Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
@ helma, wat bedoel jij met 'mijn vader mocht niet gaan staan'?
De kist met mijn vader moest in de hal blijven staan, die mocht niet mee de kerk in. Excuses voor de onduidelijkheid.merel schreef:@ helma, wat bedoel jij met 'mijn vader mocht niet gaan staan'?
Slordig dat ze dit niet eerder hebben verteld dat het niet mocht.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zondag werd er bij ons gebeden dat er iets ernstigs aan de hand is met de altijd zeer actieve emeritus-predikant ds. C.J. Meeuse.
Men zei erbij dat hij in het ziekenhuis ligt. Wie weet wat er hem is overkomen?
Men zei erbij dat hij in het ziekenhuis ligt. Wie weet wat er hem is overkomen?
-
Bij ons werd er bij vermeld dat hij een hartinfarct heeft , icm longontsteking en griep. Lag op de ic.
Wij wisten dit,pierre27 schreef:Slordig dat ze dit niet eerder hebben verteld dat het niet mocht.
maar familie van een andere overledene onlangs niet.
Dat is. We vernemen dan niet direct de situatie en misschien soms ook gekleurd. Daarom probeer ik voorzichtig te zijn met conclusies.
Daarnaast geloof ik ook dat deze predikant er niet "zomaar" is gekomen.
Soms denk ik: laat die kerkelijke begrafenis maar zitten. Of iig het begraven zelf een familieaangelegenheid zonder kerkelijke toespraak van iemand die je toch niet gekend heeft.
- J.C. Philpot
Daar kan ik me persoonlijk niets bij voorstellen.
Ik vindt het juist erg belangrijk dat op dit moment de levenden (zullen veel kerkgangers zijn, maar ook aanwezige onkerkelijken) horen over de ernst van het sterven en het oordeel, maar dat ook het evangelie tot hen komt.
De Heere kan het sterven, en het gepredikte evangelie, gebruiken om mensen stil te zetten, en te bekeren. Daarnaast is er als de overledene in Christus is gestorven, voor de overledenen de troost dat de overledene een beter lot bereid is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik vind het sowieso bijzonder dat het als ''familieaangelegenheid" wordt gezien. De begrafenis is een familieaangelegenheid, maar de kerk is geen familiebijeenkomst. Beetje meer binding met je kerk zou mooi zijn.
Kerkorde GG schreef:Artikel 65 – Kerkelijke begrafenissen
Het houden van lijkpredicatiesa is niet geoorloofd. Bij een begrafenis wordt, op verzoek van de familie, een sobere bijeenkomst gehouden, waar onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad vanuit het Woord gesproken wordt. Dit is geen eredienst.
~~Soli Deo Gloria~~
Echt? Maar bij dominees houden ze vaak wel allerlei toespraken toch?Hendrikus schreef: ↑14 feb 2024, 15:17Kerkorde GG schreef:Artikel 65 – Kerkelijke begrafenissen
Het houden van lijkpredicatiesa is niet geoorloofd. Bij een begrafenis wordt, op verzoek van de familie, een sobere bijeenkomst gehouden, waar onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad vanuit het Woord gesproken wordt. Dit is geen eredienst.
Een van de dingen die mij hinderen om lid te worden van de gereformeerde gemeenten zijn hun rituelen bij uitvaarten. Moet ik mijn (Rooms Katholieke) ouders het aandoen om mij op zulke wij te begraven, mocht ik een ongeval krijgen ofzo? Zal er dan geen ruzie ontstaan tussen hen en de kerkenraad?
Voor mij is dat een echt nachtmerrie.
Wat zijn de rituelen bij uitvaarten specifiek van de GG?Louis2 schreef: ↑14 feb 2024, 20:45 Een van de dingen die mij hinderen om lid te worden van de gereformeerde gemeenten zijn hun rituelen bij uitvaarten. Moet ik mijn (Rooms Katholieke) ouders het aandoen om mij op zulke wij te begraven, mocht ik een ongeval krijgen ofzo? Zal er dan geen ruzie ontstaan tussen hen en de kerkenraad?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik zou dan denk ik vastleggen dat de begrafenis door bijvoorbeeld een evangelist van de GG mag worden geleid. Die heeft wellicht wat meer inlevingsvermogen en ervaring met het overbruggen van verschillen.Louis2 schreef: ↑14 feb 2024, 20:45 Een van de dingen die mij hinderen om lid te worden van de gereformeerde gemeenten zijn hun rituelen bij uitvaarten. Moet ik mijn (Rooms Katholieke) ouders het aandoen om mij op zulke wij te begraven, mocht ik een ongeval krijgen ofzo? Zal er dan geen ruzie ontstaan tussen hen en de kerkenraad?
Ik snap best dat zo'n gg protocol teveel gevraagd is.