Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef: 29 apr 2024, 22:09
pierre27 schreef:
merel schreef: 29 apr 2024, 17:37
pierre27 schreef: 29 apr 2024, 17:26

Tja dan zij dat maar zo, voor mij zijn ze in elk geval herkenbaar. Ik heb er verder ook totaal geen moeite mee.
Ik heb er ook geen moeite mee. Ik kan het nog plaatsen. Het is wel de vraag in hoeverre deze manier van afzonderen ook iets uitstraalt van de christelijke boodschap.
Tja, wellicht een andere uitstraling dan gewend. Ik ging vroeger altijd met mijn ouders erheen. Later heb ik er iets handel gedaan. Ik ben vaak blij verrast door de vriendelijkheid van deze mensen.
Fijn dat je er een positief gevoel aan hebt overgehouden.
Ik heb er géén fijn gevoel aan overgehouden aan de 2 x die ik er ben geweest.
Vooral de onechtheid en gemaaktheid is me het meest bijgebleven, in letterlijke én figuurlijke zin.
Tja, ik kan niet zoveel met suggestieve woorden als onechtheid en gemaaktheid. Sorry!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW
Berichten: 2977
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door CvdW »

@Orchidee, heb je ook ervaring met de zendingsdag van de GG? Of een speciale dag van Friedenstimme?
Zelf vind ik de zendingsdag van de GG 'werelds', terwijl ik de Mbuma zendings dag eenvoudig vind.
Voor beiden geldt je eigen vol eten voor het goede doel. Daar heb ik wel moeite mee.
Blad Mbuma straalt eenvoud uit, van de Paulus word ik moe. Dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Meerdere zaken neem je voor lief. Ik steun(de) graag mijn familie op de zendingsvelden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9014
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef: 30 apr 2024, 04:09 Zelf vind ik de zendingsdag van de GG 'werelds', terwijl ik de Mbuma zendings dag eenvoudig vind.
Voor beiden geldt je eigen vol eten voor het goede doel. Daar heb ik wel moeite mee.
Blad Mbuma straalt eenvoud uit, van de Paulus word ik moe. Dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Meerdere zaken neem je voor lief. Ik steun(de) graag mijn familie op de zendingsvelden.
Het blad van de MBuma (ik ben ook een lezer) straalt zeker een bepaald stuk minimalisme en eenvoud uit. De jaarlijkse kalender is ook een mooie traditie, al zou men wat mij betreft de kerkinterieurs mogen vervangen door natuurfoto's en op elke foto wat prominenter een Bijbeltekst. Zoals de kalenders van de TBS (Engelse GBS).

Inhoudelijk vind ik persoonlijk de Paulus en het blad van de Friedenstimme interessanter. Qua "toogdag" heb ik enkel die van Friedensstimme bezocht, en jaren geleden ooit eens van de GZB. Die laatste vind ik persoonlijk steeds wereldser worden (met bands en dergelijken). De Friendesstimme dag vind ik niet werelds, en die is mijn favoriet.

De Open Doors dag ben ik jaren geleden ook weleens geweest, en daar vergaat het horen en zien je helemaal als men opwekking gaat zingen. Daar zul je mij niet zo snel meer zien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 29 apr 2024, 21:42 Bij het ontbreken van overeenstemming lijkt het mij heel normaal dat partijen hun eigen plan trekken.
In principe eens, maar een school heeft betekenis voor de hele gemeenschap.Jezelf opsluiten in een reformatorische enclave lijkt me niet echt een oplossing. Er breekt een dag aan dat de kinderen toch de boze buitenwereld in moeten. En dan staan ze echt niet steviger in de schoenen dan andere kinderen.
merel
Berichten: 9988
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 08:00
MGG schreef: 29 apr 2024, 21:42 Bij het ontbreken van overeenstemming lijkt het mij heel normaal dat partijen hun eigen plan trekken.
In principe eens, maar een school heeft betekenis voor de hele gemeenschap.Jezelf opsluiten in een reformatorische enclave lijkt me niet echt een oplossing. Er breekt een dag aan dat de kinderen toch de boze buitenwereld in moeten. En dan staan ze echt niet steviger in de schoenen dan andere kinderen.
Heb jij dat ook zo ervaren?
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 30 apr 2024, 08:46 Heb jij dat ook zo ervaren?
Nee, ik heb dan ook niet op een reformatorische basisschool gezeten, maar op een hervormde basisschool. Als je kijkt naar de ledenaantallen van de kerken die behoren tot de achterban van de reformatorische basisscholen, dan zie je dat deze dalen terwijl er wel sprake is van een relatief hoog geboortecijfer.
DDD
Berichten: 28900
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Wat bijzonder dat je de GG-zendingsdagen werelds vindt. Ik zou als ik moet kiezen nog eerder 'wereldvreemd' zeggen. Maar het is natuurlijk iets rechts van het midden GG.
merel
Berichten: 9988
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 08:52
merel schreef: 30 apr 2024, 08:46 Heb jij dat ook zo ervaren?
Nee, ik heb dan ook niet op een reformatorische basisschool gezeten, maar op een hervormde basisschool. Als je kijkt naar de ledenaantallen van de kerken die behoren tot de achterban van de reformatorische basisscholen, dan zie je dat deze dalen terwijl er wel sprake is van een relatief hoog geboortecijfer.
Heeft de hervormde dorpsschool in het dorp waar jij opgegroeid bent niet dezelfde achterban als een reformatorische lagere school? Ik zat in een naburig dorp op een christelijke lagere school waar 80-90% van de kinderen ook zondags in een kerk zaten. Nu onze kinderen ook op een christelijke lagere school zitten zie ik het verschil met 'vroeger'. De helft of meer van de kinderen uit hun klassen komt zelden in een kerk.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 30 apr 2024, 09:44 Heeft de hervormde dorpsschool in het dorp waar jij opgegroeid bent niet dezelfde achterban als een reformatorische lagere school? Ik zat in een naburig dorp op een christelijke lagere school waar 80-90% van de kinderen ook zondags in een kerk zaten. Nu onze kinderen ook op een christelijke lagere school zitten zie ik het verschil met 'vroeger'. De helft of meer van de kinderen uit hun klassen komt zelden in een kerk.
Nee. De hervormde basisschool werd bezocht door kinderen uit de NHK en kinderen die niet religieus waren. In het dorp was er verder nog een basisschool die voornamelijk werd bezocht door kinderen uit de GG. Kinderen die GGiN waren, bezochten een school een dorp verderop.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17487
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 08:00
MGG schreef: 29 apr 2024, 21:42 Bij het ontbreken van overeenstemming lijkt het mij heel normaal dat partijen hun eigen plan trekken.
In principe eens, maar een school heeft betekenis voor de hele gemeenschap.Jezelf opsluiten in een reformatorische enclave lijkt me niet echt een oplossing. Er breekt een dag aan dat de kinderen toch de boze buitenwereld in moeten. En dan staan ze echt niet steviger in de schoenen dan andere kinderen.
Als jij denkt dat onze kinderen/jongeren van tegenwoordig de boze buitenwereld niet kennen omdat ze op een reformatorische school zitten ben jij wereldvreemd. Ze zitten allemaal op insta/tiktok kijken netflix enz. De zuil is allang opengebroken met alle gevolgen van dien. Daarom zetten veel reformatorische scholen ook in op toerusting i.p.v. op isolatie. Dan doen ze wel op grond van Gods Woord maar daar zal je niets op tegen hebben verwacht ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 30 apr 2024, 09:56 Als jij denkt dat onze kinderen/jongeren van tegenwoordig de boze buitenwereld niet kennen omdat ze op een reformatorische school zitten ben jij wereldvreemd. Ze zitten allemaal op insta/tiktok kijken netflix enz. De zuil is allang opengebroken met alle gevolgen van dien. Daarom zetten veel reformatorische scholen ook in op toerusting i.p.v. op isolatie. Dan doen ze wel op grond van Gods Woord maar daar zal je niets op tegen hebben verwacht ik.
Ik ben niet wereldvreemd. De mensen die denken dat ze hun kinderen op de Biblebelt nog eens afgezonderd van de rest van de christelijke gemeenschap onderwijs moeten laten genieten zijn wereldvreemd. Het zou eens interessant zijn om een vergelijkend onderzoek uit te voeren naar het percentage afhakers op de verschillende scholen. Ik vermoed dat er geen significante verschillen zijn. En dan lijkt de conclusie mij helder.
Henk J
Berichten: 2634
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef: 29 apr 2024, 22:55 Eigenlijk wel een mooie reactie, waarom zouden ouders verplicht moeten worden hun kinderen naar een school te laten gaan die op bepaalde onderdelen afwijkt van wat ze voorstaan. Wel had en heb ik moeite met de druk die er gelegd is en kan worden bij ouders om zich te verplichten hun kinderen van de ene school te halen en deze naar een andere school te sturen. Maar voor de rest totaal geen moeite met een school die in overeenstemming is met wat de mensen willen.
Mee eens dat ouders zelf mogen kiezen naar welke school hun kinderen gaan. Er zal, mede door de groei van Wekerom, nu wel draagvlak zijn voor een reformatorische school met gesloten toelatingsbeleid. Dan moet die er ook maar komen. Maar ik ben vooral bang voor verwatering van de identiteit van de reformatorische scholen met open toelatingsbeleid en de manier waarop een en ander gaat vind ik niet fraai.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17487
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 10:00
huisman schreef: 30 apr 2024, 09:56 Als jij denkt dat onze kinderen/jongeren van tegenwoordig de boze buitenwereld niet kennen omdat ze op een reformatorische school zitten ben jij wereldvreemd. Ze zitten allemaal op insta/tiktok kijken netflix enz. De zuil is allang opengebroken met alle gevolgen van dien. Daarom zetten veel reformatorische scholen ook in op toerusting i.p.v. op isolatie. Dan doen ze wel op grond van Gods Woord maar daar zal je niets op tegen hebben verwacht ik.
Ik ben niet wereldvreemd. De mensen die denken dat ze hun kinderen op de Biblebelt nog eens afgezonderd van de rest van de christelijke gemeenschap onderwijs moeten laten genieten zijn wereldvreemd. Het zou eens interessant zijn om een vergelijkend onderzoek uit te voeren naar het percentage afhakers op de verschillende scholen. Ik vermoed dat er geen significante verschillen zijn. En dan lijkt de conclusie mij helder.
Los van de Kootwijkerbroek casus (want dat vind ik ook een teleurstellende ontwikkeling) ben ik dankbaar voor het onderwijs wat onze 6 kinderen op de reformatorische scholen gehad hebben. Had niets met afzondering te maken. Deze jongeren/kinderen staan midden in de wereld en hebben op de scholen daar een goede Bijbelse toerusting gehad.

In de plaats waar ik woon had ik nooit mijn kinderen op het algemeen christelijke school kunnen doen. Was namelijk niet in overeenstemming met onze doopbelofte geweest. Ze worden op die scholen niet onderwezen in de ‘voorzeide’ leer.
Dat kan plaatselijk natuurlijk anders zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11433
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Mister »

huisman schreef: 30 apr 2024, 10:12
Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 10:00
huisman schreef: 30 apr 2024, 09:56 Als jij denkt dat onze kinderen/jongeren van tegenwoordig de boze buitenwereld niet kennen omdat ze op een reformatorische school zitten ben jij wereldvreemd. Ze zitten allemaal op insta/tiktok kijken netflix enz. De zuil is allang opengebroken met alle gevolgen van dien. Daarom zetten veel reformatorische scholen ook in op toerusting i.p.v. op isolatie. Dan doen ze wel op grond van Gods Woord maar daar zal je niets op tegen hebben verwacht ik.
Ik ben niet wereldvreemd. De mensen die denken dat ze hun kinderen op de Biblebelt nog eens afgezonderd van de rest van de christelijke gemeenschap onderwijs moeten laten genieten zijn wereldvreemd. Het zou eens interessant zijn om een vergelijkend onderzoek uit te voeren naar het percentage afhakers op de verschillende scholen. Ik vermoed dat er geen significante verschillen zijn. En dan lijkt de conclusie mij helder.
Los van de Kootwijkerbroek casus (want dat vind ik ook een teleurstellende ontwikkeling) ben ik dankbaar voor het onderwijs wat onze 6 kinderen op de reformatorische scholen gehad hebben. Had niets met afzondering te maken. Deze jongeren/kinderen staan midden in de wereld en hebben op de scholen daar een goede Bijbelse toerusting gehad.

In de plaats waar ik woon had ik nooit mijn kinderen op het algemeen christelijke school kunnen doen. Was namelijk niet in overeenstemming met onze doopbelofte geweest. Ze worden op die scholen niet onderwezen in de ‘voorzeide’ leer.
Dat kan plaatselijk natuurlijk anders zijn.
En dat is precies waar de haper zit in de kwestie 'refo-school in Wekerom'. De scholen van De Valk, Wekerom en Harskamp onderwijzen zeker in de 'voorzeide leer'.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 10:00
huisman schreef: 30 apr 2024, 09:56 Als jij denkt dat onze kinderen/jongeren van tegenwoordig de boze buitenwereld niet kennen omdat ze op een reformatorische school zitten ben jij wereldvreemd. Ze zitten allemaal op insta/tiktok kijken netflix enz. De zuil is allang opengebroken met alle gevolgen van dien. Daarom zetten veel reformatorische scholen ook in op toerusting i.p.v. op isolatie. Dan doen ze wel op grond van Gods Woord maar daar zal je niets op tegen hebben verwacht ik.
Ik ben niet wereldvreemd. De mensen die denken dat ze hun kinderen op de Biblebelt nog eens afgezonderd van de rest van de christelijke gemeenschap onderwijs moeten laten genieten zijn wereldvreemd. Het zou eens interessant zijn om een vergelijkend onderzoek uit te voeren naar het percentage afhakers op de verschillende scholen. Ik vermoed dat er geen significante verschillen zijn. En dan lijkt de conclusie mij helder.

Ik vind het tamelijk overdreven gesteld, deze mensen op de Biblebelt geven op deze manier gestalte aan hun doopbelofte. Misschien heb jij daar een andere visie op.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie