Ontwikkelingen HHK

Orchidee

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Refojongere schreef:Verademing om het klassieke hervormde geluid en denken over de kerk te horen in de podcast met Van Vlastuin.
En dat uit een ogg 'nest' Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Wordt de kerk daardoor geen Ger Gem light?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 21 mei 2024, 09:45 Wordt de kerk daardoor geen Ger Gem light?
Waardoor?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 21 mei 2024, 09:54
Waardoor?
En wat is GG light?
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 21 mei 2024, 10:05
Waardoor?
En wat is GG light?
Net als 'hervormd denken' en 'GGiN 2.0' termen die iedereen zelf mag invullen
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 21 mei 2024, 10:08
Waardoor?
En wat is GG light?
Blijkbaar ja.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef: 21 mei 2024, 09:16
HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 08:40 Vooral het stukje over de noodkerk vond ik verfrissend. De HHK word, door import van buitenaf (dat is mijn invulling), toch steeds meer een gewoon reformatorisch kerkverband. Het is niet alleen de import die de HHK veranderd. In 2004 zijn er verschillende redenen geweest waarom een gemeente niet mee kon gaan naar de PKN, al die verschillende beweegredenen zitten nu wel in hetzelfde kerkverband. Opzich is de breedte wel heel mooi, maar het oude Hervormde zal er wel af gaan zo zoetjesaan. Nu heb ik niet de leeftijd dat ik de NHK heel bewust meegemaakt hebt, maar het Hervormde gedachtegoed spreekt mij wel bijzonder aan.

Verder wel een droevig vooruitzicht dat ik denk dat de HHK wel zal scheuren ooit. Vanwege alle verschillende instromen en opvattingen.
Zelf ben ik ook van 'na 2004' maar heb ook nog weleens het gevoel dat het verleden nogal eens verheerlijkt wordt. Wat het Hervormde gedachtegoed precies is daar geeft iedereen weer een andere invulling aan, ook degenen die aan de basis van de HHK stonden verschillen hierover wel wat van inzicht.
Een scheuring zie ik nog niet zo snel gebeuren, maar goed, zaken kunnen soms hard gaan.
Mijn geboortejaar is wel voor 2004 en ik herinner mij ook wel NHK diensten, maar toen was dat echt als kind.
Opzich is het Hervormde gedachtegoed denk ik best wel duidelijk af te kaderen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: 21 mei 2024, 10:19
Waardoor?
En wat is GG light?
Blijkbaar ja.
De Ger Gem kenmerkt zich door een sterke focus op de leer, op de dogmatiek. 1931, 1953, publicaties als 'Zijn verbond en woorden' etc. Dat is wel kenmerkend voor het kerkverband. Afwijkingen zijn niet gebruikelijk, een bepaalde breedte uit zich in flanken die elkaar verdragen maar niet omarmen. Als je als GG-er bent gekweekt neem je dat mee je nieuwe kerkverband in. Ik zie in mijn omgeving dat vele ex-GG-ers vrij snel in het ambt staan in de HHK/PKN.

Ik ben wel benieuwd naar hervormd denken... Wat wordt daar precies mee bedoeld? De volkskerkgedachte bijvoorbeeld?
Henk J

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 11:52 Mijn geboortejaar is wel voor 2004 en ik herinner mij ook wel NHK diensten, maar toen was dat echt als kind.
Opzich is het Hervormde gedachtegoed denk ik best wel duidelijk af te kaderen.
Ik was ook nog te klein om 2004 echt bewust mee te maken.
Over het af kunnen kaderen van 'Hervormd gedachtegoed', is het 'Hervormd' om te zeggen dat je blijf tot je eruit wordt gegooid? Ja zullen de PKN-ers zeggen maar binnen de HHK zal niet iedereen dat onderschrijven hoewel er nogal wat dominees en ambtsdragers op 1 mei een brief kregen dat ze per heden geen dominee/ambtsdrager meer waren in die gemeente. Dus die zijn er toen wel uitgegooid.
Ik denk dat je echt wel wat 'Hervormde' lijnen kunt trekken, denk aan geboorteleden, het niet uitschrijven van leden tenzij op uitdrukkelijk verzoek, doopbewijzen/lidmaatschapsbewijzen doorsturen naar een scriba van een andere gemeente in plek van naar de mensen zelf. Zo wat zaken waarin de HHK afwijkt van de afgescheiden kerken. Verder kun je nog wat invullen op het gebied van verbondsvisie maar daarin verschillen de afgescheiden kerken ook nogal en ook in de HHK is dat niet allemaal hetzelfde.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 21 mei 2024, 11:59 Ik ben wel benieuwd naar hervormd denken... Wat wordt daar precies mee bedoeld? De volkskerkgedachte bijvoorbeeld?
Ja, zo kwam dat in het interview naar voren. Brede rand. 1x in de tien dagen een rouwdienst met de mogelijkheid om het evangelie aan buitenkerkelijken te brengen. Ik begreep overigens dat dit tegenwoordig vele male minder is, ook al is de brede rand in sommige gemeenten meegegaan naar de HHK. Je hoeft geen evangelisatiecommissie op te zetten, aldus de prof. Soortgelijke processen spelen bij doopcatechese.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef: 21 mei 2024, 09:23 Dat eerste denk ik ook wel. Als het verleden zo mooi was, was er wellicht geen scheuring geweest. Ik zie in onze kerk, met heel veel GG-instroom, dat via de overkomstkring en uitleg in preken, veel over het 'Hervormde gedachtegoed' wordt gedeeld en dit wel zijn weerslag heeft.
Die scheuring kwam natuurlijk doordat er op 1 mei 2004 een wissel omging, hoe mooi of hoe minder mooi het daarvoor ook was, die wissel zorgde voor de scheuring.
Welke weerslag heeft dit? Dat mensen zich echt aanpassen?
En hoeveel ex-GG zit er in jullie kerk dan? Bij ons komen er de laatste tijd weer wat mensen bij, nadat het rond 2014/2015 wat leeggelopen was, maar op het totaal praat je dan over max 20% toename. Het grootste gedeelte zat er in 2004 ook al.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 21 mei 2024, 11:59
Zeeuw schreef: 21 mei 2024, 10:05 En wat is GG light?
Blijkbaar ja.
De Ger Gem kenmerkt zich door een sterke focus op de leer, op de dogmatiek. 1931, 1953, publicaties als 'Zijn verbond en woorden' etc. Dat is wel kenmerkend voor het kerkverband. Afwijkingen zijn niet gebruikelijk, een bepaalde breedte uit zich in flanken die elkaar verdragen maar niet omarmen. Als je als GG-er bent gekweekt neem je dat mee je nieuwe kerkverband in. Ik zie in mijn omgeving dat vele ex-GG-ers vrij snel in het ambt staan in de HHK/PKN.

Ik ben wel benieuwd naar hervormd denken... Wat wordt daar precies mee bedoeld? De volkskerkgedachte bijvoorbeeld?
Zijn dat dan kerken waar nog veel 'echte' hervormden zijn? Wat daar dan ook weer mee bedoeld wordt :). Bij ons in de gemeente is het bv niet eenvoudig die nog te vinden, omdat we pas in 2019 zelfstandig zijn geworden, door de grote instroom.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:
Blijkbaar ja.

Ik denk dat prof. Van Vlastuin het Hervormd denken best goed verwoordt in de podcast.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 21 mei 2024, 12:08
Zeeuw schreef: 21 mei 2024, 09:23 Dat eerste denk ik ook wel. Als het verleden zo mooi was, was er wellicht geen scheuring geweest. Ik zie in onze kerk, met heel veel GG-instroom, dat via de overkomstkring en uitleg in preken, veel over het 'Hervormde gedachtegoed' wordt gedeeld en dit wel zijn weerslag heeft.
Die scheuring kwam natuurlijk doordat er op 1 mei 2004 een wissel omging, hoe mooi of hoe minder mooi het daarvoor ook was, die wissel zorgde voor de scheuring.
Welke weerslag heeft dit? Dat mensen zich echt aanpassen?
En hoeveel ex-GG zit er in jullie kerk dan? Bij ons komen er de laatste tijd weer wat mensen bij, nadat het rond 2014/2015 wat leeggelopen was, maar op het totaal praat je dan over max 20% toename. Het grootste gedeelte zat er in 2004 ook al.
1) Vooral dat mensen zich niet/minder druk maken over randzaken. Maar dat risico was/is er wel.
2) Omdat we pas in 2019 zelfstandig geworden zijn door de grote instroom, is dit percentage echt hoog. Er is nl voor die tijd geen HHK in 'de buurt' geweest. Ik denk dat je stevig moet zoeken nog 'voor 2004'ers' te vinden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ad Anker schreef: 21 mei 2024, 11:59
Blijkbaar ja.

Even een nieuw topic hierover aangemaakt: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=15536
Plaats reactie