een beperking van de interpretatie van de overheden?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: 20 mei 2024, 14:17
DDD schreef: 20 mei 2024, 14:01
MGG schreef: 20 mei 2024, 10:53
DDD schreef: 20 mei 2024, 09:36 Nee. Maar ik denk dat er wel mensen ontvankelijk zijn voor zulke boodschappen. En er zijn ook predikanten die er aan meewerken, bijvoorbeeld door niet voor de Europese overheid te bidden.

Dat is gezien het feit dat hetzelfde type predikanten wel voor de Duitse overheid bad, mijns inziens erg wonderlijk. En het is in ieder geval in strijd met duidelijke oproepen van Paulus.
Je draaft weer lekker door. Slim dat je deze onzin niet concreet maakt.
Waarom? Ik heb mij ooit bij mijn toenmalige predikant beklaagd dat hij niet bad voor de EU. Dat deed hij niet omdat dat gevoelig lag. Ik vind dat je daarin God meer gehoorzaam moet zijn dan de mensen. En dat was dan nog een dominee die bijna overal mag preken. Dat krijg je als je zo met gevoeligheden omgaat. Maar goed. Noem eens een rechterflankdominee in de GG die wél voor de EU of de Raad van Europa bidt in de openbare eredienst?

Overigens verschijnen over dit onderwerp hele wetenschappelijke studies, en terecht. Het is mijns inziens ook los daarvan zo'n opvallend verschijnsel dat het niemand die goed kan waarnemen zou kunnen ontgaan en ik had totaal niet het idee dat dit enige onderbouwing behoeft, maar hierbij een internetverwijzing naar een krant van onlangs.

https://www.rd.nl/artikel/1063951-onder ... rdt-geduid
Ik denk trouwens dat de 'Europese' overheid niet de overheid is die in Romeinen 13 bedoeld is. Kan het nu niet uitwerken (misschien vanavond maar ga nu de natuur in). Lees Romeinen 13 anders zelf en je zult snel tot dezelfde conclusie komen.
Is de EUndan niet over ons gesteld?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
parsifal

Bericht door parsifal »

Paulus kende de verschillende bestuurslagen natuurlijk wel in het Romeinse rijk en zeker de supernationale laag ( is het niet van de Romeinen, dan wel uit het verleden van de Perzen.

Verder ga ik ook niet mee met uitleg van Huisman (is er dan rechtvaardiging voor scheiding van de machten?), maar de uitleg wegwuiven door " kind van zijn tijd" is te gemakkelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 21 mei 2024, 19:25

Dit is absurd. Wat jij doet, gaat nog verder dan biblicisme. Noem één gereformeerd theoloog die zo zou redeneren.

Jij bent juist zelf degene die de duidelijke uitspraken van Paulus niet toepast in de huidige cultuur, op grond van een tamelijk willekeurige klankexegese.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 mei 2024, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie