Heilig leven in de dagelijkse praktijk

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Deborah schreef:Beste Kaw, Hartelijk bedankt voor je reactie, op je advies heb ik Romeinen 7 erbij gepakt en ben gaan lezen.

Paulus schrijft daar ook bijv. in vers 15 en dat trof me heel erg "Hetgeen ik wil dat doe ik niet, en hetgeen ik haat dat doe ik" daar moet je echt dagelijks tegen vechten.

verder naar onderen in het topic had je geschreven dat je moet geloven dat de Heere Jezus je vergeeft, dat mis ik zovaak bij mezelf. Ook schreef je dat je God dagelijks je leven moet durven laten zien en delen.Ik denk als je zover komt dat je God je leven durft te laten zien, dat je wel een goede relatie met Hem hebt gekregen. Ik heb juist meer en meer het gevoel steeds maar verder en verder bij Hem vandaan te gaan. En ik weet niet hoe terug.

groeten Deborah
Er is een andere topic over Kohlbrugge. Lees ook eens wat van hem, bijvoorbeeld wat hij schrijft in preken/commentaren op de Romeinenbrief.
Kern daarvan is dat je niet steeds heiliger wordt, maar dat er alleen maar heiligmaking is door het geloof. Ook voor de heiligmaking heb je Christus' bloed nodig!!

Even simpel gezegd vind je geen rust in je leven omdat je bij jezelf zoveel heilige en mooie dingen ziet, maar er is alleen maar rust in Christus, die alles volbracht heeft! Deze visie lijkt overigens op gespannen voet te staan met HC vr 86 (ik ben daar zelf ook nog niet uit), maar het is wel een theologie die ons richt op Christus en Zijn werk alleen. Zeer troostvolle kost!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
vlinder

Bericht door vlinder »

Deborah schreef:Beste Kaw, Hartelijk bedankt voor je reactie, op je advies heb ik Romeinen 7 erbij gepakt en ben gaan lezen.

Paulus schrijft daar ook bijv. in vers 15 en dat trof me heel erg "Hetgeen ik wil dat doe ik niet, en hetgeen ik haat dat doe ik" daar moet je echt dagelijks tegen vechten.

verder naar onderen in het topic had je geschreven dat je moet geloven dat de Heere Jezus je vergeeft, dat mis ik zovaak bij mezelf. Ook schreef je dat je God dagelijks je leven moet durven laten zien en delen.Ik denk als je zover komt dat je God je leven durft te laten zien, dat je wel een goede relatie met Hem hebt gekregen. Ik heb juist meer en meer het gevoel steeds maar verder en verder bij Hem vandaan te gaan. En ik weet niet hoe terug.

groeten Deborah
Beste Deborah,

Luister nog eens naar de wet die 's zondags voorgelezen wordt. Ga bij jezelf eens na welke speciaal tegen jou gericht zijn.
Als je bij de Heere je zonden belijd en zegt: ik heb zo'n moeite met dat en dat gebod, (tegen 1 zondigen is tevens zondigen tegen de hele wet) Als je dan ook daadwerkelijk probeert om te strijden tegen die zonden, wil de Heere soms wel eens wat tegen je zeggen.
Ik heb ook wel eens tijden dat het donker is en dat de Heere zich zo stil houd, maar dan denk ik: het is mijn eigen schuld, ik leef er maar op los, heb ik de Heere wel ECHT nodig? of zit er nog teveel vorm bij..... en ook als je de Heere kent, kan het nog zo vaak donker zijn en stil, maar de Heere laat nooit een bidder staan. Je kunt ook tegen God vertellen dat je het moeilijk vind om heilig te leven en vragen of je een levenswandel dicht bij de Heere mag krijgen en of Hij je dan wil vast houden omdat je zelf steeds weer wegloopt....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Matthijs schreef:De bedoeling is dat we een goddeloze worden voor God, want de goddelozen wordt gerechtvaardigd en geen vrome, heilige, rechtvaardige en welwillende mensen.

Een kind van God is heilig in Hem en een zondaar in zichzelf.
De strijd van Paulus uit rom. 7 is een mooi hoofdstuk.
De strijd uit Rom. 7 is wel de strijd van een gelovige, Matthijs. Met je eerste zin lijk je iets anders te bedoelen. Of heb ik het mis?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wat een tips. Ik hoop dat ze door de tips het antwoord nog zal kunnen onthouden. :D
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Dat klopt, Pim.

Maar ik heb het idee dat er iemand in deze topic deze 2 zaken door elkaar haalt.

Dus, eerst een heilige worden, alvorens vergeving van zonden te kunnen ontvangen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Matthijs schreef:Dat klopt, Pim.

Maar ik heb het idee dat er iemand in deze topic deze 2 zaken door elkaar haalt.

Dus, eerst een heilige worden, alvorens vergeving van zonden te kunnen ontvangen.
Kunnen we Deborah aan het woord houden en deze eeuwig te voeren discussie elders voeren beste mods?

Edit:
Hierrrrrr: http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4022&highlight=
Deborah

Bericht door Deborah »

wat een antwoorden opeens!!! :wink:

wat bedoelde je met "kunnen we Deborah aan het woord houden"

Groeten, Deborah
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Deborah schreef:wat een antwoorden opeens!!! :wink:

wat bedoelde je met "kunnen we Deborah aan het woord houden"

Groeten, Deborah
Nou, anders dwalen we af en zijn we ineens met andere onderwerpen bezig.
Deborah

Bericht door Deborah »

Nog even over wat ik in mn vorige stukje had gezet

Kaw je schreef: dat je je dagelijkse leven aan de Heere moet voorleggen en delen, nogmaals mij lijkt dat je dan een hele goede relatie met Hem hebt! Ik denk niet dat je zomaar je hele hart voor Hem zal openleggen! ik vind dit moeilijk en zou graag willen weten hoe jij dit dan bedoeld.

Hartelijke Groeten Deborah.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oke,

Ik snap eigenlijk niet waarom het een probleem is, want je kunt Hem niets vertellen wat Hij niet weet. Alles is bekent bij Hem, dus Hij zal nooit verbaast boos worden wanneer je Hem je leven opbiecht en vergeving vraagt.

In Jac. 4 staat het volgende:
4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
5 Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt [de Schrift]: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
8 Nader tot God, en Hij zal tot u nadaren. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.

Het is inderdaad niet leuk om je zonden te belijden. Zeker omdat God dan verwacht dat je deze zonden niet weer doet, terwijl je weet dat je eigenlijk die zonden niet wilt loslaten. Toch moet het. Zelfs elke dag. Je zult merken dat die pijn die dat veroorzaakt al snel in het niet valt in de genadeliefde die je er voor terug krijgt.
Marnix

Re: Heilig leven in de dagelijkse praktijk

Bericht door Marnix »

memento schreef:Heilig leven, t is makkelijker gezegd dan gedaan. Er over uitweiden in lappenvol text is voor iemand met een btje theologische kennis niet zo moeilijk, het in de praktijk brengen helaas vaak wel.

Ik geloof dat het leven der heiligmaking synergetisch is, ofwel: dat het een samenwerking is tussen God en de mens. Niet dat de mens zonder God iets doen kan, maar wel dat een mens door zijn dagelijkse leven de relatie met God kan beïnvloeden. Ik bedoel hiermee: Iemand die slordig leeft, leeft vaker verder van God af, dan iemand die bewust veel tijd besteed aan bidden, bijbellezen, etc

Noem in deze topic eens praktische tips waarmee je dichter bij de Heere kan leven.

Mijn tips:
1. Lees 's ochtends bij het opstaan, en 's avonds bij het naar bed gaan bijbel, en neem de tijd om te bidden. Voor velen van jullie misschien vanzelfsprekend, maar ik verbaas me telkens weer als ik zie hoe weinig mensen (ook kinderen van God) er tegenwoordig nog tijd nemen om 'sochtends bijbel te lezen en te bidden.
2. Lees bewust bijbel. Vaak lezen we gedachtenloos een stukje, vinden het misschien nog wel mooi ook. Maar vraag je af wát nu het doel is van wat er staat. Wat is de boodschap van de tekst. Wat kan ik ervan leren. En als ik er iets van kan leren, hoe kan ik dat dan vorm geven in mijn leven.

PS> Ik wil hiermee niet zeggen om te laten zien hoe goed ik ben, of daarmee te zeggen dat ik dat altijd doe. Helaas niet. Maar het is m.i. goed als christenen elkaar dit soort dingen regelmatig zichzelf en anderen voorhouden, om steeds weer opgescherpt te worden.
Ruim er bewust tijd voor in. Ik merk zelf dat bij het slapen gaan bidden niet opschiet.... als je ziet hoe laat dit bericht gepost is snap je vast wel waarom :D Ik ga 's avonds of voor het slapen gaan gewoon buiten in de tuin, of als het koud is of regent op de bank bidden.... stukje bijbellezen... Dat helpt wel merk ik... daarnaast, praat veel met anderen er over.... dus niet alleen uit de bijbel lezen maar er over doorgaan, wat je er van leert, wat je er aan hebt, wat je er mee wil doen etc. Interactie is denk ik belangrijk... op die manier blijven dingen veel meer hangen en denk ik er meer over na, denk ik meer aan God, wat Hij wilt dat ik doe.... praat ik meer met Hem etc.
Plaats reactie