Juist bij gemeenten die zolang een eigen dominee hadden (en waarvan die dominee voorlopig nog niet weg is ook) lijkt me dat nou niet handig. Maar wie ben ik.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Binnenkort gaat student Michielse voor in Gouda.
Die is daar al geweest ook.
Maar serieus. Het lijkt me echt niet verstandig. Zo'n gemeente moet na zoveel jaren toch eerst even "ont-Clementsen" om het oneerbiedig te zeggen? Er zijn weinig voorbeelden van waar directe opvolging (zeker niet door een kandidaat) erg soepel verloopt. Het is denk ik goed dat gemeenten als Zeist, Hardinxveld-Giesendam en er zijn er vast nog meer alweer even vacant zijn, zowel voor het loslatingsproces als voor het proces van toegroeien naar een nieuwe dominee. Maar ook om te ondervinden wat vacant-zijn is, in zekere zin maakt dat waarderend.
Laatst gewijzigd door Job op 10 mei 2024, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Want?
Of heeft Gouda minder recht op een nieuwe predikant? Moeten ze achteraan in de rij aansluiten? Zo nee, wanneer mogen ze wel beroepen?
Dat eerste stukje van je zin verraadt denken in termen van verdienen, aan de beurt zijn, er meer of iets minder recht op hebben, etc.
Dat ga straks natuurlijk ontkennen, want we zijn te rechtzinnig om dit hardop te zeggen. Of je gaat met veel misbaar al zuchtend uitleggen dat het inderdaad verkeerde gedachten zijn, maar dat je het zo moeilijk vindt, en sommige dingen lastig vindt om te begrijpen…
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Nee, helemaal niet. Niets van dat al. Dit ambt kan nergens gemist worden. Zie mijn uitleg hierboven, bozerik.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
Of heeft Gouda minder recht op een nieuwe predikant? Moeten ze achteraan in de rij aansluiten? Zo nee, wanneer mogen ze wel beroepen?
Dat eerste stukje van je zin verraadt denken in termen van verdienen, aan de beurt zijn, er meer of iets minder recht op hebben, etc.
Dat ga straks natuurlijk ontkennen, want we zijn te rechtzinnig om dit hardop te zeggen. Of je gaat met veel misbaar al zuchtend uitleggen dat het inderdaad verkeerde gedachten zijn, maar dat je het zo moeilijk vindt, en sommige dingen lastig vindt om te begrijpen…
Evangelist zegt het (misschien wel té) scherp, maar ziet het ook wel scherp en geeft het woorden.Job schreef: ↑10 mei 2024, 08:15Nee, helemaal niet. Niets van dat al. Dit ambt kan nergens gemist worden. Zie mijn uitleg hierboven, bozerik.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
Hoe omfloerst het ook wordt gezegd, het achter aansluiten leeft zo hier en daar wel degelijk.
- Delftenaar
Begrijpelijk ook. Stel dat t.z.t. de beroepen kandidaat een beroep naar Gouda aanneemt en ze enkele kilometers verder in Berkenwoude weer een bedankje krijgen, terwijl ze daar een eeuw ofzo vacant zijn, kan dat wat scheve gezichten opleveren.
-
GGiN 7 dominees. 2 studenten. Waarvan er 1 preekt.Piet Puk schreef: ↑09 mei 2024, 21:48Hoezo is die verhouding anders?HersteldHervormd schreef: ↑09 mei 2024, 21:07Dat is GGiN, daar is de verhouding predikant - student heel anders dan in de GG.Piet Puk schreef: ↑09 mei 2024, 21:05Hoezo? In mijn GGiN-gemeente is ook al een datum bekend van een ledenvergadering. Verwacht niet dat ze die ledenvergadering hebben belegd, om over vervanging van de kansel o.i.d. te sprekenHersteldHervormd schreef: ↑09 mei 2024, 21:00
Dat is eigenlijk ook wel vreemd, dat dit nu al bekend is.
Ik vind het zeer opmerkelijk.
GG 63 dominees. 12 studenten. Waarvan er 5 preken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik neem afstand van deze herhaalde insinuatie. Ergens hierboven lees je mijn motivering.Ararat schreef: ↑10 mei 2024, 08:44Evangelist zegt het (misschien wel té) scherp, maar ziet het ook wel scherp en geeft het woorden.Job schreef: ↑10 mei 2024, 08:15Nee, helemaal niet. Niets van dat al. Dit ambt kan nergens gemist worden. Zie mijn uitleg hierboven, bozerik.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
Hoe omfloerst het ook wordt gezegd, het achter aansluiten leeft zo hier en daar wel degelijk.
- Johann Gottfried Walther
Er zijn ook mensen die de nood echt voelen, die een eigen predikant missen,
die noodoplossingen niet als gewoon zien.
Een kenmerk van te weinig predikanten in onze gemeenten, is in ieder geval geen kenmerk van het ware,
of iets waar wij blij mee zouden moeten zijn.
Zeker komen er menselijke overwegingen kijken bij beroepingswerk, dat valt niet te ontkennen.
Maar God kan ook door die menselijke overwegingen heen werken.
Laten allen, de criticasters en degene die alles goed vinden, bidden om nieuwe predikanten en studenten.
Jacobus 5:
16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
17 Elia was een mens net zoals wij en hij deed een vurig gebed dat het niet zou regenen, en het regende niet op de aarde, drie jaar en zes maanden.
18 En hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde bracht haar vrucht voort.
die noodoplossingen niet als gewoon zien.
Een kenmerk van te weinig predikanten in onze gemeenten, is in ieder geval geen kenmerk van het ware,
of iets waar wij blij mee zouden moeten zijn.
Zeker komen er menselijke overwegingen kijken bij beroepingswerk, dat valt niet te ontkennen.
Maar God kan ook door die menselijke overwegingen heen werken.
Laten allen, de criticasters en degene die alles goed vinden, bidden om nieuwe predikanten en studenten.
Jacobus 5:
16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand.
17 Elia was een mens net zoals wij en hij deed een vurig gebed dat het niet zou regenen, en het regende niet op de aarde, drie jaar en zes maanden.
18 En hij bad opnieuw, en de hemel gaf regen en de aarde bracht haar vrucht voort.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 10 mei 2024, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
- Verbannen
Ik ben het met je eens hoor, begrijp me goed. En heel die discussie van gisterenavond heb ik lekker langs me heen laten gaan. Ik had wel wat beters te doen.Evangelist schreef: ↑10 mei 2024, 08:11Want?
Maar eventjes een praktijkvoorbeeld: hoe denk jij dat ik me maandagavond voelde? Je mag gerust weten: ik was wel even opstandig. Begrijp je dat?