Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10487
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Zita »

Piet Puk schreef: 10 mei 2024, 13:19
Ararat schreef: 10 mei 2024, 12:17 En... Is er al een regering? :huhu
We hebben nog een paar dagen nodig....

Hopelijk kan informateur Dijkgraaf de zondag ongemoeid laten. Maar ik vrees het
Schending van de zondagsrust is toch voor iedereen een zonde? Niet alleen voor refo's?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9289
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door parsifal »

Herman schreef: 10 mei 2024, 13:44
parsifal schreef: 09 mei 2024, 21:03 Verder is Jodenhaat echt oud. Lees Luther erover en ook hij stond in een traditie. Het was altijd bijzonder in Europa als Joden vrijheid hadden. Tot de reformatie was Polen het veilige stukje Europa, daarna waren Nederland en Zweden relatief veilig. Maar Walter Scott zoog het niet uit zijn duim dat in Middelleeuwen de Joden zich veiliger voelden bij de Moren dan bij Christenen. Ook tijdens de Pest werden ze zwaar vervolgd en vermoord.

Ik denk trouwens dat zonder Hitler de Jodenvervolging mogelijk anders was geweest. Mogelijk minder systematisch en zoals vaak in geschiedenis: Joden ook keus geven om te vertrekken Hitler was extreem en niet puur product van zijn tijd.

Kijk bij dat alles ook naar de Deense houding tegenover de Joden in die tijd en zie dat er een andere optie was.
Ik ben het ermee eens dat Jodenhaat een verschijnsel is dat heel oud is en zelfs wortels heeft in de eerste ballingschap (587 BC). Maar voor de situatie van de 20e eeuw gaat het voor een groot gedeelte ook om de vraag waarom deze haat heeft geleid tot het systematisch uitroeien in een tijd die zichzelf bestempeld als Verlicht. Ik lees momenteel de theses van Zygmunt Bauman daarover (en HannaH Arendt ligt klaar voor daarna). Antisemitisme in een liberale samenleving is dus aardig complex en gaat ook wel voorbij aan de grenzen van dit topic. Maar dan weet je i.i.g. dat er genoeg grondige informatie is die stellen dat Hitler juist wél een product van zijn tijd was.
Maar dat is net iets anders dan wat ik stel. Hitler was zeker een product van zijn tijd, maar er is genoeg reden om aan te nemen dat zonder hem de situatie van de Joden in tweede wereldoorlog echt anders was geweest. Terwijl de oorlog zelf militair misschien niet zo heel anders was geweest.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1851
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Ararat »

Zita schreef: 10 mei 2024, 13:48
Piet Puk schreef: 10 mei 2024, 13:19
Ararat schreef: 10 mei 2024, 12:17 En... Is er al een regering? :huhu
We hebben nog een paar dagen nodig....

Hopelijk kan informateur Dijkgraaf de zondag ongemoeid laten. Maar ik vrees het
Schending van de zondagsrust is toch voor iedereen een zonde? Niet alleen voor refo's?
Eens. Maar ik vul in dat Piet bedoelt dat Dijkgraaf zich nog meer dan de anderen bewust zou moeten zijn dat een rustdag zeer noodzakelijk is. Niet alleen voor het lichaam, maar ook voor de ziel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12161
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 10 mei 2024, 13:49 Maar dat is net iets anders dan wat ik stel. Hitler was zeker een product van zijn tijd, maar er is genoeg reden om aan te nemen dat zonder hem de situatie van de Joden in tweede wereldoorlog echt anders was geweest. Terwijl de oorlog zelf militair misschien niet zo heel anders was geweest.
Dat vind ik speculatieve manier van denken. Zijn aandeel is zonder meer duidelijk. Maar als een andere nazi de uiteindelijke macht had gekregen waren alle andere aspecten die de holocaust bepaalden ook gewoon aanwezig.
Piet Puk
Berichten: 5490
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Piet Puk »

Ararat schreef: 10 mei 2024, 14:24
Zita schreef: 10 mei 2024, 13:48
Piet Puk schreef: 10 mei 2024, 13:19
Ararat schreef: 10 mei 2024, 12:17 En... Is er al een regering? :huhu
We hebben nog een paar dagen nodig....

Hopelijk kan informateur Dijkgraaf de zondag ongemoeid laten. Maar ik vrees het
Schending van de zondagsrust is toch voor iedereen een zonde? Niet alleen voor refo's?
Eens. Maar ik vul in dat Piet bedoelt dat Dijkgraaf zich nog meer dan de anderen bewust zou moeten zijn dat een rustdag zeer noodzakelijk is. Niet alleen voor het lichaam, maar ook voor de ziel.
Dat vul je prima in, Ararat. Ik hoop niet dat Dijkgraaf zich mee laat voeren in de wens van de partijen om zondags te onderhandelen. Hopelijk mag hij een lichtend licht zijn en duidelijk voor principes uitkomen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10487
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Zita »

Een reeks offtopic berichten over een persoon geknipt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6716
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door GerefGemeente-lid »

"Zondag ligt de formatie waarschijnlijk stil. Onder andere om Moederdag te vieren, vertelt Van der Plas. Volgens haar hecht het formerende kwartet namelijk veel waarde aan deze familiedag", aldus de Telegraaf.

Wat mij betreft een bijzondere zaak, in het licht van deze tijd e.d.
Philip
Berichten: 369
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Philip »

Lijkt me - los van hoe je tegen de zondag aankijkt - ook heel gezond om een dag pauze te nemen. Je moet daarna nog drie lange dagen. Wacht, dat is precies het doel van de zondag als rustdag.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6716
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door GerefGemeente-lid »

Philip schreef: 11 mei 2024, 11:52 Lijkt me - los van hoe je tegen de zondag aankijkt - ook heel gezond om een dag pauze te nemen. Je moet daarna nog drie lange dagen. Wacht, dat is precies het doel van de zondag als rustdag.
Zeker. Maar donderdag waren ze ook al vrij natuurlijk.

Overigens herinner ik me dat Omtzigt z'n vrouw ook lid is van een Syrische gemeente. Dat heeft wel eens in het RD gestaan.
merel
Berichten: 9996
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door merel »

Ik las ergens dat Marco Pastors is benaderd voor mp. Ik ben heel benieuwd of dat klopt.
MGG
Berichten: 3662
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

merel schreef: 11 mei 2024, 18:59 Ik las ergens dat Marco Pastors is benaderd voor mp. Ik ben heel benieuwd of dat klopt.
Dat zou mooi zijn, maar ik betwijfel of hij NRC en de VVD hem zien zitten.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef: 11 mei 2024, 11:43 Een reeks offtopic berichten over een persoon geknipt.
De posting waarin ik op jouw vraag reageerde had iig niet geknipt moeten worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17497
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door huisman »

MGG schreef: 11 mei 2024, 20:34
merel schreef: 11 mei 2024, 18:59 Ik las ergens dat Marco Pastors is benaderd voor mp. Ik ben heel benieuwd of dat klopt.
Dat zou mooi zijn, maar ik betwijfel of hij NRC en de VVD hem zien zitten.
NRC?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3662
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door MGG »

huisman schreef: 11 mei 2024, 23:12
MGG schreef: 11 mei 2024, 20:34
merel schreef: 11 mei 2024, 18:59 Ik las ergens dat Marco Pastors is benaderd voor mp. Ik ben heel benieuwd of dat klopt.
Dat zou mooi zijn, maar ik betwijfel of hij NRC en de VVD hem zien zitten.
NRC?
NSC*
Was het maar Nieuw Reformatorisch Contract ;).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12161
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 08 mei 2024, 12:07
Herman schreef: 08 mei 2024, 11:57
MGG schreef: 08 mei 2024, 11:55 Het is maar een klein groepje. Net als dat extreemlinks een aantal extremistische aanhangers heeft. De moord op Pim Fortuyn en aanval op Baudet zijn gelukkig uitzonderingen.
Dat klopt. Maar het lukt ze wel om de publieke opinie te beïnvloeden via de socials.
Kom dan eens met namen, ik geloof hier namelijk niks van. Ik ben het eens met MGG, volgens mij is dit een relatief klein clubje. Uiteraard wel groot genoeg.
Inmiddels een bron, aanbevolen door Beatrice de Graaf (een bekende expert in dit soort materie) over Russische inmenging: russia-recruiting-far-right-extremists-attacks-west-putin
Plaats reactie