Elkaar opbouwen in het geloof

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Hij zal een teken zijn dat betwist wordt, en zelf zult u als door een zwaard doorstoken worden. Zo zal de gezindheid van velen aan het licht komen.

Lucas 2:34-35
--------------------------------------------------------------------------------

De gezindheid van velen
Jezus ontmoeten betekent dat er gekozen moet worden. Wat er in ons leeft komt naar buiten in de confrontatie met de Zoon van God. Wil ik Hem volgen en mijn kruis op me nemen? Wil ik de pijn ondergaan die Martia moest ondergaan vanwege de weg van haar zoon? Ben ik bereid om, net als Jezus, mijn leven af te leggen en me in volkomen gehoorzaamheid over te geven aan God? Op weg gaan na Kerst betekent ook gezelligheid en knusheid achter je laten, jezelf verloochenen, je kruis op je nemen en zo steeds meer gelijkvormig worden aan Jezus Christus. Leef ik voor mezelf of leeft Christus in mij?
Miscanthus

Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?

Lucas 2:49
--------------------------------------------------------------------------------

In het huis van mijn Vader
Wat is op aarde de beste plek om te zijn? De beste plek om te zijn is daar waar je God als je Vader ontmoet. Voor Jezus betekende dat een keer heel concreet: in de tempel in Jeruzalem, om daar bezig te zijn met de dingen van zijn Vader. Voor ons kan dat ook de gemeenschap van de kerk zijn: daar is de plek waar we God als Vader mogen ontmoeten, daar mogen we een gezin vormen, daar zitten we aan de voeten van Jezus. Maar eigenlijk kan elke plek op aarde de beste zijn. Want de plek zelf maakt niet het verschil, maar onze hartsgesteldheid. De beste plek is daar waar ons hart gericht is op onze Vader. Daar is het huis van de Vader. Daar is genade.
Miscanthus

De woorden van de HEER zijn zuiver als zilver, gesmolten in de smeltkuil, gelouterd tot zevenmaal toe.

Psalm 12:7

Zuiver als zilver
Biddend met de Psalmen komen we ook op het spoor van de zuiverheid en de kostbaarheid van Gods woorden. Want waar vind je woorden die niet leugenachtig, te mooi of nietszeggend zijn? Onze woorden zijn niet zuiver. Gods woorden wel. Zevenmaal zuiver. Zo zijn Zijn Woorden zaligmakend zilver. Eindeloos kostbaar om eindeloos van te genieten.
Miscanthus

NBV: Ik zeg tot de HEER: 'U bent mijn Heer, mijn geluk, niemand gaat u te boven.'

SV: [O] [mijn] [ziel]! gij hebt tot den HEERE gezegd: Gij zijt de HEERE, mijn goedheid [raakt] niet tot U;

Psalm 16:2

Mijn geluk
Wie de Psalmen bidt in Jezus' naam, ziet ook steeds directer Jezus zelf verschijnen in de Psalmen. Hij is de Heer in wie ik mijn geluk vind. Tegen hem mag ik biddend zeggen: 'Niemand gaat u te boven!' Want in Jezus hebben we met Jahweh zelf te maken. Zo leer ik de Psalmen te bidden en te zingen met het oog op Christus.
Miscanthus

De HEER is een vriend van wie hem vrezen, hij maakt hen vertrouwd met zijn verbond.

Psalm 25:14

Vriendschap en verbondenheid
Het is verbazingwekkend hoe intiem God om wil gaan met wie Hem vol ontzag kennen. Hij sluit vriendschap met hen! De omgang krijgt een vertrouwelijkheid die haar weerga niet kent. Dat is wat het betekent om opgenomen te zijn in Zijn verbond: intense, vriendschappelijke verbondenheid kennen met de God die een eeuwige Verlosser is.
Miscanthus

Zijn woede duurt een oogwenk, zijn liefde een leven lang.

Psalm 30:6

Een leven lang
Velen denken dat er in God zowel liefde als woede is. In een soort evenwicht. En dat je altijd maar weer moet afwachten met welke God je te maken krijgt: de woedende of de liefhebbende. Maar dat is een fatale vergissing. Gods woede is zijn gekwetste liefde. Die woede duurt slechts een oogwenk, zegt de Psalm. Maar zijn liefde, die zoveel groter en sterker is (want God is liefde), die duurt een leven lang. Wat een God hebben wij!
Miscanthus

Want bij u is de bron van het leven, door úw licht zien wij licht.

Psalm 36:10

Uw licht
Mensen zoeken de bron van hun leven vaak op heel verkeerde plaatsen. In zichzelf bijvoorbeeld, of in relaties met andere mensen, of in materiële dingen. Psalm 36 verwoordt op onnavolgbare wijze dat de bron van het leven alleen in God te vinden is. Alleen zijn licht maakt ons leven licht. Bid daarom mee: 'Heere, laat mij uw licht zien, en maak door uw licht mijn leven licht. Laat mij Jezus zien, die uw stralende licht is.'
Miscanthus

Sluit uw ogen voor mijn zonden en doe heel mijn schuld teniet.

Psalm 51:11

Sluit uw ogen
Bonhoeffer schrijft ergens: 'Minder vaak dan wij zouden verwachten komen we in de Psalmen het gebed om vergeving van zonden tegen. De meeste Psalmen gaan uit van de volkomen zekerheid van de vergeving van zonden.' En: 'Er is een getroost-achter-zich-laten van de zonde om Jezus Christus wil.' Laat de bede van Psalm 51 ook een uitnodiging zijn om na belijdenis onze ogen, net als God, te sluiten voor de zonden en te openen voor nieuw leven door de Geest!
Miscanthus

Verhef u boven de hemelen, God, laat uw glorie heel de aarde vervullen.

Psalm 57:12

Glorie op aarde
De Psalmen leren ons niet alleen bidden. Ze leren ons ook aanbidden. Aanbidden is: God groot laten zijn in je leven. En niet alleen in je eigen leven, ook op aarde. Want God wil met zijn glorie heel de aarde vervullen. Daarom wil hij gebeden zijn. Wat zou er gebeuren als steeds meer christenen elke dag gingen bidden dat Gods glorie deze aarde zou overrompelen?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?

Lucas 2:49

In het huis van mijn Vader
Wat is op aarde de beste plek om te zijn? De beste plek om te zijn is daar waar je God als je Vader ontmoet. Voor Jezus betekende dat een keer heel concreet: in de tempel in Jeruzalem, om daar bezig te zijn met de dingen van zijn Vader. Voor ons kan dat ook de gemeenschap van de kerk zijn: daar is de plek waar we God als Vader mogen ontmoeten, daar mogen we een gezin vormen, daar zitten we aan de voeten van Jezus. Maar eigenlijk kan elke plek op aarde de beste zijn. Want de plek zelf maakt niet het verschil, maar onze hartsgesteldheid. De beste plek is daar waar ons hart gericht is op onze Vader. Daar is het huis van de Vader. Daar is genade.
Bovengenoemde tekst was de preektekst bij ons afgelopen zondagavond.

Thema: Mensen op zoek naar Jezus.

Geweldig om dit nu hier zo te lezen. Toeval bestaat niet. Toeval is gewoon een schuilnaam van God.................
Miscanthus

"Dankzij de liefdevolle barmhartigheid van onze God zal het stralende licht uit de hemel over ons opgaan en verschijnen aan allen die leven in duisternis en verkeren in de schaduw van de dood, zodat we onze voeten kunnen zetten op de weg van de vrede" (Lk 1:78-79 NBV.)
Miscanthus

Die lig van die wêreld

Ons is geroepe om die lig van die wêreld te wees (Matt. 5:14-16). God se gemeente moet soos ‘n kandelaar wees wat sy lig te midde van geestelike duisternis laat skyn. Ons verteenwoordig sy koninkryk in ‘n verdorwe wêreld wat in die mag van die Bose lê (1 Joh. 5:19). Ons moet onder geen omstandighede enige kompromie met die skewe en krom weë van die wêreld maak nie, maar streng volgens die Woord van God wandel sodat ons onberispelik en opreg kan wees, kinders van God sonder gebrek te midde van ‘n krom en verdraaide geslag onder wie ons skyn soos ligte in die wêreld (Fil. 2:15). As ons in die lig van die Here se aangesig wandel, dan sal sy lig deur ons op die wêreld daarbuite skyn. Maak dus seker dat jy naby aan die Here bly en dat jou voetstappe in sy Woord geanker is. Die psalmis het gesê: “Die opening van u woorde gee lig” (Ps. 119:130). Ons weet wat die bron van geestelike lig is, naamlik die Here Jesus en sy Woord, en dit is ons opdrag om dit in die wêreld te laat skyn. Indien ons sou nalaat om die lig van ‘n donker wêreld en die sout van ‘n bedorwe aarde te wees, sal die wêreld nog vinniger versleg en deur boosheid verswelg word. God wil Homself deur sy gemeente aan die wêreld openbaar, en ons het ook ‘n opdrag om dit te doen. Ons moet soos ‘n stad wees wat bo-op ‘n berg is, en wat ter wille van God se koninkryk deur almal gesien kan word (Matt. 5:14). Neem jy ‘n standpunt vir die saak van die Here in, of hou jy dalk ‘n lae profiel ter wille van persoonlike gerief en ‘n lewe van eiebelang?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Miscanthus schreef:Die lig van die wêreld

Ons is geroepe om die lig van die wêreld te wees (Matt. 5:14-16). God se gemeente moet soos ‘n kandelaar wees wat sy lig te midde van geestelike duisternis laat skyn. Ons verteenwoordig sy koninkryk in ‘n verdorwe wêreld wat in die mag van die Bose lê (1 Joh. 5:19). Ons moet onder geen omstandighede enige kompromie met die skewe en krom weë van die wêreld maak nie, maar streng volgens die Woord van God wandel sodat ons onberispelik en opreg kan wees, kinders van God sonder gebrek te midde van ‘n krom en verdraaide geslag onder wie ons skyn soos ligte in die wêreld (Fil. 2:15). As ons in die lig van die Here se aangesig wandel, dan sal sy lig deur ons op die wêreld daarbuite skyn. Maak dus seker dat jy naby aan die Here bly en dat jou voetstappe in sy Woord geanker is. Die psalmis het gesê: “Die opening van u woorde gee lig” (Ps. 119:130). Ons weet wat die bron van geestelike lig is, naamlik die Here Jesus en sy Woord, en dit is ons opdrag om dit in die wêreld te laat skyn. Indien ons sou nalaat om die lig van ‘n donker wêreld en die sout van ‘n bedorwe aarde te wees, sal die wêreld nog vinniger versleg en deur boosheid verswelg word. God wil Homself deur sy gemeente aan die wêreld openbaar, en ons het ook ‘n opdrag om dit te doen. Ons moet soos ‘n stad wees wat bo-op ‘n berg is, en wat ter wille van God se koninkryk deur almal gesien kan word (Matt. 5:14). Neem jy ‘n standpunt vir die saak van die Here in, of hou jy dalk ‘n lae profiel ter wille van persoonlike gerief en ‘n lewe van eiebelang?
't Blijft een kinderlijk taaltje hè..................
Miscanthus

Breekijzertje schreef:'t Blijft een kinderlijk taaltje hè..................
Aandoenlijk soms. We moeten ook worden als een kind, willen we het Koninkrijk binnengaan. :)
Miscanthus

NBV: Vertrouw op hem, mijn volk, te allen tijde, open voor hem uw hart, God is onze schuilplaats

SV: Vertrouw op Hem te aller tijd, o gij volk! Stort ulieder hart uit voor Zijn aangezicht; God is ons een Toevlucht. Sela.

Psalm 62:9

Open uw hart (vertaalfoutje van de NBV?)
De Psalmen zijn vol van bemoedigende woorden. Woorden van geloof en vertrouwen en bescherming. Vandaag word je uitgenodigd om - samen met al Gods kinderen - je hart open te zetten en er het vertrouwen binnen te laten stromen dat onze God waard is, want hij is een schuilplaats. Bij hem kun je altijd terecht met je moeiten en je vragen en je zorgen. Altijd. Open daarvoor je hart.
Plaats reactie