Kleine ergernissen

Henk J
Berichten: 2634
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Henk J »

Job schreef: 07 mei 2024, 21:08 Hebben jullie ook een favoriet onderwerp om eindeloos over te mopperen? Welk? Ik zou bijna een nieuw topic openen: "Even lekker mopperen". Maar kleine ergernissen komt in de buurt.
Nee, refo-bruiloften kunnen me gestolen worden. Als ik het overdeed dan trouwden we gewoon lekker saampjes en besteedden daarna al dat gereserveerde geld aan iets heel waardevols.

Hebben jullie voorbeelden van unieke bruiloften?
Die veel te zoete trouwfilmpjes heb ik ook niks mee, en dan die kwijlmuziek eronder..
Laatste jaren nogal wat bruiloften meegemaakt in mijn vriendenkring maar op een gegeven moment wordt het wel heel voorspelbaar. Maar hoe moet je het anders doen denk ik dan, je hebt ook nogal wat vaste elementen in zo'n dag zitten die je niet zo makkelijk aanpast. In coronatijd waren de bruiloften ook weinig anders qua invulling alleen veel kleinschaliger.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6534
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Posthoorn »

Bruiloften zijn meestal alleen maar leuk voor het bruidspaar. Het is helaas niet anders. :huhu
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12160
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

Refo's zijn gewoon heel slecht in feestvieren. ik heb volstrekt geen bezwaar tegen een uitgebreid diner, een goede kerkdienst en genieten van een uitstekende rode wijn op een feestavond, met bijpassende hapjes.
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 08 mei 2024, 08:39 Bruiloften zijn meestal alleen maar leuk voor het bruidspaar. Het is helaas niet anders. :huhu
Dat vind ik dus helemaal niet. Als je een leuk feest organiseert, en veel ontmoeting tussen de gasten, en een kerkdienst waarbij iedereen aanwezig kan zijn, dan vind ik het ook leuk om vrienden en bekenden van het bruidspaar te spreken.
HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleine ergernissen

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef: 08 mei 2024, 08:39 Bruiloften zijn meestal alleen maar leuk voor het bruidspaar. Het is helaas niet anders. :huhu
Hoe kan je zo kortzichtig zijn? Ik vind het knap van je.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kleine ergernissen

Bericht door helma »

Ik had 2 jaar geleden een bruiloft in Alberta.
De meest gewone en meest fijne bruiloft die ik ooit heb meegemaakt.
De trouwjurk was besteld bij Amazon en ook het pak was in een doorsneewinkel aangeschaft. Nieuwe schoenen waren niet nodig.
Alles speelde zich in de kerk/kerkzaal af.
's Morgens daar begin van de dag met bijbellezen zingen en gebed. Daarna de kerkdienst. Vervolgens koffie/drinken met muffins in allerlei variatie en een (door vriendin gemaakte) bruidstaart. Allerlei schaaltjes op tafel met lekkers (gezond en ongezond) Dat was ook het moment voor de receptiegasten. (Die ook bij de dienst waren)
Daarna met alle daggasten naar een openluchtmuseum. Al wandelend en pratend overal foto's gemaakt, zowel de 'bruidsreportage' als van de gasten met of zonder bruidspaar. (Ik was de fotograaf, ze hadden mij ingevlogen )
Daarna hadden wat vrouwen van de kerk de zaal gereedgemaakt voor de maaltijd. Een plaatselijke pizzaboer had stapels pizza's gebracht en bakken ceasarsalade.
Diverse soorten ijs en fruit na.
's avonds tot uur of 10 nog de gebruikelijke familie/vrienden bijdragen. Nog wat Psalters gezongen en de bruidegom eindigde met bijbellezen en gebed.
Ik heb nog nooit zo van een trouwdag genoten als op die dag. Ik denk dat het qua geld de goedkoopste trouwdag was die ik ooit meemaakte.

Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mistig »

helma schreef: 08 mei 2024, 09:33 Ik had 2 jaar geleden een bruiloft in Alberta.
De meest gewone en meest fijne bruiloft die ik ooit heb meegemaakt.
De trouwjurk was besteld bij Amazon en ook het pak was in een doorsneewinkel aangeschaft. Nieuwe schoenen waren niet nodig.
Alles speelde zich in de kerk/kerkzaal af.
's Morgens daar begin van de dag met bijbellezen zingen en gebed. Daarna de kerkdienst. Vervolgens koffie/drinken met muffins in allerlei variatie en een (door vriendin gemaakte) bruidstaart. Allerlei schaaltjes op tafel met lekkers (gezond en ongezond) Dat was ook het moment voor de receptiegasten. (Die ook bij de dienst waren)
Daarna met alle daggasten naar een openluchtmuseum. Al wandelend en pratend overal foto's gemaakt, zowel de 'bruidsreportage' als van de gasten met of zonder bruidspaar. (Ik was de fotograaf, ze hadden mij ingevlogen Afbeelding)
Daarna hadden wat vrouwen van de kerk de zaal gereedgemaakt voor de maaltijd. Een plaatselijke pizzaboer had stapels pizza's gebracht en bakken ceasarsalade.
Diverse soorten ijs en fruit na.
's avonds tot uur of 10 nog de gebruikelijke familie/vrienden bijdragen. Nog wat Psalters gezongen en de bruidegom eindigde met bijbellezen en gebed.
Ik heb nog nooit zo van een trouwdag genoten als op die dag. Ik denk dat het qua geld de goedkoopste trouwdag was die ik ooit meemaakte.
Dit klinkt prachtig en inderdaad als een heerlijke dag!

Overigens houd ik ook van een stevig (refo)feestje wat veel mag kosten. Ik heb een hekel aan geldverspilling, maar een bruiloft vind ik wel iets heel bijzonders. Dat mag wat mij betreft daarom ook wel wat geld kosten. Maar uiteraard hoeft dat niet om het mooi en gezellig te hebben.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

helma schreef: 08 mei 2024, 09:33 Ik had 2 jaar geleden een bruiloft in Alberta.
De meest gewone en meest fijne bruiloft die ik ooit heb meegemaakt.
De trouwjurk was besteld bij Amazon en ook het pak was in een doorsneewinkel aangeschaft. Nieuwe schoenen waren niet nodig.
Alles speelde zich in de kerk/kerkzaal af.
's Morgens daar begin van de dag met bijbellezen zingen en gebed. Daarna de kerkdienst. Vervolgens koffie/drinken met muffins in allerlei variatie en een (door vriendin gemaakte) bruidstaart. Allerlei schaaltjes op tafel met lekkers (gezond en ongezond) Dat was ook het moment voor de receptiegasten. (Die ook bij de dienst waren)
Daarna met alle daggasten naar een openluchtmuseum. Al wandelend en pratend overal foto's gemaakt, zowel de 'bruidsreportage' als van de gasten met of zonder bruidspaar. (Ik was de fotograaf, ze hadden mij ingevlogen Afbeelding)
Daarna hadden wat vrouwen van de kerk de zaal gereedgemaakt voor de maaltijd. Een plaatselijke pizzaboer had stapels pizza's gebracht en bakken ceasarsalade.
Diverse soorten ijs en fruit na.
's avonds tot uur of 10 nog de gebruikelijke familie/vrienden bijdragen. Nog wat Psalters gezongen en de bruidegom eindigde met bijbellezen en gebed.
Ik heb nog nooit zo van een trouwdag genoten als op die dag. Ik denk dat het qua geld de goedkoopste trouwdag was die ik ooit meemaakte.
Prachtig Helma, ik had het graag met je meegemaakt 👌🏼
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Henk J schreef: 08 mei 2024, 08:32
Job schreef: 07 mei 2024, 21:08 Hebben jullie ook een favoriet onderwerp om eindeloos over te mopperen? Welk? Ik zou bijna een nieuw topic openen: "Even lekker mopperen". Maar kleine ergernissen komt in de buurt.
Nee, refo-bruiloften kunnen me gestolen worden. Als ik het overdeed dan trouwden we gewoon lekker saampjes en besteedden daarna al dat gereserveerde geld aan iets heel waardevols.

Hebben jullie voorbeelden van unieke bruiloften?
Die veel te zoete trouwfilmpjes heb ik ook niks mee, en dan die kwijlmuziek eronder..
Laatste jaren nogal wat bruiloften meegemaakt in mijn vriendenkring maar op een gegeven moment wordt het wel heel voorspelbaar. Maar hoe moet je het anders doen denk ik dan, je hebt ook nogal wat vaste elementen in zo'n dag zitten die je niet zo makkelijk aanpast. In coronatijd waren de bruiloften ook weinig anders qua invulling alleen veel kleinschaliger.
Qua alternatieve invulling vind ik het voorbeeld van Helma prachtig. Naar het museum in dit geval. Ik zat te denken aan een leuke workshopronde, of met elkaar alles houden op een zorgboerderij en daar het personeel de vrije hand geven voor een leuke dag uit voor alle gasten, waarbij we als gasten lekker actief zullen zijn.

Ik denk dat het met de vaste elementen wel meevalt: het gemeentehuis zou heel kort kunnen. Alleen de kerkdienst hou je dan over als vaststaand onderdeel. Daaromheen valt er heel veel creatiefs te bedenken.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat trouwplannen maken niet hoeft, maar anders...
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Edelweiss »

Job schreef: 07 mei 2024, 21:08 Hebben jullie ook een favoriet onderwerp om eindeloos over te mopperen? Welk? Ik zou bijna een nieuw topic openen: "Even lekker mopperen". Maar kleine ergernissen komt in de buurt.

Mijn mopperonderwerp is bruiloften. Hoe vervelend ik die dagen vind. Hoe fantasieloos de invulling. Hoe onverantwoord veel geld er tegenaan wordt gekwakt. Hoe men elkaar als makke schapen volgt in de invulling. Coronatijd gaf me hoop op nieuwe impulsen, maar volgens mij zakken we weer hopeloos terug in 12-in-een-dozijn-bruiloften. Ik moet er hier nu ook maar weer even over spuien hoor. Net weer enkele exemplaren bijgewoond cq. wat blogs cq. albums mogen inzien van bruiloften die gehouden werden bij "Molen De Zwaluw" en bij "De Duikenburg". Och, wat een creatieve armoe. Alle beelden zijn hetzelfde, alleen de mensen verschillen. De bruidstaarten iets, de bloemen ook iets verschillend, de tafelstyling ook (maar het lijkt nog altijd verschrikkelijk veel op elkaar). De bruidegommen hebben nu een petje op en o ja, ook kinderen en oma's die de ringen geven variëren van vervoermiddel.
Die blogs van "Meisje Photography" beginnen dan met "Oooooooh lieve mensjes! Wat werd er weer heerlijk getrouwd afgelopen donderdag!" en dergelijke teksten.

Nee, refo-bruiloften kunnen me gestolen worden. Als ik het overdeed dan trouwden we gewoon lekker saampjes en besteedden daarna al dat gereserveerde geld aan iets heel waardevols.

Hebben jullie voorbeelden van unieke bruiloften?
Ik heb hardop zitten grinniken om je post. Wat een heerlijk beeld schets je hier. Maar ook: hoe herkenbaar!

Wij zijn op een bitterkoude januaridag getrouwd, met zijn tweetjes. Ik had geen trouwjurk, wel een nette jurk die ik nog steeds wel eens draag. We gingen met de taxi-met-sneeuwkettingen naar het gemeentehuis en door naar de kerk, wat heel bijzonder was omdat onze kerk in de winter vaak dicht is vanwege de sneeuwval. Er waren dan ook niet veel mensen, maar dat maakte het juist zo intiem en speciaal. Uit de kerk waren er Alpenhornblazers, heel bijzonder was dat.
We zijn daarna samen wezen uiteten bij de lokale Gasthof en zijn de andere dag naar de Matterhorn afgereisd voor de fotoreportage. Een kostuum en mooie jurk met sneeuwlaarzen gaan trouwens verrassend goed samen :). Boeket heb ik 's ochtends even laten maken door de lokale bloemenboer, en vormde een prachtig contrast met de ruige bergen, de meters sneeuw en de staalblauwe lucht. Een aantal lieden in mijn familie heeft daarna nog weken zitten pruilen dat ze niet uitgenodigd waren maar voor ons was het een droomdag. Giften hebben wij overgemaakt naar een goed doel.
Heerlijk. Zou het zo weer doen.

Overigens vond ik het verrassend hoeveel mensen zeiden dat ze het eigenlijk ook zo op hun eigen manier wilden doen, maar niet durfden.
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Herkenbaar. Als ik het over had kunnen doen, had ik het ook zo gedaan. Ik liet mij indertijd nog leiden door sociale druk om toch nog bepaalde mensen uit te nodigen waar ik eigenlijk niets mee had en heb.
Erskinees
Berichten: 2767
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Erskinees »

Tegelijk moeten we als refo's oppassen dat we niet alleen helemaal lyrisch zijn over eenvoudige zaken. Soms ontmoet je wel eens refo's die vinden dat alles zo eenvoudig, goedkoop, ouderwets en niet-stijlvol moet zijn. In de Bijbelse tijd werd er ook behoorlijk wat geld over de balk gesmeten voor feesten en ik lees daar van de Heere Jezus geen veroordeling over. Ook het boek Prediker laat best wat ruimte voor een goed feest. Desalniettemin vind ik het voorbeeld van Helma prachtig.

Ik vind de huwelijksdiensten vaak ook een kleine ergenis. Onpersoonlijk, in de GG vaak minstens 1:30 uur, een formulier wat qua taal erg verouderd is en in een sneltreinvaart wordt doorgelezen. Het zou van mij best wat feestelijker en persoonlijker mogen.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Edelweiss schreef: 08 mei 2024, 10:47 Ik heb hardop zitten grinniken om je post. Wat een heerlijk beeld schets je hier. Maar ook: hoe herkenbaar!

Wij zijn op een bitterkoude januaridag getrouwd, met zijn tweetjes. Ik had geen trouwjurk, wel een nette jurk die ik nog steeds wel eens draag. We gingen met de taxi-met-sneeuwkettingen naar het gemeentehuis en door naar de kerk, wat heel bijzonder was omdat onze kerk in de winter vaak dicht is vanwege de sneeuwval. Er waren dan ook niet veel mensen, maar dat maakte het juist zo intiem en speciaal. Uit de kerk waren er Alpenhornblazers, heel bijzonder was dat.
We zijn daarna samen wezen uiteten bij de lokale Gasthof en zijn de andere dag naar de Matterhorn afgereisd voor de fotoreportage. Een kostuum en mooie jurk met sneeuwlaarzen gaan trouwens verrassend goed samen :). Boeket heb ik 's ochtends even laten maken door de lokale bloemenboer, en vormde een prachtig contrast met de ruige bergen, de meters sneeuw en de staalblauwe lucht. Een aantal lieden in mijn familie heeft daarna nog weken zitten pruilen dat ze niet uitgenodigd waren maar voor ons was het een droomdag. Giften hebben wij overgemaakt naar een goed doel.
Heerlijk. Zou het zo weer doen.

Overigens vond ik het verrassend hoeveel mensen zeiden dat ze het eigenlijk ook zo op hun eigen manier wilden doen, maar niet durfden.
Heel goed gedaan Edelweiss :super Gewoon op jullie eigen manier, ik houd ervan. Ik stel me zo voor dat je man een lied voor je aanhief daar ergens bij de Matterhorn:

Edelweiss, edelweiss
Every morning you greet me
Small and white, clean and bright
You look happy to meet me.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 08 mei 2024, 11:04 Tegelijk moeten we als refo's oppassen dat we niet alleen helemaal lyrisch zijn over eenvoudige zaken. Soms ontmoet je wel eens refo's die vinden dat alles zo eenvoudig, goedkoop, ouderwets en niet-stijlvol moet zijn. In de Bijbelse tijd werd er ook behoorlijk wat geld over de balk gesmeten voor feesten en ik lees daar van de Heere Jezus geen veroordeling over. Ook het boek Prediker laat best wat ruimte voor een goed feest. Desalniettemin vind ik het voorbeeld van Helma prachtig.
Mijzelf gaat het niet in de eerste plaats om de goedkoopste versie. Er mag echt wel uitgepakt worden. Maar als dat bij je past: alsjeblieft eens een beetje origineel.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Erskinees schreef: 08 mei 2024, 11:04 Tegelijk moeten we als refo's oppassen dat we niet alleen helemaal lyrisch zijn over eenvoudige zaken. Soms ontmoet je wel eens refo's die vinden dat alles zo eenvoudig, goedkoop, ouderwets en niet-stijlvol moet zijn. In de Bijbelse tijd werd er ook behoorlijk wat geld over de balk gesmeten voor feesten en ik lees daar van de Heere Jezus geen veroordeling over. Ook het boek Prediker laat best wat ruimte voor een goed feest. Desalniettemin vind ik het voorbeeld van Helma prachtig.

Ik vind de huwelijksdiensten vaak ook een kleine ergenis. Onpersoonlijk, in de GG vaak minstens 1:30 uur, een formulier wat qua taal erg verouderd is en in een sneltreinvaart wordt doorgelezen. Het zou van mij best wat feestelijker en persoonlijker mogen.
Vooral met dat laatste ben ik het wel eens. Het is kan desondanks nog passend zijn, maar dat formulier is wel een ergerlijk fenomeen. Ik kan me wel voorstellen dat bruidsparen vragen om een ander (aanpassing:hertaald) formulier, maar ik las onlangs in de Saambinder dat een classisvoorzitter dat eenvoudig afdeed met de mededeling dat dit niet mag.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 mei 2024, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie