Visioenen; hebben of krijgen

Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Miscanthus schreef:
Kaw schreef:Een Psalm is ook het Woord, want het staat ook in het Woord. Als ik met mijn hart zing:"Als een hert in dorre streken, smacht mijn ziel naar U o God" of "Maar bij U is vergeving, altijd geweest. Opdat U in dit leven, eerbiedig wordt gevreest", dan is dat wat anders dan het ontroert raken van het machtige bulderen van het orgel en het prachtige mannelijke piepen van de bovenstemmen terwijl de rest van de gemeente ook vol aan het brullen is.
Dat verschil merk je als het voorbij is. Als je napraat en nageniet van het orgel en het gezang, dan is dat duidelijk.
Als je napraat en nageniet van Wie God voor jou is en waar je van overtuigd bent, dan is dat ook duidelijk.
Het gaat om de vreugde in God door Jezus Christus, het voorwerp van ons geloof.
Klopt.
Was het de sfeer of de Heer?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Augustinus stelt in zijn Belijdenissen dat wanneer de muziek hem meer raakt dan de tekst, dat een strafwaardige zonde is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Corydoras schreef:Augustinus stelt in zijn Belijdenissen dat wanneer de muziek hem meer raakt dan de tekst, dat een strafwaardige zonde is.
oei, gelukkig is er vergeving.....
is het altijd zo van elkaarlos te koppelen? de muziek is het voertuig waardoor de tekst tot ons of tot God gaat?
Als ik daar zo over moet gaan nadenken wat mij nu meer doet, dan raakt de lol van het zingen er wel een beetje af .... ofnie?
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:Augustinus stelt in zijn Belijdenissen dat wanneer de muziek hem meer raakt dan de tekst, dat een strafwaardige zonde is.
oei, gelukkig is er vergeving.....
is het altijd zo van elkaarlos te koppelen? de muziek is het voertuig waardoor de tekst tot ons of tot God gaat?
Als ik daar zo over moet gaan nadenken wat mij nu meer doet, dan raakt de lol van het zingen er wel een beetje af .... ofnie?
Tja, ik weet het niet of je het echt zo strikt moet zien als Augustinus deed. Ik hoop het eerlijk gezegd niet :oops:
Maar het is in ieder geval weleens nuttig om er wat meer bij stil te staan. Ook bijv. als het gaat om het oefenen met een koor...

Ik denk dat deze uitspraak ook wel moet zien tegen de achtergrond van zijn hele (grieks beïnvloede) denken, met zijn mindere waardering voor het lichamelijke.
Afbeelding
Deborah

Bericht door Deborah »

Ik vind dit een lastig onderwerp wel of geen visioenen, in de bijbel werd er wel over gesproken. Ik weet niet goed raad met visioenen en ook wel stemmen. De Heere spreekt door Woord en Geest staat in de bijbel, wordt er met Geest dan stemmen of visioenen bedoeld ?

Hartelijke Groeten :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

plebe schreef:
We worden alleen aangeraakt door het Woord van de levende God. Een liturgie kan mooi zijn; een liturgie kan emotionele gevoelens oproepen, ja dat kan allemaal. Dat gebeurt ook in de kerk van Rome, maar toch is het dat niet!
Klopt: Sola Scriptura! Toch verwart het me al die geluiden over visioenen e.d.
Tja, waarom dan die verwarring? Sola Scriptura inderdaad... en wat leert de bijbel ons? Dat God naast de Bijbel ook op andere manieren tot mensen spreekt. Verwarring is dus helemaal niet nodig :)

Hebreeen 1 zegt absoluut niet dat visioenen en zo niet meer voorkomen. Er staat dat God daardoor tot zijn volk sprak en naar Christus verwees, en dat dat in vervulling is gegaan en Hij op aarde gekomen is... maar nergens dat visioenen en dromen niet meer voorkomen, in tegendeel, hoe kan Petrus anders na Jezus leven, sterven, opstanding en hemelvaart dan aangeven dat Joel 3 in vervulling is gegaan? In die tekst staat nergens dat eerst de hele bijbel af moet zijn en die dingen dan stoppen. Visoenen en dromen zijn volkomen bijbels.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Vroeger dacht ik altijd dat 'door Woord en Geest' betekende, dat je een tekst moest 'krijgen', dat was dan de toepassing van het Woord. Zo wordt er ook vaak over gedacht.
Maar door Woord en Geest betekent niets anders dan dat ogen en hart worden geopend voor de boodschap van het Woord. Dat kán, maar hoeft niet gepaard te gaan met het krijgen van een tekst.
Plaats reactie