Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Stijging van 14%. Het is wel zo dat de gemeente tussen 2000 en 2022 dus met 25 (285 naar 260 begin 2022) was gedaald.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ik heb hier echt een hoop vragen bij..MGG schreef: ↑17 jan 2024, 11:56Dat lijkt mij kort dag. Verhuizen naar een gemeente met een dominee is aantrekkelijker, maar dat gebeurt vaak niet op korte termijn. De stukken van GGiN Sint-Annaland staan nog niet online. Misschien dat daar een daling van het ledenaantal is. Opvallend dat deze gemeente 4 diakenen heeft en 0 ouderlingen. Ruim 200 leden, maar niet beroept.
Kan je eigenlijk wel kerkdiensten houden zonder ouderlingen? Of worden er wekelijks ouderlingen ingevlogen? Hoe kan het dat een gemeente geen ouderlingen heeft? Is er niemand in die kerk die geschikt is als ouderling? Komen er dan 2 diakenen op huisbezoek of schorten ze alle huisbezoeken op?
Tja, geen ouderlingen in een gemeente, in een andere gemeente van hetzelfde kerkverband werd ooit een stel dat wilde trouwen nadat een van hen gescheiden was, aangeraden om hun lidmaatschap op te vragen. Zo konden ze zonder lidmaatschap de diensten bezoeken.. Hoe serieus neem je jezelf dan nog als kerk?
-
Ik kan mij voorstellen dat meer mensen dit deden als ze een tv/ open internet hebben/hadden.Profesto schreef: ↑17 jan 2024, 13:53 Tja, geen ouderlingen in een gemeente, in een andere gemeente van hetzelfde kerkverband werd ooit een stel dat wilde trouwen nadat een van hen gescheiden was, aangeraden om hun lidmaatschap op te vragen. Zo konden ze zonder lidmaatschap de diensten bezoeken.. Hoe serieus neem je jezelf dan nog als kerk?
Zeker wel, maar volgens mij wel heel sporadisch.MichelT schreef: ↑17 jan 2024, 12:52Beroept gginned Sint Annaland niet?MGG schreef: ↑17 jan 2024, 11:56Dat lijkt mij kort dag. Verhuizen naar een gemeente met een dominee is aantrekkelijker, maar dat gebeurt vaak niet op korte termijn. De stukken van GGiN Sint-Annaland staan nog niet online. Misschien dat daar een daling van het ledenaantal is. Opvallend dat deze gemeente 4 diakenen heeft en 0 ouderlingen. Ruim 200 leden, maar niet beroept.
Je lidmaatschap van een gemeente opvragen en dan toch naar diezelfde gemeente blijven gaan?Geytenbeekje schreef: ↑17 jan 2024, 13:56Ik kan mij voorstellen dat meer mensen dit deden als ze een tv/ open internet hebben/hadden.Profesto schreef: ↑17 jan 2024, 13:53 Tja, geen ouderlingen in een gemeente, in een andere gemeente van hetzelfde kerkverband werd ooit een stel dat wilde trouwen nadat een van hen gescheiden was, aangeraden om hun lidmaatschap op te vragen. Zo konden ze zonder lidmaatschap de diensten bezoeken.. Hoe serieus neem je jezelf dan nog als kerk?
Je was er bij aanwezig?Profesto schreef: ↑17 jan 2024, 13:53 Tja, geen ouderlingen in een gemeente, in een andere gemeente van hetzelfde kerkverband werd ooit een stel dat wilde trouwen nadat een van hen gescheiden was, aangeraden om hun lidmaatschap op te vragen. Zo konden ze zonder lidmaatschap de diensten bezoeken.. Hoe serieus neem je jezelf dan nog als kerk?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Eigenlijk kan het niet. Lastig dilemma.Hoopvol schreef:Ik heb hier echt een hoop vragen bij..MGG schreef: ↑17 jan 2024, 11:56Dat lijkt mij kort dag. Verhuizen naar een gemeente met een dominee is aantrekkelijker, maar dat gebeurt vaak niet op korte termijn. De stukken van GGiN Sint-Annaland staan nog niet online. Misschien dat daar een daling van het ledenaantal is. Opvallend dat deze gemeente 4 diakenen heeft en 0 ouderlingen. Ruim 200 leden, maar niet beroept.
Kan je eigenlijk wel kerkdiensten houden zonder ouderlingen? Of worden er wekelijks ouderlingen ingevlogen? Hoe kan het dat een gemeente geen ouderlingen heeft? Is er niemand in die kerk die geschikt is als ouderling? Komen er dan 2 diakenen op huisbezoek of schorten ze alle huisbezoeken op?
In de praktijk zullen de diakenen voorgaan in de leesdiensten en op huisbezoek gaan. Die praktijk is mij bekend uit een vergelijkbare gemeente.
-
Volgens het verslag van 2022 niet.MichelT schreef: ↑17 jan 2024, 12:52Beroept gginned Sint Annaland niet?MGG schreef: ↑17 jan 2024, 11:56Dat lijkt mij kort dag. Verhuizen naar een gemeente met een dominee is aantrekkelijker, maar dat gebeurt vaak niet op korte termijn. De stukken van GGiN Sint-Annaland staan nog niet online. Misschien dat daar een daling van het ledenaantal is. Opvallend dat deze gemeente 4 diakenen heeft en 0 ouderlingen. Ruim 200 leden, maar niet beroept.
-
Als je gaat verhuizen en je komt vanuit een ander kerkverband, dan kan je niet automatisch lid worden. Maar wat jij zegt is ook een mogelijkheid.Zeeuw schreef: ↑17 jan 2024, 14:00Je lidmaatschap van een gemeente opvragen en dan toch naar diezelfde gemeente blijven gaan?Geytenbeekje schreef: ↑17 jan 2024, 13:56Ik kan mij voorstellen dat meer mensen dit deden als ze een tv/ open internet hebben/hadden.Profesto schreef: ↑17 jan 2024, 13:53 Tja, geen ouderlingen in een gemeente, in een andere gemeente van hetzelfde kerkverband werd ooit een stel dat wilde trouwen nadat een van hen gescheiden was, aangeraden om hun lidmaatschap op te vragen. Zo konden ze zonder lidmaatschap de diensten bezoeken.. Hoe serieus neem je jezelf dan nog als kerk?
Wat is dan nog het verschil tussen een ouderling en een diaken?windorgel schreef: ↑17 jan 2024, 14:17Eigenlijk kan het niet. Lastig dilemma.Hoopvol schreef:Ik heb hier echt een hoop vragen bij..MGG schreef: ↑17 jan 2024, 11:56Dat lijkt mij kort dag. Verhuizen naar een gemeente met een dominee is aantrekkelijker, maar dat gebeurt vaak niet op korte termijn. De stukken van GGiN Sint-Annaland staan nog niet online. Misschien dat daar een daling van het ledenaantal is. Opvallend dat deze gemeente 4 diakenen heeft en 0 ouderlingen. Ruim 200 leden, maar niet beroept.
In de praktijk zullen de diakenen voorgaan in de leesdiensten en op huisbezoek gaan. Die praktijk is mij bekend uit een vergelijkbare gemeente.
Dat vraagt toch wel wat toewijding. Vanaf begin januari regelmatig alle gemeenten langsklikken en de actuele cijfers vergelijken met je eigen excel lijstje. Respect!
Nu krijg ik wel gelijk de neiging om dit te automatiseren...
Ja gewoon om de dag ofzo een de website doorscrollen...newton schreef: ↑17 jan 2024, 14:47Dat vraagt toch wel wat toewijding. Vanaf begin januari regelmatig alle gemeenten langsklikken en de actuele cijfers vergelijken met je eigen excel lijstje. Respect!
Nu krijg ik wel gelijk de neiging om dit te automatiseren...
Wil de lijst straks gerust als die af is met je delen hoor... Via een prive bericht...
Nee, wat ik zeg is krankzinnig.Geytenbeekje schreef: ↑17 jan 2024, 14:20Als je gaat verhuizen en je komt vanuit een ander kerkverband, dan kan je niet automatisch lid worden. Maar wat jij zegt is ook een mogelijkheid.Zeeuw schreef: ↑17 jan 2024, 14:00Je lidmaatschap van een gemeente opvragen en dan toch naar diezelfde gemeente blijven gaan?Geytenbeekje schreef: ↑17 jan 2024, 13:56Ik kan mij voorstellen dat meer mensen dit deden als ze een tv/ open internet hebben/hadden.Profesto schreef: ↑17 jan 2024, 13:53 Tja, geen ouderlingen in een gemeente, in een andere gemeente van hetzelfde kerkverband werd ooit een stel dat wilde trouwen nadat een van hen gescheiden was, aangeraden om hun lidmaatschap op te vragen. Zo konden ze zonder lidmaatschap de diensten bezoeken.. Hoe serieus neem je jezelf dan nog als kerk?
In taken waarschijnlijk niet, in ambt wel. Maar dit is geen tijdelijke situatie, in het jaarverslag van 2021 én in het jaarverslag van 2022 heeft die gemeente geen ouderlingen. Huisbezoek door 2 diakenen is wat mij betreft not done.Nuance schreef: ↑17 jan 2024, 14:25Wat is dan nog het verschil tussen een ouderling en een diaken?windorgel schreef: ↑17 jan 2024, 14:17Eigenlijk kan het niet. Lastig dilemma.Hoopvol schreef:Ik heb hier echt een hoop vragen bij..MGG schreef: ↑17 jan 2024, 11:56
Dat lijkt mij kort dag. Verhuizen naar een gemeente met een dominee is aantrekkelijker, maar dat gebeurt vaak niet op korte termijn. De stukken van GGiN Sint-Annaland staan nog niet online. Misschien dat daar een daling van het ledenaantal is. Opvallend dat deze gemeente 4 diakenen heeft en 0 ouderlingen. Ruim 200 leden, maar niet beroept.