Dat er fouten worden gemaakt die ook niet altijd worden ontdekt/gecorrigeerd is evident. Dat is, w.m.b.t., ook het issue niet.parsifal schreef: ↑30 jan 2024, 16:00Dit hangt van urgentie af. Allereerst zijn fouten snel gemaakt, ik heb (in ander vakgebied) in promotiecommissie gezeten en ontdekte essentiële fout die niet ontdekt was door auteurs, promotor, reviewers van artikel en rest van promotiecommissie. Het gebeurt vaak genoeg dat een van drie artikel reviewers een fout oppikken terwijl anderen deze missen. Checken of referenties goed gedaan zijn gebeurt waarschijnlijk alleen in geval van wantrouwen/verbazing.Wim Anker schreef: ↑29 jan 2024, 20:05Denk dat ik het heel helder hebt. Als er alleen al een 'vermoeden' is dat er iets niet klopt aan het proefschrift dient dit openbaar aangegeven te worden.
Net zoals een brug waarvan wordt 'vermoed' dat deze onveilig is wordt afgesloten tot nader onderzoek.
Christelijke omgangsvormen is niet "onder de tafel houden". In teveel sectoren zien we de schade die dit aanricht.
Als je misstanden/fouten vermoedt schrijf je naar auteur of promotor (of tijdschrift). Je kunt wel deelnemen aan openbaar debat (ook op sociale media) als het onderwerp ter sprake komt of al veel onderwerp van discussie is, maar dan zorg je ook dat de auteur op de hoogte is (even een mailtje dat je wat over zijn/haar werk schrijft of zo).
Twijfels naar buiten brengen als er geen verdere aanleiding toe is om dit te doen voor het echt uitgezocht is, lijkt me niet op zijn plaats.
Fouten is echter wat anders dan Fraude. En - dat is wat dr. van den Brink beweert - stellen dat de originele tekst is bestudeerd (geschreven in het Latijn) en dat vervolgens niet doen en het houden bij een Nederlandstalig onderzoek naar deze teksten. En dat is gewoon fraude. Dat is geen fout. En dit is door een commissie ook veel moeilijker te vinden helaas (zoals je zelf zegt, alleen bij een geval van wantrouwen/verbazing wordt hiernaar gekeken). De discussie versmallen naar of de interpretatie van de teksten toch goed is gegaan is een non-discussie, dat is damage control t.o.v. de conclusies. Maar daar gaat het niet om.
Wat mij betreft hangt dit boven tafel en dat moet eraf. En tot die tijd kunnen de conclusies van zo'n onderzoek niet als waar worden aangenomen. (Misschien zijn ze wel juist, dat weet ik niet. Maar de lezer kan dit niet meer aannemen zoals wel zou moeten bij een proefschrift).
Overigens vind ik het een mooi inkijkje in het niveau van de, "in NL als God vereerde", wetenschap.