Geniet ervan

Dat is dan een gemis. Wij zijn gezegend met een dominee die veel werk maakt van zijn preken, waardoor ik echt vrijwel iedere keer met nieuwe dingen thuiskom.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.
Het is naar mijn idee heel vaak zo dat je in een kerkdienst helemaal niets leert. Wat dat betreft, vind ik het argument dat je meer over God wilt horen of zelfs leren, niet zo sterk. Overigens kan het ook een genoegen zijn om dingen te horen die je al weet, daar niet van. Als er dan ook nog nauwelijks iets gezongen en alleen standaardgebeden gedaan worden, dan schiet je daar menselijkerwijs gesproken niet zoveel mee op.
Ik heb er mede daarom geen oordeel over als mensen minder vaak komen. Ik vind de kerkdiensten bij ons in de kerk ook enorm lang. Ik kan me voorstellen dat je dat met kinderen een hele opgave vindt.
Dan klopt er iets niet in de liturgie.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.
Het is naar mijn idee heel vaak zo dat je in een kerkdienst helemaal niets leert. Wat dat betreft, vind ik het argument dat je meer over God wilt horen of zelfs leren, niet zo sterk. Overigens kan het ook een genoegen zijn om dingen te horen die je al weet, daar niet van. Als er dan ook nog nauwelijks iets gezongen en alleen standaardgebeden gedaan worden, dan schiet je daar menselijkerwijs gesproken niet zoveel mee op.
Ik heb er mede daarom geen oordeel over als mensen minder vaak komen. Ik vind de kerkdiensten bij ons in de kerk ook enorm lang. Ik kan me voorstellen dat je dat met kinderen een hele opgave vindt.
Brrrr. Ik hou van heerlijk, niet al te snel, gedragen gezang, begeleid met dito orgelspelJeremiah schreef: ↑15 mei 2024, 11:10 Psalmen horen snel (en ritmisch) gezongen te worden.
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/s ... 0611893315
Ik heb even dit stukje gepakt. Dit bedoel ik dus o.a.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.
Ik geloof dat deze passage in de eerste plaats gericht is aan Joodse gelovigen, die in de verleiding kwamen om het geloof in Jesjoea (Jezus) op te geven en terug te keren naar het traditionele jodendom. De auteur waarschuwt hen om het bijeenkomen als gelovigen niet na te laten. Het “samenkomen” in vers 25 verwijst naar gelovigen die samenkomen voor aanbidding, gemeenschap en bemoediging. Daartegenover staat het "onttrekken ten verderve". Dat is het loochenen van de Messias.Ararat schreef: ↑14 mei 2024, 20:23Deze uitleg begrijp ik niet helemaal als ik hem invul in de genoemde tekst.Posthoorn schreef: ↑14 mei 2024, 19:55De tekst van Hebr. 10:25 gaat niet over de onderlinge bijeenkomsten, maar de onderlinge bijeenkomst, enkelvoud. En dit gaat niet over het samenkomen van de gemeente, maar het toebehoren aan Christus. Hier wordt nl. hetzelfde woord gebruikt als in 2 Thess. 2:1, waar het wordt vertaald met 'toevergadering' (tot Hem, Christus).Anselmus schreef: ↑14 mei 2024, 19:16 Los van individuele casuïstiek is de opdracht van Paulus, (geïnspireerd door de Heilige Geest =God Zelf) om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Daarbij heeft de kerk van de Reformatie altijd het belang van twee diensten benadrukt om de Gebr te vormen en te leren. Maar het is inderdaad tegenwoordig de tendens: wat kan ik er halen en wat heb ik eraan. Trouw is een vies woord geworden, ook als dat zelfverloochening vraagt. Niet vanuit wettisisme, maar vanuit dankbaarheid, als liefdesdienst: verenigt met het lichaam van Christus meer over Hem leren en heerlijkheid in Hem zien.
Overigens is het natuurlijk heel Bijbels om als gemeente op zondag samen te komen. Maar je kunt de vraag stellen of dit wel altijd op de goede manier gebeurt en of je dan verplicht bent daar dan (altijd) deel aan te nemen.Hebreeën 10:25, SVV
En laat ons het toebehoren aan Christus niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Herkenbaar TerriTerri schreef: ↑15 mei 2024, 11:50Ik heb even dit stukje gepakt. Dit bedoel ik dus o.a.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.
En dat is niet dat je eigenzinnig bent of iets dergelijks, maar sommige predikanten 'slaan de plank wel heel erg mis'. En is het zo enorm oppervlakkig.
Maar nogmaals, een zegen als je zoals Zeeuw schrijft elke zondag iets nieuws hoort en gevoed wordt.
Het christelijk geloof zoekt helemaal geen nieuwe dingen. Het christelijk geloof dient op zondag gevoed te worden om je zonden te belijden en aangespoord te worden om bekering te zoeken. Zelfs bij de Roomsen waar ik gisteren was begrijpen ze dat. En vieren dus dagelijks een eucharistie.Terri schreef: ↑15 mei 2024, 11:50Ik heb even dit stukje gepakt. Dit bedoel ik dus o.a.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.
En dat is niet dat je eigenzinnig bent of iets dergelijks, maar sommige predikanten 'slaan de plank wel heel erg mis'. En is het zo enorm oppervlakkig.
Maar nogmaals, een zegen als je zoals Zeeuw schrijft elke zondag iets nieuws hoort en gevoed wordt.
Nou, een stuk uitleg zoals je het niet eerder (vaak) hebt gehoord gebaseerd op grondige studie, gecombineerd met wat jij beschrijft, vind ik wel erg fijn.Herman schreef: ↑15 mei 2024, 11:56Het christelijk geloof zoekt helemaal geen nieuwe dingen. Het christelijk geloof dient op zondag gevoed te worden om je zonden te belijden en aangespoord te worden om bekering te zoeken. Zelfs bij de Roomsen waar ik gisteren was begrijpen ze dat. En vieren dus dagelijks een eucharistie.Terri schreef: ↑15 mei 2024, 11:50Ik heb even dit stukje gepakt. Dit bedoel ik dus o.a.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.
Dat is wel heel verdrietig en klinkt als een moment om te zoeken naar een andere plek.Terri schreef: ↑15 mei 2024, 11:50Ik heb even dit stukje gepakt. Dit bedoel ik dus o.a.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.
Het niet correct om te stellen dat het christelijk geloof helemaal geen nieuwe dingen zoekt. De Reformatie in de 16e eeuw was een grote vernieuwingsbeweging binnen het christelijk geloof, met nieuwe inzichten over rechtvaardiging door geloof en het gezag van de Bijbel. Reformatoren als Luther en Calvijn zochten vernieuwing van de kerk. Bekering en vergeving zijn belangrijk, maar het christendom kan niet gereduceerd worden tot alleen zondag, zonde en bekering.Herman schreef: ↑15 mei 2024, 11:56Het christelijk geloof zoekt helemaal geen nieuwe dingen. Het christelijk geloof dient op zondag gevoed te worden om je zonden te belijden en aangespoord te worden om bekering te zoeken. Zelfs bij de Roomsen waar ik gisteren was begrijpen ze dat. En vieren dus dagelijks een eucharistie.Terri schreef: ↑15 mei 2024, 11:50Ik heb even dit stukje gepakt. Dit bedoel ik dus o.a.DDD schreef: ↑15 mei 2024, 10:28 Alleen lijkt me die vraag gebaseerd op een misverstand.