Dus het is niet zo dat je bezwaar kan maken tegen iemand die een beroep als ouderling/diaken aanvaard heeft?
GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv
-
Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv
Als het je heel hoog zit kan je hem aanspreken. Of je stuurt een brief naar de kerkenraad. Heb ik ook weleens gedaan. Al ging dat niet over het gedrag van een ambtsdrager hoor.
-
Je kan een klacht tegen leer en leven indienen, 7 dagen na de afkondiging
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Je kan bezwaar maken, maar niet op de culturele gronden die jij bezwaarlijk vindt, zoals hardlopen op zondag, bioscoopbezoek, 1x naar de kerk gaan etc. Daar zijn echt andere gronden voor nodig.Geytenbeekje schreef: ↑11 jan 2024, 20:51Dus het is niet zo dat je bezwaar kan maken tegen iemand die een beroep als ouderling/diaken aanvaard heeft?
- Johann Gottfried Walther
Iemand persoonlijk aanspreken kan altijd, zeker met verwijzing naar de Bijbel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Je kunt dus in de HHK een bezwaar indienen tegen leer of leven. Jouw genoemde voorbeelden vallen onder leven, dus daar kan je bezwaar tegen maken, tenzij de PKN dat recht letterlijk niet geeft. Hoe het bezwaar vervolgens gewogen wordt, is wat anders, maar het lijkt me toch dat zoiets mogelijk moet zijn.
Zeker het niet trouw bezoeken van de kerkdiensten lijkt mij iets wat zeker een punt van bezwaar kan zijn.
- Niet meer zo actief -
Nee hoor, ze gaan toch trouw 1x naar de kerk? Als bij ons alleen diegene die trouw 2x naar de kerk gaan in de kerkenraad mogen komen, zouden ze weinig ouderlingen en diakenen hebben.
Dat zal voor velen hier klinken als een kerk die zich al onder aan het hellende vlak bevindt.
-
Is dat een heel gekke gedachte dan? Als er ook onder de ambtsdragers blijkbaar geen geestelijke honger is om twee keer gevoed te worden in Gods huis? Natuurlijk heb je in de avonddiensten te maken met kleine kinderen en de oppas die nodig is. Dus dan kun je soms niet. Maar anders zou ik geen reden kunnen bedenken om niet naar de kerk te gaan.
Zeker, als je beseft hoeveel moeite christenen in de vervolgde kerk doen om samen te komen dan is het niet te geloven dat ouderlingen en diakenen het niet nodig achten om alle diensten te bezoeken. Het is niet vrijblijvend om een ambt te bekleden zie Titus 1 en 1 Timotheus 3 vers 7 en 8.
Dat vind ik een oneigenlijk argument in de categorie ' je moet je bord leegeten, omdat kinderen in Afrika honger hebben '.MePaul schreef: ↑12 jan 2024, 12:46Zeker, als je beseft hoeveel moeite christenen in de vervolgde kerk doen om samen te komen dan is het niet te geloven dat ouderlingen en diakenen het niet nodig achten om alle diensten te bezoeken. Het is niet vrijblijvend om een ambt te bekleden zie Titus 1 en 1 Timotheus 3 vers 7 en 8.
Die gebruik ik ook weleens richting de kinderen..
-
-
De categorie 'omdat de kinderen in Afrika honger hebben' is sowieso slecht. Het is een generalisatie en de meeste kinderen die honger lijden wonen niet in Afrika.merel schreef: ↑12 jan 2024, 19:48Dat vind ik een oneigenlijk argument in de categorie ' je moet je bord leegeten, omdat kinderen in Afrika honger hebben '.MePaul schreef: ↑12 jan 2024, 12:46Zeker, als je beseft hoeveel moeite christenen in de vervolgde kerk doen om samen te komen dan is het niet te geloven dat ouderlingen en diakenen het niet nodig achten om alle diensten te bezoeken. Het is niet vrijblijvend om een ambt te bekleden zie Titus 1 en 1 Timotheus 3 vers 7 en 8.