Herziene Statenvertaling

Ararat

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 20 jan 2024, 17:10
Tiberius schreef: 20 jan 2024, 16:18
MGG schreef: 20 jan 2024, 16:14
Tiberius schreef: 20 jan 2024, 15:12
Kan je dat aantonen? Dat het zou helpen, bedoel ik.
Ja, dan hoeft niemand voorbeelden aan te dragen over een vorm van bijbelstudie. Het heeft nooit ter discussie gestaan dat sommige kerkenraden tegen bijbelstudiegroepen zijn. De voorbeelden gaan daar wel over.
Het lijkt alsof mensen mensen onbewust dan wel bewust het woord bijbelstudiegroep lezen ipv bijbelstudie.
Ja ik begrijp dat je die mening hebt. Maar kan je dat ook aantonen? Of liever gezegd: toon dat aan.

Zie DDD zijn bericht van 23:00. Het is geen mening, maar een simpel feit dat ik het oneens was met zijn stelling 'En vergeet niet dat er ook kerkenraden zijn die bezwaar hebben tegen bijbelstudie door leken'.
In de context ging het voor mij duidelijk over bijbelstudie in groepsverband en niet individuele bijbelstudie.
Maar je kunt het ook anders blijven lezen.
DDD

Bericht door DDD »

Zo was het ook bedoeld, maar nu MGG het zo aan de orde stelt, ben ik toch wel benieuwd of daar inderdaad voorbeelden van zijn.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 20 jan 2024, 17:19 Noem maar een voorbeeld dan van een kerkenraad die dat zo ziet, plus waar je dat uit afleidt? Ik ben oprecht benieuwd.
1. Zijn wij het met elkaar eens dat de stelling nog steeds is dat er ook kerkenraden zijn die bezwaar hebben tegen bijbelstudie door leken?
2. Heb ik ergens gezegd dat er kerkenraden zijn die het zo zien?
3. Mijn punt is steeds dat de uitspraak kort door de bocht (en onwaar) is. Het niet bestaan van zulke uitspraken valt niet te bewijzen.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 20 jan 2024, 17:25 Zo was het ook bedoeld, maar nu MGG het zo aan de orde stelt, ben ik toch wel benieuwd of daar inderdaad voorbeelden van zijn.
Dank voor de opheldering. Vanzelfsprekend telt dit ook voor Ararat.
DDD

Bericht door DDD »

Ja, met die kanttekening dat ik denk dat dat geen officieel standpunt is.

Ik zou benieuwd zijn naar een kerkenraad die tegen HSV en BMU en bijbelstudiegroepen is, maar vóór individuele bijbelstudie. Mijn stelling is dat dat heel vreemd zou zijn en dat mij dat niet aannemelijk lijkt.
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 20 jan 2024, 17:21
MGG schreef: 20 jan 2024, 17:10
Tiberius schreef: 20 jan 2024, 16:18
MGG schreef: 20 jan 2024, 16:14

Ja, dan hoeft niemand voorbeelden aan te dragen over een vorm van bijbelstudie. Het heeft nooit ter discussie gestaan dat sommige kerkenraden tegen bijbelstudiegroepen zijn. De voorbeelden gaan daar wel over.
Het lijkt alsof mensen mensen onbewust dan wel bewust het woord bijbelstudiegroep lezen ipv bijbelstudie.
Ja ik begrijp dat je die mening hebt. Maar kan je dat ook aantonen? Of liever gezegd: toon dat aan.

Zie DDD zijn bericht van 23:00. Het is geen mening, maar een simpel feit dat ik het oneens was met zijn stelling 'En vergeet niet dat er ook kerkenraden zijn die bezwaar hebben tegen bijbelstudie door leken'.
Nee, ik bedoel dit:

Jouw stelling is: Het zou helpen als mensen beter lezen ipv de stelling versmallen.

Kan je dat aantonen?
Met een wetenschappelijk onderzoek of wat wil je?

Ik betwijfel of ik jouw vraag goed interpreteer. Hierbij een poging om de vraag te beantwoorden. Hoe ik de stelling lees, blijkt naar mijn idee heel duidelijk uit mijn berichten. Mocht je er blij van worden, dan wil ik wel wat berichten kopiëren en plakken.
Het zou naar mijn idee helpen als mensen goed lezen wat er staat en het hier bij laten. Dan zou de stelling niet versmald zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Maar we zijn het er dus over eens dat vaststaat dat er meerdere kerkenraden in de GG tegen gezamenlijke bijbelstudie zijn, en dat er nu in dit draadje nog géén voorbeeld van is dat zo'n kerkenraad kenbaar een voorstander is van bijbelstudie in gezinsverband.
Ararat

Bericht door Ararat »

Hoewel ik binnen de GG de nodige sores heb gehad mbt bijbelstudie in groepsverband kan ik me niet voorstellen dat men ook tegen individuele bijbelstudie is. Maar dat is op basis van mijn ervaringen en mijn gevoel.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Maanenschijn en ik zijn ook nog steeds in overtreding. Afbeelding
Enige eigenzinnigheid is ons niet vreemd. Het helpt wel als er smaldeel van de kerkenraad aanwezig is bij de illegale studiekring Afbeelding.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Overigens, het zal niet de eerste keer zijn dat een studieclubje ontspoort in zin en mening over vanalles, maar vooral de prediking en beleid.

Dat er enige reserve is voor allerlei clubjes kan ik best begrijpen.
Ararat

Bericht door Ararat »

Maanenschijn schreef: 20 jan 2024, 18:06
Herman schreef:Maanenschijn en ik zijn ook nog steeds in overtreding. Afbeelding
Enige eigenzinnigheid is ons niet vreemd. Het helpt wel als er smaldeel van de kerkenraad aanwezig is bij de illegale studiekring Afbeelding.
Boefjes.
... toch wel met gebruik van de juiste vertaling?
Maanenschijn

Ararat schreef:
Maanenschijn schreef: 20 jan 2024, 18:06
Boefjes.
... toch wel met gebruik van de juiste vertaling?
Die zit er minimaal ook bij Afbeelding. Met andere vertalingen en een interessante verhandeling van Herman over wat er staat in de grondtalen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 20 jan 2024, 18:08 Overigens, het zal niet de eerste keer zijn dat een studieclubje ontspoort in zin en mening over vanalles, maar vooral de prediking en beleid.

Dat er enige reserve is voor allerlei clubjes kan ik best begrijpen.
Het helpt als de leiding van een studieclubje daar vrij helder over is.
helma

Bericht door helma »

In Veenendaal GG stonden destijds mensen onder censuur vanwege bijbelstudie. Is denk ik in classisstukken nog wel terug te vinden.
Was in de periode eind jaren 90, begin 2000
newton

Bericht door newton »

DDD schreef: Maar goed, alle standpunten zijn denkbaar. Ik zou benieuwd zijn naar een voorbeeld van een kerkenraad die bijvoorbeeld de recente publicatie 'Het Woord in huis' heeft verspreid en tóch tegen gezamenlijke bijbelstudie is. Dat zou aanleiding geven om jouw optie in ieder geval open te houden.
Ik hoorde van een gemeente waar zelfs de publicatie ‘Het Woord in huis’ niet verspreid mocht worden…
Plaats reactie