Welke muziek beluister je nu?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Max Reger: I. Sonate fis-moll op. 33 (Martin Sander, Bremen Cathedral (op het Sauer orgel uit 1894))
https://www.youtube.com/watch?v=U255jpTQXMo
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door ZWP »

Konijntje schreef: 20 mar 2024, 10:30
FlyingEagle schreef: 19 mar 2024, 20:35 Bert Noteboom laat altijd een onbekende psalm zingen. Die wordt van te voren geoefend.

En voor wie Bert een beetje kent is hij niet popiejopie maar gewoon enthousiast en gedreven, niet iedereen kan daar misschien mee over weg maar ik stoor me er niet aan.
Bert heeft een wat expressief karakter. Binnen de reformatorische wereld val je dan al snel buiten de toom.
Je hebt Marco den Toom, of je valt als Bert uit de toon. :D
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

ejvl schreef: 25 mar 2024, 08:39
Henk J schreef: 23 mar 2024, 06:31
Konijntje schreef: 22 mar 2024, 18:31 Ik begrijp de weerstand tegen Van de Heuvel orgels niet zo goed. Ik vind het orgels met een fraaie klank. Je kunt er heerlijk mee kleuren.
Woon in de buurt van Lunteren dus ben daar nu best wel een paar keer geweest in de Bethelkerk, wat mij opvalt zijn mixturen die niet goed mengen, nietszeggende vlakke prestanten, grove tongwerken die vooral hard gaan maar niet mooi zijn dus al met al ben ik voor een nieuwbouw orgel niet zo positief. Vind Reil, Van Vulpen, Flentrop of Steendam overtuigender. Wat wel mooi is zijn de strijkers en de quint 12' in het pedaal, die doet daar echt wat.
Ik dacht dat het aan mij lag, ik ben er ook een aantal keer geweest en dacht nagenoeg hetzelfde maar er zijn er zoveel "lyrisch" over dit orgel dat ik dacht, het zal wel aan mij liggen maar ik vind het niet zo denderend.
Het mooiste wat ik daar gehoord heb is de Symphonie No. 6 van Widor en de sombere muziek van psalm 103 van Zwart, uitgevoerd door Minne Veldman.
Ik ben daar ook geweest met een uitvoering van Evert vd Veen, programma van Propitius en Mulder, dat vond ik echt niet geweldig over het algemeen.
Grappig, het concert door Minne Veldman in de Bethelkerk van Lunteren heb ik ook bezocht. Ik vond zijn bewerking over psalm 56 het mooiste stuk van de avond.

Widor vond ik dan weer niet goed klinken. De Bethelkerk is een "droog" gebouw, waardoor Widor niet tot zijn recht komt. Widor moet je spelen in een kerk met minstens 3 seconden nagalm.

Ik vind het orgel in de Bethelkerk overigens ook een beetje tegen vallen. Het klinkt inderdaad vrij vlak. Ik vind daarentegen het orgel in de Singelkerk van Ridderkerk (ook een heel droog kerkgebouw) weer prachtig klinken. Ook het orgel in de Nieuwe Kerk van Katwijk aan Zee klinkt best fraai.

Uiteindelijk maakt het gebouw ook deels de klank. Zet het orgel van de Bovenkerk in de Bethelkerk en het orgel klinkt een stuk minder fraai.
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Konijntje »

HHR schreef: 23 mar 2024, 16:04 Altijd grappig die kift tussen orgeldraaiers onder elkaar.
Ach het zijn net mensen, die orgeldraaiers ;-)

Soms moet je het ook met een korreltje zout nemen...
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door ejvl »

Konijntje schreef: 25 mar 2024, 18:45

Grappig, het concert door Minne Veldman in de Bethelkerk van Lunteren heb ik ook bezocht. Ik vond zijn bewerking over psalm 56 het mooiste stuk van de avond.
Psalm 56 vind ik inderdaad een heel mooi stuk maar deze heb ik gehoord vanuit de Bovenkerk en vanuit de oude kerk Ede en daar vond ik het toch een stuk beter klinken, misschien niet helemaal eerlijk om te vergelijken. :)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Dodo »

Ik luister in de aanloop naar Pasen nog wel eens naar The Passion, van Adrian Snell. Hij staat op youtube. Ik had vroeger de LP, dus al wat ouder...
Gisteren vielen me weer de pakkende teksten op. De Heere Jezus die in de tuin bidt: Father, I have no one but You. (en ik besefte hoe waar dat was: de discipelen sliepen. En bovendien: aan het kruis zou ook de Vader niet meer bij Hem zijn).
Judas, die na het verraad zingt: I have tried to kill the Light, and now it's getting dark.
Pilatus die vraagt: If You really are Messiah, then why can't your people see?

Je moet van de muziek houden natuurlijk, maar ik vind 'm elke keer weer indrukwekkend.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door merel »

JoP
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 okt 2022, 17:30

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door JoP »

Zo mooi!
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Edelweiss »

Kippenvel. Wales heeft een rijke traditie op dit vlak.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door J.C. Philpot »

Mahler - Symphony No. 2 in C Minor "Resurrection": III. In ruhig fließender Bewegung

https://youtu.be/EPQX-7rNMoo
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Bertiel »

mahler blijft magnifiek, zeker zijn 2de.
Mooiste uitvoeringen zijn die op youtube van Claudia Abbado op een Luzern Festival jaren terug
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Jongere »

J.C. Philpot schreef: 27 mar 2024, 16:23 Mahler - Symphony No. 2 in C Minor "Resurrection": III. In ruhig fließender Bewegung

https://youtu.be/EPQX-7rNMoo
Indrukwekkende symfonie. Het scherzo is trouwens ontleend aan Mahlers eerdere liedbewerking over Antonius van Padua die preekt voor de vissen omdat de kerk leeg is: https://www.youtube.com/watch?v=F3_dkWZcegQ
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Mannetje »

Ik ben meer fan van zijn louter instrumentele symfonieën. Vooral van de vijfde, zesde en zevende kan ik erg genieten.
Binnenkort weer een autorit van meer dan een uur voor de boeg, misschien maar weer eens een van deze drie aanzetten.
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Zita »

Heel erg mooi! In zijn nieuwere filmpjes is hij een prachtige bariton.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door merel »

Zita schreef: 27 mar 2024, 20:58
Heel erg mooi! In zijn nieuwere filmpjes is hij een prachtige bariton.
Vind ik ook. Hij heeft een prachtige stem. Een andere versie van Laudate Dominum vind ik echt niet meer mooi.
Plaats reactie