Gereformeerde Gemeenten

Lienv

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Lienv »

Ad Anker schreef: 27 jan 2024, 07:19 Ik heb er zo wat over nagedacht. Ik vind het een rare situatie. Dr. v.d. Brink geeft een lezing met felle uithalen naar prediking en predikanten in een bepaalde hoek. Vervolgens verschijnen er boeken. Over de toon valt te twisten maar ik begrijp het wel. Als het hem zo aangelegen is dat het Evangelie helder en Bijbels klinkt ga je daar met alles wat in je is voor, met name als je meent dat elders het Evangelie verdonkerd wordt en mensen bij de Heere Jezus weg gehouden worden.

Hij krijgt een hoop tegengas. Ook niet mals. Eenzelfde reactie maar dan andersom. En niet altijd inhoudelijk en onderbouwd.

Nu komt er echter een gesprek tussen dr. v.d. Brink en ds. van Vlastuin en Mulder en rond dat dit bekend wordt gaat dr. v.d. Brink publiekelijk iets vinden van een studie van diezelfde Mulder. (Die, als de bezwaren terecht zijn wel wat heeft uit te leggen)

Mijn vraag is dan: Is dit een handig moment? Welke reden zou dr. v.d. Brink hebben om dit nu te doen?
Van de brink zat niet aan tafel bij dit gesprek. Alleen Vlastuin en Mulder! ;)
DDD

Bericht door DDD »

Er is geen enkele aanleiding om te denken dat er enig verband is tussen het boek van van den Brink en het commentaar op dit proefschrift.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Vraagje: Waarom moet deze discussie in hier? Volgens mij gaat deze topic primair over de GG.

Ander vraagje: Kan en mag de HHK ingrijpen als VDB een keer te ver gaat met zijn uitspattingen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Erskinees schreef:https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... per-door-#
Heel mooi en confronterend (voor mij als lid van een grote gemeente) artikel over de GG van Delft.
Mooi artikel.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Henk J schreef: 26 jan 2024, 22:46
Cyrillus schreef: 26 jan 2024, 21:53
1) Dit doet niets af aan de argumenten van Van den Brink
2) Sommigen zwijgen omdat een promotie geld oplevert voor de betreffende universiteit bijvoorbeeld.
3) Wat bedoel je met aan de andere kant hangen? We hebben het over de onderbouwing van een proefschrift, niet over geestelijke ligging.
1. Die kaart over wie het meeste gestudeerd heeft trek je wel vaker, niet alleen hier.
2. Snap ik even niet, de promotiecomissie zou zwijgen over fouten in de dissertatie omdat een promotie geld oplevert? Lijkt me stug.
3. Zie 1.
2. Daarom verwees ik al eerder naar een andere website. Maar die wordt geknipt. Concurrentie schijnt belangrijker dan toegevoegde waarde. Het spijt me, hier kan ik niets aan doen
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

:bobo
HersteldHervormd schreef: 27 jan 2024, 08:52 Vraagje: Waarom moet deze discussie in hier? Volgens mij gaat deze topic primair over de GG.

Ander vraagje: Kan en mag de HHK ingrijpen als VDB een keer te ver gaat met zijn uitspattingen?
:bobo
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Lienv schreef: 27 jan 2024, 08:33
Klopt. Dit staat er:
Al was er even een aarzeling: „Er staat al een verkennend gesprek met enkele broeders en Van den Brink gepland, voor over een paar weken.”
Dat hoeft niet met dezelfde broeders te zijn, maar dan nog.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef: 27 jan 2024, 08:52 Vraagje: Waarom moet deze discussie in hier? Volgens mij gaat deze topic primair over de GG.

Ds. Mulder is predikant binnen de GG.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Lienv schreef: 27 jan 2024, 08:33
Ad Anker schreef: 27 jan 2024, 07:19 Ik heb er zo wat over nagedacht. Ik vind het een rare situatie. Dr. v.d. Brink geeft een lezing met felle uithalen naar prediking en predikanten in een bepaalde hoek. Vervolgens verschijnen er boeken. Over de toon valt te twisten maar ik begrijp het wel. Als het hem zo aangelegen is dat het Evangelie helder en Bijbels klinkt ga je daar met alles wat in je is voor, met name als je meent dat elders het Evangelie verdonkerd wordt en mensen bij de Heere Jezus weg gehouden worden.

Hij krijgt een hoop tegengas. Ook niet mals. Eenzelfde reactie maar dan andersom. En niet altijd inhoudelijk en onderbouwd.

Nu komt er echter een gesprek tussen dr. v.d. Brink en ds. van Vlastuin en Mulder en rond dat dit bekend wordt gaat dr. v.d. Brink publiekelijk iets vinden van een studie van diezelfde Mulder. (Die, als de bezwaren terecht zijn wel wat heeft uit te leggen)

Mijn vraag is dan: Is dit een handig moment? Welke reden zou dr. v.d. Brink hebben om dit nu te doen?
Zomaar 3 forumleden die zitten te slapen, toe maar...dank voor de correctie
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dan zou er een klacht ingediend moeten worden bij het Regionale College van opzicht Noord, over leer of leven.

Maar die zal op basis van de huidige feiten niet tot tuchtmaatregelen overgaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Lienv

Bericht door Lienv »

Jij noemt 'fundamentele en onderbouwde kritiek' uitspattingen? En ik zie niet in waarom er ingegrepen moet worden. Waar wel ingegrepen moet worden is als het Evangelie niet meer klinkt. Maar dat is een andere discussie. Dit gaat over het boek van Mulder wat blijkbaar onvolledig is en wellicht vol fouten? En dat van een gepromoveerde predikant. Er gaat op hoog niveau iets mis.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Cyrillus schreef: 27 jan 2024, 08:59
Henk J schreef: 26 jan 2024, 22:46
Cyrillus schreef: 26 jan 2024, 21:53
1) Dit doet niets af aan de argumenten van Van den Brink
2) Sommigen zwijgen omdat een promotie geld oplevert voor de betreffende universiteit bijvoorbeeld.
3) Wat bedoel je met aan de andere kant hangen? We hebben het over de onderbouwing van een proefschrift, niet over geestelijke ligging.
1. Die kaart over wie het meeste gestudeerd heeft trek je wel vaker, niet alleen hier.
2. Snap ik even niet, de promotiecomissie zou zwijgen over fouten in de dissertatie omdat een promotie geld oplevert? Lijkt me stug.
3. Zie 1.
2. Daarom verwees ik al eerder naar een andere website. Maar die wordt geknipt. Concurrentie schijnt belangrijker dan toegevoegde waarde. Het spijt me, hier kan ik niets aan doen
Ik.was net op tijd, verhelderend draadje daar. Het rot zit diep in het dingen in duisternis willen houden ten faveure van het 'belangen'.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 27 jan 2024, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
JanRap

Bericht door JanRap »

Ad Anker schreef: 27 jan 2024, 09:00

Ds. Mulder is predikant binnen de GG.
@HersteldHervormd, binnen de kerk die de HHK zegt voor te zetten, de Nederlandse Hervormde kerk, was helaas een enorme leervrijheid. Daar werden echt wel andere dingen geleerd dan wat u met een onaangenaam woord ' uitspattingen' noemt van dr. v.d Brink. Het komt mij voor dat de HHK zich voor de lastige taak geplaatst ziet om enerzijds een zekere bandbreedte te handhaven zoals die er was in de Nederlandse Hervormde kerk, en anderzijds zich meer en meer te profileren als afgescheiden kerkgenootschap. Dat is in de Gereformeerde Gemeenten gemakkelijker. Spreek je niet conform het 'eigene'dan ben je verdacht, maar je wordt geduld. Stel je vragen over de leer dan ben je ongewenst persoon.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Overigens vind ik de aanleiding van ds. Mulder in het interview onzinnig. Die gaat niet over waarheidsvinding maar over - gewenste - rust in de tent. Ds. Mulder wil geen inhoudelijke disussie maar het huidige gesprek doen ophouden.
huisman

Bericht door huisman »

Lienv schreef: 27 jan 2024, 09:15

Jij noemt 'fundamentele en onderbouwde kritiek' uitspattingen? En ik zie niet in waarom er ingegrepen moet worden. Waar wel ingegrepen moet worden is als het Evangelie niet meer klinkt. Maar dat is een andere discussie. Dit gaat over het boek van Mulder wat blijkbaar onvolledig is en wellicht vol fouten? En dat van een gepromoveerde predikant. Er gaat op hoog niveau iets mis.
Denk dat met uitspattingen niet de theologie van dr vd Brink wordt bedoeld maar wel zijn neiging om mensen in het openbaar te beschadigen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie