Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Online
merel
Berichten: 9919
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 17 apr 2024, 08:59 toch wel, achter elkaar, tijdens een vakantie in Ieper waar het in het vakantiehuis lag
Inhoud is idd vreselijk, maar vond het wel goed geschreven
Herman schreef: 17 apr 2024, 09:04 Hugo Claus is echt een goede schrijver en het taalgebruik is juist bijzonder. Ik vind de Belgische variant van het Nederlands alleraangenaamst.
Ah, toch nog mensen die het boek echt uitgelezen hebben. Ik dacht bijna de de positieve recensies over dat boek verzonnen waren.

Ik heb ook niets met de Belgische taal. Mijn man daarentegen wel. Hij vindt het lieflijk klinken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4115
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Bertiel schreef: 17 apr 2024, 08:59 toch wel, achter elkaar, tijdens een vakantie in Ieper waar het in het vakantiehuis lag
Inhoud is idd vreselijk, maar vond het wel goed geschreven
Herman schreef: 17 apr 2024, 09:04 Hugo Claus is echt een goede schrijver en het taalgebruik is juist bijzonder. Ik vind de Belgische variant van het Nederlands alleraangenaamst.
Ah, toch nog mensen die het boek echt uitgelezen hebben. Ik dacht bijna de de positieve recensies over dat boek verzonnen waren.

Ik heb ook niets met de Belgische taal. Mijn man daarentegen wel. Hij vindt het lieflijk klinken.


“Ik heb getwijfeld over Belgie
Want dat taaltje is zo zacht”

….


De belangstelling voor het boek is nu wel gewekt. Is dit een boek wat speelt in WO1?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9919
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

geen flauw idee. Zoals ik al aangaf meerdere keren in begonnen en rond pagina 50 afgehaakt. :D
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Maanenschijn schreef: 17 apr 2024, 09:24
merel schreef:
Bertiel schreef: 17 apr 2024, 08:59 toch wel, achter elkaar, tijdens een vakantie in Ieper waar het in het vakantiehuis lag
Inhoud is idd vreselijk, maar vond het wel goed geschreven
Herman schreef: 17 apr 2024, 09:04 Hugo Claus is echt een goede schrijver en het taalgebruik is juist bijzonder. Ik vind de Belgische variant van het Nederlands alleraangenaamst.
Ah, toch nog mensen die het boek echt uitgelezen hebben. Ik dacht bijna de de positieve recensies over dat boek verzonnen waren.

Ik heb ook niets met de Belgische taal. Mijn man daarentegen wel. Hij vindt het lieflijk klinken.


“Ik heb getwijfeld over Belgie
Want dat taaltje is zo zacht”

….


De belangstelling voor het boek is nu wel gewekt. Is dit een boek wat speelt in WO1?
Dat jij Henk Westbroek citeert :D .
Gaat inderdaad over landverraadin Belgie.
Vlaamse schrijvers zijn wel vaak grof
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HannekeL
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door HannekeL »

Maanenschijn schreef: 17 apr 2024, 09:24
merel schreef:
Bertiel schreef: 17 apr 2024, 08:59 toch wel, achter elkaar, tijdens een vakantie in Ieper waar het in het vakantiehuis lag
Inhoud is idd vreselijk, maar vond het wel goed geschreven
Herman schreef: 17 apr 2024, 09:04 Hugo Claus is echt een goede schrijver en het taalgebruik is juist bijzonder. Ik vind de Belgische variant van het Nederlands alleraangenaamst.
Ah, toch nog mensen die het boek echt uitgelezen hebben. Ik dacht bijna de de positieve recensies over dat boek verzonnen waren.

Ik heb ook niets met de Belgische taal. Mijn man daarentegen wel. Hij vindt het lieflijk klinken.


“Ik heb getwijfeld over Belgie
Want dat taaltje is zo zacht”

….


De belangstelling voor het boek is nu wel gewekt. Is dit een boek wat speelt in WO1?
Boek gaat over Vlaamse collaboratie in WOII. Heel boeiend thema vind ik het, hou alleen niet van de schrijfstijl van Hugo Claus.

Ik vind niet dat ik als Belgische zacht spreek, tzijn die Nederlanders die hard spreken en luidruchtig zijn :)
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

aangezien er weer zoveel over gesproken was... gisteren een aanzienlijk deel van reis door de nacht van Anne de Vries gelezen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
merel
Berichten: 9919
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 22 apr 2024, 08:05 aangezien er weer zoveel over gesproken was... gisteren een aanzienlijk deel van reis door de nacht van Anne de Vries gelezen
En? Wat vind jij van het boek?
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

heb het al wel vaker gelezen
leest heerlijk weg, als je moe bent, pure ontspanning :D

En ja het is wel heel erg goed/fout etc. Maar voor een jeugdboek uit de jaren 50 is dat wel verklaarbaar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Door ruwe stormen
Uit het leven van Maaike Bakker-Groenenboon
door
Maaike Mallan
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Lilian
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2018, 19:04

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian »

Ik ben begonnen in een boek van Dane Ortlund.

Verrast door Jezus.

In dit boek beschrijft hij Gods verrassende en revolutionaire genade zoals die op unieke wijze naar voor komt in elk van de vier evangeliën. De manier waarop wij denken wordt door Jezus radicaal omgekeerd.
Hij hoopt met dit schrijven de lezer te leren het Evangelie te blijven koesteren. Volgens hem zijn we verslaafd aan de Wet. Het onszelf willen conformeren aan een moreel kader, om ons aan regels te houden en aan een minimum te voldoen. Ondanks dat we met de de lippen de genade nog zoveel eer bewijzen. De vraag is niet hoe kunnen we voorkomen een Farizeeër te worden maar hoe we genezen van de Farizeeër die we vanaf de baarmoeder zijn. De Wet voelt veilig, genade voelt riskant. Gehoorzaamheid aan regels zorgt voor gevoel van controle, genade als morele desoriëntatie. Jezus tart onze kleingeestige moraliteit. Hij ontfermde Zich het hartelijkst over de grootste zondaars. En zij die het nauwgezetst de wet onderhielden werden door Hem het scherpst aangeklaagd. Moeten we dan zondigen? Nee we moeten afrekenen met de dwaze neiging ons gevoel van eigenwaarde op te krikken door een moreel goed leven. Beter een leven van zonde met berouw dan een leven van Gehoorzaamheid waar berouw ontbreekt

Het boek is een oproep om de overspoelen bevrijding van het Evangelie te aanvaarden zonder terughoudendheid. Hij heeft het niet over de van kracht beroofde genade die je een schouderklopje geeft, voorbijgaat aan diepgewortelde opstandigheid en ons onveranderd laat. Hij bedoelt de energieke genade die ons geweten bij de nekvel grijpt en ons nieuw leven inslaat met zo'n aanstotende vergeving dat we er onherroepelijk door veranderen.

Boek bestaat uit 4 delen. Ieder evangelie.
Aan elk Evangelie worden 3 hft gewijd.
Mattheus: ongehoorzame gehoorzaamheid . (Domein moraliteit(Jezus definitie van moraliteit is tegenintuitief.
Markus: de Koning als crimineel. Jezus missie is anders dan we verwachten. (Domein verzoening)
Lukas: de verrassing dat buitenstaanders binnenstaanders worden. En binnenstaanders , merkwaardig genoeg, buitenstaanders. (Ecclesiologie:leer van de kerk)
Johannes: de verrassing van de Schepper Die vlees en bloed aanneemt als een schepsel. Zijn indentiteit is anders dan we verwachten. (Christologie)


Volgens Ortlund is de herontdekking van de genade tijdens de Reformatie in iedere generatie opnieuw nodig omdat de kerk altijd maar enkele generaties verwijderd is van verlies van het Evangelie.

Ik moet zeggen, het nodigt uit om verder te lezen en te overdenken. Ik had nog nooit van hem gelezen. Laat staan gehoord. Ben niet zo georiënteerd op het Amerikaanse...🫢Ja het is Amerikaans, maar niet goedkoop. Fris.
Nadat ik las dat eerder hier wat minder positief geschreven werd, werd ik aanvankelijk huiverig.( Ik had het meer op titel gekocht. Om te lezen tijdens mijn wandelvakantie...) Dat commentaar ging over een ander boek. Wat een bestseller werd genoemd. Dat wekt bij mij (onterecht?) argwaan. Bestsellers, goedkope theologie? Toch begonnen. En aangenaam verrast.
Heb gisteren deel 1 gelezen. Ga het nog eens goed herlezen/herkauwen.


Een citaat wil ik nog doorgeven:

Het Evangelie is niet de startbaan naar het christenleven, alsof het ons bij de bekering van de grond tilt en bij de dood in de hemel laat landen, maar onderweg niet ter zake doet. Het Evangelie is de vliegtuigmotor, het tilt ons van de grond, houdt ons tijdens de vlucht in de lucht en zorgt voor een veilige landing. Toen Paulus, de racistische vriendjespolitiek van Petrus aan de kaak stelde, schreef hij niet dat Petrus effectievere discipelschapsstrategieen moest ontwikkelen, maar dat zijn gedrag niet overeenkomstig de waarheid van het Evangelie was. (Gal 2:14) . Was Petrus een gelovige? Zeker. Toch moest hij blijven groeien in zijn begrip van het Evangelie en dienovereenkomstig leven. De waarheid van het Evangelie was nog tot hem aan het doordringen. (...) . De motor van een gezonde heiligmaking (toename heiligheid) is een toenemend bewustzijn van onze rechtvaatdigmaking (vrijspraak) . Niet onze groei is de drijvende kracht achter onze status; onze status is de drijvende kracht achter onze groei. Als een rups tot vlinder promoveert en vleugels krijgt, wordt hij vervolgens niet minder van die vleugels afhankelijk; hij wordt er juist steeds afhankelijker van en leert ze steeds beter gebruiken.

Zijn er meer die dit boekje gelezen hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-A226B met Tapatalk

margrietha
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door margrietha »

-DIA- schreef: 27 apr 2024, 20:00 Door ruwe stormen
Uit het leven van Maaike Bakker-Groenenboon
door
Maaike Mallan
K heb t boek ook gelezen, een bekende familie hier in de omgeving. Wat heeft deze vrouw veel meegemaakt
Plaats reactie