Gereformeerde Gemeenten

TSD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Cyrillus schreef: 27 jan 2024, 16:38
Geytenbeekje schreef: 27 jan 2024, 16:33
Cyrillus schreef: 27 jan 2024, 16:30
Geytenbeekje schreef: 27 jan 2024, 15:38
Dit gebeurd ook in gemeenten die elke zondag oudvaders lezen, die zijn blijkbaar niet goed (genoeg) ? Tja, er zijn ook kerken waar iedereen aangaat, staat daar de predikant steeds met wijd gestrekte armen Jesaja 55 te preken? Wellicht is er een soort overschatting, maar mijns inziens heeft dat meer met gewenning/sfeer te maken dan met prediking.
Ik begrijp de angst voor automatisme, maar mag dat een reden zijn om dan in eigen kerk Christus maar verborgen te houden?
Je geeft eigenlijk geen antwoord op mijn vraag.
Waarom mail/bel je die ouderlingen/predikanten niet zelf hierover? Ik ben geen van beide dus ik zou niet weten wat ik aan de situatie zou kunnen doen.
Wat een discussie weer. Je begint zelf met een opmerking en nu moeten de predikanten en ouderlingen je eruit redden?
Nee, Geytenbeekje beantwoordt wel jouw vragen, maar het is niet het door jou gewenste antwoord. Hij gaat namelijk niet mee in jouw narratief dat Christus verborgen wordt gehouden in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, dat kan je duidelijk lezen. Dan hoef je ook niet meer door te gaan op jouw punt. Als je het niet eens bent over de veronderstelling, heeft een discussie over het gevolg geen zin.
Job

Bericht door Job »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 16:21
Job schreef: 27 jan 2024, 16:16
Ararat schreef: 27 jan 2024, 16:12
Job schreef: 27 jan 2024, 13:57 Deze discussie vergt wel een eerlijke vraag aan mezelf en onszelf. Zouden we er relaxed mee om kunnen gaan als we merken dat predikanten uit hetzelfde kerkverband, GG in dit geval, het op punten oneens zijn? Tot op heden blijkt op dit forum dat dat NIET zo is. We vergroten ze eerder. Daarmee werken "we" het dus wel in de hand.

Eigenlijk lijken we op politiek watchers die hopen verschillen van inzicht tussen coalitiepartners te kunnen opsnuiven.
Wat zou maken dat men dit onderling oneens zijn zo spannend vindt?
Kip-ei-kwestie.

Als verschillen altijd worden toegedekt en ineens komen ze boven tafel, is het nieuws.

Als "we" kabaal maken over verschillen, gaat men meer toedekken en de luiken sluiten.

Rara, wat was er eerst?
Is dat het? Ik vraag me juist af: waarom zou er toegedekt en gesloten moeten worden? Waarom is het zo lastig om verschillen te laten bestaan? Anders (maar misschien scherp) geformuleerd: waarom moet het zo'n geforceerde eenheid zijn?
Ik weet niet wat ooit de oorspronkelijke oorzaak is geweest. Een poging: in de gereformeerde gemeenten zijn in aanloop naar de jaren '53 en erna hevige disputen geweest die veel schade hebben nagelaten. De flanken die zich in deze strijd hebben geroerd, bevinden zich nog steeds binnen de gemeenten. De discussies van toen zijn nog de strijdpunten van vandaag. Ik kan me indenken dat in de nasleep er een bepaald grimmig zwijgen is ontstaan en een verharding om een dergelijke scheur voor de toekomst voor altijd te willen voorkomen.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef: 27 jan 2024, 17:02
Wat een discussie weer. Je begint zelf met een opmerking en nu moeten de predikanten en ouderlingen je eruit redden?
Je veronderstelde een bewering die ik niet gedaan had, jij lokte het uit. Ik niet.
Huisman had ook al zo'n vreemde logica. Spoort het daar wel aan de rechterkant vraag ik me af.
huisman

Bericht door huisman »

https://www.rd.nl/artikel/1050605

Mooi hoe ds. W. Visscher met deze studenten nadenkt over belangrijke thema’s. Een verademing in deze gepolariseerde tijd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef: 27 jan 2024, 17:15 https://www.rd.nl/artikel/1050605

Mooi hoe ds. W. Visscher met deze studenten nadenkt over belangrijke thema’s. Een verademing in deze gepolariseerde tijd.
Ik was net iets eerder, maar we zijn het helemaal eens :)

viewtopic.php?t=13008
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Cyrillus schreef: 27 jan 2024, 17:15
Je veronderstelde een bewering die ik niet gedaan had, jij lokte het uit. Ik niet.
Huisman had ook al zo'n vreemde logica. Spoort het daar wel aan de rechterkant vraag ik me af.
Wat moet het toch heerlijk zijn om altijd naar anderen te wijzen en nooit eens kritisch te zijn op jezelf...
huisman

Bericht door huisman »

1.Jij verdraait mijn woorden en daarna gebruik je het verdraaide te pas en te onpas. Mag hoor maar daarmee heb je nog geen gelijk.

2. Wat is rechterkant? In de CGK behoor ik daartoe. In de familie van mijn vrouws kant behoor ik aan de linkerkant.

3. Ik heb deze vakantie buiten wat ontspannende boeken een beetje theologie bij mij van Perkins en Kohlbrugge. Die stichten meer dan deze discussies op refoforum en refoweb. Aanbevolen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 27 jan 2024, 17:17
huisman schreef: 27 jan 2024, 17:15 https://www.rd.nl/artikel/1050605

Ik was net iets eerder, maar we zijn het helemaal eens :)

viewtopic.php?t=13008
:)
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Inwoner schreef: 27 jan 2024, 17:18
Wat moet het toch heerlijk zijn om altijd naar anderen te wijzen en nooit eens kritisch te zijn op jezelf...
Nou jij hebt ook een vreemde logica, herinner je de appel van newton nog? jij denkt dat als je rechtstreeks op iemand reageert dat degene op wie je reageert dat toch direct als algemene opmerking opvat. Dat is niet logisch immers je reageert op iemand. Zo onderscheiden we dus een algemeen patroon: naarmate we naar rechts opschuiven, naar het bevindelijke, vervaagt het verstand en maakt plaats voor onderbuikgevoelens die niets meer met de werkelijkheid te maken hebben.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Cyrillus schreef: 27 jan 2024, 17:27
Inwoner schreef: 27 jan 2024, 17:18
Nou jij hebt ook een vreemde logica, herinner je de appel van newton nog? jij denkt dat als je rechtstreeks op iemand reageert dat degene op wie je reageert dat toch direct als algemene opmerking opvat. Dat is niet logisch immers je reageert op iemand. Zo onderscheiden we dus een algemeen patroon: naarmate we naar rechts opschuiven, naar het bevindelijke, vervaagt het verstand en maakt plaats voor onderbuikgevoelens die niets meer met de werkelijkheid te maken hebben.
:). Ik zou bijna mijn bovenstaande algemene opmerking willen herhalen...
KDD

Bericht door KDD »

Ik weet niet of je het beseft, maar je toon ontkracht je argumenten. Op deze manier ben je niet erg overtuigend.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 27 jan 2024, 15:16 https://www.rd.nl/artikel/1050583-ds-sc ... id=1&pid=1

Een mooi artikel. Ik heb mij voor zover ik mij kan herinneren nooit zo gebogen over de relatie tussen Christus' priesterlijk werk en het diakenambt, maar dit is een goede reden daar eens wat over te lezen.
Dat zei onze dominee ook al, maar ik zie de link niet helemaal. Priesters moesten ook de wet uitleggen, dat lijkt me dan weer meer een leerambt. Ik vind de overeenkomst gekunsteld.
DDD

Bericht door DDD »

Er is natuurlijk in de brede traditie van de kerk een verband tussen Christus' offer en de dienst der offeranden in de kerk. Dat is geen nieuwlichterij. Zo ziet men dat in de RKK ook.

Wat vind je daar nu gekunsteld aan?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 27 jan 2024, 17:39 Er is natuurlijk in de brede traditie van de kerk een verband tussen Christus' offer en de dienst der offeranden in de kerk. Dat is geen nieuwlichterij. Zo ziet men dat in de RKK ook.

Wat vind je daar nu gekunsteld aan?
Omdat ik niet veel overeenkomst zie. Een priester moest ook leren aan het volk, zoals ik al stelde. Bovendien zijn álle gelovigen gezalfde koningen, priesters en profeten. Niet alleen de ambtsdragers.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

KDD schreef: 27 jan 2024, 17:33
Ik weet niet of je het beseft, maar je toon ontkracht je argumenten. Op deze manier ben je niet erg overtuigend.
Jij denkt dat het echt verschil maakt :-). Je weet wel beter denk ik.
Plaats reactie