Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Piet Puk
Berichten: 5527
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef: 15 mei 2024, 10:02
Piet Puk schreef: 15 mei 2024, 09:58 Ik vraag me nog steeds af hoe de verhouding Plasterk - Omtzigt is. Dat heeft Plasterk niet heel chique gedaan, waardoor hij geen volgende informateur werd. Dus ik twijfel er aan of er later vandaag niet een andere naam naar buiten komt. Of dat het alsnog klapt. Als ik Omtzigt hoorde dat het vreemd was dat 5 maanden na de verkiezingen Nederland pas weet wie de premier word en dat dit democratisch vreemd is, zegt voor mij wel iets.
Maar wie blokkeert Wilders dan? Dat is niet de BBB, dus dan zou dat de VVD en/of het NSC moeten zijn. Dus Omtzigt kan dan wel jammeren, maar hij heeft er zelf de hand in om Wilders wél te accepteren. En dat heeft hij uitdrukkelijk niet gedaan, aldus het rapport van Kim Putters.
Omtzigt. Die kan tegen Wilders zeggen: ik zie Plasterk niet zitten. En dat dit een principe-kwestie is. Dan zal Wilders toch naar een alternatief moeten kijken wil het kabinet kans van slagen hebben
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9324
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

Wilders als premier geeft natuurlijk echt wel problemen. Aanzien binnen schurkenstaten en problematische democratieen hoef je niet perse te willen, maar je hebt ook problemen met landen als Indonesie, waar een groot deel van de bevolking hem zal zien als een grote vijand van hun geloof. Het maakt internationale betrekkingen echt lastiger. Daar hoef je je niet alles van aan te trekken, maar het mag meespelen (Het is ook niet onredelijk dat ook gematigde moslims Wilders als vijand van hun geloof zien).

Plasterk was in het verleden een heel uitgesproken atheist, maar heeft internationaal dat stempel niet. Putters is homo en is daar niet geheimzinnig over, maar het is niet zo dat hij er om bekend is (al is hij wel een ouderwetse PvdAer en zal er niet gaan zitten als er dichtgetimmerd rechts regeerakkoord ligt. Bosma zou opzich kunnen, maar Wilders zal echt liever mensen van buiten de Kamer in kabinet willen. Hij heeft niet veel mensen om Kamerleden te vervangen. Als de laatste persoon van de lijst van de verkiezingen eenmaal is gebruikt, blijven verder te vervangen zetels leeg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J
Berichten: 2655
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Henk J »

Daarnaast zit Wilders ook nog met het probleem om alle kikkers in de krui te houden, in het verleden zijn er vaak genoeg afsplitsingen bij de PVV geweest. De oude bekende PVV'ers in de kamer houden helpt Wilders om de fractie op de rails te houden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23920
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door refo »

Henk J schreef: 15 mei 2024, 10:53 Daarnaast zit Wilders ook nog met het probleem om alle kikkers in de krui te houden, in het verleden zijn er vaak genoeg afsplitsingen bij de PVV geweest. De oude bekende PVV'ers in de kamer houden helpt Wilders om de fractie op de rails te houden.
Ik ken ook wel een paar afsplitsingen van de VVD.
Henk J
Berichten: 2655
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Henk J »

refo schreef: 15 mei 2024, 11:02 Ik ken ook wel een paar afsplitsingen van de VVD.
Zeker, en ik ben benieuwd wat er bij het NSC gaat gebeuren. Maar de lijst bij de VVD en het NSC was denk ik wel beter over nagedacht. Wilders zal nooit op 37 zetels hebben gerekend dus na de 20 a 25 wordt je minder kritisch. Het kabinet gaat er in ieder geval komen zo lijkt het, ben benieuwd naar de namen van de ministers en of Plasterk echt premier wordt. Eens zien hoe slagvaardig zo'n kabinet is. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ze de rit uitzitten, de formatie ging al zo stroperig.
Piet Puk
Berichten: 5527
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 15 mei 2024, 11:07
refo schreef: 15 mei 2024, 11:02 Ik ken ook wel een paar afsplitsingen van de VVD.
Zeker, en ik ben benieuwd wat er bij het NSC gaat gebeuren. Maar de lijst bij de VVD en het NSC was denk ik wel beter over nagedacht. Wilders zal nooit op 37 zetels hebben gerekend dus na de 20 a 25 wordt je minder kritisch. Het kabinet gaat er in ieder geval komen zo lijkt het, ben benieuwd naar de namen van de ministers en of Plasterk echt premier wordt. Eens zien hoe slagvaardig zo'n kabinet is. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ze de rit uitzitten, de formatie ging al zo stroperig.
Zeker als het een akkoord op hoofdlijnen is. Als er over details om de zoveel tijd paniek uitbreekt.... Succes!
merel
Berichten: 10048
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door merel »

Henk J schreef: 15 mei 2024, 11:07
refo schreef: 15 mei 2024, 11:02 Ik ken ook wel een paar afsplitsingen van de VVD.
Zeker, en ik ben benieuwd wat er bij het NSC gaat gebeuren. Maar de lijst bij de VVD en het NSC was denk ik wel beter over nagedacht. Wilders zal nooit op 37 zetels hebben gerekend dus na de 20 a 25 wordt je minder kritisch. Het kabinet gaat er in ieder geval komen zo lijkt het, ben benieuwd naar de namen van de ministers en of Plasterk echt premier wordt. Eens zien hoe slagvaardig zo'n kabinet is. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ze de rit uitzitten, de formatie ging al zo stroperig.
Fleur Agema op Volksgezondheid
Marco Pastors met vd Burg op Asiel en Migratie
Piet Puk
Berichten: 5527
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Piet Puk »

Kennen jullie ook dat spelletje: 'Hoe laat je journalisten wachten?'
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1587
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Bourdon16 »

Een onderhandelaarsakkoord. Ik ben benieuwd. Ik hoop dat het verder ook gaat lukken.
HersteldHervormd
Berichten: 6325
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door HersteldHervormd »

Wat een prachtig coalitie-akkoord. Ik word hier echt heel blij van.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto
Berichten: 834
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Profesto »

Het is natuurlijk wel ironisch dat de PVV heeft moeten accepteren dat het eigen risico pas in 2027 gehalveerd wordt in plaats van direct afgeschaft, zoals ze in een van de verkiezingsdebatten zo stellig beloofden.
De VVD denkt vast: dat kabinet zit er niet tot 2027 en dan komen we mooi weg met die afspraak.

Verder vind ik een van de domste dingen die ik ooit gezien heb dat we weer 130 mogen gaan rijden op de snelwegen en dat de spreidingswet wordt ingetrokken. :banghead
Profesto
Berichten: 834
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Profesto »

Daarnaast vraag ik me af hoe dit kabinet statushouders gaat huisvesten als die geen woningen meer krijgen toegewezen. Dat leidt tot veel minder uitstroom uit de opvang, die ook al niet gespreid wordt over het land. Ik vermoed dat de bewoners van Ter Apel de volgende keer geen PVV stemmen...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9040
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben het met HH eens dat het er zeker niet slecht uitziet.

Nu maar hopen dat men de 4 jaar in goede harmonie af kunnen maken, en het akkoord in daden om kan zetten. Het zal niet makkelijk zijn om samen te werken met mannen als G. Wilders en P. Omtzigt.

Voorlopig lijkt in ieder geval het gevaar van F. Timmermans afgewend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ZWP
Berichten: 1687
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door ZWP »

J.C. Philpot schreef: 16 mei 2024, 07:32 Ik ben het met HH eens dat het er zeker niet slecht uitziet.

Nu maar hopen dat men de 4 jaar in goede harmonie af kunnen maken, en het akkoord in daden om kan zetten. Het zal niet makkelijk zijn om samen te werken met mannen als G. Wilders en P. Omtzigt.

Voorlopig lijkt in ieder geval het gevaar van F. Timmermans afgewend.
Los van de inhoud van het akkoord:

Wel bevreemdend om een redelijk politicus als Timmers hier als 'gevaar' te beschouwen. Ik ben het op veel thema's hartgrondig met hem oneens, maar hij is geen politiek gevaar. Dat zijn termen die je voor extremistische politici zou moeten reserveren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9040
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door J.C. Philpot »

ZWP schreef: 16 mei 2024, 07:36Wel bevreemdend om een redelijk politicus als Timmers hier als 'gevaar' te beschouwen. Ik ben het op veel thema's hartgrondig met hem oneens, maar hij is geen politiek gevaar. Dat zijn termen die je voor extremistische politici zou moeten reserveren.
Ik snap je opmerking. Echter ben ik dusdanig beducht voor links, dat ik het persoonlijk wel als gevaar ervaar.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 mei 2024, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie