GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

MGG

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 13 jan 2024, 12:23
MGG schreef: 13 jan 2024, 10:56
Ararat schreef: 13 jan 2024, 10:18 Over het aantal diensten heb ik me best weleens het volgende afgevraagd:

Móet je -als je ertoe in staat bent- alle mogelijkheden benutten?
Bij twee diensten op zondag is dat voor de meesten van ons (nog) wel duidelijk. Maar wat als er drie diensten aangeboden worden, of -hypothetisch- zelfs vier? Geldt dat ook voor het doordeweekse aanbod van diensten en bijeenkomsten?

Of is er een grens?
Het is verdrietig als naar de kerk gaan als moeten ervaren wordt.

Is er behoefte en wat is binnen het redelijke mogelijk? Met deze twee vragen kom je heel ver.
De eerste zin is het te verwachten, bekende en meest correcte antwoord bij dit soort zaken.

Ik vraag me hypothetisch af waar de grens ligt binnen het redelijke mogelijke.
De grens is afhankelijk van gezinssamenstelling, gezondheid, afstand tot de kerk etc.
tja

Bericht door tja »

DDD schreef: 13 jan 2024, 10:17
tja schreef: 13 jan 2024, 10:01
DDD schreef: 13 jan 2024, 08:58 Kan dit ook in het topic kinderpraat???
Nee dan ik. Ik geef tiende van wat ik bezit…… ik dank U Heere dat ik niet zo ben….
Nog suggestiever, inderdaad. Maar de bijdragen waarop ik reageerde, kwamen meer voor jouw reactie in aanmerking.
Excuus voor de verwarring. Ik bedoelde het ook als aanvulling op jou opmerking.
MePaul

Bericht door MePaul »

merel schreef: 12 jan 2024, 19:48
MePaul schreef: 12 jan 2024, 12:46
Ambtenaar schreef: 12 jan 2024, 10:27
merel schreef: 12 jan 2024, 10:23 Nee hoor, ze gaan toch trouw 1x naar de kerk? Als bij ons alleen diegene die trouw 2x naar de kerk gaan in de kerkenraad mogen komen, zouden ze weinig ouderlingen en diakenen hebben.
Dat zal voor velen hier klinken als een kerk die zich al onder aan het hellende vlak bevindt.
Zeker, als je beseft hoeveel moeite christenen in de vervolgde kerk doen om samen te komen dan is het niet te geloven dat ouderlingen en diakenen het niet nodig achten om alle diensten te bezoeken. Het is niet vrijblijvend om een ambt te bekleden zie Titus 1 en 1 Timotheus 3 vers 7 en 8.
Dat vind ik een oneigenlijk argument in de categorie ' je moet je bord leegeten, omdat kinderen in Afrika honger hebben '.
Je moet niks, maar je mag naar de kerk komen. Besef wat een wonder het is dat we nog naar de kerk kunnen en mogen in vrijheid. Iemand hoeft zich tegenover mij niet te verantwoorden, maar iedereen moet zich verantwoorden tegenover God waarom hij of zij vindt dat hij de zondagse erediensten niet nodig vindt. De kerkdiensten zijn bij uitstek de plek waar God werkt door de Heilige Geest. Hebben mensen geen bemoediging en vermaning nodig? Ik wil één tip geven aan iedereen die maar één dienst bezoekt op zondag terwijl er meer diensten te bezoeken zijn: overweeg dit onderwerp voor het aangezicht van God en laat je leiden door Woord en Geest op alle gebieden van je leven inclusief al jouw keuzes, manier van Bijbellezen, gedachtes, woorden, daden en gewoontes.

Overigens geloof ik dat er mensen zijn die één dienst bezoeken en daar een goede reden voor hebben. Ik wil het alleen meegeven uit liefde, omdat ik zelf ook heel veel zegen ervaar op het bezoeken van zo veel mogelijk bijeenkomsten en kerkdiensten. Het is ook onze taak om elkaar scherp te houden!
Laatst gewijzigd door MePaul op 15 jan 2024, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Dodo schreef: 13 jan 2024, 10:15 Gelukkig is dit topic niet bedoeld om de GB te bashen.
Beetje kinderachtig, blijkbaar mag je geen kritiek hebben ofzo.
Soort cancelcultuur vibes krijg ik hiervan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 15 jan 2024, 11:47
Dodo schreef: 13 jan 2024, 10:15 Gelukkig is dit topic niet bedoeld om de GB te bashen.
Onjuist, de grootste criticasters in dit topic zijn de mensen die geen lid zijn van de GB, maar lid zijn van de afgescheiden kerken. Deze waren allang kritisch op de Hervormde kerk/PKN. Dat wordt natuurlijk niet minder.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 16 jan 2024, 08:33 Onjuist, de grootste criticasters in dit topic zijn de mensen die geen lid zijn van de GB, maar lid zijn van de afgescheiden kerken. Deze waren allang kritisch op de Hervormde kerk/PKN. Dat wordt natuurlijk niet minder.
Dat maakt niet uit. Omdat wederkerig mensen die geen lid zijn van een afgescheiden kerk ook meewarig doen over wat daar gebeurd.

Verder is de topicstarter iemand die veel GB diensten bezoekt.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 16 jan 2024, 08:35
merel schreef: 16 jan 2024, 08:33 Onjuist, de grootste criticasters in dit topic zijn de mensen die geen lid zijn van de GB, maar lid zijn van de afgescheiden kerken. Deze waren allang kritisch op de Hervormde kerk/PKN. Dat wordt natuurlijk niet minder.
Dat maakt niet uit. Omdat wederkerig mensen die geen lid zijn van een afgescheiden kerk ook meewarig doen over wat daar gebeurd.

Verder is de topicstarter iemand die veel GB diensten bezoekt.
Volgens mij doe ik nooit meewarig over andere kerken en/of visies.

En waarom zou je GB diensten bezoeken als deze diensten je eigenlijk tegen staan? Ik bezoek ook geen Ger Gem diensten of andere diensten van de rechterflank
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 16 jan 2024, 08:33
Onjuist, de grootste criticasters in dit topic zijn de mensen die geen lid zijn van de GB, maar lid zijn van de afgescheiden kerken. Deze waren allang kritisch op de Hervormde kerk/PKN. Dat wordt natuurlijk niet minder.
Dat is in de meeste draadjes zo. In ieder geval ook bij de GG(iN). Dit verschijnsel hoort bij RF en mogelijk bij refo Nederland.
HersteldHervormd

Dat bedoel ik nou met cancelcultuur; als je niet bij de GB hoort mag je er blijkbaar niks van vinden.
Mag je wel lovende woorden hebben over de GB? Dat is zeker wél toegestaan?
MGG schreef: 16 jan 2024, 08:46 Dat is in de meeste draadjes zo. In ieder geval ook bij de GG(iN). Dit verschijnsel hoort bij RF en mogelijk bij refo Nederland.
Heeft er echt niks mee te maken. Je zit hier op een forum, we zitten allemaal weer in andere kerken/gemeentes. Het zou heel erg raar zijn als we niet meer mogen discussiëren op een forum over onderwerpen waar dit forum voor bedoeld is.
Je zou maar op een autoforum zitten en dat je dan geen kritiek mag hebben op een type die iemand anders wel mooi vind. ::please #cancelcultuur
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
MGG

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 16 jan 2024, 10:01
Dat bedoel ik nou met cancelcultuur; als je niet bij de GB hoort mag je er blijkbaar niks van vinden.
MGG schreef: 16 jan 2024, 08:46 Dat is in de meeste draadjes zo. In ieder geval ook bij de GG(iN). Dit verschijnsel hoort bij RF en mogelijk bij refo Nederland.
Heeft er echt niks mee te maken. Je zit hier op een forum, we zitten allemaal weer in andere kerken/gemeentes. Het zou heel erg raar zijn als we niet meer mogen discussiëren op een forum over onderwerpen waar dit forum voor bedoeld is.
Je zou maar op een autoforum zitten en dat je dan geen kritiek mag hebben op een type die iemand anders wel mooi vind. ::please #cancelcultuur
Mijn bericht was een reactie naar Merel, omdat het leek alsof het verschijnsel bijzonder is. Daarom zei ik dat het in de meeste draadjes zo gaat.
Iedereen mag zijn/haar mening geven. Dat mensen vooral kritiek hebben op andere auto's/kerken is verklaarbaar. Je kan de vraag stellen of dit ook wenselijk is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 16 jan 2024, 10:01 Dat bedoel ik nou met cancelcultuur; als je niet bij de GB hoort mag je er blijkbaar niks van vinden.
Jawel hoor, een kritische houding is goed. Maar uit dit topic blijkt dat sommigen de positie van de Gereformeerde Bond niet goed begrijpen. Dat is lastig praten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het moeilijke is dat niemand zich met de Gereformeerde Bond wil identificeren. Dan is er inderdaad geen gesprek mogelijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 16 jan 2024, 11:46 Het moeilijke is dat niemand zich met de Gereformeerde Bond wil identificeren. Dan is er inderdaad geen gesprek mogelijk.
Ik voel mij nauw verwant met de Gereformeerde Bond, maar ben geen lid. De grootste misvatting in dit topic is dat er zoiets bestaat als een Gereformeerde Bondsgemeente. En het is mij nog steeds onhelder waarom de Gereformeerde Bond steeds meer lijkt op de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt van vroeger. De argumentatie daarvoor ontbreekt geheel.
HersteldHervormd

Vandaar al mijn reactie van een poosje geleden: Wat is nu daadwerkelijk de GB? Een concrete vraag.

Ook dat werd gecanceld.

Maargoed, uiteindelijk heeft de topicstarter het over de rechterflank van de PKN. Zowel dominee als gemeente.

We kunnen taalkundig gaan mieren, maar dat leidt alleen maar af van waar het daadwerkelijk om gaat. Echt heel veel inhoudelijke, goed onderbouwde argumenten heb ik nog niet gezien.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 16 jan 2024, 11:49
Herman schreef: 16 jan 2024, 11:46 Het moeilijke is dat niemand zich met de Gereformeerde Bond wil identificeren. Dan is er inderdaad geen gesprek mogelijk.
Ik voel mij nauw verwant met de Gereformeerde Bond, maar ben geen lid. De grootste misvatting in dit topic is dat er zoiets bestaat als een Gereformeerde Bondsgemeente. En het is mij nog steeds onhelder waarom de Gereformeerde Bond steeds meer lijkt op de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt van vroeger. De argumentatie daarvoor ontbreekt geheel.
Het lijkt me dat je als gemeente een visie hebt over het al dan niet aanvaarden en toepassen van de gereformeerde belijdenisgeschriften. Het meest zichtbaar is dat in de keuze voor een predikant die deze belijdenisgeschriften leert. Je kunt dus best vergaande uitspraken doen over de signatuur van een gemeente (confessioneel, liberaal, gereformeerd) aan de hand van enkele simpele kenmerken van die gemeente.
Plaats reactie