CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
16
24%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
55%

Totaal aantal stemmen: 67

Simon O

Re: CGK convent.

Bericht door Simon O »

Refojongere schreef: 16 feb 2024, 21:49
. Een oprechte vraag aan Refojongere: zijn plaatselijke CGK's (geen samenwerkingsgemeentes) die op grond van Schrift en belijdenis tot een andere overtuiging komen dan in BHP gemeentes nog wel Christelijk Gereformeerd?
Beste Simon,

Ik reageer puntsgewijs op meerdere reacties:
1. De vraag rond vrouw in het ambt en het standpunt van de CGK-synode is niet geïmporteerd vanuit de VS zoals je suggereert. De vraag komt vanuit de vrijzinnigheid en middenorthdoxie. Het antwoord is in lijn met de wereldkerk tot nu toe. De discussie wordt ook niet aangezwengeld door Reformatorischen maar door hen die weggroeien van de belijdenis. Zie hoe binnen de NGK de strakke binding aan de geref belijdenis openlijk betwist wordt.

2. Door voorstanders af te schilderen als hen die meer ruimte willen voor de vrouwelijke gaven dan koffie schenken vind ik karikaturaal. Alsof de behoudende flank neerkijkt op de vrouw en haar reduceert als een koffieschenker. Of is koffieschenken het nieuwe voeten wassen waar de discipelen zich te goed voor voelden?

3. Je spreekt over gewetens binden door synodeuitspraken. Echter, niet de synode, maar de Schrift is leidend.

In zijn geweten kan men alleen bezwaard zijn door een duidelijke eis van God, die men niet wil volbrengen.

De vrouw echter die een ambt aanvaardt, overtreedt Gods gebod. Dat staat duidelijk in 1 Kor. 14 : 34 en 1 Tim. 2 : 12.

Op dit ene punt is de Schrift zonder gezag verklaard. Wat Gods Woord zegt over de vrouw in het ambt gold wel voor de eerste eeuw maar niet voor de 21e eeuw. Maar met welk recht kan men nu iemand bestrijden die zegt: echtscheiding was in de eerste eeuw niet geoorloofd, maar vandaag wel? Of met welk recht kan men de man bestrijden, die zegt: Paulus schreef wel, dat een ieder aan de overheid onderworpen moet wezen, maar dat geldt nu niet meer?

4. Gereformeerd is iemand die sola en tota scriptura is.
De vrijzinnige gelooft de Bijbel in zoverre het hem aanspreekt. De gereformeerde gelooft heel Gods Woord omdat hij buigt onder de God van het Woord en Hem vertrouwt wat goed is. Die niet de eigen tijd laat heersen teksten tijdgebonden maakt.

Juist de mainstream PKN doet dat.

Ik zie een rechtstreeks verband tussen een lossere binding aan de belijdenis, vrouw ambt, homoseksualiteit goedkeuren en Gen.1 metaforisch opvatten.

De gemeente is dan ook niet gereformeerd te noemen.
Beste Refojongere, dank voor je antwoord.
1. De neiging om bepaalde zaken als essentieel te beschouwen en andere zaken niet, komt volgens mij wel uit de VS. Daar is ook al best wat wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ik ben nu onderweg en heb zo geen referentiewerk bij de hand, maar ik kan je desgevraagd wel wat bezorgen. Dat het wel gaat over vrouwen en homoseksualiteit, maar nooit over het expliciete renteverbod in de bijbel geeft te denken (in de bijbel staan 500+ verzen over het gevaar van geldzucht inclusief het verbod op rente). Met name in de VS maar ook hier onder reformatorische christenen is juist materialisme en geldzucht een uitdaging. Volgens mij is daar de schrift op dezelfde manier in het geding is (en vanuit Amerika hoeven we op dit punt geen beweging te verwachten).

2. Nee, mijn opmerking is niet flauw bedoeld. Ik meen oprecht dat ik het betreur dat op de synode van de CGK de verstandige vrouwen die in dit kerkverband talloos aanwezig zijn geen stem krijgen (ze hoeven echt niet het laatste woord te spreken). Laat ze dan spreken als niet-ambtsdrager. Het is te gek voor woorden dat vrouwen niet mogen spreken op zo'n vergadering. Het is geen kerkdienst. In de bijbel zijn er zoveel voorbeelden van vrouwen die spreken. Was Debora trouwens geen ambtsdrager? Welke keuzes maak je dan wel en niet bij een buitenbijbels begrip als ambt? En moesten de vrouwen rondom de Here Jezus zwijgen? Aan wie werd de komst van de Messias het eerst verkondigd en aan wie verscheen Jezus voor het eerst na zijn opstanding? Als je de bijbel ernstig leest - en dat doe ik oprecht - dan zul je naar vrouwen moeten luisteren. Hoe en wat - en hoe je de ene tekst tegenover de andere leest - ik snap dat je afhankelijk van je positie daar verschillend kunt uitkomen (net als met de doop). Maar iemand wegzetten dat die de Schrift niet ernstig neemt is mij veel te makkelijk. Als Junia volgens Paulus een aanzienlijke is onder de apostelen (rom 16:7), dan moet je ook met argumenten komen waarom dat niet voor nu geldt. We zijn in Europa lang meegegaan met de Romeinse cultuur waarin vrouwen geen (wettelijke) bevoegdheden hadden, maar of dat perse christelijk is, is maar de vraag.
3. Dat ben ik helemaal met je eens. Schriftwoord met Schriftwoord vergelijken en die staat uiteraard in een bepaalde uitlegtraditie en die laatste mag wat mij betreft kritisch bevraagd worden.
4. Mooi dat je tota scriptura ook noemt. Dat maakt het complex maar ook mooi. Mijn ervaring is dat dit juist ook de basis is waarop je christenen wereldwijd - uit heel veel verschillende tradities - toch goed kunt ontmoeten en dat je "fellowship" ervaart.
DDD

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Het is wel een kwalijke zaak dat zo'n Christelijk Gereformeerd Beraad het Convent wil verstoren door op voorhand strategische stemadviezen te geven. Maar gezien hun advies is het idee om twee Christelijke Gereformeerde Kerken op te richten met één universiteit en pensioenfonds nog niet eens zo'n gek idee.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 17 feb 2024, 00:49 Het is wel een kwalijke zaak dat zo'n Christelijk Gereformeerd Beraad het Convent wil verstoren door op voorhand strategische stemadviezen te geven. Maar gezien hun advies is het idee om twee Christelijke Gereformeerde Kerken op te richten met één universiteit en pensioenfonds nog niet eens zo'n gek idee.
Ik vind het op zich geen 'kwalijke' zaak, ook al besef ik met het CGBeraad dat alles bij het oude houden geen serieuze optie is. Datgene wat je wenst, dat gebeurd niet. Uitspreken dat de huidige status quo niet langer werkt en consequenties in zich draagt, is volgens mij geen stemadvies uitbrengen.

Je verwijt over ideeën hoe te anticiperen op het vervolg doet me sterk denken aan de situatie tussen december 2003 en 1 mei 2004 bij de vorming van de PKN. Bepaalde besluiten waren genomen, en iedereen wist hoe de vlag erbij stond. Toen klonk één en andermaal het verwijt richting het comité tot behoud van de Hervormde Kerk dat ze bezig waren hun eigen afscheiding en nieuwe kerkorganisatie in te richten. Dat vind en vond ik niet fair. De teerling was al geworpen, zoals ook nu de teerling geworpen is doordat 30 gemeentes zich niet meer aan synodale meerderheidsrapporten houden. Je bent dus vrij om na te denken over de consequenties van je eigen handelen en daar ook over te communiceren. Volgens mij scheelt dat chaos die weer makkelijk tot ruzie leidt. Wat dat betreft vind ik het positief dat er duidelijke en publiek gecommuniceerd wordt.

Maar goed. Ik kan me van mijzelf ook wel het verwijt van kerkpolitiek aan anderen herinneren. Maar zoals altijd is dan de onderliggende zaak het probleem en niet het politiek bedrijven op zich.
DDD

Bericht door DDD »

Het ontstaan van de HHK kan ik me niet meer zo precies herinneren, maar dat was ook al tamelijk georganiseerd, inderdaad.

Ik heb er wel bezwaar tegen. Ik neig er zelfs naar om dit als sekten en muiterij te zien conform het Avondmaalsformulier. Maar die muiterij vindt ook plaats in de gemeenten waar men zich aan de bovenplaatselijke vergaderingen niets gelegen laat liggen.

Ik vind het een ontzettend moeilijk onderwerp. Het verzet tegen de slavernij in Amerika was eerst ook een vorm van muiterij. Het is vanuit algemeen menselijk perspectief gezien een effectieve manier om de gedachten te veranderen. Toch zou het fijn zijn als kerken nog meer geduld zouden hebben.

En wat betreft het convent: de bedoeling was, dat de kerkenraden elk hun perspectief zouden inbrengen. Niet dat er gemeten wordt bij welk kamp je behoort. Dat kan ook wel via een online enquête. Dit soort berichten komen bij mij over als angst voor wat de heilige Geest in zo'n convent kan bewerkstelligen. Men wil alles van tevoren dichttimmeren. Het zou mijns inziens meer vruchtbaar zijn om veel te bidden om licht, dan om alvast een vuurtoren te bouwen van eigen maaksel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik vind alle kerkscheuringen net als jij zonde, dus dit valt ook onder een vorm van muiterij, eerder trouwens van partijschappen. Maar toch ook weer niet als je de laatste twee zinnen uit NGB 32, hier eerder door SimonO naar voren haalt, naleest. Er zal altijd een vorm van rechtvaardiging zijn om niet langer met een bepaalde gedachte mee te gaan. De kerk heeft altijd al uit orthodoxen en ketters bestaan, waarbij de laatsten doorgaans het veld moesten ruimen.

Ik maak bezwaar tegen je laatste gedachte dat de leiding van de Heilige Geest het verstand en goed overleg in de weg zou staan. God gaat ook over de structuren en ambten en vergaderingen van de kerk, maar gaat daar niet tegen de natuur van het menselijk overleg in. Dan zou je je net zo goed onder gezag van de paus kunnen stellen met een beroep op Gods macht om de paus te regeren en dan maar afwachten in welke sloot de kerk de volgende keer loopt. Je zou in dit kader dus beter kunnen discussiëren of je eerst een convent houdt, waar dan vervolgens geen eenstemmig besluit genomen wordt, om in de tussenliggende fase allerlei commissie te vormen op op een tweede convent het besluit te nemen, wat je eigenlijk op het eerste ook had kunnen doen. Nu ligt de vorming van de commissies in het vrije verkeer van kerken, zeker ook omdat classicaal het onderwerp niet tot goede afhandeling is gekomen.
Valcke

Re: CGK convent.

Bericht door Valcke »

Simon O schreef: 16 feb 2024, 22:26 Als Junia volgens Paulus een aanzienlijke is onder de apostelen (rom 16:7), dan moet je ook met argumenten komen waarom dat niet voor nu geldt.
1. Wanneer we het Grieks lezen zonder accenttekens, dan is niet te zien of sprake is van een vrouwennaam (Junia) of een mannennaam (Junias).
2. De accenttekens zijn na verloop van tijd toegevoegd; de oude kerk koos voor de lezing dat sprake is van een mannennaam (Junias).
3. Er valt uit de tekst niet op te maken of deze persoon zelf tot de apostelen behoorde of niet.
4. Het is dus niet mogelijk om stellige conclusies te trekken, louter en alleen op grond van deze tekst.
5. Schrift dient met Schrift vergeleken te worden; de apostel Paulus is er duidelijk over dat het de vrouwen niet geoorloofd is in de vergaderingen van de gemeenten te spreken (1 Kor. 14:34-35) - zoals hij dit in al de gemeenten leerde (vs. 33). Op grond hiervan mogen we er zeker van zijn dat geen vrouwelijke apostel het leerambt gehad heeft.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 feb 2024, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ik beweerde zeker niet dat er iets mis is met verstand en overleg. Maar dat was mijn punt niet.

De opzet van het convent wordt hierdoor verstoord. Dat vind ik niet netjes. Dan druk ik me zacht uit.
HHR

Bericht door HHR »

DDD

Bericht door DDD »

Hij zegt niet echt iets belangwekkends over het onderwerp.

Maar goed. Ds. Egas zegt: je houden aan de besluiten van de synode, dat is de bijbelse weg. Maar als de synode iets besluit wat hem niet bijbels lijkt, dan is dat ineens niet meer de bijbelse weg?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 16 feb 2024, 21:32
Tiberius schreef: 16 feb 2024, 19:45
HHR schreef: 16 feb 2024, 19:42
Tiberius schreef: 16 feb 2024, 19:38 In tegenstelling tot een maand geleden zie ik steeds minder heil in dat convent. Het begint hoe langer hoe meer op een deskundig geregisseerde exit-strategie te lijken.
Wat zag je tot een maand geleden dan wel als mogelijke uitkomst die je nu niet meer ziet?
Deze brief is toch volkomen in lijn van de verwachting?
Elke gemeente rechts van het midden denkt zo.
Ik drukte me wat onzorgvuldig uit inderdaad.
Los van deze brief, bedoel ik.
En met een maand bedoel ik toen het convent juist aangekondigd werd.

Vorige week zei ik al dat B en C onzin-opties zijn, dus dat laatste ben ik met je eens; maar dat geldt niet alleen voor rechts-CGK, maar voor vrijwel alle gemeenten.
Maar wat voor verwachting had je van het convent toen het aangekondigd werd, wat je nu niet meer hebt?
In het begin vond ik het een goed idee, omdat het convent een peiling zou kunnen zijn hoe men er in de gemeenten over dacht.

Mijn gedachte was:
De hamkwestie is of vrouwen in het ambt worden toegelaten of niet. Daarover is reuring de gemeenten en classes (dat hoef ik verder denk ik niet toe te lichten).
De GS heeft 3 keuzemogelijkheden om die kwestie op te lossen:
1. huidige situatie handhaven > geen vrouwen in geen enkel ambt
2. alleen vrouwelijke diakenen
3. alle ambten volledig openen voor vrouwen
met (bij optie 1 en 2) handhaven.
Je zou op een convent dan per gemeente kunnen vragen: wat doen jullie met bij keuze 1, 2 of 3.

Vorige week is er een toelichting gekomen op het te houden convent.
De organisatoren hebben niet gekozen voor concreetheid, maar voor een mistige formulering en een aantal - in mijn ogen - compleet onzinnige opties.
B en C zijn sowieso onzin, zie de brief en het interview met Egas.
A wil iedereen, van links tot rechts.
En D is het logische gevolg als er over bovenstaande vrouwenkwestie een onwelgevoegelijk besluit wordt genomen.

Dus door te kiezen voor mist en wolligheid in plaats van concreetheid, is mijn eerdere verwachting vervlogen.
DDD

Bericht door DDD »

B en C zijn helemaal geen onzin. Dat víndt ds. Egas onzin.

B is zelfs de beste optie, mijns inziens.

Ik geloof dat je in cirkelredeneringen vervalt.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 feb 2024, 09:40 Het ontstaan van de HHK kan ik me niet meer zo precies herinneren, maar dat was ook al tamelijk georganiseerd, inderdaad.

Ik heb er wel bezwaar tegen. Ik neig er zelfs naar om dit als sekten en muiterij te zien conform het Avondmaalsformulier. Maar die muiterij vindt ook plaats in de gemeenten waar men zich aan de bovenplaatselijke vergaderingen niets gelegen laat liggen.

Ik vind het een ontzettend moeilijk onderwerp. Het verzet tegen de slavernij in Amerika was eerst ook een vorm van muiterij. Het is vanuit algemeen menselijk perspectief gezien een effectieve manier om de gedachten te veranderen. Toch zou het fijn zijn als kerken nog meer geduld zouden hebben.

En wat betreft het convent: de bedoeling was, dat de kerkenraden elk hun perspectief zouden inbrengen. Niet dat er gemeten wordt bij welk kamp je behoort. Dat kan ook wel via een online enquête. Dit soort berichten komen bij mij over als angst voor wat de heilige Geest in zo'n convent kan bewerkstelligen. Men wil alles van tevoren dichttimmeren. Het zou mijns inziens meer vruchtbaar zijn om veel te bidden om licht, dan om alvast een vuurtoren te bouwen van eigen maaksel.
Heb jij de brief “Informatie voorbereiding convent” gelezen die door de organisatie van het convent naar alle kerkenraden is gestuurd. Denk het niet als ik jouw postings lees. Je doet aannames die onwaar zijn.

Verder hou ik mij op de vlakte. In tegenstelling tot de GS is dit convent niet publiekelijk toegankelijk zelfs niet voor de kerkelijke pers. Zie het als de kabinetsformatie: radiostilte.

Mijn persoonlijk standpunt is duidelijk. Optie 1 met alle consequenties die bij deze optie horen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 17 feb 2024, 10:19 Hij zegt niet echt iets belangwekkends over het onderwerp.

Maar goed. Ds. Egas zegt: je houden aan de besluiten van de synode, dat is de bijbelse weg. Maar als de synode iets besluit wat hem niet bijbels lijkt, dan is dat ineens niet meer de bijbelse weg?
Eer uw vader en uw moeder. Tenzij ze iets verlangen wat tegen de Bijbel in is.

Of zie ik het nu verkeerd?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 17 feb 2024, 10:21
HHR schreef: 16 feb 2024, 21:32
Tiberius schreef: 16 feb 2024, 19:45
HHR schreef: 16 feb 2024, 19:42

Wat zag je tot een maand geleden dan wel als mogelijke uitkomst die je nu niet meer ziet?
Deze brief is toch volkomen in lijn van de verwachting?
Elke gemeente rechts van het midden denkt zo.
Ik drukte me wat onzorgvuldig uit inderdaad.
Los van deze brief, bedoel ik.
En met een maand bedoel ik toen het convent juist aangekondigd werd.

Vorige week zei ik al dat B en C onzin-opties zijn, dus dat laatste ben ik met je eens; maar dat geldt niet alleen voor rechts-CGK, maar voor vrijwel alle gemeenten.
Maar wat voor verwachting had je van het convent toen het aangekondigd werd, wat je nu niet meer hebt?
In het begin vond ik het een goed idee, omdat het convent een peiling zou kunnen zijn hoe men er in de gemeenten over dacht.

Mijn gedachte was:
De hamkwestie is of vrouwen in het ambt worden toegelaten of niet. Daarover is reuring de gemeenten en classes (dat hoef ik verder denk ik niet toe te lichten).
De GS heeft 3 keuzemogelijkheden om die kwestie op te lossen:
1. huidige situatie handhaven > geen vrouwen in geen enkel ambt
2. alleen vrouwelijke diakenen
3. alle ambten volledig openen voor vrouwen
met (bij optie 1 en 2) handhaven.
Je zou op een convent dan per gemeente kunnen vragen: wat doen jullie met bij keuze 1, 2 of 3.

Vorige week is er een toelichting gekomen op het te houden convent.
De organisatoren hebben niet gekozen voor concreetheid, maar voor een mistige formulering en een aantal - in mijn ogen - compleet onzinnige opties.
B en C zijn sowieso onzin, zie de brief en het interview met Egas.
A wil iedereen, van links tot rechts.
En D is het logische gevolg als er over bovenstaande vrouwenkwestie een onwelgevoegelijk besluit wordt genomen.

Dus door te kiezen voor mist en wolligheid in plaats van concreetheid, is mijn eerdere verwachting vervlogen.
Omdat de spanning niet alleen gaat over vrouw en ambt is dat niet de enige hamkwestie. Dat wordt ook benoemd door de organisatie. Homoseksueel samenleven wordt weer door een veel kleiner deel goedgekeurd. Ook sommige gemeente die voor vrouw in het ambt zijn omarmen wel het Bijbelse CGK standpunt over homoseksualiteit. Anderen zijn op beide punten ongehoorzaam bv CGK Zwolle.
Ten diepste is de geestelijke verwijdering het grootste probleem. Je hebt soms het idee dat wij in een andere taal met elkaar spreken. Dat is eigenlijk ook zo. Bij een gezond kerkelijk samenleven kun je bij heikele punten elkaar vinden bij de Bron. Het samen onderzoeken wat Gods Woord zegt. In de CGK zijn er nu op zijn minst twee manieren (Hermeneutiek) om de Bijbel te lezen. Dat is de diepste oorzaak dat het kerkelijk samenleven binnen de CGK ernstig is verstoord. En dat laatste is nog een eufemisme
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 17 feb 2024, 10:27 B en C zijn helemaal geen onzin. Dat víndt ds. Egas onzin.

B is zelfs de beste optie, mijns inziens.

Ik geloof dat je in cirkelredeneringen vervalt.
Ds. Egas vindt dat onzin, en ik ook. ;)
Hij stelt (m.i. terecht) dat je daarmee de huidige ongehoorzaamheid gaat legitimeren.
En (dat stelt hij niet, maar ik): wat stelt dan een kerkverband nog voor? Dan is het hooguit een correspondentieband.

Ook C is onmogelijk: in geen enkele kerkverband of -genootschap past de gehele CGK.
Plaats reactie