Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Evangelist

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Evangelist »

MarJT schreef: 17 mei 2024, 11:31Hoe je in deze wereld staat en er naar kijkt komt tot uiting in je stem op een partij. Wilders is geen Christen en zijn partij ook niet, verre van dat. Dat bepaalde standpunten van hem en de uitwerking daar van hier wordt bewierookt is naar mijn mening overduidelijke zonde aan het gebod van Christus over liefde voor de naaste.
Sorry, maar dit is een vals frame. Waarmee ik niet wil zeggen dat je als christen je heil moet zoeken bij de PVV. Maar zodra je met dezelfde argumentatie een stem op de CU afwijst, vanwege hun open houding naar een andere Bijbeluitleg mbt homoseksualiteit en daarmee evenzeer afstand neemt van Gods Woord, dan denk ik dat je dat ook zeer zou bestrijden. Wat er misgaat in jouw redenering is het feit dat je diep ontdekt lijkt te zijn aan de zonde van een ander. Daar hebben we allemaal last van; maar dat is niet goed.

Terug naar de politiek: dit land is niet racistisch; een meerderheid van de bevolking ervaart wel grote problemen en vervreemding door de gevolgen van de globalisering. Grote en onbereikbare machtsstructuren bepalen volgens velen teveel het leven hier in Nederland. Dát verklaart de enorme opkomst van de PVV, NSC en BBB. Als je hooghartig blijft wijzen op wat er mis is in het denken van die partijen, ga je compleet voorbij aan het krachtige signaal dat door de bevolking is afgegeven en waarvan het goed is dat er een poging wordt gedaan om daar wat mee te doen. Jouw manier van redeneren gooit juist olie op het vuur.

Hoe je in de wereld staat, komt inderdaad tot uiting in je stem. Daarom stem ik altijd op een christelijke partij. Maar de trend om het ene geluid christelijker te bestempelen dan het andere geluid is niets anders dan hooghartigheid. En als ik dan zou moeten kiezen, acht ik een stem op GLPvdA, D66, Partij voor de Dieren, Volt, SP nog verder af staan van het christelijke gedachtegoed dan een stem op de PVV, NSC of BBB, waar veelal een noodkreet achter zit. Of nog een beetje scherper: elk kabinet waar D66 wél in zit, acht ik gevaarlijker dan een kabinet waar de PVV in zit, ongeacht of CDA en/of CU daarbij zit.
Hartelijke groet,
Evangelist
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 17 mei 2024, 11:34
MarJT schreef: 17 mei 2024, 11:31
HersteldHervormd schreef: 17 mei 2024, 11:14
MarJT schreef: 17 mei 2024, 09:08
Precies. En het belachelijk maken als je de zonden die hieraan verbonden zijn benoemt.
Ik zal het even toelichten dan. Ik kan het niet serieus nemen als jij zonden toewijst aan een politieke kleur.
Je gaat compleet voorbij aan de zondigheid van IEDER persoon, ongetwijfeld links of rechts. De linkse politici hebben ook zondige plannen. Je kan niet zeggen dat bepaalde opvattingen van Wilders zondiger zijn dan die van Frans Timmermans. Conclusie: Of je nu een links of rechts kabinet hebt; de zondigheid zit in de mens. Ook in mijn en jouw hart. Ook na ontvangen genade. Het is echt veel te simpel om zo kort door de bocht andere te (ver)oordelen op hun politieke kleur en opvattingen.

Een normaal gesprek/discussie is natuurlijk altijd goed!
Hoe je in deze wereld staat en er naar kijkt komt tot uiting in je stem op een partij. Wilders is geen Christen en zijn partij ook niet, verre van dat. Dat bepaalde standpunten van hem en de uitwerking daar van hier wordt bewierookt is naar mijn mening overduidelijke zonde aan het gebod van Christus over liefde voor de naaste.
Ik ben wel benieuwd naar jouw mening over mijn bericht bovenaan pagina 105. Naar mijn idee is vluchtelingen een levensgevaarlijke reis laten maken eerder zonde.
Buiten dat om, je kan zo'n reis ook alleen doen als de Heere je dat in je hart legt.
Maargoed, dat zou net zo onzinnig zijn om zo te redeneren als hoe Marjt dat doet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Augustienus schreef: 17 mei 2024, 09:01 Zo te zien in dit topic slaat de politieke polarisatie ook refoforum niet over. Gek genoeg gaat het bij wereldgelijkvormigheid nooit hierover, maar op dit punt zijn we misschien wereldgelijkvormiger dan we denken; het op de persoon in plaats van de inhoud spelen, Geenstijl retoriek overnemen enz.
Precies. En het belachelijk maken als je de zonden die hieraan verbonden zijn benoemt.
Ik zal het even toelichten dan. Ik kan het niet serieus nemen als jij zonden toewijst aan een politieke kleur.
Je gaat compleet voorbij aan de zondigheid van IEDER persoon, ongetwijfeld links of rechts. De linkse politici hebben ook zondige plannen. Je kan niet zeggen dat bepaalde opvattingen van Wilders zondiger zijn dan die van Frans Timmermans. Conclusie: Of je nu een links of rechts kabinet hebt; de zondigheid zit in de mens. Ook in mijn en jouw hart. Ook na ontvangen genade. Het is echt veel te simpel om zo kort door de bocht andere te (ver)oordelen op hun politieke kleur en opvattingen.

Hoe je in deze wereld staat en er naar kijkt komt tot uiting in je stem op een partij. Wilders is geen Christen en zijn partij ook niet, verre van dat. Dat bepaalde standpunten van hem en de uitwerking daar van hier wordt bewierookt is naar mijn mening overduidelijke zonde aan het gebod van Christus over liefde voor de naaste.
Wilders is geen christen. Frans Timmermans is ook een zondaar. Mona Keijzers hart is ook zwart.
En die van mij ook.

Maar goed, ik stem ook maar SGP hoor. Is de SGP goed genoeg? Ik vraag me überhaupt af welke partij je dan wel goed of christelijk genoeg vind?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
parsifal

Bericht door parsifal »

Met FVD in de kamer is PVV niet meer extreem in de strikte zin van het woord.

Ik blijf me ergeren aan de frame dat we jaren linkse kabinetten zouden hebben gehad. CU is misschien economisch vrij links, maar D66, VVD en CDA zijn dat niet. D66 is weer progressief en VVD in mindere mate ook (al komt het bij hen over dat het ze buiten de economie allemaal weinig echt kan schelen), CDA en CU zijn weer niet progressief.

Soms lijkt het hier alsof VVD als centrum partij wordt gezien en alles ook maar een beetje links ervan als links. Dat is zorgelijk en blokkeert wel het debat een beetje. Om toch een beetje naar Duitsland van jaren 20/30 te verwijzen, het geeft de mogelijkheid om de communistische onrust (of nu wokeness en Jodenhaat) ook op partijen als geheel te projecteren die dat niet verdienen (Halsema was tot voor kort het symbool van links en nu is ze gehaat door demonstranten, net als Biden in VS.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd

Klopt wel Parsival, maar het contrast is gewoon te groot. Hoe Nederland vroeger was, ten opzichte van nu. Het gaat veel te snel, dat is de grote fout geweest van links/progressief. De bevolking kan het niet bijbenen. Rechts heeft het antwoord in handen, we doen allemaal even wat rustiger aan. De meeste mensen ervaren dat ze het moeilijker hebben gekregen. Dus beloofd rechts dat het stoppen met de linkse agenda geld gaat besparen die het volk dan weer terug krijgt.

Dit is waarom zo’n beetje overal in Europa rechtse regeringen ontstaan. Ik maak mij daar wel zorgen over eerlijk gezegd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Augustienus schreef: 17 mei 2024, 09:01 Zo te zien in dit topic slaat de politieke polarisatie ook refoforum niet over. Gek genoeg gaat het bij wereldgelijkvormigheid nooit hierover, maar op dit punt zijn we misschien wereldgelijkvormiger dan we denken; het op de persoon in plaats van de inhoud spelen, Geenstijl retoriek overnemen enz.

Helemaal mee eens. De PVV is ook een partij die de duisternis propageert. Maar veel 'christenen' voelen zich meer aangesproken door een dood conservatisme dan door het levende Woord Gods.
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 17 mei 2024, 11:56 Met FVD in de kamer is PVV niet meer extreem in de strikte zin van het woord.

Ik blijf me ergeren aan de frame dat we jaren linkse kabinetten zouden hebben gehad. CU is misschien economisch vrij links, maar D66, VVD en CDA zijn dat niet. D66 is weer progressief en VVD in mindere mate ook (al komt het bij hen over dat het ze buiten de economie allemaal weinig echt kan schelen), CDA en CU zijn weer niet progressief.

Soms lijkt het hier alsof VVD als centrum partij wordt gezien en alles ook maar een beetje links ervan als links. Dat is zorgelijk en blokkeert wel het debat een beetje. Om toch een beetje naar Duitsland van jaren 20/30 te verwijzen, het geeft de mogelijkheid om de communistische onrust (of nu wokeness en Jodenhaat) ook op partijen als geheel te projecteren die dat niet verdienen (Halsema was tot voor kort het symbool van links en nu is ze gehaat door demonstranten, net als Biden in VS.)
Zo rechts is de VVD niet meer. Migratiebeleid is vooral voor de verkiezingen rechts. Ondernemersaftrekken zijn in Rutte zijn tijd beperkt. Verder hogere belasting voor bedrijven en forse verhoging minimumloon en grotere overheid. BVNL en JA21 liggen meer in lijn met de VVD van 'vroeger'.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MarJT schreef: 17 mei 2024, 10:49
Zeeuw schreef: 17 mei 2024, 09:59
MarJT schreef: 17 mei 2024, 09:56
GerefGemeente-lid schreef: 17 mei 2024, 09:32
En de linkse woke over genderidelogie vindt je niet zorgelijk?

Vreemd. Da's meten met twee maten...
Degenen die het hardst schreeuwen hierover zijn de rechts populistische partijen. Ik hoor GL/PvdA hier nauwelijks over en is mijns inziens ook een non-issue. De opkomst van extreem rechts en de daarbij behorende dehumanisering van bevolkingsgroepen vind ik veel zorgelijker.
Dan luister je niet goed en als je het een non-issue vindt, dan is het goed je nog wat verder te verdiepen. Bijvoorbeeld op de invloed die men wil uitoefenen op het lesprogramma op (onze) scholen.
'Dehumanisering', van Joden bijvoorbeeld? Of zie je andere bevolkingsgroepen voor je?
Zie de post van Maanenschijn :)
Nee hoor. Als je grote standpunten inneemt moet je ook zo groot zijn ze zelf toe te lichten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef: 17 mei 2024, 12:19

Helemaal mee eens. De PVV is ook een partij die de duisternis propageert. Maar veel 'christenen' voelen zich meer aangesproken door een dood conservatisme dan door het levende Woord Gods.
En door welke partij voel jij je aangesproken?
merel

Bericht door merel »

Ik las zojuist dat de komende jaren bezuinigd gaat worden op het onderwijs en de wetenschap. Met al dalende reken- en taalvaardigheden lijkt mij dat een slecht plan.

Tevens lijkt het erop dat men de komende jaren met geld gaat strooien waardoor de uitgaven met 7,4 miljard gaan stijgen. Vanaf 2027 moet men fors bezuinigen. Als men nu al weer dat het begrotingstekort te veel toeneemt, dan moet toch nu bezuinigd worden?

En de ingezonden excuusbrief van Plasterk is wel heel triest. Als dat de basis is om een bepaalde positie te verkrijgen.
TSD

Bericht door TSD »

merel schreef: 17 mei 2024, 13:32 Ik las zojuist dat de komende jaren bezuinigd gaat worden op het onderwijs en de wetenschap. Met al dalende reken- en taalvaardigheden lijkt mij dat een slecht plan.
Sorry hoor, maar dat is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht.
Er gaat juist geïnvesteerd worden in basisvaardigheden, is het plan van dit kabinet. Heb je ook gekeken waarop wordt bezuinigd? Vooral op het internationale stuk namelijk...
merel

Bericht door merel »

Er worden geen extra investeringen gedaan op onderwijs. Scholen krijgen meer de ruimte om zelf te bepalen hoe ze het gaan doen. Ik betwijfel ten zeerste of dat juist is De tijd heeft namelijk uitgewezen dat bepaalde verantwoordelijkheden bij de overheid moeten liggen.
Met daarnaast forse bezuinigingen in de wetenschap. Een behoorlijke discrepantie. We hebben juist buitenlandse werknemers nodig om de kennis economie op peil te houden.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 17 mei 2024, 14:31 Er worden geen extra investeringen gedaan op onderwijs. Scholen krijgen meer de ruimte om zelf te bepalen hoe ze het gaan doen. Ik betwijfel ten zeerste of dat juist is De tijd heeft namelijk uitgewezen dat bepaalde verantwoordelijkheden bij de overheid moeten liggen.
Met daarnaast forse bezuinigingen in de wetenschap. Een behoorlijke discrepantie. We hebben juist buitenlandse werknemers nodig om de kennis economie op peil te houden.
Hoevaak zie jij de financiën van een school? Veel scholen hebben geld genoeg, maar personeel tekort. Meer geld lost niet elk probleem op. Zeker niet als het eenmalig geld is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Evangelist schreef: 17 mei 2024, 11:42
MarJT schreef: 17 mei 2024, 11:31Hoe je in deze wereld staat en er naar kijkt komt tot uiting in je stem op een partij. Wilders is geen Christen en zijn partij ook niet, verre van dat. Dat bepaalde standpunten van hem en de uitwerking daar van hier wordt bewierookt is naar mijn mening overduidelijke zonde aan het gebod van Christus over liefde voor de naaste.
Sorry, maar dit is een vals frame. Waarmee ik niet wil zeggen dat je als christen je heil moet zoeken bij de PVV. Maar zodra je met dezelfde argumentatie een stem op de CU afwijst, vanwege hun open houding naar een andere Bijbeluitleg mbt homoseksualiteit en daarmee evenzeer afstand neemt van Gods Woord, dan denk ik dat je dat ook zeer zou bestrijden. Wat er misgaat in jouw redenering is het feit dat je diep ontdekt lijkt te zijn aan de zonde van een ander. Daar hebben we allemaal last van; maar dat is niet goed.

Terug naar de politiek: dit land is niet racistisch; een meerderheid van de bevolking ervaart wel grote problemen en vervreemding door de gevolgen van de globalisering. Grote en onbereikbare machtsstructuren bepalen volgens velen teveel het leven hier in Nederland. Dát verklaart de enorme opkomst van de PVV, NSC en BBB. Als je hooghartig blijft wijzen op wat er mis is in het denken van die partijen, ga je compleet voorbij aan het krachtige signaal dat door de bevolking is afgegeven en waarvan het goed is dat er een poging wordt gedaan om daar wat mee te doen. Jouw manier van redeneren gooit juist olie op het vuur.

Hoe je in de wereld staat, komt inderdaad tot uiting in je stem. Daarom stem ik altijd op een christelijke partij. Maar de trend om het ene geluid christelijker te bestempelen dan het andere geluid is niets anders dan hooghartigheid. En als ik dan zou moeten kiezen, acht ik een stem op GLPvdA, D66, Partij voor de Dieren, Volt, SP nog verder af staan van het christelijke gedachtegoed dan een stem op de PVV, NSC of BBB, waar veelal een noodkreet achter zit. Of nog een beetje scherper: elk kabinet waar D66 wél in zit, acht ik gevaarlijker dan een kabinet waar de PVV in zit, ongeacht of CDA en/of CU daarbij zit.
Eens. 100%
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 17 mei 2024, 14:43
merel schreef: 17 mei 2024, 14:31 Er worden geen extra investeringen gedaan op onderwijs. Scholen krijgen meer de ruimte om zelf te bepalen hoe ze het gaan doen. Ik betwijfel ten zeerste of dat juist is De tijd heeft namelijk uitgewezen dat bepaalde verantwoordelijkheden bij de overheid moeten liggen.
Hoevaak zie jij de financiën van een school? Veel scholen hebben geld genoeg, maar personeel tekort. Meer geld lost niet elk probleem op. Zeker niet als het eenmalig geld is.
Ik zie elk jaar de financiën van de school. Daar wordt namelijk een speciale avond voor gehouden, waar wij aanschuiven. Het klopt dat er veel geld 'in de pot'zit. Het valt ons op dat veel slechtere docenten ook jarenlang hun gang kunnen gaan zonder dat ingegrepen wordt. Dat speelde al voor het docente kort. Helemaal op scholen waar kinderen relatief slim binnen komen, worden docenten luier. Dat zijn trouwens niet mijn woorden, maar de woorden van de nieuwe directrice op de lagere school van onze kinderen. Wij hadden een gesprek aangevraagd en zij erkende onze zorgen.

Bij lagere scholen zit het vaak niet zozeer in de financiën, maar in het beleid. En ik vind dat overheden daar meer in mogen sturen in plaats van hetgeen nu gebeurd.
Plaats reactie