Er buiten geplaatst

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Hoi Refojongere,

Je schreef:
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Hoi Grace,

Graag wilde ik jouw posting bespreken.
Wij moeten er niet buiten gezet worden, we staan van nature buiten. En dat moet gepredikt worden. Iedere keer kom je bij dezelfde dingen uit. Hetzelfde is dat je zegt, je moet een zondaar worden. Ook dat moet je niet worden, maar dat ben je. En dat is de Wetsprediking. Wij moeten geen schuldenaar worden. Dat zijn we, tot op het bot. Dat we dat niet zien en niet willen geloven, dat geeft eens te meer aan, dat we het zijn. Nogmaals: ik heb het idee dat jij en nog meerdere de Wetsprediking zien als: 'je moet een buitenstaander worden' (want dan zal je Christus nodig krijgen) i.p.v. 'je bent een buitenstaander'(en DAAROM heb je een Ander, De Ander: Christus, nodig). Je zegt: dat is hetzelfde. Nee dit is juist een, misschien wel HET fundamentele verschil. Hierdoor worden mensen immers eerst op iets anders gewezen dan op Christus. En hierdoor zijn er zovelen jaren bezig 'zondaar te worden voor God'. Je weet immers niet wanneer je genoeg overtuigd bent.
1. Ik ben het met je eens dat de ware Wetsprediking hetzelfde is als wat Nathan met David deed: "Gij zijt die man / zondaar". Iemand aanzeggen dat hij (en dan moet je wel heel separerend en scherp preken) er buiten staat.
Mooi. Je voorbeeld is goed echter gaat m.i. niet op. David was namelijk een kind van God. Wel was dat een ontdekkende vraag. Nathan vraagt zegt inderdaad niet: zorg dat je met je hart weet dat je het gedaan hebt. Nee, Gij zijt die man.

2. Echter is er wel een verschil tussen een verstandelijk weten (omdat je er mee opgevoed bent) dat je zondaar bent of het ook echt geloven met je hart en dat gaat niet buiten de ervaring van de schuld om. Vandaar dat men (ook nog in herv.-geref. kring) zegt: "Mocht de schuld nog eens schuld worden". En dus blijft de uitspraak waar, en dat behoort ook in de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking naar voren te komen dat het niet genoeg is te weten dat je schuldenaar bent, maar dat je er ook echt buiten gezet wordt, dat je het echt gaat menen.

Ik raad je (ook om Majorca wat beter te begrijpen) aan om de artikelen op http://www.omsionswil.nl eens te lezen en dan vooral deze:

Rubriek - U Vraagt...? - Ds. W. Pieters - Erbuiten of erbinnen?

Rubriek - Samenspraken geschreven door dominee L. Vroegindeweij - Oud en Nieuw (vanaf de alinea: "Jezus openbaart zich..." )

Met groet,
Refojongere
Ik zal ze z.s.m. eens door nemen. Je moet goed begrijpen dat wij een meester zijn in alles ontrafelen en uit elkaar halen. De Joden bijvoorbeeld kennen het verschil niet tussen verstand en hart.

Wil je het ooit met je hart verstaan, kan het niet anders of je moet het eerst met je verstand begrijpen. Dit moet je niet los zien van elkaar. Het moet eerst in je hoofd helder zijn, voordat het in je hart ook helder wordt. Het gaat ook helemaal niet buiten je verstand om.

Als je weet dat je een zondaar bent, dat is al heel wat. Dat is al genoeg om mee naar de Heere te vluchten.

Ik begrijp heel goed wat Majorca bedoeld. Maar dit zijn allemaal verzinsels om toch nog maar te blijven wie je bent. Om toch nog een beetje eerlijk onbekeerd te zijn, want ja het is allemaal versandswerk he? En de zaak van het hart,ja, dat is een Godswerk. Dus wacht ik maar op de Heilige Geest. Je krijg hierdoor zo een kromme theologie.

Ik hoop dat iemand op het forum weet(zeeuw of donselaar misschien) wie van de erskines gezegd heeft: begin maar te geloven met je verstand, dan komt de rest vanzelf. Vrij vertaald! Ik hoop dat ze weten waar het staat.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Majorca,

Ik hoop dat je het verschil ziet tussen ongevraagd commentaar leveren en een gerichte vraag?

Als jij naar aanleiding van iemands bijdragen hier op het forum een vraagteken zou willen plaatsen bij diens geloofsleven moet je m.i. een u2u of iets dergelijks sturen en ga je niet openlijk vraagtekens en/of vragen ergens bij stellen. Terughoudendheid en discretie is dan op z'n plaats. Als daarentegen iemand de casus schrijft zoals op RefoWeb werd gedaan en er wordt naar een visie gevraagd, dan lijkt me een antwoord als van ds Heijkamp op z'n plaats. Ik ben het ook eens met zijn inhoudelijke reactie. Overigens evenwichtiger dan jouw openingsposting.
Pim,

je doet nogal suggestief.
Ik heb al in dat andere topic bezwaar gemaakt tegen bovenstaande manier van spreken (volgens mij heb je daar niet meer op gereageerd).
Ik heb daar gesteld, en doe het weer, dat er volgens mij hier op het OSW forum de laatste tijd door niemand vraagtekens zijn gezet bij het persoonlijk geloof van een medeforummer.

Als jij dat zo meent op te moeten schrijven als hierboven, moet je ook de bewijzen maar eens leveren.

En verder, als je het gevaar onderkent van het "meteen-blij" -geloof dat door ds. Heikamp veroordeeld wordt, dan ben je het dus gewoon met mij eens, en moet je niet voortdurend doen alsof je het niet met mij eens bent, want dat vertroebelt de discussie enorm.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Ik heb daar gesteld, en doe het weer, dat er volgens mij hier op het OSW forum de laatste tijd door niemand vraagtekens zijn gezet bij het persoonlijk geloof van een medeforummer.

Als jij dat zo meent op te moeten schrijven als hierboven, moet je ook de bewijzen maar eens leveren.
Er worden suggestieve opmerkingen gemaakt (iig opmerkingen die op mij suggestief over komen). Ik denk bijv. aan de opmerking in een ander topic Of krijg je een ongemakkelijk gevoel als de predikant 's zondags dezelfde toetsteen aan zou leggen als Calvijn? En dat persoonlijke 'gekissebis' tussen jou en anemoon.
Als je het gevaar onderkent van het "meteen-blij" -geloof dat door ds. Heikamp veroordeeld wordt, dan ben je het dus gewoon met mij eens, en moet je niet voortdurend doen alsof je het niet met mij eens bent, want dat vertroebelt de discussie enorm.
Beste Majorca,

Waar moet ik het nu mee eens zijn? Je maakt in deze topic namelijk diverse opmerkingen waar ik het niet mee eens ben. En tegelijkertijd voel ik geen enkele behoefte de reactie van ds Heikamp als veroordeling te moeten betitelen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Missend geworden?
Ik heb het ds. Pieters wel eens zo horen zeggen: God werkt in een weg van missen, zoeken en vinden.
Zelf al missend geworden??

kMis wel wat in deze discussie

[Aangepast op 18/8/04 door Kislev]
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Dag broeder Kislev, das een tijd geleden! Waar ben je geweest ald ie tijd?

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Komkommertijd biedt een goeie gelegenheid om in oude topics te grasduinen. 'k Heb er hier eentje gevonden, waarvan het onderwerp mij erg bekend voorkomt :D.
Maarre... waar zijn de Majorca's, de Adrianussen en de Voorbijgangers gebleven? 'k Heb het idee dat ik de stroming die zij vertegenwoordigen weinig meer tegenkom op dit forum, Refojongere uitgezonderd. Best wel jammer, eigenlijk.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Komkommertijd biedt een goeie gelegenheid om in oude topics te grasduinen. 'k Heb er hier eentje gevonden, waarvan het onderwerp mij erg bekend voorkomt :D.
Maarre... waar zijn de Majorca's, de Adrianussen en de Voorbijgangers gebleven? 'k Heb het idee dat ik de stroming die zij vertegenwoordigen weinig meer tegenkom op dit forum, Refojongere uitgezonderd. Best wel jammer, eigenlijk.
Majorca of the Orck, is helaas verdwenen. Even zien we nog wel eens een glimp van deze vis.

Waar Adrianus gebleven is, weet ik niet.

Wie weet dat wel?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Komkommertijd biedt een goeie gelegenheid om in oude topics te grasduinen. 'k Heb er hier eentje gevonden, waarvan het onderwerp mij erg bekend voorkomt :D.
Maarre... waar zijn de Majorca's, de Adrianussen en de Voorbijgangers gebleven? 'k Heb het idee dat ik de stroming die zij vertegenwoordigen weinig meer tegenkom op dit forum, Refojongere uitgezonderd. Best wel jammer, eigenlijk.
Ik zal je een compliment geven, maar als ik me niet vergis ben jij wat genuanceerder dan de Orca's en Adrianussen. Soms mis ikze ook wel eens maar aan de andere kant ook weer niet [lekker dubbel hé]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Majorca of the Orck, is helaas verdwenen. Even zien we nog wel eens een glimp van deze vis.

Waar Adrianus gebleven is, weet ik niet.

Wie weet dat wel?
Adrianus is still watching you!!!

Toen ik net lid was geworden, kreeg ik een welkomst mailtje van hem, met als onderschrift: een ex-forummer, die nog wel meeleest.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar

Majorca of the Orck, is helaas verdwenen. Even zien we nog wel eens een glimp van deze vis.

Waar Adrianus gebleven is, weet ik niet.

Wie weet dat wel?
Adrianus is still watching you!!!

Toen ik net lid was geworden, kreeg ik een welkomst mailtje van hem, met als onderschrift: een ex-forummer, die nog wel meeleest.
Dat had ik indertijd ook. Beetje vreemd.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Nu nog van die gekke marsman af zien te komen :sne :+
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

;)
Plaats reactie