Herziene Statenvertaling
Re: Herziene Statenvertaling
Hoe dan ook, het zijn helaas geen onjuiste verhalen.
Ook in onze gemeente destijds stonden er onder z.g. stille censuur vanwege het samenkomen bij iemand thuis om de Bijbel te bestuderen.
Ook in onze gemeente destijds stonden er onder z.g. stille censuur vanwege het samenkomen bij iemand thuis om de Bijbel te bestuderen.
Ik weet ook van gemeenten waar dat is, soms begrijpelijk trouwens maar dat is een ander iets.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gevaarlijk inderdaad, dat leken-bijbellezen. 
Stel je voor dat een vrouw het woord voert.

Stel je voor dat een vrouw het woord voert.
-
Zou het ook niet gemogen hebben als ze er ''gewoon'' een ouderling gevraagd te komen, om de schijn van eventuele ''interne vijandschap'' te voorkomen?
Ik denk dat dit niet de bezwaren waren, meer dat er een heel andere visie werd gegeven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
-
Dat weet je toch alleen als je als ouderling/diaken erbij bent geweest?
Er is niets begrijpelijks aan, Pierre, met de beste wil van de wereld niet.
Het is gewetensdwang.
Het is gewetensdwang.
Laat ik maar niets zeggen...Geytenbeekje schreef: ↑20 jan 2024, 19:50Dat weet je toch alleen als je als ouderling/diaken erbij bent geweest?
Moet dat ook als ik een boekenleesclub start? Is er ook toezicht nodig als ik maandelijks wat mensen uitnodig voor het uitwisselen van recepten en gezelligheid rondom een Green Egg? Of -spannender- zouden we wel zonder toezicht samen mogen zingen?Geytenbeekje schreef: ↑20 jan 2024, 19:42Zou het ook niet gemogen hebben als ze er ''gewoon'' een ouderling gevraagd te komen, om de schijn van eventuele ''interne vijandschap'' te voorkomen?
Als je iets vanuit de kerk doet, bijvoorbeeld een Bijbelstudie in de kerk/met leden van de kerk, lijkt het me logisch dit als kerkenraad te bespreken met mensen die aan de gang gaan en vice versa.Ararat schreef: ↑20 jan 2024, 20:03Moet dat ook als ik een boekenleesclub start? Is er ook toezicht nodig als ik maandelijks wat mensen uitnodig voor het uitwisselen van recepten en gezelligheid rondom een Green Egg? Of -spannender- zouden we wel zonder toezicht samen mogen zingen?Geytenbeekje schreef: ↑20 jan 2024, 19:42Zou het ook niet gemogen hebben als ze er ''gewoon'' een ouderling gevraagd te komen, om de schijn van eventuele ''interne vijandschap'' te voorkomen?
Als je die boekenleesclub of Green Egg gebeuren thuis doet, zie ik daar weinig toezichtwaardigs in. Overigens, ik hou me aanbevolen voor je Green Egg club.
Eens. Maar zo vul ik de post van Helma niet in. Onder censuur komen te staan door bijbelstudie in een zaaltje van de kerk met een bakje koffie van de koster is nogal wat. Ik neem aan dat de overtreding thuis plaatsvond.Zeeuw schreef: ↑20 jan 2024, 20:08Als je iets vanuit de kerk doet, bijvoorbeeld een Bijbelstudie in de kerk/met leden van de kerk, lijkt het me logisch dit als kerkenraad te bespreken met mensen die aan de gang gaan en vice versa.Ararat schreef: ↑20 jan 2024, 20:03Moet dat ook als ik een boekenleesclub start? Is er ook toezicht nodig als ik maandelijks wat mensen uitnodig voor het uitwisselen van recepten en gezelligheid rondom een Green Egg? Of -spannender- zouden we wel zonder toezicht samen mogen zingen?Geytenbeekje schreef: ↑20 jan 2024, 19:42Zou het ook niet gemogen hebben als ze er ''gewoon'' een ouderling gevraagd te komen, om de schijn van eventuele ''interne vijandschap'' te voorkomen?
Als je die boekenleesclub of Green Egg gebeuren thuis doet, zie ik daar weinig toezichtwaardigs in. Overigens, ik hou me aanbevolen voor je Green Egg club.
Verder moet ik je teleurstellen. Ik durf -gezien het bovenstaande- natuurlijk niet zomaar een Green Egg club te starten met uitsluitend broeders en zusters van mijn gemeente. Ook niet thuis dus. Stel je voor dat hier een oplettende broeder (of zuster) meeleest...
Ja, dat laatste is gevaarlijk. Wellicht dat het een evangelisatiemoment voor de buurt kan zijn.Ararat schreef: ↑20 jan 2024, 20:20Eens. Maar zo vul ik de post van Helma niet in. Onder censuur komen te staan door bijbelstudie in een zaaltje van de kerk met een bakje koffie van de koster is nogal wat. Ik neem aan dat de overtreding thuis plaatsvond.Zeeuw schreef: ↑20 jan 2024, 20:08Als je iets vanuit de kerk doet, bijvoorbeeld een Bijbelstudie in de kerk/met leden van de kerk, lijkt het me logisch dit als kerkenraad te bespreken met mensen die aan de gang gaan en vice versa.Ararat schreef: ↑20 jan 2024, 20:03Moet dat ook als ik een boekenleesclub start? Is er ook toezicht nodig als ik maandelijks wat mensen uitnodig voor het uitwisselen van recepten en gezelligheid rondom een Green Egg? Of -spannender- zouden we wel zonder toezicht samen mogen zingen?Geytenbeekje schreef: ↑20 jan 2024, 19:42
Zou het ook niet gemogen hebben als ze er ''gewoon'' een ouderling gevraagd te komen, om de schijn van eventuele ''interne vijandschap'' te voorkomen?
Verder moet ik je teleurstellen. Ik durf -gezien het bovenstaande- natuurlijk niet zomaar een Green Egg club te starten met uitsluitend broeders en zusters van mijn gemeente. Ook niet thuis dus. Stel je voor dat hier een oplettende broeder (of zuster) meeleest...
Nee. Fout. Dat laat ik over aan de Evangelisatiecommissie. Ik geef ze dan weer wel een gift. 
Edit: wat als we er een interkerkelijke Green Egg club van maken? Zou dat wél mogen?

Edit: wat als we er een interkerkelijke Green Egg club van maken? Zou dat wél mogen?