Stille tijd

Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Stille tijd

Bericht door Heidebloem »

Mijn ritme ziet er zo uit:
Dag beginnen en eindigen met gebed
Tijdens het ontbijt stukje uit de bijbel lezen en het dagboek 'Stromen van zegen' van Spurgeon en een hoofdstuk uit de kinderbijbel voor de kids.
Tijdens het poetsen/bakken/auto rijden vaak een preek aan van @evangelieherauten op YouTube.
Na het middageten ook de kinderbijbel. Als de kindjes slapen 'echte' stille tijd. Dat houd in: bijbellezen/bijbel bestuderen in chronologische volgorde met studiebijbel en evt verklaringen. Arceren en noteren. Soms bidden, dat zit helaas nog niet helemaal in m'n systeem dus vergeet ik wel eens.
Na het avondeten een gedeelte uit de bijbel en wat zingen met ons gezin.
Bij het naar bed gaan samen een dagboek van Ryle (naam even kwijt)
Mijn voordeel is natuurlijk dat ik grotendeels thuis ben. Maar de beste tip vind ik wel om een vast moment op de dag te plannen! Structuur ;)
Online
DDD
Berichten: 28810
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stille tijd

Bericht door DDD »

Is het gek als ik vraag -die vraag rijst hier wel eens vaker- hoe je naar een preek kijkt?

Is dat dan het spreken van God tot jou? Ik heb wel vrienden die het hinderlijk vinden als ik aan het opruimen ben terwijl ik met hen aan de telefoon ben.

Dat hele beeld en de ervaring van preken kan ook verschillend zijn per persoon. Zo zijn er organisten die nooit tijdens het bidden hun spullen klaar zouden zetten, maar dat rustig wel doen terwijl de heilige wet voorgelezen wordt. Terwijl ik dat dan liever tijdens het bidden zou doen.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Stille tijd

Bericht door Heidebloem »

DDD schreef: 19 apr 2024, 19:08 Is het gek als ik vraag -die vraag rijst hier wel eens vaker- hoe je naar een preek kijkt?

Is dat dan het spreken van God tot jou? Ik heb wel vrienden die het hinderlijk vinden als ik aan het opruimen ben terwijl ik met hen aan de telefoon ben.

Dat hele beeld en de ervaring van preken kan ook verschillend zijn per persoon. Zo zijn er organisten die nooit tijdens het bidden hun spullen klaar zouden zetten, maar dat rustig wel doen terwijl de heilige wet voorgelezen wordt. Terwijl ik dat dan liever tijdens het bidden zou doen.
Ik denk dat je dit als reactie op mijn preken luisteren onder het poetsen bedoeld? :)
Ik besef denk ik te weinig dat God tot mij spreekt wanneer ik een preek luister. Als in misschien is het niet eerbiedig om het zo onder m'n andere bezigheden te doen. Aan de andere kant doe ik door de schrift uitleggingen kennis op wat ik goed gebruiken kan en kan ik het best luisteren als m'n handen ondertussen wat anders aan het doen zijn. De schaarse tijd dat ik zit op een dag lees ik weer graag.
Online
DDD
Berichten: 28810
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stille tijd

Bericht door DDD »

Dank. Daar doelde ik op. Mijn gedachten gaan soms ook een andere kant op, maar dat komt ook omdat de preken in mijn kerk ontzettend lang duren.

Misschien is het wat dat betreft beter, om ondertussen te tekenen, of bloksudoku te doen, of schoon te maken. Maar ik zou denken: in dat geval kun je toch ook genoeg podcasts beluisteren. Of gesproken boeken.
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Stille tijd

Bericht door ejvl »

DDD schreef: 19 apr 2024, 19:08 Is het gek als ik vraag -die vraag rijst hier wel eens vaker- hoe je naar een preek kijkt?

Is dat dan het spreken van God tot jou? Ik heb wel vrienden die het hinderlijk vinden als ik aan het opruimen ben terwijl ik met hen aan de telefoon ben.

Dat hele beeld en de ervaring van preken kan ook verschillend zijn per persoon. Zo zijn er organisten die nooit tijdens het bidden hun spullen klaar zouden zetten, maar dat rustig wel doen terwijl de heilige wet voorgelezen wordt. Terwijl ik dat dan liever tijdens het bidden zou doen.
Ik beluister gerust een preek onder allerlei activiteiten door, wel het liefst met oordoppen in en geen activiteiten waar een hoge mate van concentratie vereist is.
Onder het wandelen, verven, hardlopen, autorijden, opruimen, hond uitlaten, enzovoorts.
Ik zet de spullen altijd klaar als het te zingen couplet is afgelopen, sommige predikanten beginnen intussen met het gebed, anderen met de schriftlezing.
Het scheelt wel dat ik al jaren vanaf een tablet speel dus dat gaat heel snel maar je moet toch altijd iets klaarzetten als een registratie en een psalmboek bijvoorbeeld.
Plaats reactie