Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door HersteldHervormd »

ejvl schreef: 05 feb 2024, 23:06
HersteldHervormd schreef:
Ik ben het helemaal met je eens met het onderscheid van bepaalde zaken.
Toch kan je wel uiteindelijk bij alle veranderingen na verloop van tijd concluderen of het bevorderlijk is geweest of niet. Of dat het onduidelijk is wat de gevolgen zijn. Dat kan natuurlijk ook. Een verandering is wat dat betreft wel een bepaald gegeven.

Het hele idee van de term hellend vlak is natuurlijk wel dat er word gevreesd voor (verdere) uitholling.
Toch lijkt het mij lastig of het een, een gevolg van het ander is.
Stel dat een behoudende kerk bij het oude wil blijven en het aantal gelovigen, mensen die openlijk mogen getuigen, daalt naar 2%. Is dat dan een gevolg van het bij het oude willen blijven?
Dan kan je je inderdaad afvragen of dat goed is. Dat lijkt me evident. Dat moet je dan toch kunnen aankaarten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Orchidee »

Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef: 06 feb 2024, 19:31 Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Wat is jouw basis van 'erg'?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef: 06 feb 2024, 19:31 Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Even erg, al zou tanken op zondag in een noodgeval niet erg zijn zijn. Iets kopen op zondag wat niet nodig is vind ik ten alle tijden zondig. Ik vind internetbankieren op zondag ook niet goed. Ik krijg soms het gevoel dat ik daar bijna de enige in ben.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Bourdon16 »

Ik internetbankier niet op zondag. Ik open de app ook niet. Ik wil ook niet meedoen aan commerciële zaken zoals tanken of iets kopen. Ik zal ook geen bestelling doen op zondag.

Ik wil zelf ook niet werken op zondag en zo probeer ik dat er voor mij ook zo weinig mogelijk mensen hoeven te werken.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 06 feb 2024, 19:36
Orchidee schreef: 06 feb 2024, 19:31 Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Even erg, al zou tanken op zondag in een noodgeval niet erg zijn zijn. Iets kopen op zondag wat niet nodig is vind ik ten alle tijden zondig. Ik vind internetbankieren op zondag ook niet goed. Ik krijg soms het gevoel dat ik daar bijna de enige in ben.
Zit het dan in kopen an sich? Verstoort dat de uitleg zoals het in de HC staat:

Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden, a
en dat ik, inzonderheid op den sabbat,
dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, b
om Gods Woord te horen, c
de Sacramenten te gebruiken, d
God den Heere openlijk aan te roepen, e
en den armen christelijke handreiking te doen; f
ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste,
den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Mister »

HersteldHervormd schreef: 06 feb 2024, 19:36
Orchidee schreef: 06 feb 2024, 19:31 Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Even erg, al zou tanken op zondag in een noodgeval niet erg zijn zijn. Iets kopen op zondag wat niet nodig is vind ik ten alle tijden zondig. Ik vind internetbankieren op zondag ook niet goed. Ik krijg soms het gevoel dat ik daar bijna de enige in ben.
Nee hoor, dat denk ik ook wel eens. ;)
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef: 06 feb 2024, 20:12
HersteldHervormd schreef: 06 feb 2024, 19:36
Orchidee schreef: 06 feb 2024, 19:31 Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Even erg, al zou tanken op zondag in een noodgeval niet erg zijn zijn. Iets kopen op zondag wat niet nodig is vind ik ten alle tijden zondig. Ik vind internetbankieren op zondag ook niet goed. Ik krijg soms het gevoel dat ik daar bijna de enige in ben.
Zit het dan in kopen an sich? Verstoort dat de uitleg zoals het in de HC staat:

Eerstelijk, dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden, a
en dat ik, inzonderheid op den sabbat,
dat is, op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, b
om Gods Woord te horen, c
de Sacramenten te gebruiken, d
God den Heere openlijk aan te roepen, e
en den armen christelijke handreiking te doen; f
ten andere, dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste,
den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Nee het zit niet in het kopen an sich. Want in principe betaal je ook voor de stroom die je verbruikt op zondag bijvoorbeeld. Het gaat er om of het noodzakelijk is. Dus stel jij zou uit nood moeten internetbankieren, dan kan je dat met een gerust geweten doen wat mij betreft. Je vind dit soort ´noodgevallen´ op meerdere plaatsen in de Bijbel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Tiberius »

En via internetbankieren een collectegift overmaken?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door HersteldHervormd »

Mister schreef: 07 feb 2024, 07:57
HersteldHervormd schreef: 06 feb 2024, 19:36
Orchidee schreef: 06 feb 2024, 19:31 Is een ijsje halen op zondag 'erger' als tanken op zondag?
Even erg, al zou tanken op zondag in een noodgeval niet erg zijn zijn. Iets kopen op zondag wat niet nodig is vind ik ten alle tijden zondig. Ik vind internetbankieren op zondag ook niet goed. Ik krijg soms het gevoel dat ik daar bijna de enige in ben.
Nee hoor, dat denk ik ook wel eens. ;)
Het gaat, ook hier op RF, vaker over de leer dan over het leven. Ik denk dat dit echt een probleempje is van kerkelijk Nederland. Talloze discussies over millimeters in de leer, en het leven dicht bij Hem inclusief praktische invulling vind je nauwelijks terug. Dat is wat mij betreft ook echt het grote verschil tussen Nederlandse oudvaders en bijvoorbeeld de Puriteinen. Laatstgenoemde leefde veel dichter bij Hem. Ik word daar wel eens verdrietig van, omdat ik het bij mijzelf zo weinig zie, maar ook de glijdende schaal om mij heen. Dit topic is daar een voorbeeld van. Brink topics stromen vol met over en weer modder gooien, maar topics zoals deze, waar ik probeer aan te geven dat ik me zorgen maak over de praktische invulling van het leven van een christen, zijn blijkbaar een stuk minder populair. Of misschien te confronterend?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door DDD »

Ik zat ook al te denken. Dat doe ik regelmatig op zondag, als er een qr-code beschikbaar is bij de collecte.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef: 07 feb 2024, 10:16 En via internetbankieren een collectegift overmaken?
Is dat noodzakelijk? Hoe moeilijk is het om een bonnetje of muntje in de zak te stoppen?
Trouwens, je kan dat eventueel ook maandag doen als er echt geen andere optie is.

Wat ik wel eens op RF gevraagd hebt is dat stel dat je iedere maand op een vaste dag geld over laat maken naar de kerk, dat dit dan ook wel eens op een zondag kan vallen. En of dit dan verwerpelijk is of niet.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 07 feb 2024, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 07 feb 2024, 10:22 Ik zat ook al te denken. Dat doe ik regelmatig op zondag, als er een qr-code beschikbaar is bij de collecte.
Dus dan pak je je telefoon er bij (sowieso ben ik van mening dat je op zondag je telefoon zo veel mogelijk met rust moet laten) en dan begin je tijdens het zingen even wat over te maken?
Sorry, maar dat vind ik uiterst verwerpelijk, omdat er talloze alternatieven zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Herman »

Je zou dat zelf nooit doen. Dat is wat anders dan het uiterst verwerpelijk vinden, want dan oordeel je over wat in de vrijheid van het geweten ligt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wordt de term 'hellend vlak' nog wel serieus genomen?

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Het gaat, ook hier op RF, vaker over de leer dan over het leven. Ik denk dat dit echt een probleempje is van kerkelijk Nederland. Talloze discussies over millimeters in de leer, en het leven dicht bij Hem inclusief praktische invulling vind je nauwelijks terug. Dat is wat mij betreft ook echt het grote verschil tussen Nederlandse oudvaders en bijvoorbeeld de Puriteinen. Laatstgenoemde leefde veel dichter bij Hem. Ik word daar wel eens verdrietig van, omdat ik het bij mijzelf zo weinig zie, maar ook de glijdende schaal om mij heen. Dit topic is daar een voorbeeld van. Brink topics stromen vol met over en weer modder gooien, maar topics zoals deze, waar ik probeer aan te geven dat ik me zorgen maak over de praktische invulling van het leven van een christen, zijn blijkbaar een stuk minder populair. Of misschien te confronterend?
Oprechte vraag, om de beoogde discussie te duiden: betrek je het ‘hellend vlak’ vooral op de invulling van het dagelijks leven?

In mijn eerdere poging een bijdrage te leveren trok ik de lijn van een ‘moderne’ theologie naar het dagelijks leven. Is dat minder wat je beoogt met de discussie, maar meer hoe we ons dagelijks leven invullen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie