Studentenprotesten

Profesto
Berichten: 831
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Studentenprotesten

Bericht door Profesto »

parsifal schreef: 13 mei 2024, 14:15
HHR schreef: 13 mei 2024, 13:00
Profesto schreef: 13 mei 2024, 12:09
parsifal schreef: 13 mei 2024, 09:31 Op een ander punt, ik denk ook dat het wel een teken is dat in vrijwel heel West-Europa Israel heel veel publieksstemmen kreeg bij het Eurovisiesongfestival. Ik vermoed dat dat niets met de muziek te maken heeft, maar eerder een stem van de stille meerderheid is, die het niet zo op heeft met de studentenprotesten en het antisemitisme (en in die zin is de situatie nu echt wel anders dan in het Duitsland van de jaren 30).
HHR schreef: 13 mei 2024, 09:35 Ik geloof ook dat de stille meerderheid niets heeft met demonstraties als afgelopen week, en pal staat voor Israël.
En ik denk dat velen 6 juni wederom verrast worden omdat de stille meerderheid, heel het woke en anti-Israël gebeuren en de Islamisering zat is. En massaal op rechtse politiek gaat stemmen. PVV zou nog wel eens weer groter kunnen worden.
Niet zozeer omdat al de stemmers PVV nu zo'n goede partij vinden, maar als proteststem.
Er was een non-binaire winnaar van het Eurovisie Songfestival. Dus bij de gedachte dat een meerderheid 'woke' (wat dat dan ook is) zat is, kan wel een vraagteken gezet worden.
Ik las ook dat er een vent in een rokje en veren trui had gewonnen.
Maar dat het grootste deel van de stemmen van vakjury's kwam, en die zijn zo woke als het maar zijn kan.

Al met al blijft het een goddeloos op onderdelen zelfs satanisch festival waar christenen zich verre van moeten houden.
Ter verduidelijking, ik wil er wat publieke opinie uit aflezen. Het is wel duidelijk dat het festival een LHTBQenz feestje is en daar de meeste aanhang heeft. Dat Israel zoveel publieksstemmen krijgt zegt iets.
Ja, maar dat zegt dus vooral iets over Israël. Of dat iets over de populariteit van woke zegt, vraag ik me dus af.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9301
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Studentenprotesten

Bericht door parsifal »

Profesto schreef: 13 mei 2024, 14:53
parsifal schreef: 13 mei 2024, 14:15
HHR schreef: 13 mei 2024, 13:00
Profesto schreef: 13 mei 2024, 12:09


Er was een non-binaire winnaar van het Eurovisie Songfestival. Dus bij de gedachte dat een meerderheid 'woke' (wat dat dan ook is) zat is, kan wel een vraagteken gezet worden.
Ik las ook dat er een vent in een rokje en veren trui had gewonnen.
Maar dat het grootste deel van de stemmen van vakjury's kwam, en die zijn zo woke als het maar zijn kan.

Al met al blijft het een goddeloos op onderdelen zelfs satanisch festival waar christenen zich verre van moeten houden.
Ter verduidelijking, ik wil er wat publieke opinie uit aflezen. Het is wel duidelijk dat het festival een LHTBQenz feestje is en daar de meeste aanhang heeft. Dat Israel zoveel publieksstemmen krijgt zegt iets.
Ja, maar dat zegt dus vooral iets over Israël. Of dat iets over de populariteit van woke zegt, vraag ik me dus af.
Het zegt iets over hoe een noemenswaardig deel van de bevolking bereid is voor Israel te stemmen, misschien sommige omdat ze het een leuk liedje vonden (ik heb geen idee hoe het klonk, maar het is vast mogelijk) anderen vanwege ophef, medelijden of inderdaad als teken van steun aan Joden/Israelis (net als bij sommige demonstranten zal ook bij sommige stemmers dat onderscheid er niet echt zijn). Het zegt m.i. minder over Israel dan over houding t.o.v. Israel en houding t.o.v. protesten tegen Israel in veel Westerse landen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Studentenprotesten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
huisman schreef: 13 mei 2024, 14:20 Zouden die UvA studentes beseffen dat zij onder Hamas/Islamitische Jihad bestuur helemaal geen recht hebben op universitaire scholing ? Ze gaan nog niet zover als de Taliban die meisjes het liefst analfabeet willen houden. Maar gelijkwaardigheid m/v is bij Hamas ver te zoeken.
Ja, daar is hierboven ook aan gerefereerd. Hoe kan jij het verklaren dat mensen blijkbaar tegenstelde overtuigingen in zich hebben?
Hoewel ik geen jij ben verklaar ik het voor een groot deel uit het narratief dat ‘de zwakste altijd gelijk heeft’.

Het beeld van ‘het recht erop hebben’.

- Studenten hebben recht op studie en financiering;
- LHBTQ-provocatie hebben recht op het opdringen van hun mening, want zij zijn de zwakkere;
- Klimaatbeweging en XR heeft recht op demonstratie en vernieling van vervuilers: het klimaat is de zwakste partij.
- Hamas heeft recht op aanslagen, want zij worden onderdrukt.

Hieruit volgt dat men zich als rechthebbende spreekbuizen voor een zwakke partij bij gelegenheid verenigt en volg ook dat de ‘sterke’ partij altijd aan de verkeerde kant staat. Het is de vereniging van de ‘zwakke rechten’ die er voor zorgt dat er geen tegenstrijdigheid is in het bestrijden van de sterke, al zou de sterke voor hun persoonlijke situatie de beste keuze zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Profesto
Berichten: 831
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Studentenprotesten

Bericht door Profesto »

parsifal schreef: 13 mei 2024, 15:03
Profesto schreef: 13 mei 2024, 14:53
parsifal schreef: 13 mei 2024, 14:15
HHR schreef: 13 mei 2024, 13:00
Ik las ook dat er een vent in een rokje en veren trui had gewonnen.
Maar dat het grootste deel van de stemmen van vakjury's kwam, en die zijn zo woke als het maar zijn kan.

Al met al blijft het een goddeloos op onderdelen zelfs satanisch festival waar christenen zich verre van moeten houden.
Ter verduidelijking, ik wil er wat publieke opinie uit aflezen. Het is wel duidelijk dat het festival een LHTBQenz feestje is en daar de meeste aanhang heeft. Dat Israel zoveel publieksstemmen krijgt zegt iets.
Ja, maar dat zegt dus vooral iets over Israël. Of dat iets over de populariteit van woke zegt, vraag ik me dus af.
Het zegt iets over hoe een noemenswaardig deel van de bevolking bereid is voor Israel te stemmen, misschien sommige omdat ze het een leuk liedje vonden (ik heb geen idee hoe het klonk, maar het is vast mogelijk) anderen vanwege ophef, medelijden of inderdaad als teken van steun aan Joden/Israelis (net als bij sommige demonstranten zal ook bij sommige stemmers dat onderscheid er niet echt zijn). Het zegt m.i. minder over Israel dan over houding t.o.v. Israel en houding t.o.v. protesten tegen Israel in veel Westerse landen.
Ja, eens!
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Studentenprotesten

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 13 mei 2024, 15:03
Herman schreef:
huisman schreef: 13 mei 2024, 14:20 Zouden die UvA studentes beseffen dat zij onder Hamas/Islamitische Jihad bestuur helemaal geen recht hebben op universitaire scholing ? Ze gaan nog niet zover als de Taliban die meisjes het liefst analfabeet willen houden. Maar gelijkwaardigheid m/v is bij Hamas ver te zoeken.
Ja, daar is hierboven ook aan gerefereerd. Hoe kan jij het verklaren dat mensen blijkbaar tegenstelde overtuigingen in zich hebben?
Hoewel ik geen jij ben verklaar ik het voor een groot deel uit het narratief dat ‘de zwakste altijd gelijk heeft’.
Verwacht je dat Herman je met u aanspreekt ?? :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Studentenprotesten

Bericht door Henk J »

Bij de UvA loopt het in ieder geval opnieuw uit de hand, zie ook de Twitterfeed van deze RTL-journalist die ondertussen uit het pand is gezet: https://twitter.com/eelcohiltermann
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Studentenprotesten

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:
Maanenschijn schreef: 13 mei 2024, 15:03
Herman schreef:
huisman schreef: 13 mei 2024, 14:20 Zouden die UvA studentes beseffen dat zij onder Hamas/Islamitische Jihad bestuur helemaal geen recht hebben op universitaire scholing ? Ze gaan nog niet zover als de Taliban die meisjes het liefst analfabeet willen houden. Maar gelijkwaardigheid m/v is bij Hamas ver te zoeken.
Ja, daar is hierboven ook aan gerefereerd. Hoe kan jij het verklaren dat mensen blijkbaar tegenstelde overtuigingen in zich hebben?
Hoewel ik geen jij ben verklaar ik het voor een groot deel uit het narratief dat ‘de zwakste altijd gelijk heeft’.
Verwacht je dat Herman je met u aanspreekt ?? :D
Zeker, verschil moet er blijven ;) .

Al dat gelijkheidsdenken….brrrr
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Studentenprotesten

Bericht door Herman »

Profesto schreef: 13 mei 2024, 15:04 Ja, eens!
Het is wel niet het goede topic, maar als ik het nieuwsbericht zie 'eerste non-binaire persoon' wint liedjesfestijn, dan denk ik bij voorbaat niet dat het om een goede kunstuiting gaat. Het gaat bij heel veel kunst, om de impact die het weet te creëeren op de omgeving en minder over of iemand al dan niet vals zingt. Deze overwinning staat dan dichterbij bij de transgender uit Oostenrijk van een paar jaar geleden dan die van 2019 die Nederland won.
Profesto
Berichten: 831
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Studentenprotesten

Bericht door Profesto »

Herman schreef: 13 mei 2024, 15:09
Profesto schreef: 13 mei 2024, 15:04 Ja, eens!
Het is wel niet het goede topic, maar als ik het nieuwsbericht zie 'eerste non-binaire persoon' wint liedjesfestijn, dan denk ik bij voorbaat niet dat het om een goede kunstuiting gaat. Het gaat bij heel veel kunst, om de impact die het weet te creëeren op de omgeving en minder over of iemand al dan niet vals zingt. Deze overwinning staat dan dichterbij bij de transgender uit Oostenrijk van een paar jaar geleden dan die van 2019 die Nederland won.
Toevallig zong deze zanger goed, heb ik kunnen constateren. Over smaak valt te twisten, maar op een draaischijf halsbrekende toeren uithalen en dan ook nog zuiver blijven zingen is gewoon een prestatie.
Niet met je eens dus.
Over het algemeen vind ik de muziek die op het Songfestival gezongen wordt nogal veel herrie. De inhoud is vaak ook bedroevend. Dat was bij dit liedje niet anders. Maar er werd wel goed gezongen.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Studentenprotesten

Bericht door merel »

Het songfestival is sowieso een LBHTQI feest. Mannen in jurken, transseksuelen en (nu) non binaire personen staan hoog op de ranglijst om te winnen.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 348
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Studentenprotesten

Bericht door Edelweiss »

Herman schreef: 13 mei 2024, 14:35
huisman schreef: 13 mei 2024, 14:20 Zouden die UvA studentes beseffen dat zij onder Hamas/Islamitische Jihad bestuur helemaal geen recht hebben op universitaire scholing ? Ze gaan nog niet zover als de Taliban die meisjes het liefst analfabeet willen houden. Maar gelijkwaardigheid m/v is bij Hamas ver te zoeken.
Ja, daar is hierboven ook aan gerefereerd. Hoe kan jij het verklaren dat mensen blijkbaar tegenstelde overtuigingen in zich hebben?
Ik sluit me aan bij de antwoorden van Maanenschijn en Profesto hierop, en wil er aansluitend nog wat gedachten over delen.

De studentes die je noemt hebben zich onwaarschijnlijk kalm gehouden en weinig tot geen solidariteit vertoond met de meiden op de universiteit van Teheran. Dat waren en zijn, in mijn ogen, ongelooflijk dappere jongedames, die met gevaar voor eigen leven strijden voor erkenning en tegen de islamitische onderdrukking. Al het feminisme ten spijt kwamen er uit die hoek enkel krekelgeluiden. Hoe dan?

De deelname aan de huidige protesten zal waarschijnlijk en hopelijk! geen werkelijke pro-Hamas gedachte zijn. Dit geldt dan expliciet voor de studenten, en niet het haattuig wat zich er bij aansloot (en wat zich al bij eerdere protesten liet zien).
Als je op sociale kanalen de korte vraaggesprekjes met de studenten ziet, vraag ik mij af wie zich werkelijk in de ingewikkelde materie verdiept heeft. Ik gok dat het er niet veel zijn. Het schreeuwt gewoon lekker mee met de trend van het moment. Het zou mij niet verbazen als deze lui een handvol jaar terug met BLM-uitlatingen op straat te vinden waren, en volgende maand zijn er vast weer andere dingen hip.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Studentenprotesten

Bericht door DDD »

Ik heb het idee dat er best veel hetero's mee bezig zijn hoor. Ik heb er verder niet zoveel mee, maar het liedje van Joost Klein was toch ook niet specifiek een queer-aangelegenheid.

Ik maak mij er meer zorgen over dat het RD hier nauwelijks over bericht. Het hoort toch wel bij een normale algemene ontwikkeling dat je de belangrijkste dingen over het songfestival weet.

Verder zijn de 'studenten'protesten een wonderbaarlijk fenomeen. Ik vrees dat het minstens zoveel te maken heeft met de pechgeneratie van de oudere studenten van deze tijd.
Mannetje
Berichten: 7854
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Studentenprotesten

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: 13 mei 2024, 16:05 (...)

Ik maak mij er meer zorgen over dat het RD hier nauwelijks over bericht. Het hoort toch wel bij een normale algemene ontwikkeling dat je de belangrijkste dingen over het songfestival weet.
Ik denk dat de meeste RD-lezers juist blij zijn dat ze niet vermoeid worden met die rommel.
-
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Studentenprotesten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 13 mei 2024, 16:05 Ik heb het idee dat er best veel hetero's mee bezig zijn hoor. Ik heb er verder niet zoveel mee, maar het liedje van Joost Klein was toch ook niet specifiek een queer-aangelegenheid.

Ik maak mij er meer zorgen over dat het RD hier nauwelijks over bericht. Het hoort toch wel bij een normale algemene ontwikkeling dat je de belangrijkste dingen over het songfestival weet.

Verder zijn de 'studenten'protesten een wonderbaarlijk fenomeen. Ik vrees dat het minstens zoveel te maken heeft met de pechgeneratie van de oudere studenten van deze tijd.
Wat ben ik dan enorm blij dat mijn kinderen blijkbaar geen normale algemene ontwikkeling hebben.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2153
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Studentenprotesten

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 13 mei 2024, 16:02
Herman schreef: 13 mei 2024, 14:35
huisman schreef: 13 mei 2024, 14:20 Zouden die UvA studentes beseffen dat zij onder Hamas/Islamitische Jihad bestuur helemaal geen recht hebben op universitaire scholing ? Ze gaan nog niet zover als de Taliban die meisjes het liefst analfabeet willen houden. Maar gelijkwaardigheid m/v is bij Hamas ver te zoeken.
Ja, daar is hierboven ook aan gerefereerd. Hoe kan jij het verklaren dat mensen blijkbaar tegenstelde overtuigingen in zich hebben?
Ik sluit me aan bij de antwoorden van Maanenschijn en Profesto hierop, en wil er aansluitend nog wat gedachten over delen.

De studentes die je noemt hebben zich onwaarschijnlijk kalm gehouden en weinig tot geen solidariteit vertoond met de meiden op de universiteit van Teheran. Dat waren en zijn, in mijn ogen, ongelooflijk dappere jongedames, die met gevaar voor eigen leven strijden voor erkenning en tegen de islamitische onderdrukking. Al het feminisme ten spijt kwamen er uit die hoek enkel krekelgeluiden. Hoe dan?

De deelname aan de huidige protesten zal waarschijnlijk en hopelijk! geen werkelijke pro-Hamas gedachte zijn. Dit geldt dan expliciet voor de studenten, en niet het haattuig wat zich er bij aansloot (en wat zich al bij eerdere protesten liet zien).
Als je op sociale kanalen de korte vraaggesprekjes met de studenten ziet, vraag ik mij af wie zich werkelijk in de ingewikkelde materie verdiept heeft. Ik gok dat het er niet veel zijn. Het schreeuwt gewoon lekker mee met de trend van het moment. Het zou mij niet verbazen als deze lui een handvol jaar terug met BLM-uitlatingen op straat te vinden waren, en volgende maand zijn er vast weer andere dingen hip.
Eens. Ze hebben niet zo veel onderzocht. Ze begrijpen de denkwijze vijanden van Israël en noemen land, bezetting of kolonisatie als de belangrijkste oorzaken van het conflict, terwijl ze het fundamentalistische religieuze aspect negeren, “en dat is hoe Hamas de PR-oorlog wint”.
Plaats reactie