Gereformeerde Gemeenten

Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Een soort van sollicitatiebrief?
-
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Mooi interview inderdaad. https://www.rd.nl/artikel/1059495-ds-c- ... ouw-blijft
Ik denk ook dat hij goed weergeeft dat de sfeer anders is geworden.

Het gaat hier nu om de inzet van nieuwe leden, wat heel goed is, om iedereen bij de gemeente te betrekken.

Maar nog belangrijker vind ik wat hij hier zegt:

„Voorheen deden de mensen automatisch belijdenis rond hun 20e, 22e. Je moest je vragen opzeggen en er werd niet gevraagd: geloof jij in de Heere Jezus? Die periode is in veel gemeenten gelukkig voorbij. Jongeren moeten goed motiveren waarom ze belijdenis willen doen."
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mannetje schreef: 10 apr 2024, 11:37 Een soort van sollicitatiebrief?
Nee, gewoon een vraag waarop je kan aangeven of je het wel/niet leuk vind om in het jongerenwerk actief te zijn. Of iets voor ouderen te doen. Of koken voor een evangelisatieproject etc.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

HHR schreef: 10 apr 2024, 12:01

„Voorheen deden de mensen automatisch belijdenis rond hun 20e, 22e. Je moest je vragen opzeggen en er werd niet gevraagd: geloof jij in de Heere Jezus? Die periode is in veel gemeenten gelukkig voorbij. Jongeren moeten goed motiveren waarom ze belijdenis willen doen."
Een kanttekening
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... meente-2-/
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Charles schreef: 10 apr 2024, 17:00
HHR schreef: 10 apr 2024, 12:01

„Voorheen deden de mensen automatisch belijdenis rond hun 20e, 22e. Je moest je vragen opzeggen en er werd niet gevraagd: geloof jij in de Heere Jezus? Die periode is in veel gemeenten gelukkig voorbij. Jongeren moeten goed motiveren waarom ze belijdenis willen doen."
Een kanttekening
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... meente-2-/
Leg even uit?
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

HHR schreef: 10 apr 2024, 12:01 Mooi interview inderdaad. https://www.rd.nl/artikel/1059495-ds-c- ... ouw-blijft
Ik denk ook dat hij goed weergeeft dat de sfeer anders is geworden.
Hij geeft ook eerlijk weer dat hij zelf ook anders is geworden en dat heeft gevolgen gehad voor zijn positie in het kerkverband. De vraag is wel hoe dat zijn blik nu kleurt, als het om de sfeer gaat bijvoorbeeld.
Neem zijn voorbeeld over die opmerking naar wijlen Ds. Blok: ik kan me niet voorstellen dat broeders onderling nu die opmerking niet meer zouden kunnen maken. Volgens mij kan zoiets altijd als je een goede verstandhouding hebt, dus ik vind dat zelf geen krachtig voorbeeld.
Mannetje
Berichten: 7774
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ik denk zeker dat er broeders zijn onder de predikanten die dit eerlijk tegen elkaar kunnen zeggen. Tegelijk denk ik dat ds. Vreugdenhil gelijk heeft als hij zegt dat de sfeer niet altijd even gemoedelijk meer is, ook tussen predikanten onderling.
-
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5411
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef: 11 apr 2024, 15:06 Ik denk zeker dat er broeders zijn onder de predikanten die dit eerlijk tegen elkaar kunnen zeggen. Tegelijk denk ik dat ds. Vreugdenhil gelijk heeft als hij zegt dat de sfeer niet altijd even gemoedelijk meer is, ook tussen predikanten onderling.
Wat ik van ouderen hoor en heb gehoord was de sfeer vroeger zeker niet altijd gemoedelijker.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

TSD schreef: 11 apr 2024, 13:59
HHR schreef: 10 apr 2024, 12:01 Mooi interview inderdaad. https://www.rd.nl/artikel/1059495-ds-c- ... ouw-blijft
Ik denk ook dat hij goed weergeeft dat de sfeer anders is geworden.
Hij geeft ook eerlijk weer dat hij zelf ook anders is geworden en dat heeft gevolgen gehad voor zijn positie in het kerkverband. De vraag is wel hoe dat zijn blik nu kleurt, als het om de sfeer gaat bijvoorbeeld.
Neem zijn voorbeeld over die opmerking naar wijlen Ds. Blok: ik kan me niet voorstellen dat broeders onderling nu die opmerking niet meer zouden kunnen maken. Volgens mij kan zoiets altijd als je een goede verstandhouding hebt, dus ik vind dat zelf geen krachtig voorbeeld.
Terwijl ds Sonnevelt ook zendingspredikant was, die is dan denk ik al die tijd hetzelfde blijven preken (qua accenten)?
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5411
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef: 11 apr 2024, 18:53
TSD schreef: 11 apr 2024, 13:59
HHR schreef: 10 apr 2024, 12:01 Mooi interview inderdaad. https://www.rd.nl/artikel/1059495-ds-c- ... ouw-blijft
Ik denk ook dat hij goed weergeeft dat de sfeer anders is geworden.
Hij geeft ook eerlijk weer dat hij zelf ook anders is geworden en dat heeft gevolgen gehad voor zijn positie in het kerkverband. De vraag is wel hoe dat zijn blik nu kleurt, als het om de sfeer gaat bijvoorbeeld.
Neem zijn voorbeeld over die opmerking naar wijlen Ds. Blok: ik kan me niet voorstellen dat broeders onderling nu die opmerking niet meer zouden kunnen maken. Volgens mij kan zoiets altijd als je een goede verstandhouding hebt, dus ik vind dat zelf geen krachtig voorbeeld.
Terwijl ds Sonnevelt ook zendingspredikant was, die is dan denk ik al die tijd hetzelfde blijven preken (qua accenten)?
Persoonlijk vind ik ds Sonnevelt wel door de loop der jaren veranderd in zijn prediking. Voor mij is hij aansprekender geworden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

pierre27 schreef: 11 apr 2024, 20:13
Geytenbeekje schreef: 11 apr 2024, 18:53
TSD schreef: 11 apr 2024, 13:59
HHR schreef: 10 apr 2024, 12:01 Mooi interview inderdaad. https://www.rd.nl/artikel/1059495-ds-c- ... ouw-blijft
Ik denk ook dat hij goed weergeeft dat de sfeer anders is geworden.
Hij geeft ook eerlijk weer dat hij zelf ook anders is geworden en dat heeft gevolgen gehad voor zijn positie in het kerkverband. De vraag is wel hoe dat zijn blik nu kleurt, als het om de sfeer gaat bijvoorbeeld.
Neem zijn voorbeeld over die opmerking naar wijlen Ds. Blok: ik kan me niet voorstellen dat broeders onderling nu die opmerking niet meer zouden kunnen maken. Volgens mij kan zoiets altijd als je een goede verstandhouding hebt, dus ik vind dat zelf geen krachtig voorbeeld.
Terwijl ds Sonnevelt ook zendingspredikant was, die is dan denk ik al die tijd hetzelfde blijven preken (qua accenten)?
Persoonlijk vind ik ds Sonnevelt wel door de loop der jaren veranderd in zijn prediking. Voor mij is hij aansprekender geworden.
Ik heb hem altijd een fijne predikant gevonden. Hij heeft de gave om te boeien.

Vandaag is er overigens bondsdag voor de min 16 in Werkendam. Daar hoopt hij een lezing te houden.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

Mannetje schreef: 11 apr 2024, 15:06 Ik denk zeker dat er broeders zijn onder de predikanten die dit eerlijk tegen elkaar kunnen zeggen. Tegelijk denk ik dat ds. Vreugdenhil gelijk heeft als hij zegt dat de sfeer niet altijd even gemoedelijk meer is, ook tussen predikanten onderling.
Ik geloof dat ook niet. Denk alleen maar aan ds. Harinck. Die heeft wel eens aangegeven dat na de publicatie van zijn boekje over het hart van het evangelie hij veel commentaar heeft ontvangen. Ook van broeders die zijn boek niet hadden gelezen.

Ik vermoed dat ds. Vreugdenhil meer doelt op de ontwikkelingen van de sociale media, waardoor uitspraken snel verspreid raken en kritiek makkelijker wordt gegeven. Denk bijvoorbeeld aan de lezingen van dr. Van de Brink. Doordat lezingen op Youtube staan, komt de boodschap tot veel meer mensen.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

Mannetje schreef: 10 apr 2024, 11:37 Een soort van sollicitatiebrief?
Een soort van liefdesbrief wellicht? Liefde tot God?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1469
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Is solliciteren naar een kerkelijke baan verkeerd of niet?

Als predikant/kandidaat krijg je uiteraard beroepen die je vervolgens kunt aannemen of juist voor bedanken.

Maar voor andere medewerkers hoeft eem sollicitatie toch niet verkeerd te zijn?
Hoe zijn jullie anders aan je werk gekomen?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

HHR schreef: 20 apr 2024, 12:37
Job schreef: 20 apr 2024, 11:33
HHR schreef: 20 apr 2024, 11:23
Lilian1975 schreef: 20 apr 2024, 11:19
Ik weet niet hoe dat bij gergem of oud gergem of gergem in Ned is? Zo niet. Faalt daar het protestantisme niet?
Zowel in de PKN, CGK, GG komt een (heel) groot deel van de predikanten oorspronkelijk uit een ander kerkverband.
Hoe het in de OGG en GGiN is weet ik niet.
Noem er bijvoorbeeld eens vijftien van het huidige GG-predikantenkorps van degenen die in functie zijn? Dat is geen groot deel van het geheel, dus dat moet gemakkelijk zijn.
Even snel; of onkerkelijk opgegroeid, of uit ander kerkverband:
Van Boven
Moens
Clements
De Waard
Al Chalabi
C Harinck
Boudewijn
Labee
De Wit
Hakvoort
Zippro

Ik twijfel over:
Van Rijswijk
Van Dieren
Van Nieuw Amerongen.
IJsselstein

Dat zijn er geen 15, maar wel zo'n 15% . Best veel lijkt me. Toch?
Uit het CGK-conventtopic versleept, omdat het anders inderdaad een GG-draadje wordt. Persoonlijk vind ik het geen erg groot deel, maar ieders perceptie van wat groot is zal anders zijn. In elk geval zie ik er geen rechtvaardigingsgrond in om kerkmigratie goed te praten, zoals in het genoemde topic een beetje leek te gebeuren.
Plaats reactie