Promotie ds. G.W.S. Mulder (uit: Gereformeerde Gemeenten)

huisman

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 20:05
huisman schreef: 29 jan 2024, 19:57 Denk niet dat jij het helder hebt. Ik zeg totaal wat anders. Juist om de ‘burger’ juist te informeren is zorgvuldigheid belangrijk. Hoor en wederhoor.
Verder kennen wij in de CGK christelijke omgangsvormen ook als wij heel verschillend denken.
Denk dat ik het heel helder hebt. Als er alleen al een 'vermoeden' is dat er iets niet klopt aan het proefschrift dient dit openbaar aangegeven te worden.
Net zoals een brug waarvan wordt 'vermoed' dat deze onveilig is wordt afgesloten tot nader onderzoek.

Christelijke omgangsvormen is niet "onder de tafel houden". In teveel sectoren zien we de schade die dit aanricht.
De vergelijking met de brug gaat mank. Er gaat niemand verongelukken als de promovendus een paar zinnen niet in het latijn heeft gelezen. In dit geval is het meer dat ik een doosje met 100 spijkers koop en er maar 99 inzitten.
Ga dan even terug naar de verkoper en ren niet direct schreeuwend naar de politie dat je bestolen bent.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tom

Bericht door Tom »

huisman schreef: 29 jan 2024, 20:09
Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:01 Ik snap de bezwaren over de openbare kritiek van ds. van den Brink niet. De dissertatie van ds. Mulder is openbaar en zijn titel ook. Ds. Mulder wordt door de titel wetenschappelijk gezag toegekend. Als dit gezag op zandgronden is gebaseerd ben ik heel blij dat er iemand is die dit openbaar maakt. Het doctor heeft namelijk ook betekenis voor de maatschappij. Ik ben blij dat de VU onderzoek gaat doen.

Het is uiteraard een persoonlijk drama voor ds. Mulder. Maar als het waar is wat er wordt gezegd, dan zijn dit wel de consequenties die je moet dragen. Je kunt je niet zomaar een titel toe-eigenen die je het niet toekomt.
Zullen we het onderzoek van de VU even afwachten? Wat je nu doet vind ik niet erg netjes. Vast voortborduren op ‘als het waar is’

Voorlopig gaat het om een bevinding van 1 persoon over een heel klein deel van dit proefschrift. Doordat hij dat zo prominent in de openbaarheid heeft gebracht moet de VU wel een onderzoek starten. Daar ben ook ik blij mee.
Wel iets breder dan een bevinding van 1 persoon. Zie ook de post van refo. Het is een feit dat in het gedeelte over Saldenus foutief geciteerd is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Michaels schreef: 29 jan 2024, 18:50 Ik had nog nooit van een plagiaatscanner gehoord dus Google en dan blijkt er nogal wat verschil in plagiaatscanners te zitten. Iemand een verklaring?
Dat was eind jaren negentig al toen ik nog studeerde. Alles wat je moest inleveren werd door een scanner gehaald.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:31 Het valt Van den Brink zwaar aan te rekenen dat hij deze aanklacht in het openbaar doet, zonder contact met Mulder of Van Vlastuin te hebben gehad.
Waarom valt hem dat zwaar aan te rekenen? Zijn daar protocollen voor dan?
Gezang
Verbannen

Bericht door Gezang »

Het kan zelfs ook nog kerkelijke consequenties hebben. Hoe te denken over de tucht? Of een tijdelijke afzetting? Dit is nu nog niet aan de orde. Maar als onderzoekscommissie tot een negatieve conclusie komt moet ook de juiste kerkelijke weg bewandeld worden.
MGG

Bericht door MGG »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:15
MGG schreef: 29 jan 2024, 20:12
Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:08 Bovendien heeft ds. Mulder zeer veel taken en verantwoordelijkheden. Dat hij daarnaast nog een dissertatie kon schrijven is bijna ondoenlijk. Dus het is best waarschijnlijk dat hij te weinig tijd had voor zijn dissertatie.

Ik vraag me sowieso af waarom er altijd zoveel verantwoordelijkheden liggen bij bepaalde personen en er niet gebruik wordt gemaakt van andere mansleden.
Vaak is het zo dat mensen met een groot verstand, bestuurlijke capaciteiten en een breed draagvlak veel taken krijgen. In veel organisaties werkt dat tenminste zo.
In de kerken van de Reformatie is het juist gebruikelijk om macht te spreiden. Daarnaast is het een christelijke notie om de talenten van de gemeente aan te wenden. Dat ds. Mulder zoveel taken heeft is onwenselijk.
Hoeveel 'macht' heeft hij dan? Binnen de GG valt het dacht ik best mee.
Ik denk dat de gemeente van Ridderkerk niks tekort komt. In ieder geval niet qua inhoud van de preken en dat is de belangrijkste taak van een dominee.
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

Ambtenaar schreef: 29 jan 2024, 20:22
Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 19:31 Het valt Van den Brink zwaar aan te rekenen dat hij deze aanklacht in het openbaar doet, zonder contact met Mulder of Van Vlastuin te hebben gehad.
Mattheüs 18.
MGG

Bericht door MGG »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:23 Het kan zelfs ook nog kerkelijke consequenties hebben. Hoe te denken over de tucht? Of een tijdelijke afzetting? Dit is nu nog niet aan de orde. Maar als onderzoekscommissie tot een negatieve conclusie komt moet ook de juiste kerkelijke weg bewandeld worden.
Voor ds. Vlastuin?
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 29 jan 2024, 20:16
Wim Anker schreef: 29 jan 2024, 20:05
huisman schreef: 29 jan 2024, 19:57 Denk niet dat jij het helder hebt. Ik zeg totaal wat anders. Juist om de ‘burger’ juist te informeren is zorgvuldigheid belangrijk. Hoor en wederhoor.
Verder kennen wij in de CGK christelijke omgangsvormen ook als wij heel verschillend denken.
Denk dat ik het heel helder hebt. Als er alleen al een 'vermoeden' is dat er iets niet klopt aan het proefschrift dient dit openbaar aangegeven te worden.
Net zoals een brug waarvan wordt 'vermoed' dat deze onveilig is wordt afgesloten tot nader onderzoek.

Christelijke omgangsvormen is niet "onder de tafel houden". In teveel sectoren zien we de schade die dit aanricht.
De vergelijking met de brug gaat mank. Er gaat niemand verongelukken als de promovendus een paar zinnen niet in het latijn heeft gelezen. In dit geval is het meer dat ik een doosje met 100 spijkers koop en er maar 99 inzitten.
Ga dan even terug naar de verkoper en ren niet direct schreeuwend naar de politie dat je bestolen bent.
Misschien vindt hij dit erg belangrijk voor het gewone kerkvolk.
huisman

Bericht door huisman »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:23 Het kan zelfs ook nog kerkelijke consequenties hebben. Hoe te denken over de tucht? Of een tijdelijke afzetting? Dit is nu nog niet aan de orde. Maar als onderzoekscommissie tot een negatieve conclusie komt moet ook de juiste kerkelijke weg bewandeld worden.
Je gaat maar door. Dit kan m.i. echt niet. Onschuldig tot schuld bewezen is, is in onze seculiere rechtspraak al de norm. Op een christelijk forum over tucht spreken terwijl er niets bewezen is vind ik schandalig.

Heb je er vreugde in een mede christen zoveel mogelijk te beschadigen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Emma de Jong schreef: 29 jan 2024, 20:25
Ambtenaar schreef: 29 jan 2024, 20:22
Mattheüs 18.
Dat geldt niet voor publicaties.
Gezang
Verbannen

Bericht door Gezang »

MGG schreef: 29 jan 2024, 20:24
Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:08 Bovendien heeft ds. Mulder zeer veel taken en verantwoordelijkheden. Dat hij daarnaast nog een dissertatie kon schrijven is bijna ondoenlijk. Dus het is best waarschijnlijk dat hij te weinig tijd had voor zijn dissertatie.

Ik vraag me sowieso af waarom er altijd zoveel verantwoordelijkheden liggen bij bepaalde personen en er niet gebruik wordt gemaakt van andere mansleden.
Vaak is het zo dat mensen met een groot verstand, bestuurlijke capaciteiten en een breed draagvlak veel taken krijgen. In veel organisaties werkt dat tenminste zo.
In de kerken van de Reformatie is het juist gebruikelijk om macht te spreiden. Daarnaast is het een christelijke notie om de talenten van de gemeente aan te wenden. Dat ds. Mulder zoveel taken heeft is onwenselijk.
Ik denk dat de gemeente van Ridderkerk niks tekort komt. In ieder geval niet qua inhoud van de preken en dat is de belangrijkste taak van een dominee.
Invloed is misschien een beter woord.
Gezang
Verbannen

Bericht door Gezang »

huisman schreef: 29 jan 2024, 20:28
Je gaat maar door. Dit kan m.i. echt niet. Onschuldig tot schuld bewezen is, is in onze seculiere rechtspraak al de norm. Op een christelijk forum over tucht spreken terwijl er niets bewezen is vind ik schandalig.

Precies, ds. Mulder is nog niet schuldig. De onderzoekscommissie is daarom ook goed. Het kan hem ook vrijpleiten. Maar ik ben wel benieuwd naar kerkelijke weg die bewandeld gaat worden. Ik snap niet wat daar zo bijzonder aan is.

Ik beschadig helemaal niemand.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Gezang schreef:
huisman schreef: 29 jan 2024, 20:28

Precies, ds. Mulder is nog niet schuldig. De onderzoekscommissie is daarom ook goed. Het kan hem ook vrijpleiten. Maar ik ben wel benieuwd naar kerkelijke weg die bewandeld gaat worden. Ik snap niet wat daar zo bijzonder aan is.

Ik beschadig helemaal niemand.
Welke reden is er voor een kerkelijke weg? Wat voor weg?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Gezang schreef: 29 jan 2024, 20:31
MGG schreef: 29 jan 2024, 20:24

Invloed is misschien een beter woord.
Invloed vind ik inderdaad een beter woord. Maar hoeveel invloed heeft hij dan?
Ik kom niet verder dan vicevoorzitter van de SGP en redactielid van de Saambinder.
Gesloten