Christenplicht om te emigreren?

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door albion »

albion schreef:
Bonny schreef:Heb je je koffers al gepakt? :)

Maar even serieus. De reden dat mensen gaan emigreren is veelal de hoop dat men het ergens anders beter zou kunnen krijgen. Dat kan gaan om ecnomische of religieuze redenen. Het argument dat jij noemt heb ik nog nooit gehoord.
Moeten de gergemmers nu kolonisatiegedrag gaan vertonen?
Niet altijd er zijn er in de jaren '50 heel wat geëmigreerd omdat ze bang waren dat de Russen zouden komen.

Ik kan je zo een paar opnoemen die in kerkelijk Nederland ook bekend zijn, maar ik doe het niet :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door rekcor »

Bert Mulder schreef:
Bonny schreef:Volgens mij vraagt Gijs of Christenen zouden moeten emigreren met als reden ergens anders een geloofsgemeenschap te creëren.
ik denk dat dat uit foute exegese voortkomt... de aarde is al vervuld....
Interessant, want datzelfde argument wordt ook gebruikt in de discussie rondom anticonceptie...
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Gijs83 »

rekcor schreef:
Bert Mulder schreef:
Bonny schreef:Volgens mij vraagt Gijs of Christenen zouden moeten emigreren met als reden ergens anders een geloofsgemeenschap te creëren.
ik denk dat dat uit foute exegese voortkomt... de aarde is al vervuld....
Interessant, want datzelfde argument wordt ook gebruikt in de discussie rondom anticonceptie...
Leg uit... Alhoewel :offtopic
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9007
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door J.C. Philpot »

Wat een bijzonder verhaal.

Boer Arend Feenstra (44) verhuisde van Canada naar Rusland: „Hier kunnen we God in vrijheid dienen”
https://www.rd.nl/artikel/1061833-boer- ... eid-dienen

Hun YouTube kanaal:
https://www.youtube.com/@countrysideacr ... 008/videos
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door DDD »

Daar is gewoon een steekje los. Ik vind het een schokkend verhaal, maar bijzonder is het woord wat mij betreft, zeker niet.

Het is heel spijtig dat christenen op zo'n manier in het nieuws komen. Alsof onder Poetin niet geregeld christenen die geen lid zijn van de Russisch Orthodoxe Kerk benadeeld of zelfs vervolgd worden.
HersteldHervormd
Berichten: 6194
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef: 01 mei 2024, 13:32 Wat een bijzonder verhaal.

Boer Arend Feenstra (44) verhuisde van Canada naar Rusland: „Hier kunnen we God in vrijheid dienen”
https://www.rd.nl/artikel/1061833-boer- ... eid-dienen

Hun YouTube kanaal:
https://www.youtube.com/@countrysideacr ... 008/videos
Wat een vreemde move. Na een vlugge blik op het kanaal gedaan te hebben zie ik dat ze in Montreal woonde. Dat is in het stedelijke gebied van Canada. Eventjes gluren op Google Maps en het is duidelijk dat er nog genoeg grond over is in Canada om een solitair leven op te bouwen. Echt heel erg vreemd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1483
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Delftenaar »

Het artikel van het RD spreekt over Ontario terwijl Montreal in Quebec ligt.
Over wordt het in Canada alleen maar erger als alle christenen daar zouden emigreren.

Verder is het Russische narratief bij dit gezin geslaagd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door refo »

Delftenaar schreef: 01 mei 2024, 17:03 Het artikel van het RD spreekt over Ontario terwijl Montreal in Quebec ligt.
Over wordt het in Canada alleen maar erger als alle christenen daar zouden emigreren.

Verder is het Russische narratief bij dit gezin geslaagd.
Waar staat Montreal in het artikel?

500km ten oosten van Moskou zal de wereld er in werkelijkheid ook wel anders uitzien dan aan Delftenaren wordt gesuggereerd door de media.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: 02 mei 2024, 07:20

500km ten oosten van Moskou zal de wereld er in werkelijkheid ook wel anders uitzien dan aan Delftenaren wordt gesuggereerd door de media.
Het blijft nog steeds Rusland.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Edelweiss »

Ambtenaar schreef: 02 mei 2024, 07:53
refo schreef: 02 mei 2024, 07:20 500km ten oosten van Moskou zal de wereld er in werkelijkheid ook wel anders uitzien dan aan Delftenaren wordt gesuggereerd door de media.
Het blijft nog steeds Rusland.
Exact.
Pijnlijke naiviteit en hersenspoeling zijn termen die denk ik wel op zijn plaats zijn. De autoriteiten zullen in elk geval in hun nopjes zijn met deze man.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12142
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door Herman »

Het helpt niet om het Russische wereldbeeld als hersenspoeling te zien. Iemand kiest ervoor om op basis van een aantal fundamentele levenswaarden in een ander land te leven en dat is zijn goed recht. Het is zijn goed recht om in Rusland te leven die Oekraïne binnenvalt in gelijke mate als in Canada/USA die Irak een decennia of wat binnenvielen.
Ik zou die keuze niet maken, maar ik zie wel uit naar wat meer fundamentelere gedachtewisseling dan het framen van een hersenspoeling. Daarmee hoef je die man niet te begrijpen. Hij is gewoon gek. Ik denk dat het eerlijker is om ook zo iemand als een rationeel denkend mens te benaderen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door helma »

Edelweiss schreef:
Ambtenaar schreef: 02 mei 2024, 07:53
refo schreef: 02 mei 2024, 07:20 500km ten oosten van Moskou zal de wereld er in werkelijkheid ook wel anders uitzien dan aan Delftenaren wordt gesuggereerd door de media.
Het blijft nog steeds Rusland.
Exact.
Pijnlijke naiviteit en hersenspoeling zijn termen die denk ik wel op zijn plaats zijn. De autoriteiten zullen in elk geval in hun nopjes zijn met deze man.
Ik sprak onlangs een Russische vrouw, en ik merkte inderdaad dat ze helemaal achter de keuzes van Poetin stond.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door gallio »

Herman schreef: 02 mei 2024, 10:56 ... Canada/USA die Irak een decennia of wat binnenvielen.
...
Canada deed niet mee met de invasie van Irak in 2003.

While Canada had previously participated in military action against Iraq in the Gulf War of 1991, it refused to declare war against Iraq without United Nations Security Council approval. Even so, Prime Minister Jean Chrétien said on 10 October 2002 that Canada would be part of a military coalition to invade Iraq if it were sanctioned by the United Nations. However, when the United States and the United Kingdom subsequently withdrew their diplomatic efforts to gain that UN sanction, Jean Chrétien announced in Parliament on 17 March 2003 that Canada would not participate in the pending invasion.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door gallio »

Edelweiss schreef: 02 mei 2024, 10:41 Pijnlijke naiviteit en hersenspoeling zijn termen die denk ik wel op zijn plaats zijn. De autoriteiten zullen in elk geval in hun nopjes zijn met deze man.
Feenstra is er ondertussen al achtergekomen dat hij in Rusland niet zomaar iets negatiefs over de samenleving kan zeggen. Zijn verhaal over de banktegoeden heeft hij iig vlug aangepast.

Hij zal zich ook wel realiseren dat het geld dat hij in Rusland gestort heeft niet meer teruggehaald kan worden naar Canada of Nederland.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17474
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christenplicht om te emigreren?

Bericht door huisman »

Herman schreef: 02 mei 2024, 10:56 Het helpt niet om het Russische wereldbeeld als hersenspoeling te zien. Iemand kiest ervoor om op basis van een aantal fundamentele levenswaarden in een ander land te leven en dat is zijn goed recht. Het is zijn goed recht om in Rusland te leven die Oekraïne binnenvalt in gelijke mate als in Canada/USA die Irak een decennia of wat binnenvielen.
Ik zou die keuze niet maken, maar ik zie wel uit naar wat meer fundamentelere gedachtewisseling dan het framen van een hersenspoeling. Daarmee hoef je die man niet te begrijpen. Hij is gewoon gek. Ik denk dat het eerlijker is om ook zo iemand als een rationeel denkend mens te benaderen.
Een beetje nuance mag maar het blijft een rare en in mijn ogen verwerpelijke keus. Canada onder Trudeau is een raar land geworden maar dan ga je toch niet naar Rusland met als reden dat het daar zo christelijk is. Echt bizar!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie