Hoe was je zondag [2]?

Mannetje
Berichten: 7843
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mannetje »

Zeker zie ik dat als ernstig.
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Arja schreef: 08 mei 2024, 12:49
Johann Gottfried Walther schreef: 07 mei 2024, 12:41
Arja schreef: 06 mei 2024, 20:42 Ik hoorde deze preek en die wil ik graag delen.

Prop. N. van den Top (Ede)
Schriftlezing: Johannes 15: 18 – 16: 15
Tekst: Johannes 16:8
Thema: Het noodzakelijke werk van de Heilige Geest
1. De overtuiging van de zonde tegen Christus
2. De overtuiging van de gerechtigheid van Christus
3. De overtuiging van het oordeel door Christus

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 9420000759
Blijkbaar leer ik je al best goed kennen, ik dacht dit is een preek die Arja, gaat aanbevelen.
Exegetisch was het niet echt een sterke preek,
ook miste ik de echte ernst die hij in zijn eerste preek van Pasen vorige jaar had.
Aaaah echt? Dat vind ik leuk. Ik had deze voorganger nog nooit gehoord. Daarom kon ik geen vergelijking maken. Ik was vooral blij met het stukje over " Christus gerechtigheid" en dat hij simpel uitlegde wat dat inhield, dat de Geest de zondaar daarvan overtuigt. Qua ernst, dat vind ik voor mezelf een gevoelskwestie. Ik zie liever een dominee die de liefde van Christus uitstraalt, dan ernst. Dan maak ik al gauw een vertaalslag naar zwart. Al bedoel jij dat vast niet.
Begrijp je maar heb er wel een vraag bij: De Heere Jezus heeft regelmatig toespraken die ‘zwart’ eindigen. Bv Markus 9 :42-28 en Mattheüs 25 : 41-46. Zouden deze tonen ook niet bij het Evangelie horen en dus ook een plaats moeten hebben in de verkondiging?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2141
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

huisman schreef: 08 mei 2024, 16:03
Arja schreef: 08 mei 2024, 12:49
Johann Gottfried Walther schreef: 07 mei 2024, 12:41
Arja schreef: 06 mei 2024, 20:42 Ik hoorde deze preek en die wil ik graag delen.

Prop. N. van den Top (Ede)
Schriftlezing: Johannes 15: 18 – 16: 15
Tekst: Johannes 16:8
Thema: Het noodzakelijke werk van de Heilige Geest
1. De overtuiging van de zonde tegen Christus
2. De overtuiging van de gerechtigheid van Christus
3. De overtuiging van het oordeel door Christus

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 9420000759
Blijkbaar leer ik je al best goed kennen, ik dacht dit is een preek die Arja, gaat aanbevelen.
Exegetisch was het niet echt een sterke preek,
ook miste ik de echte ernst die hij in zijn eerste preek van Pasen vorige jaar had.
Aaaah echt? Dat vind ik leuk. Ik had deze voorganger nog nooit gehoord. Daarom kon ik geen vergelijking maken. Ik was vooral blij met het stukje over " Christus gerechtigheid" en dat hij simpel uitlegde wat dat inhield, dat de Geest de zondaar daarvan overtuigt. Qua ernst, dat vind ik voor mezelf een gevoelskwestie. Ik zie liever een dominee die de liefde van Christus uitstraalt, dan ernst. Dan maak ik al gauw een vertaalslag naar zwart. Al bedoel jij dat vast niet.
Begrijp je maar heb er wel een vraag bij: De Heere Jezus heeft regelmatig toespraken die ‘zwart’ eindigen. Bv Markus 9 :42-28 en Mattheüs 25 : 41-46. Zouden deze tonen ook niet bij het Evangelie horen en dus ook een plaats moeten hebben in de verkondiging?
Dat ben ik met je eens. De evangeliën tonen ons een Jezus die zowel ernst als vreugde kende en dat uitdrukte op de juiste momenten (wel afhankelijk van de context en zijn toehoorders ). Ernst moet een plek heeft in de prediking, maar het eenzijdig om te stellen dat een dominee de hele preek door enrstig moet zijn. De boodschap van het evangelie is er uiteindelijk een van hoop, redding en nieuw leven.

Ik las dat ernst geen emotie is. Ernst wordt meer gezien als een manier waarop emoties geuit of ervaren kunnen worden, bijvoorbeeld in gezichtsuitdrukkingen of gedrag. Kan je emoties als blijdschap of dankbaarheid op de preekstoel vertolken zonder lach op je gezicht? De prediker mag de schoonheid en goedheid van God op een aanstekelijke, vreugdevolle manier verkondigden. De façade van ernst mag dan even plaats maken voor oprechte blijdschap en dankbaarheid over wie God is en wat Hij heeft gedaan in Christus.

Bedank @Huisman dat je me zo laat nadenken en onderzoeken.
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ernst sluit lachen mijns inziens helemaal niet uit. Ernst en somberheid zijn niet hetzelfde. Ernst staat wel op gespannen voet met oppervlakkige vreugde, maar evenzeer op gespannen voet met oppervlakkige droefheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17493
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door huisman »

Arja schreef: 09 mei 2024, 09:26
huisman schreef: 08 mei 2024, 16:03
Arja schreef: 08 mei 2024, 12:49
Johann Gottfried Walther schreef: 07 mei 2024, 12:41

Blijkbaar leer ik je al best goed kennen, ik dacht dit is een preek die Arja, gaat aanbevelen.
Exegetisch was het niet echt een sterke preek,
ook miste ik de echte ernst die hij in zijn eerste preek van Pasen vorige jaar had.
Aaaah echt? Dat vind ik leuk. Ik had deze voorganger nog nooit gehoord. Daarom kon ik geen vergelijking maken. Ik was vooral blij met het stukje over " Christus gerechtigheid" en dat hij simpel uitlegde wat dat inhield, dat de Geest de zondaar daarvan overtuigt. Qua ernst, dat vind ik voor mezelf een gevoelskwestie. Ik zie liever een dominee die de liefde van Christus uitstraalt, dan ernst. Dan maak ik al gauw een vertaalslag naar zwart. Al bedoel jij dat vast niet.
Begrijp je maar heb er wel een vraag bij: De Heere Jezus heeft regelmatig toespraken die ‘zwart’ eindigen. Bv Markus 9 :42-28 en Mattheüs 25 : 41-46. Zouden deze tonen ook niet bij het Evangelie horen en dus ook een plaats moeten hebben in de verkondiging?
Dat ben ik met je eens. De evangeliën tonen ons een Jezus die zowel ernst als vreugde kende en dat uitdrukte op de juiste momenten (wel afhankelijk van de context en zijn toehoorders ). Ernst moet een plek heeft in de prediking, maar het eenzijdig om te stellen dat een dominee de hele preek door enrstig moet zijn. De boodschap van het evangelie is er uiteindelijk een van hoop, redding en nieuw leven.

Ik las dat ernst geen emotie is. Ernst wordt meer gezien als een manier waarop emoties geuit of ervaren kunnen worden, bijvoorbeeld in gezichtsuitdrukkingen of gedrag. Kan je emoties als blijdschap of dankbaarheid op de preekstoel vertolken zonder lach op je gezicht? De prediker mag de schoonheid en goedheid van God op een aanstekelijke, vreugdevolle manier verkondigden. De façade van ernst mag dan even plaats maken voor oprechte blijdschap en dankbaarheid over wie God is en wat Hij heeft gedaan in Christus.

Bedank @Huisman dat je me zo laat nadenken en onderzoeken.
Het Evangelie is zeker een zeer blijde (goede) Boodschap. Maar wel in een duistere van God afgevallen wereld. Daarom behoort het oordeel ook bij het Evangelie. Juist omdat oordeel te ontvluchten en een Schuilplaats in gevaren te zoeken.
Er kan ook oppervlakkige ernst worden gepreekt. Hoe het moet hoorde ik een keer in een preek van wijlen ds. M. Vlietstra (CGK).
Toen in zijn preek het oordeel en de hel gepreekt moest worden begon hij met te zeggen dat hij lichamelijk het bijna niet kon opbrengen om erover te spreken want ik heb u zo lief en ik huiver voor de woorden. Maar mijn Zender draagt het mij op. Maar ook Hij doet dit uit liefde tot u. Want Hij heeft geen lust in uw dood en ondergang. Dat dit oprecht was kon je zien en bemerken.

Vandaag een heerlijk Hemelvaartsevangelie gehoord. Met op het einde ook Evangelische ernst. Wie het vatten kan die vatte het..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door helma »

Vertroostende Hemelvaartspreek vanmorgen

Ds. C.P. de Boer, CGK Renswoude

Tekst:Handelingen 1: 9-11
(Lezen: Handelingen 1:1-14)

Thema: Een Galileeër in de hemel voor Galileeërs op aarde

1. Aan het oog van Galileeërs onttrokken
2. Op het leven van Galileeërs betrokken

Zingen:
Ps. 21: 1 en 4
Ps. 21: 5
Ps. 47: 1 en 3
Ps. 43: 3
Ps. 68: 9
Ps. 68: 16
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2141
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Deze hemelvaartspreek wil ik graag delen. Voor mezelf vond ik het leerzaam wat hij zei over de voortgang van het geloof, groei. Het kan niet zo zijn dat we stil blijven staan, etc.

Ds. A.L. van Zwet (Putten)

Schriftlezingen:
Handelingen 1: 1-12
Openbaring 1: 1-8

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 3980000759
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Het thema voor de jeugddienst van gistermiddag leverde aansluitend thuis een discussie op tussen de 'preciezen en rekkelijken'. Wij hebben overduidelijk 2 kampen in huis :D
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Mijn zondag was rommelig.

‘S Morgens een organistenprobleem opgelost in de plaatselijke dorpskerk. Geeft altijd een beetje spanning, een gemeente die je niet goed kent, tempo wat je niet goed kent, verschillende zangbundels etc.

Daarnaast ook nog moederdag, wat een bezoek aan ouders met zich mee brengt, maar ook de getrouwde kinderen bij ons. Mooi en waardevol, maar geeft ook wel drukte.

De avond is afgesloten met een zeer indringende preek. @Herman noemde het terecht indrukwekkend. Het indrukwekkende zat vooral in de uitleg over de woord ‘gaan’ in Hebreeën 7 vers 25. In heel heldere woorden zijn de actie en de gevolgen geschilderd van het ‘gaan bij de Vader vandaan’, niet gaan, dus op de plek blijven waar je bent, en het ‘gaan tot de Vader door Hem’.

Ik hoop en bid dat de woorden mij persoonlijk, maar ook voor alle luisteraars in beweging brengt. Er werd zeer aandachtig geluisterd, ook door de jeugd en ouderen met soms een wat ‘zwaar hoofd’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7843
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mannetje »

's Morgens ging bij ons ds. Fortuijn, hij preekte over Kolossenzen 3:1 en 2
's Middags een leespreek van ds. van Eckeveld, over Psalm 61:8a
's Avonds onze eigen predikant over zondag 12

De preken sloten ontzettend mooi op elkaar aan, 's morgens was het een dringende oproep om de dingen te zoeken die Boven zijn, waar Christus is.
's Middags ging het over Christus, die eeuwig voor het aangezicht van Zijn Vader zit, over de heerlijkheid van Sions Koning, maar ook kwamen Zijn profeet zijn en Zijn priesterschap aan de orde.
's Avonds ging het over de drie ambten van Christus, en hoe deze ambten ook weer een plaats krijgen in het leven van Gods kinderen.
-
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 13 mei 2024, 11:05 Mijn zondag was rommelig.

‘S Morgens een organistenprobleem opgelost in de plaatselijke dorpskerk. Geeft altijd een beetje spanning, een gemeente die je niet goed kent, tempo wat je niet goed kent, verschillende zangbundels etc.

Daarnaast ook nog moederdag, wat een bezoek aan ouders met zich mee brengt, maar ook de getrouwde kinderen bij ons. Mooi en waardevol, maar geeft ook wel drukte.

De avond is afgesloten met een zeer indringende preek. @Herman noemde het terecht indrukwekkend. Het indrukwekkende zat vooral in de uitleg over de woord ‘gaan’ in Hebreeën 7 vers 25. In heel heldere woorden zijn de actie en de gevolgen geschilderd van het ‘gaan bij de Vader vandaan’, niet gaan, dus op de plek blijven waar je bent, en het ‘gaan tot de Vader door Hem’.

Ik hoop en bid dat de woorden mij persoonlijk, maar ook voor alle luisteraars in beweging brengt. Er werd zeer aandachtig geluisterd, ook door de jeugd en ouderen met soms een wat ‘zwaar hoofd’.
Heb je een link naar de preek? Mag ook per mail als je liever niet hebt dat iedereen weet waar jij kerkt.
Bertiel
Berichten: 4673
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 13 mei 2024, 11:05 Mijn zondag was rommelig.

‘S Morgens een organistenprobleem opgelost in de plaatselijke dorpskerk. Geeft altijd een beetje spanning, een gemeente die je niet goed kent, tempo wat je niet goed kent, verschillende zangbundels etc.

Daarnaast ook nog moederdag, wat een bezoek aan ouders met zich mee brengt, maar ook de getrouwde kinderen bij ons. Mooi en waardevol, maar geeft ook wel drukte.

De avond is afgesloten met een zeer indringende preek. @Herman noemde het terecht indrukwekkend. Het indrukwekkende zat vooral in de uitleg over de woord ‘gaan’ in Hebreeën 7 vers 25. In heel heldere woorden zijn de actie en de gevolgen geschilderd van het ‘gaan bij de Vader vandaan’, niet gaan, dus op de plek blijven waar je bent, en het ‘gaan tot de Vader door Hem’.

Ik hoop en bid dat de woorden mij persoonlijk, maar ook voor alle luisteraars in beweging brengt. Er werd zeer aandachtig geluisterd, ook door de jeugd en ouderen met soms een wat ‘zwaar hoofd’.
Hebr 7:25 heeft voor mij veel betekenis gekregen n.a.v. een weeszondagpreek enkele jaren terug. Heb zelfs opgeschreven dat ik die tekst bovenaan mijn rouwkaart wil hebben.

Gisterenmorgen ds F van Binsbergen
We lazen Psalm 24, Rom 8:32-36 & Hebr 4:14-16
Tekst was Psalm 24:6b dat is Jacob, wat ook gelijk het thema was
Goed kunnen luisteren ondanks de korte nacht, we hadden een half uur vroeger kerk, in combinatie met moederdag was het een vroegertje

Gisteravond thuis meegeluisterd met kand W. Kos
Hand 1:4-14, tekst vers 6-8
Het Koninkrijk van God wordt uitgebreid
1. Vraag over het koningkrijk
2. onderwijs over het koningkrijk
3. belofte voor Zijn getuigen
Ondanks de poepbroek en een meisje dat omviel van de slaap maar nog wel 4 jip en janneke verhaaltjes nodig vond, nog redelijk kunnen luisteren, zij het gefragmenteerd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Maanenschijn schreef: 13 mei 2024, 11:05 Mijn zondag was rommelig.

‘S Morgens een organistenprobleem opgelost in de plaatselijke dorpskerk. Geeft altijd een beetje spanning, een gemeente die je niet goed kent, tempo wat je niet goed kent, verschillende zangbundels etc.

Daarnaast ook nog moederdag, wat een bezoek aan ouders met zich mee brengt, maar ook de getrouwde kinderen bij ons. Mooi en waardevol, maar geeft ook wel drukte.

De avond is afgesloten met een zeer indringende preek. @Herman noemde het terecht indrukwekkend. Het indrukwekkende zat vooral in de uitleg over de woord ‘gaan’ in Hebreeën 7 vers 25. In heel heldere woorden zijn de actie en de gevolgen geschilderd van het ‘gaan bij de Vader vandaan’, niet gaan, dus op de plek blijven waar je bent, en het ‘gaan tot de Vader door Hem’.

Ik hoop en bid dat de woorden mij persoonlijk, maar ook voor alle luisteraars in beweging brengt. Er werd zeer aandachtig geluisterd, ook door de jeugd en ouderen met soms een wat ‘zwaar hoofd’.
Heb je een link naar de preek? Mag ook per mail als je liever niet hebt dat iedereen weet waar jij kerkt.
Wil ik graag doen, maar op ėėn of andere manier is de downloadfunctie uitgeschakeld. En er is ook geen vrije toegang (meer). Ik denk dat er wat vinkjes ergens niet goed staan. Ik zal de link plaatsen als het lukt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door FlyingEagle »

Gisterochtend een heerlijke preek over Hebreeën 4:14-16
Moet er vandaag nog steeds over nadenken.
GGG038
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GGG038 »

GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 20:56
Mannetje schreef: 06 mei 2024, 20:50
GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 20:46 Gisterenmorgen een leespreek over Kolossenzen 3: 3, van ds. C. Harinck (een preek van vermoedelijk enkele tientallen jaren oud).

Gisterenmiddag (naar de gelegenheid van de tijd) een preek (binnenkort hier na te luisteren; hartelijk aanbevolen!) over Johannes 14: 27 door ds. A.E. Brijder.
Vanwaar dat vermoeden?
De stijl en taal van de preek en het aparte 'woord van toepassing'. Dat valt erg op bij zijn preken. Ik denk dat het goed mogelijk is dat de preek zo 15 tot 20 jaar oud is.
De ouderling las deze preek uit het boek Uit den Schat des Woords, jaargang 56.
Plaats reactie