Beroepingswerk discussie [7]

refo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Die eenzijdigheid heb je in bv Rijssen ook. Daar valt het minder op, omdat er al snel een predikant het beroep aanneemt.
JvW

Bericht door JvW »

MGG schreef: 09 mei 2024, 17:44
JvW schreef: 09 mei 2024, 17:27
GerefGemeente-lid schreef: 09 mei 2024, 16:09
JvW schreef: 09 mei 2024, 14:49

Waar slaat dit nu toch op? De vraag is overigens ook nog of die studenten naar Vlissingen willen…
Als God het wil, zullen ze moeten.

Verder is de post inderdaad 'werelds' uitgedrukt. Ik heb de afgelopen tijd voorgenomen me niet meer bezig te zullen houden met zulke zaken aangaande het beroepingswerk.
Ik ken ze niet eens. Één van hen is zeker nooit in Vlissingen geweest.
Dan komt hij waarschijnlijk nog. Studenten 'moeten' in alle vacante gemeenten preken. Bij mijn weten zijn er geen gemeenten die de kansel sluiten voor studenten van een andere flank.
Ik denk niet dat hij nog komt, hij stond ingepland maar kwam vervolgens niet wegens persoonlijke redenen….

Ik erger me overigens behoorlijk aan het ‘meten’ van Vlissingen. Ik hoor dit niet van andere gemeenten die een ander deel van de predikanten nooit op het tweetal zet. Ik vind overigens dat we als Vlissingen redelijk breed beroepen, dus dat verwijt snap ik al helemaal niet. Het is gewoon zo dat niet iedere predikant in elke gemeente past. Dat zou je door kunnen duwen, maar de gevolgen daarvan zijn niet te overzien. Een andere optie is dat Vlissingen het naambordje verwijderd, dan zijn we ook van dat gezeur af.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik zou als kerkenraad goed nadenken of het wenselijk is een student of kandidaat te beroepen. Naast prediking zijn pastoraat en karakter ook erg belangrijk. Van een predikant die al wat meters heeft gemaakt is dat duidelijker dan van iemand die nog aan zijn eerste gemeente moet beginnen.

Kortom, misschien is Vlissingen wel heel verstandig om geen kandidaten te beroepen om daarmee eenheid en continuïteit te bevorderen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

JvW schreef: 09 mei 2024, 18:23
MGG schreef: 09 mei 2024, 17:44
JvW schreef: 09 mei 2024, 17:27
GerefGemeente-lid schreef: 09 mei 2024, 16:09 Als God het wil, zullen ze moeten.

Verder is de post inderdaad 'werelds' uitgedrukt. Ik heb de afgelopen tijd voorgenomen me niet meer bezig te zullen houden met zulke zaken aangaande het beroepingswerk.
Ik ken ze niet eens. Één van hen is zeker nooit in Vlissingen geweest.
Dan komt hij waarschijnlijk nog. Studenten 'moeten' in alle vacante gemeenten preken. Bij mijn weten zijn er geen gemeenten die de kansel sluiten voor studenten van een andere flank.
Ik denk niet dat hij nog komt, hij stond ingepland maar kwam vervolgens niet wegens persoonlijke redenen….

Ik erger me overigens behoorlijk aan het ‘meten’ van Vlissingen. Ik hoor dit niet van andere gemeenten die een ander deel van de predikanten nooit op het tweetal zet. Ik vind overigens dat we als Vlissingen redelijk breed beroepen, dus dat verwijt snap ik al helemaal niet. Het is gewoon zo dat niet iedere predikant in elke gemeente past. Dat zou je door kunnen duwen, maar de gevolgen daarvan zijn niet te overzien. Een andere optie is dat Vlissingen het naambordje verwijderd, dan zijn we ook van dat gezeur af.
De meeste gemeenten hebben meer variatie in de tweetallen dan Vlissingen. Ik vind dit geen probleem. Het redelijk breed beroepen van Vlissingen zie ik niet. Het is ook weinig relevant of dit wel of niet gebeurt. Elke gemeente mag zelf een afweging maken.
Je laatste zin is inderdaad een optie. Vlissingen hoeft zich dan niet meer te conformeren aan de rest. Hopelijk wordt dan gekozen voor aansluiten bij een ander kerkverband. Op nog een losse gemeente die het beter weet dan de bestaande kerkverbanden zit (bijna) niemand te wachten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Gemeenten die ik ken waar het onrustig is of een grote leegloop, zijn vooral gemeenten met een predikant als eerste gemeente (beroepen als student dus). De gemeente die hier besproken wordt (is dat de bedoeling eigenlijk?) heeft een slimme kerkenraad.

Daarnaast zijn er gemeenten van de andere flank die net zo selectief beroepen. Dat is ook hun goed recht. Het is jammer dat GG'ers denken dat het kerkverband een Albert Heijn supermarktketen is, hetzelfde logo, kleurenschema's, meubels, dezelfde indeling en allerlei regeltjes om je aan te houden als franchisenemer van een supermarkt. Een kerk verschilt nou eenmaal wat per plaats en is geen supermarktketen. Geef elkaar die ruimte en ga er niet krampachtig (tot bepaalde grenzen) mee om. Dat zou de sfeer in de GG ten goede komen.

Overigens heeft Claus dit al eerder over betreffende gemeente ter sprake gebracht en dat is jammer. En klagen over eenheid (of: eenvormigheid) terwijl je een bepaalde gemeente afvalt online? Dat komt de eenheid al helemaal niet ten goede ;).
Laatst gewijzigd door Erskinees op 09 mei 2024, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 09 mei 2024, 18:59 Ik zou als kerkenraad goed nadenken of het wenselijk is een student of kandidaat te beroepen. Naast prediking zijn pastoraat en karakter ook erg belangrijk. Van een predikant die al wat meters heeft gemaakt is dat duidelijker dan van iemand die nog aan zijn eerste gemeente moet beginnen.

Kortom, misschien is Vlissingen wel heel verstandig om geen kandidaten te beroepen om daarmee eenheid en continuïteit te bevorderen.
Geen kandidaat beroepen kan inderdaad een verstandige keus zijn. Op basis van de kandidaten die wel op het lijstje komen, kan je voorzichtig een conclusie trekken. Zoals bij wel meer gemeenten is het nogal voorspelbaar welke studenten niet op twee of drietal gesteld worden. Dit gebeurt aan beide kanten en bevordert de kerkelijke eenheid niet. Eenheid binnen de gemeente vind ik een stuk belangrijker. Daarom frons ik mijn wenkbrouwen niet meer als een gemeente weer dezelfde dominee beroept.
refo

Bericht door refo »

GG Gouda gaat op 17 juni één van de 3 kandidaten kiezen.
Ararat

Bericht door Ararat »

Waarom is er een (ongeschreven) wet binnen de GG dat elke vacante gemeente elk jaar een van de kandidaten kiest?

Waarom krijgen de gemeenten die dat niet doen een bepaald stickertje?

Overigens ben ik van mening dat de hysterie hieromtrent elk jaar vroeger lijkt te beginnen. Het is nog niet eens half mei...
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef: 09 mei 2024, 20:34 GG Gouda gaat op 17 juni één van de 3 kandidaten kiezen.
Dat is eigenlijk ook wel vreemd, dat dit nu al bekend is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 09 mei 2024, 21:00
refo schreef: 09 mei 2024, 20:34 GG Gouda gaat op 17 juni één van de 3 kandidaten kiezen.
Hoezo? In mijn GGiN-gemeente is ook al een datum bekend van een ledenvergadering. Verwacht niet dat ze die ledenvergadering hebben belegd, om over vervanging van de kansel o.i.d. te spreken
HersteldHervormd

Piet Puk schreef: 09 mei 2024, 21:05
Hoezo? In mijn GGiN-gemeente is ook al een datum bekend van een ledenvergadering. Verwacht niet dat ze die ledenvergadering hebben belegd, om over vervanging van de kansel o.i.d. te spreken
Dat is GGiN, daar is de verhouding predikant - student heel anders dan in de GG.

Ik vind het zeer opmerkelijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
MGG

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 09 mei 2024, 20:37 1. Waarom is er een (ongeschreven) wet binnen de GG dat elke vacante gemeente elk jaar een van de kandidaten kiest?

2. Waarom krijgen de gemeenten die dat niet doen een bepaald stickertje?

3. Overigens ben ik van mening dat de hysterie hieromtrent elk jaar vroeger lijkt te beginnen. Het is nog niet eens half mei...
1. Is het niet
2. Afwijkende keuzes vallen op. Net als dat het op zou vallen als jij op zondag in een geel pak naar de kerk gaat.
3. Het is geen mening.

Waarom blijft het curatorium, de synode en beroepingswerk een deel van de ex GG'ers bezighouden?
HersteldHervormd

Wanneer is iets geel en wanneer word het beige?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 09 mei 2024, 21:07
Piet Puk schreef: 09 mei 2024, 21:05
Dat is GGiN, daar is de verhouding predikant - student heel anders dan in de GG.

Ik vind het zeer opmerkelijk.
Hoezo is die verhouding anders?
Ararat

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 09 mei 2024, 21:30
Ararat schreef: 09 mei 2024, 20:37 1. Waarom is er een (ongeschreven) wet binnen de GG dat elke vacante gemeente elk jaar een van de kandidaten kiest?

2. Waarom krijgen de gemeenten die dat niet doen een bepaald stickertje?

3. Overigens ben ik van mening dat de hysterie hieromtrent elk jaar vroeger lijkt te beginnen. Het is nog niet eens half mei...
1. Is het niet
2. Afwijkende keuzes vallen op. Net als dat het op zou vallen als jij op zondag in een geel pak naar de kerk gaat.
3. Het is geen mening.

Waarom blijft het curatorium, de synode en beroepingswerk een deel van de ex GG'ers bezighouden?
In mijn geval houdt het beroepingswerk zelf me niet bezig, maar ik vergaap me aan de haast buitenissige zaken eromheen.
Plaats reactie