Van harte mee eens, dank je!Johann Gottfried Walther schreef: ↑10 mei 2024, 09:26 Er zijn ook mensen die de nood echt voelen, die een eigen predikant missen,
die noodoplossingen niet als gewoon zien.
Een kenmerk van te weinig predikanten in onze gemeenten, is in ieder geval geen kenmerk van het ware,
of iets waar wij blij mee zouden moeten zijn.
Zeker komen er menselijke overwegingen kijken bij beroepingswerk, dat valt niet te ontkennen.
Maar God kan ook door die menselijke overwegingen heen werken.
Laten alleen, de criticasters en degene die alles goed vinden, bidden om nieuwe predikanten en studenten.
Jacobus 5:
16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
17 Elia was een mens net zoals wij en hij deed een vurig gebed dat het niet zou regenen, en het regende niet op de aarde, drie jaar en zes maanden.
18 En hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde bracht haar vrucht voort.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
- Niet meer zo actief -
Ja, ik begrijp dat; hoe 100% eens ik het ook met Evangelist ben.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:34Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
Of heeft Gouda minder recht op een nieuwe predikant? Moeten ze achteraan in de rij aansluiten? Zo nee, wanneer mogen ze wel beroepen?
Dat eerste stukje van je zin verraadt denken in termen van verdienen, aan de beurt zijn, er meer of iets minder recht op hebben, etc.
Dat ga straks natuurlijk ontkennen, want we zijn te rechtzinnig om dit hardop te zeggen. Of je gaat met veel misbaar al zuchtend uitleggen dat het inderdaad verkeerde gedachten zijn, maar dat je het zo moeilijk vindt, en sommige dingen lastig vindt om te begrijpen…
Maar eventjes een praktijkvoorbeeld: hoe denk jij dat ik me maandagavond voelde? Je mag gerust weten: ik was wel even opstandig. Begrijp je dat?
-
- Verbannen
Juist ja, ik ben het ook 100% eens met Evangelist, maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.Tiberius schreef: ↑10 mei 2024, 09:45Ja, ik begrijp dat; hoe 100% eens ik het ook met Evangelist ben.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:34Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
Of heeft Gouda minder recht op een nieuwe predikant? Moeten ze achteraan in de rij aansluiten? Zo nee, wanneer mogen ze wel beroepen?
Dat eerste stukje van je zin verraadt denken in termen van verdienen, aan de beurt zijn, er meer of iets minder recht op hebben, etc.
Dat ga straks natuurlijk ontkennen, want we zijn te rechtzinnig om dit hardop te zeggen. Of je gaat met veel misbaar al zuchtend uitleggen dat het inderdaad verkeerde gedachten zijn, maar dat je het zo moeilijk vindt, en sommige dingen lastig vindt om te begrijpen…
Maar eventjes een praktijkvoorbeeld: hoe denk jij dat ik me maandagavond voelde? Je mag gerust weten: ik was wel even opstandig. Begrijp je dat?
Het is en blijft een ondoorgrondelijke zaak. Gelukkig is er ook onderwijs onder de leesdiensten. Laten we dat maar niet vergeten.
-
Dank!Johann Gottfried Walther schreef: ↑10 mei 2024, 09:26 Er zijn ook mensen die de nood echt voelen, die een eigen predikant missen,
die noodoplossingen niet als gewoon zien.
Een kenmerk van te weinig predikanten in onze gemeenten, is in ieder geval geen kenmerk van het ware,
of iets waar wij blij mee zouden moeten zijn.
Zeker komen er menselijke overwegingen kijken bij beroepingswerk, dat valt niet te ontkennen.
Maar God kan ook door die menselijke overwegingen heen werken.
Laten alleen, de criticasters en degene die alles goed vinden, bidden om nieuwe predikanten en studenten.
Jacobus 5:
16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
17 Elia was een mens net zoals wij en hij deed een vurig gebed dat het niet zou regenen, en het regende niet op de aarde, drie jaar en zes maanden.
18 En hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde bracht haar vrucht voort.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Wat mij betreft blijft Gouda voorlopig vacant. Een eigen predikant is qua preken ook niet alles. En pastors zijn het ook niet altijd. Dat is naast leraar een heel andere gave.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:48Juist ja, ik ben het ook 100% eens met Evangelist, maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.Tiberius schreef: ↑10 mei 2024, 09:45Ja, ik begrijp dat; hoe 100% eens ik het ook met Evangelist ben.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:34Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
Het is en blijft een ondoorgrondelijke zaak. Gelukkig is er ook onderwijs onder de leesdiensten. Laten we dat maar niet vergeten.
Voorlopig hebben we het hele jaar uit iedere zondag een dominee. De ouderlingen kunnen dan mooi een catechismusboek lezen. Hoeven ze niet meer van die ingewikkelde leespreken te zoeken.
Hoewel ik deze reactie in het geval van jou begrijp aangezien ik me geen positieve berichten van jouw hand over jullie predikant/zelfs gemeente kan herinneren, vraag ik me wel af of het een goed verlangen is om vacant te blijven.refo schreef: ↑10 mei 2024, 10:04Wat mij betreft blijft Gouda voorlopig vacant. Een eigen predikant is qua preken ook niet alles. En pastors zijn het ook niet altijd. Dat is naast leraar een heel andere gave.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:48Juist ja, ik ben het ook 100% eens met Evangelist, maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten.Tiberius schreef: ↑10 mei 2024, 09:45Ja, ik begrijp dat; hoe 100% eens ik het ook met Evangelist ben.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:34 Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.
Voorlopig hebben we het hele jaar uit iedere zondag een dominee. De ouderlingen kunnen dan mooi een catechismusboek lezen. Hoeven ze niet meer van die ingewikkelde leespreken te zoeken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Uiteraard begrijp ik dat! Sterker nog: het getuigt van eerlijkheid om dat hier te zeggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:34Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
En de reactie van Job is exact zoals ik al voorspeld had, inclusief de gedachte dat ik een bozerik zou zijn. Dat mag hij vinden, maar daarmee houd ik mijn punt staande. Job denkt in termen van verdienen, volgorde, beter dit dan pas dat, eerlijker, etc. Maak het niet mooier en vromer dan het is.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Ik proef in de reactie van Job juist heel wat anders(maar dat is mijn invulling). Job spreekt over 'niet handig'. Zelf denk ik er ook zo over. Het is na (volgens mij) 20 jaar dat de gemeente zich best even mag bezinnen: hoe nu verder? Hoe liep het met de huidige predikant? Hoe is de ligging van de gemeente? Dat je daar even de tijd voor neemt, zou ik niet vreemd vinden.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 11:09Uiteraard begrijp ik dat! Sterker nog: het getuigt van eerlijkheid om dat hier te zeggen.GerefGemeente-lid schreef: ↑10 mei 2024, 09:34Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
En de reactie van Job is exact zoals ik al voorspeld had, inclusief de gedachte dat ik een bozerik zou zijn. Dat mag hij vinden, maar daarmee houd ik mijn punt staande. Job denkt in termen van verdienen, volgorde, beter dit dan pas dat, eerlijker, etc. Maak het niet mooier en vromer dan het is.
In een homogene kerk als de gereformeerde gemeente zijn dat natuurlijk helemaal geen belangrijke vragen. Het kader van kerk, gemeente en toekomstige dominee is zo vanzelfsprekend, dat een beroep zo kan worden uitgebracht.Piet Puk schreef: ↑10 mei 2024, 11:13 Ik proef in de reactie van Job juist heel wat anders(maar dat is mijn invulling). Job spreekt over 'niet handig'. Zelf denk ik er ook zo over. Het is na (volgens mij) 20 jaar dat de gemeente zich best even mag bezinnen: hoe nu verder? Hoe liep het met de huidige predikant? Hoe is de ligging van de gemeente? Dat je daar even de tijd voor neemt, zou ik niet vreemd vinden.
Wat betreft dat homogene.... misschien moet je even een paar tabjes terugkijken in dit topic.Herman schreef: ↑10 mei 2024, 11:20In een homogene kerk als de gereformeerde gemeente zijn dat natuurlijk helemaal geen belangrijke vragen. Het kader van kerk, gemeente en toekomstige dominee is zo vanzelfsprekend, dat een beroep zo kan worden uitgebracht.Piet Puk schreef: ↑10 mei 2024, 11:13 Ik proef in de reactie van Job juist heel wat anders(maar dat is mijn invulling). Job spreekt over 'niet handig'. Zelf denk ik er ook zo over. Het is na (volgens mij) 20 jaar dat de gemeente zich best even mag bezinnen: hoe nu verder? Hoe liep het met de huidige predikant? Hoe is de ligging van de gemeente? Dat je daar even de tijd voor neemt, zou ik niet vreemd vinden.
Ik snap dat dit lijkt. Vergrootglaseffect. Zoom wat uit.Piet Puk schreef: ↑10 mei 2024, 11:26Wat betreft dat homogene.... misschien moet je even een paar tabjes terugkijken in dit topic.Herman schreef: ↑10 mei 2024, 11:20In een homogene kerk als de gereformeerde gemeente zijn dat natuurlijk helemaal geen belangrijke vragen. Het kader van kerk, gemeente en toekomstige dominee is zo vanzelfsprekend, dat een beroep zo kan worden uitgebracht.Piet Puk schreef: ↑10 mei 2024, 11:13 Ik proef in de reactie van Job juist heel wat anders(maar dat is mijn invulling). Job spreekt over 'niet handig'. Zelf denk ik er ook zo over. Het is na (volgens mij) 20 jaar dat de gemeente zich best even mag bezinnen: hoe nu verder? Hoe liep het met de huidige predikant? Hoe is de ligging van de gemeente? Dat je daar even de tijd voor neemt, zou ik niet vreemd vinden.
De kerkenraad van Gouda ziet dat dus anders. En gezien de vanzelfsheid van de komende beroepingsronde, denk ik dat de grote meerderheid meer met homogeniteit heeft dan met polariteit.