Beroepingswerk discussie [7]

Zeeuw

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Zeeuw »

Evangelist schreef: 10 mei 2024, 11:09
GerefGemeente-lid schreef: 10 mei 2024, 09:34
Evangelist schreef: 10 mei 2024, 08:11
Job schreef: 09 mei 2024, 23:10

Juist bij gemeenten die zolang een eigen dominee hadden (en waarvan die dominee voorlopig nog niet weg is ook) lijkt me dat nou niet handig. Maar wie ben ik.
Want?
Of heeft Gouda minder recht op een nieuwe predikant? Moeten ze achteraan in de rij aansluiten? Zo nee, wanneer mogen ze wel beroepen?
Dat eerste stukje van je zin verraadt denken in termen van verdienen, aan de beurt zijn, er meer of iets minder recht op hebben, etc.
Dat ga straks natuurlijk ontkennen, want we zijn te rechtzinnig om dit hardop te zeggen. Of je gaat met veel misbaar al zuchtend uitleggen dat het inderdaad verkeerde gedachten zijn, maar dat je het zo moeilijk vindt, en sommige dingen lastig vindt om te begrijpen…
Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.

Maar eventjes een praktijkvoorbeeld: hoe denk jij dat ik me maandagavond voelde? Je mag gerust weten: ik was wel even opstandig. Begrijp je dat?
Uiteraard begrijp ik dat! Sterker nog: het getuigt van eerlijkheid om dat hier te zeggen.

En de reactie van Job is exact zoals ik al voorspeld had, inclusief de gedachte dat ik een bozerik zou zijn. Dat mag hij vinden, maar daarmee houd ik mijn punt staande. Job denkt in termen van verdienen, volgorde, beter dit dan pas dat, eerlijker, etc. Maak het niet mooier en vromer dan het is.
Volgens mij spreek Job gewoon een gedachte, eventueel een verlangen, uit. Jij legt er van alles in. Dat maakt je geen bozerik, meer een vooringenomen persoon die geen open blik richting sommige andere forummers heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toe maar, wat een oordelen weer.
refo

Bericht door refo »

pierre27 schreef: 10 mei 2024, 10:33
refo schreef: 10 mei 2024, 10:04
GerefGemeente-lid schreef: 10 mei 2024, 09:48
Tiberius schreef: 10 mei 2024, 09:45
Ja, ik begrijp dat; hoe 100% eens ik het ook met Evangelist ben.
Juist ja, ik ben het ook 100% eens met Evangelist, maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Het is en blijft een ondoorgrondelijke zaak. Gelukkig is er ook onderwijs onder de leesdiensten. Laten we dat maar niet vergeten.
Wat mij betreft blijft Gouda voorlopig vacant. Een eigen predikant is qua preken ook niet alles. En pastors zijn het ook niet altijd. Dat is naast leraar een heel andere gave.
Voorlopig hebben we het hele jaar uit iedere zondag een dominee. De ouderlingen kunnen dan mooi een catechismusboek lezen. Hoeven ze niet meer van die ingewikkelde leespreken te zoeken.
Hoewel ik deze reactie in het geval van jou begrijp aangezien ik me geen positieve berichten van jouw hand over jullie predikant/zelfs gemeente kan herinneren, vraag ik me wel af of het een goed verlangen is om vacant te blijven.
Ik ben bepaald niet de enige die dat vindt. Uiteindelijk is een predikant niet meer dan een verzameling preken. Alle andere werkzaamheden kunnen door ieder gemeentelid overgenomen worden.
Ik zie weinig voordeel in een 'eigen ' predikant.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: 10 mei 2024, 13:46
GerefGemeente-lid schreef: 10 mei 2024, 09:48 Juist ja, ik ben het ook 100% eens met Evangelist, maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Het is en blijft een ondoorgrondelijke zaak. Gelukkig is er ook onderwijs onder de leesdiensten. Laten we dat maar niet vergeten.
Wat mij betreft blijft Gouda voorlopig vacant. Een eigen predikant is qua preken ook niet alles. En pastors zijn het ook niet altijd. Dat is naast leraar een heel andere gave.
Voorlopig hebben we het hele jaar uit iedere zondag een dominee. De ouderlingen kunnen dan mooi een catechismusboek lezen. Hoeven ze niet meer van die ingewikkelde leespreken te zoeken.
Hoewel ik deze reactie in het geval van jou begrijp aangezien ik me geen positieve berichten van jouw hand over jullie predikant/zelfs gemeente kan herinneren, vraag ik me wel af of het een goed verlangen is om vacant te blijven.
Ik ben bepaald niet de enige die dat vindt. Uiteindelijk is een predikant niet meer dan een verzameling preken. Alle andere werkzaamheden kunnen door ieder gemeentelid overgenomen worden.
Als dat je ervaring is, ben je enerzijds te beklagen en anderzijds lijk je weinig aan die preken gehad te hebben dan. Ik ben blij dat we een eigen predikant mogen hebben.
Henk J

Bericht door Henk J »

refo schreef: 10 mei 2024, 13:46 Ik ben bepaald niet de enige die dat vindt. Uiteindelijk is een predikant niet meer dan een verzameling preken. Alle andere werkzaamheden kunnen door ieder gemeentelid overgenomen worden.
Dat is wel heel kort door de bocht en getuigt mijns inziens niet van een recht zicht op het belangrijke ambt van de predikant. Een predikant moet ook geestelijk leiding geven aan een gemeente en het is goed als die leiding ligt bij mannen die daar ook voor geschoold zijn. Die geschooldheid kun je niet verwachten van ouderlingen. Verder is een predikant ook belangrijk in het pastoraat aangezien hij daar de tijd voor heeft omdat hij full-time in dienst is, ouderlingen en diakenen hebben er vaak een baan naast. En de ervaringen in het pastoraat kunnen mee de kansel op, een gewoon gemeentelid wat misschien voor een aantal dagen in dienst is mag niet preken.
Kan nog wel meer opnoemen maar daarvoor ontbreekt even de tijd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GerefGemeente-lid schreef: 10 mei 2024, 09:48 Juist ja, ik ben het ook 100% eens met Evangelist, maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Ik vind dit wel een hele verdrietige constatering. Het is het degraderen van een ambassadeur van Christuswege tot het niveau van een materiële waarde van prekenboekjes.

Ik geloof dat dit niet is naar Gods Woord. God werkt door de dwaasheid der prediking. En als je daar zo oppervlakkig over praat, vraag ik me af wat de prediking je daadwerkelijk te zeggen heeft. Zou je daar wat nader op kunnen ingaan?
Ararat

Bericht door Ararat »

Vooralsnog ben je hier wel de enige. Zeer oneens met jouw mening! Hoe is het zo ver gekomen?
merel

Bericht door merel »

Ik deel de mening van @refo. Waarvoor heb je een predikant nodig in een gemeente?
Ararat

Bericht door Ararat »

merel schreef: 10 mei 2024, 14:23 Ik deel de mening van @refo. Waarvoor heb je een predikant nodig in een gemeente?
Waarom is hij níet nodig?
Job

Bericht door Job »

Evangelist schreef: 10 mei 2024, 11:09
GerefGemeente-lid schreef: 10 mei 2024, 09:34
Evangelist schreef: 10 mei 2024, 08:11
Job schreef: 09 mei 2024, 23:10

Juist bij gemeenten die zolang een eigen dominee hadden (en waarvan die dominee voorlopig nog niet weg is ook) lijkt me dat nou niet handig. Maar wie ben ik.
Want?
Of heeft Gouda minder recht op een nieuwe predikant? Moeten ze achteraan in de rij aansluiten? Zo nee, wanneer mogen ze wel beroepen?
Dat eerste stukje van je zin verraadt denken in termen van verdienen, aan de beurt zijn, er meer of iets minder recht op hebben, etc.
Dat ga straks natuurlijk ontkennen, want we zijn te rechtzinnig om dit hardop te zeggen. Of je gaat met veel misbaar al zuchtend uitleggen dat het inderdaad verkeerde gedachten zijn, maar dat je het zo moeilijk vindt, en sommige dingen lastig vindt om te begrijpen…
Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.

Maar eventjes een praktijkvoorbeeld: hoe denk jij dat ik me maandagavond voelde? Je mag gerust weten: ik was wel even opstandig. Begrijp je dat?
Uiteraard begrijp ik dat! Sterker nog: het getuigt van eerlijkheid om dat hier te zeggen.

En de reactie van Job is exact zoals ik al voorspeld had, inclusief de gedachte dat ik een bozerik zou zijn. Dat mag hij vinden, maar daarmee houd ik mijn punt staande. Job denkt in termen van verdienen, volgorde, beter dit dan pas dat, eerlijker, etc. Maak het niet mooier en vromer dan het is.
Dan lees je toch echt niet goed. Jij leest "niet gunnen", maar waar zeg ik dat? Ik gun het ze van harte.

Ik heb het helemaal alleen maar over de psychologische processen wanneer een predikant lang aan een gemeente verbonden was en daarmee min of meer vormend is geweest. Dan moet je soms even herpositioneren voordat er weer ruimte is voor een nieuwe herder met een eigen inslag. Dat is alles waar ik de vinger bij leg. Komt ook geen tikkie geestelijkheid bij kijken.
Job

Bericht door Job »

Ik maak er trouwens wel bezwaar tegen dat je me dit allemaal in de mond legt @Ambtenaar, en niet bereid blijkt tot lezen wat ik bedoel. Ik heb het nergens, over wie er aan de beurt zouden zijn, wie wel, wie niet. Als één van drieën naar Gouda gaat zou ik dat, sterker nog, heel fijn vinden, want heb gelezen dat het een erg jonge gemeente is, naast groot. Prima wat mij betreft. Als het dan ook maar goed mag gaan voor een ieder. Dat laatste is zeker niet altijd het geval. Ds. G. Pater had onbewust de schoenen van ds. J. Karens te vullen in Opheusden, ds. Agteresch heeft grote schoenen te vullen van zijn voorganger ds. M. Karens. Die casuïstiek is uitgebreid besproken hier.
merel

Bericht door merel »

Ararat schreef: 10 mei 2024, 14:25
merel schreef: 10 mei 2024, 14:23 Ik deel de mening van @refo. Waarvoor heb je een predikant nodig in een gemeente?
Waarvoor heb je wel een predikant nodig?

Her jeugdwerk wordt door gemeenteleden gedaan, catechisatie en kringen idem dito. Blijft over de zondagse diensten. Ook dat kan mijns inziens door andere predikanten gedaan worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat Refo wel een punt heeft, zeker in de praktijk zoals het meestal in de GG gaat, namelijk dat een predikant daar alle preken doet en te weinig tijd besteedt aan de voorbereiding er van.
Afwisseling is beter; bijvoorbeeld alleen de morgendiensten door de eigen predikant en de middagdiensten door een ander.
Dan vermijd je ook het fenomeen van kerken leegpreken.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Job schreef: 10 mei 2024, 14:39 Ik maak er trouwens wel bezwaar tegen dat je me dit allemaal in de mond legt @Ambtenaar, en niet bereid blijkt tot lezen wat ik bedoel. Ik heb het nergens, over wie er aan de beurt zouden zijn, wie wel, wie niet. Als één van drieën naar Gouda gaat zou ik dat, sterker nog, heel fijn vinden, want heb gelezen dat het een erg jonge gemeente is, naast groot. Prima wat mij betreft. Als het dan ook maar goed mag gaan voor een ieder. Dat laatste is zeker niet altijd het geval. Ds. G. Pater had onbewust de schoenen van ds. J. Karens te vullen in Opheusden, ds. Agteresch heeft grote schoenen te vullen van zijn voorganger ds. M. Karens. Die casuïstiek is uitgebreid besproken hier.
Het gaat mis als predikanten (kandidaten) zich anders opstellen dan een dienaar van Christus hoort te zijn. Dat heeft niets met grote schoenen, of ont-Clementsen te maken. Zodra dominees (of kandidaten) zich gaan opstellen als dé dominee, en niet een dienaar onder de gemeente, en ook niet of onvoldoende voorbereid doen de kern van het werk doen (=prediking, pastoraat, catechese), dan gaat het anno 2024 overal mis.
Liever meer ruilen als predikanten dan zo minimaal mogelijk catechese en pastoraat.
Hartelijke groet,
Evangelist
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

merel schreef: 10 mei 2024, 14:42
Ararat schreef: 10 mei 2024, 14:25
Waarvoor heb je wel een predikant nodig?

Her jeugdwerk wordt door gemeenteleden gedaan, catechisatie en kringen idem dito. Blijft over de zondagse diensten. Ook dat kan mijns inziens door andere predikanten gedaan worden.
https://psalmboek.nl/belijdenis.php?bel ... &p=1&a=3#H
Plaats reactie