Ontwikkelingen HHK

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3110
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 20 mei 2024, 14:04
Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef: 18 mei 2024, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Het juiste spreekwoord is op eieren lopen. Wat vond jij opvallend?

Ik verbaasde me over zijn naïviteit dat hij in de gehele HHK dacht te mogen voorgaan.
In de podcast zei hij volgens mij juist dat hij juist overal wel.gepreekt had. En klopt wel hoor...zelfs Staphorst. ;) Er werd gesuggereerd dat het misschien door rectorschap aan de VU kwam?
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Lilian1975 schreef: 20 mei 2024, 21:13
Herman schreef: 20 mei 2024, 14:04
Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef: 18 mei 2024, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Het juiste spreekwoord is op eieren lopen. Wat vond jij opvallend?

Ik verbaasde me over zijn naïviteit dat hij in de gehele HHK dacht te mogen voorgaan.
In de podcast zei hij volgens mij juist dat hij juist overal wel.gepreekt had. En klopt wel hoor...zelfs Staphorst. ;) Er werd gesuggereerd dat het misschien door rectorschap aan de VU kwam?
Gameren en in Heesbeen ook?
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

Lilian1975 schreef: 20 mei 2024, 21:13
Herman schreef: 20 mei 2024, 14:04
Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef: 18 mei 2024, 20:32 Gesprek over de ontwikkelingen HHK.

https://youtu.be/57iM7KhacHU?si=lhG8YKMopKcLRzU-
Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Het juiste spreekwoord is op eieren lopen. Wat vond jij opvallend?

Ik verbaasde me over zijn naïviteit dat hij in de gehele HHK dacht te mogen voorgaan.
In de podcast zei hij volgens mij juist dat hij juist overal wel.gepreekt had. En klopt wel hoor...zelfs Staphorst. ;) Er werd gesuggereerd dat het misschien door rectorschap aan de VU kwam?
Gepreekt had of nog steeds overal uitgenodigd wordt dan wel welkom is.
Refojongere
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Refojongere »

Verademing om het klassieke hervormde geluid en denken over de kerk te horen in de podcast met Van Vlastuin.
Christen
Berichten: 778
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Christen »

Ja, mijn man kwam er ook mee. Precies het juiste woord, verademing. :super
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef: 20 mei 2024, 21:20
Lilian1975 schreef: 20 mei 2024, 21:13
Herman schreef: 20 mei 2024, 14:04
Geytenbeekje schreef: Had wel het idee dat hij op zijn tenen liep wat betreft sommige antwoorden.
Wat aan de politiek-correcte kant vond ik het.
Het juiste spreekwoord is op eieren lopen. Wat vond jij opvallend?

Ik verbaasde me over zijn naïviteit dat hij in de gehele HHK dacht te mogen voorgaan.
In de podcast zei hij volgens mij juist dat hij juist overal wel.gepreekt had. En klopt wel hoor...zelfs Staphorst. ;) Er werd gesuggereerd dat het misschien door rectorschap aan de VU kwam?
Gameren en in Heesbeen ook?
Waarom naïef? Als je als predikant in een kerkverband staat behoren alle kansels open te staan. Wanneer een predikant niet in een bepaalde gemeente mag voorgaan, dan behoort betreffende gemeente verwijderd te worden uit het kerkverband. (Als het gaat om een baas binnen de kerkenraad dan is verwijderen baas wellicht voldoende).
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef: 21 mei 2024, 07:36

Waarom naïef? Als je als predikant in een kerkverband staat behoren alle kansels open te staan. Wanneer een predikant niet in een bepaalde gemeente mag voorgaan, dan behoort betreffende gemeente verwijderd te worden uit het kerkverband. (Als het gaat om een baas binnen de kerkenraad dan is verwijderen baas wellicht voldoende).
Dat is wel heel erg radicaal. Zouden Bondsgemeenten ook midden-orthodoxe predikanten moeten uitnodigen volgens jou?
Beter lijkt me de houding dat je zegt: ''Zolang de kerk zich aan de (met hen gehouden) regels/afspraken houd, mag hij in t verband blijven.
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

Het gaat er niet om wat beter of slechter is. In de Bijbel lees je ook regelmatig over radicale zaken.
Een vennetje komt als doods over, hoewel er wel een flinke activiteit is onder de diertjes. Een zee kan kalm zijn, maar menigmaal bruist het.
Zo moet een kerkverband ook wezen, er moet leven (Leven) in zijn.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: 21 mei 2024, 07:36 Waarom naïef? Als je als predikant in een kerkverband staat behoren alle kansels open te staan. Wanneer een predikant niet in een bepaalde gemeente mag voorgaan, dan behoort betreffende gemeente verwijderd te worden uit het kerkverband. (Als het gaat om een baas binnen de kerkenraad dan is verwijderen baas wellicht voldoende).
Dat is dus al een belangrijk verschil tussen de hervormde kerkgedachte en de kerkgedachte zoals die leeft bij afgescheidenen. Denk jij dat alle afgevaardigden van de Dordtse synode in jouw kerkverband hadden mogen voorgaan? Waarschijnlijk niet.
Verder denk ik dat prof. Van Vlastuin wel overal voor mag gaan, maar dat hij daar ook zo ongeveer de enige in is. Zou zo geen andere predikant weten die zo breed voorgaat, zijn positie als rector zal wel meespelen denk ik. Bij ons kwam die in ieder geval wel met een zekere regelmaat toen we nog vacant waren, nu hebben we niet zoveel gastdominees meer.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bruna »

CvdW schreef: 21 mei 2024, 07:36
Geytenbeekje schreef: 20 mei 2024, 21:20
Lilian1975 schreef: 20 mei 2024, 21:13
Herman schreef: 20 mei 2024, 14:04 Het juiste spreekwoord is op eieren lopen. Wat vond jij opvallend?

Ik verbaasde me over zijn naïviteit dat hij in de gehele HHK dacht te mogen voorgaan.
In de podcast zei hij volgens mij juist dat hij juist overal wel.gepreekt had. En klopt wel hoor...zelfs Staphorst. ;) Er werd gesuggereerd dat het misschien door rectorschap aan de VU kwam?
Gameren en in Heesbeen ook?
Waarom naïef? Als je als predikant in een kerkverband staat behoren alle kansels open te staan. Wanneer een predikant niet in een bepaalde gemeente mag voorgaan, dan behoort betreffende gemeente verwijderd te worden uit het kerkverband. (Als het gaat om een baas binnen de kerkenraad dan is verwijderen baas wellicht voldoende).
Eens!
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Refojongere schreef: 20 mei 2024, 22:59 Verademing om het klassieke hervormde geluid en denken over de kerk te horen in de podcast met Van Vlastuin.
Vooral het stukje over de noodkerk vond ik verfrissend. De HHK word, door import van buitenaf (dat is mijn invulling), toch steeds meer een gewoon reformatorisch kerkverband. Het is niet alleen de import die de HHK veranderd. In 2004 zijn er verschillende redenen geweest waarom een gemeente niet mee kon gaan naar de PKN, al die verschillende beweegredenen zitten nu wel in hetzelfde kerkverband. Opzich is de breedte wel heel mooi, maar het oude Hervormde zal er wel af gaan zo zoetjesaan. Nu heb ik niet de leeftijd dat ik de NHK heel bewust meegemaakt hebt, maar het Hervormde gedachtegoed spreekt mij wel bijzonder aan.

Verder wel een droevig vooruitzicht dat ik denk dat de HHK wel zal scheuren ooit. Vanwege alle verschillende instromen en opvattingen.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 21 mei 2024, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door CvdW »

Wanneer een kerkverband de drie formulieren van enigheid onderschrijft en de afgevaardigden van Dordt dit ook ook deden, dan moeten de kansels open staan voor elke dienstknecht des Heeren.
Vroeger werd er veel minder gereisd, dus een predikant uit Groningen kwam niet gauw in een gemeente in het zuiden van Nederland.
Hierdoor zouden er ook minder kerkmuren zijn.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: 21 mei 2024, 08:41 Wanneer een kerkverband de drie formulieren van enigheid onderschrijft en de afgevaardigden van Dordt dit ook ook deden, dan moeten de kansels open staan voor elke dienstknecht des Heeren.
Vroeger werd er veel minder gereisd, dus een predikant uit Groningen kwam niet gauw in een gemeente in het zuiden van Nederland.
Hierdoor zouden er ook minder kerkmuren zijn.
Op zich ben ik het ermee eens hoor, je ziet dat er in de HHK wel verschillende gemeenten zijn die heel breed uitnodigen. Maar dominees die overal voorgaan heb je nauwelijks. Maar om gemeenten of dominees nu uit het kerkverband/kerkgenootschap te zetten als ze niet iedereen uitnodigen of niet overal willen voorgaan vind ik veel te ver gaan. Ik hanteer altijd nog wel het principe dat de kerk niemand uitschrijft.
Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 08:40 Vooral het stukje over de noodkerk vond ik verfrissend. De HHK word, door import van buitenaf (dat is mijn invulling), toch steeds meer een gewoon reformatorisch kerkverband. Het is niet alleen de import die de HHK veranderd. In 2004 zijn er verschillende redenen geweest waarom een gemeente niet mee kon gaan naar de PKN, al die verschillende beweegredenen zitten nu wel in hetzelfde kerkverband. Opzich is de breedte wel heel mooi, maar het oude Hervormde zal er wel af gaan zo zoetjesaan. Nu heb ik niet de leeftijd dat ik de NHK heel bewust meegemaakt hebt, maar het Hervormde gedachtegoed spreekt mij wel bijzonder aan.

Verder wel een droevig vooruitzicht dat ik denk dat de HHK wel zal scheuren ooit. Vanwege alle verschillende instromen en opvattingen.
Zelf ben ik ook van 'na 2004' maar heb ook nog weleens het gevoel dat het verleden nogal eens verheerlijkt wordt. Wat het Hervormde gedachtegoed precies is daar geeft iedereen weer een andere invulling aan, ook degenen die aan de basis van de HHK stonden verschillen hierover wel wat van inzicht.
Een scheuring zie ik nog niet zo snel gebeuren, maar goed, zaken kunnen soms hard gaan.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 21 mei 2024, 09:16
HersteldHervormd schreef: 21 mei 2024, 08:40 Vooral het stukje over de noodkerk vond ik verfrissend. De HHK word, door import van buitenaf (dat is mijn invulling), toch steeds meer een gewoon reformatorisch kerkverband. Het is niet alleen de import die de HHK veranderd. In 2004 zijn er verschillende redenen geweest waarom een gemeente niet mee kon gaan naar de PKN, al die verschillende beweegredenen zitten nu wel in hetzelfde kerkverband. Opzich is de breedte wel heel mooi, maar het oude Hervormde zal er wel af gaan zo zoetjesaan. Nu heb ik niet de leeftijd dat ik de NHK heel bewust meegemaakt hebt, maar het Hervormde gedachtegoed spreekt mij wel bijzonder aan.

Verder wel een droevig vooruitzicht dat ik denk dat de HHK wel zal scheuren ooit. Vanwege alle verschillende instromen en opvattingen.
Zelf ben ik ook van 'na 2004' maar heb ook nog weleens het gevoel dat het verleden nogal eens verheerlijkt wordt. Wat het Hervormde gedachtegoed precies is daar geeft iedereen weer een andere invulling aan, ook degenen die aan de basis van de HHK stonden verschillen hierover wel wat van inzicht.
Een scheuring zie ik nog niet zo snel gebeuren, maar goed, zaken kunnen soms hard gaan.
Dat eerste denk ik ook wel. Als het verleden zo mooi was, was er wellicht geen scheuring geweest. Ik zie in onze kerk, met heel veel GG-instroom, dat via de overkomstkring en uitleg in preken, veel over het 'Hervormde gedachtegoed' wordt gedeeld en dit wel zijn weerslag heeft.
Plaats reactie