Terugkeer naar Hervormde kerk

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17455
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door huisman »

Evangelist schreef: 23 jan 2024, 12:14 Dat hangt er vanaf. Als je elkaar erkent als staande op hetzelfde fundament, als broeders en zusters, zie ik niet zo’n probleem in verschillende kerken en kerkverbanden. We passen plaatselijk toch niet allemaal in één gebouw. Eenheid is altijd eenheid in waarheid en in verscheidenheid.
De echte kerkmuren vanuit de Heere bezien, staan op andere plaatsen dan waar wij ze zien staan. De rest zijn verschillende kamers in hetzelfde huis. En hoe de kamer is ingericht doet er binnen bepaalde grenzen wat minder toe.
Dit zou ook ongeveer mijn antwoord zijn. Wij wonen in een kerkelijk dorp. Als wij te kerke gaan groet ik mensen die naar een HHK/GG/PKN/GGiN lopen. Dat doet mijn geen pijn maar zie daar een deel van H.C. Zondag 10 in.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2615
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Henk J »

Evangelist schreef: 23 jan 2024, 12:14 Dat hangt er vanaf. Als je elkaar erkent als staande op hetzelfde fundament, als broeders en zusters, zie ik niet zo’n probleem in verschillende kerken en kerkverbanden. We passen plaatselijk toch niet allemaal in één gebouw. Eenheid is altijd eenheid in waarheid en in verscheidenheid.
De echte kerkmuren vanuit de Heere bezien, staan op andere plaatsen dan waar wij ze zien staan. De rest zijn verschillende kamers in hetzelfde huis. En hoe de kamer is ingericht doet er binnen bepaalde grenzen wat minder toe.
Ds. Pieters zei in de Terdege ook zoiets op de vraag of het hem pijn deed dat er verschillende kerken zijn in Elspeet. We passen toch niet in een gebouw dus dat er dan een ander bordje aan hangt maakte hem niet zoveel uit. Voor dat standpunt voel ik ook wel wat, niet teveel druk leggen op eenheid, laten we er eerst eens voor zorgen dat we niet al teveel rollebollend over straat gaan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4136
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Maanenschijn »

Kerkpolitiek en een gevoel van net iets beter/zuiverder/bevindelijker/rekkelijker/enz zijn dan het andere kerkverband of —genootschap geeft aan het idee van kamertjes in het zelfde huis een wat minder romantisch beeld op basis van de de dagelijkse en lokale werkelijkheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Evangelist
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Evangelist »

Maanenschijn schreef: 23 jan 2024, 14:02 Kerkpolitiek en een gevoel van net iets beter/zuiverder/bevindelijker/rekkelijker/enz zijn dan het andere kerkverband of —genootschap geeft aan het idee van kamertjes in het zelfde huis een wat minder romantisch beeld op basis van de de dagelijkse en lokale werkelijkheid.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ik herken me hier niet in.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4136
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Maanenschijn »

Evangelist schreef:
Maanenschijn schreef: 23 jan 2024, 14:02 Kerkpolitiek en een gevoel van net iets beter/zuiverder/bevindelijker/rekkelijker/enz zijn dan het andere kerkverband of —genootschap geeft aan het idee van kamertjes in het zelfde huis een wat minder romantisch beeld op basis van de de dagelijkse en lokale werkelijkheid.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ik herken me hier niet in.
Het beeld van de kerk als één huis, maar waar de verschillende kerkverbanden een apart kamertje voorstellen is een mooi beeld. Dat doet een beetje denken aan een gezin, waar ieder met zijn/haar eigen karakter ook een eigen slaapkamer heeft. Maar toch in harmonie met elkaar samenleeft.

Lokaal is die werkelijkheid heel anders. Net als in gezinnen soms weinig is te merken van harmonie, is er tussen de plaatselijke kerken/kerkvolk weinig harmonie. In mijn omgeving zijn veel verschillende kerken. Waar in regelmatig voorkomende gevallen neergekeken wordt op elkaar, zo zelfs dat het vanuit het ene kerkverband gezien onmogelijk is dat men in het andere kerkgenootschap zalig kan worden of zijn.

Ik ben blij dat je dit niet herkent, maar als je er mee te maken hebt (gehad) doet het soms best pijn. Het mooie beeld van het huisje met de verschillende kamers is dan meer een fraaie droom dan werkelijkheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J
Berichten: 2615
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Henk J »

Dat herken ik helaas ook wel in mijn omgeving. En je bent al snel geneigd om je 'eigen' kerk boven andere te stellen. Helaas gaat het op het grondvlak niet altijd zo harmonieus, voordat we kerken gaan fuseren lijkt het mij verstandig om eerst op het grondvlak dit soort spanningen weg te nemen.
Inwoner
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Inwoner »

Henk J schreef: 23 jan 2024, 14:39 Dat herken ik helaas ook wel in mijn omgeving. En je bent al snel geneigd om je 'eigen' kerk boven andere te stellen. Helaas gaat het op het grondvlak niet altijd zo harmonieus, voordat we kerken gaan fuseren lijkt het mij verstandig om eerst op het grondvlak dit soort spanningen weg te nemen.
Helaas is dit in bepaalde woonomgevingen herkenbaar. Het kan ook anders: dat verschillende kerkgenootschappen elkaar vinden in gezamenlijke diensten als bijvoorbeeld een bidstond voor Israël, en herdenking van zoveel jaar bevrijding of gelijke voorbeelden: dan gaan broeders uit verschillende verbanden voor in één dienst, waarbij men elkaar vindt op hoofdlijnen en de geschillen (even) laat voor wat ze zijn. Vaak zie je in omgevingen waar dit kan ook een meer herkennen van elkaar, ondanks dat er een ander naambordje op het kerkgebouw hangt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9002
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door J.C. Philpot »

De "Vaderlandse Kerk" vind ik geen Bijbelse gedachte. De Christelijke kerk is universeel, en staat los van een bepaald vaderland of etniciteit. Ik lees in de schrift niet van vaderlandse kerken.

Verder is voor mij de leer van soevereine genade zeer belangrijk, en het Schriftgezag essentieel. Echter zijn kerkgenootschappen voor mij niet bepalend. Ik erger me er niet aan kerkverbanden, ik ga er in mee want het is onze realiteit, en ze hebben een bepaald nut (bijvoorbeeld samenwerking op gebied van zending, opleiding van predikanten, etc). Maar tegelijkertijd zijn kerkgenootschappen voor mij relatief. Ik luister net zo lief naar een Gereformeerde Gemeente prediker (pas nog naar ds. C. Sonnevelt), en een andere keer weer naar een Amerikaanse Gereformeerde Baptist (zoals John McArthur of Alistair Begg) of een Schotse Presbyteriaan (bijvoorbeeld Sinclair Ferguson).

Ik hou daarnaast ook van een scherpe en bevindelijke preek, waarin ook liefdevol en ernstig de welmenende roeping tot bekering en het geloof in de Heere Jezus functioneert. Maar ik kan me niet goed verplaatsen in hen die alleen één bepaald kerkverband verabsoluteren, of aan de andere kant hen die kerkverbanden problematiseren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12109
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Herman »

De Vaderlandse Kerk van de 17e eeuw die zogenaamd ideaal was, bevatte de personen Arminius, Bekker, Coocejus en allerlei anderen die van de rechte Voetiaanse leer afweken. Ik zie niet in dat die kerk zoveel zuiverder was als vandaag de dag.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1831
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Ararat »

Ik heb het idee dat een echt gevoel van 'eenheid in verscheidenheid' alleen mogelijk is onder de volgende condities:
- In de 7e en 8e maand maand van het jaar
- Bij een afstand van zo'n 1000km ten zuid-oosten van het eigen kerkgebouw
- Bij een losweekperiode van tenminste 1 week
- Bij een temperatuur van minstens 20 graden
- Bij afwezigheid van de gangbare garderobe
Geloven is een werkwoord
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1479
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Delftenaar »

Herman schreef: 23 jan 2024, 15:27 De Vaderlandse Kerk van de 17e eeuw die zogenaamd ideaal was, bevatte de personen Arminius, Bekker, Coocejus en allerlei anderen die van de rechte Voetiaanse leer afweken. Ik zie niet in dat die kerk zoveel zuiverder was als vandaag de dag.
Zoals met alles bekijkt men het verleden door de bril van "vroeger was alles beter". Terwijl dat inderdaad niet zo was.
Er gebeurde in die tijd van alles in en rond de kerk dat de Bijbelse toets niet kan weerstaan.

Zo zijn de ernstige oproepen tot bekering in de preek ontstaan: meestal luisterde men niet of ging tijdens de dienst iets anders doen. Zo ontstond de term volkskerk.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door alepha »

Dit zei ds. Van Wingerden enige tijd geleden in het RD:

"Ik heb heimwee naar de vaderlandse kerk, althans, naar de tijd dat het daar zo goed was, naar de zegenrijke prediking van de Godzalige knechten die daar voorheen het Woord hebben verkondigd."

https://www.rd.nl/artikel/1046335-ds-va ... o-goed-was

Ik vraag me echt af welk beeld hij heeft naar de vaderlandse kerk in die tijd.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Hendrikus »

alepha schreef: 23 jan 2024, 22:53 Dit zei ds. Van Wingerden enige tijd geleden in het RD:

"Ik heb heimwee naar de vaderlandse kerk, althans, naar de tijd dat het daar zo goed was, naar de zegenrijke prediking van de Godzalige knechten die daar voorheen het Woord hebben verkondigd."

https://www.rd.nl/artikel/1046335-ds-va ... o-goed-was

Ik vraag me echt af welk beeld hij heeft naar de vaderlandse kerk in die tijd.
Ik ben blij met "onze" emeritus ds. Van Wingerden. Geen idee of het familie is.
https://www.kerktijden.nl/voorganger/64 ... -wingerden
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door refo »

alepha schreef: 23 jan 2024, 22:53 Dit zei ds. Van Wingerden enige tijd geleden in het RD:

"Ik heb heimwee naar de vaderlandse kerk, althans, naar de tijd dat het daar zo goed was, naar de zegenrijke prediking van de Godzalige knechten die daar voorheen het Woord hebben verkondigd."

https://www.rd.nl/artikel/1046335-ds-va ... o-goed-was

Ik vraag me echt af welk beeld hij heeft naar de vaderlandse kerk in die tijd.
Welke tijd bedoelt hij en welke bedoel jij?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6517
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: verlangen naar terugkeer naar de vaderlandse kerk

Bericht door Posthoorn »

Mag de titel met een hoofdletter aub? ::please
En misschien iets korter?
Plaats reactie